häst som sticker.

Smulu

Trådstartare
Detta är historien.

En häst sticker iväg i fullgallopp hem mot stallet längs med en asfalterad väg, rids vid tillfället på ett hackamore. Längs med vägen finns ingen som helst möjlighet att svänga in på t ex. någon äng och sakta av genom att rida på mindre och mindre volt. Vägen är smal och ganska kurvig och det är hagar vid sidan om den = staket + diken. Hästen i fråga är pigg och kan vara lite tittig men har aldrig gjort något liknande tidigare. Orsaken till händelsen är det ingen som vet, hästen kan t ex ha blivit skrämd av något ryttaren inte uppfattat.

Hur skulle ni ha löst en sådan situation?
Hur skulle ni bete er nästa gång ni rider längs med den aktuella vägen?

Sv: häst som sticker.

Har ingen universallösning, bara lite tips.

Se till att hästen har en trygg ryttare som inte är rädd för att den ska sticka. Hästen känner direkt om ryttaren är rädd och undrar vad som är så farligt.

Ta ev med någon trygg hästkompis som inte sticker eller som ryttaren ganska säkert kan få att stanna om något händer. En häst sticker sällan ifrån en kompis.

Hoppas det var lite hjälp...

Kanske kan ryttaren förmå hästen att fortsätta galoppera, driva på så att man galopperar förbi stallet. Det blir liksom inget roligt då för hästen att sticka hemåt. Om det inte går kan man kanske tillämpa ett tips som fanns i Hästfocus för nåt nummer sedan.

Den hästen vände hemåt och var så stark att ryttaren inte rådde på hästen. Varje gång de kom hem till stallet band han då upp hästen vid en påle utanför stallet tills den tyckte att det var tråkigt (fullt sadlad) Då tog han hästen ut på en ridtur igen. Hästen vände igen, bands vid pålen igen. Denna gång tog det kortare tid tills den tyckte det var trist. Så höll de på tills hästen frivilligt gick förbi den magiska hemvändningspunkten.

Saken är den att inte belöna ett dåligt beteende genom att tex stalla in, pyssla om, fodra etc.
Lycka till o läs gärna artikeln i hästfocus.

månFare skrev:
Kanske kan ryttaren förmå hästen att fortsätta galoppera, driva på så att man galopperar förbi stallet.

Det är INTE lämpligt att galoppera på en asfaltsväg som trafikeras av bilar och andra fordon.

Smulu skrev:
Det är INTE lämpligt att galoppera på en asfaltsväg som trafikeras av bilar och andra fordon.

Finns det någon annan väg att träna det som stod i artikeln på? För den läste jag och jag tror absolut att den skulle hjälpa! Inget våld inget konstigt bara ett sätt att få hästen att själv inse att det inte är kul att spinga hem, för den inte kommer att bli avsadlad, ompysslad eller få godis eller något annat heller...

// M

Hästen har redan tagit initativet att galoppera på vägen å om män ändå inte får stopp på den så gör några ytterligare meter inte så stor skada. Skadan är liksom redan skedd.

fast själv tycker jag månFares ide var något jag skulle prova. Envishet fungerar alltid :)

vad tråkigt att det har blivit så. Inte så rilogt när hästen sticker. Har själv varit med om det.......
Men rid den så säkert som möjligt. Kanske bara skritt ett tag ute tills hästen lyssnar. Göra halter och andra övningar så hästen lyssnar på dig och inte hittar på något själv.
Vad hände när den stack. Var det i galoppen eller stack den i skritt???.
Lite tankar från mig.
Lycka till

Becca Hästen stack iväg direkt från skritt.

Moonlightgarden. Din idé hade nog varit tillämplig på någon annan väg men på en kurvig asfalterad väg är risken enligt mig för stor att halka och gå omkull. När sedan vägen slutar i en stor livligt trafikerad 70-väg bara några 100 meter efter stallet så skulle det vara farligt att använda den metoden på just den här vägen.

Minternet. Om vägen inte måste leda till stallet så finns det möjliga vägar att öva "Det är inte så roligt att springa" på.

Mer tips tack.

jag har inte gett något förslag, jag hänvisade till månfares inlägg å hennes förslag det som kom ifrån hästfocuset. Det med att vara envis å knyta upp hästen utanför stallet.

moonlightgarden skrev:
jag har inte gett något förslag, jag hänvisade till månfares inlägg å hennes förslag det som kom ifrån hästfocuset. Det med att vara envis å knyta upp hästen utanför stallet.

Ah, ok blev ett litet missförstånd från min sida.

Japp, för det jag syftade på med den översta delen på mitt inlägg, var enbart att eftersom att skadan är redan sked när hästen börjde galoppera å därför skulle det inte göra något med några extra meter till för hästen att galoppera på dåligt underlag. Däremot så bör man inte göra det på grund av andra anledningar å därför bör andra metoder prövas först som vi fick förslag på ifrån månFares inlägg. Det jag ville poängtera var ju enbart att skadan vid sådana här tillfällen är redan sked och att det inte blir värre av att galoppera en liten bit till.

moonlightgarden skrev:
Det jag ville poängtera var ju enbart att skadan vid sådana här tillfällen är redan sked och att det inte blir värre av att galoppera en liten bit till.

Ja, det förstod jag. Hoppas och tror att det här var en enstaka händelse och att hästen inte gör så igen. Men i händelse att så skulle ske så är det bra att ha tänkt igenom saken innan och ha en plan.

Förresten vet du om man kan läsa hästfocus artiklar på nätet? Jag har inte tidningen.

Det borde det gå. Prova skriv in adressen å självklart ändra om ä:et till ett a å lägg till .se eller liknande så ska det nog gå bra.

Jo planer är alltid bra att ha, jag har visserligen aldrig det men min drar i galoppen när vi har galopp så det vet jag redan om. Det är att jobba bara för mig å hålle henne i resonlig fart. Går lika fort bortåt som hemåt för oss :D

månFare skrev:
Den hästen vände hemåt och var så stark att ryttaren inte rådde på hästen. Varje gång de kom hem till stallet band han då upp hästen vid en påle utanför stallet tills den tyckte att det var tråkigt (fullt sadlad) Då tog han hästen ut på en ridtur igen. Hästen vände igen, bands vid pålen igen. Denna gång tog det kortare tid tills den tyckte det var trist. Så höll de på tills hästen frivilligt gick förbi den magiska hemvändningspunkten.

Det här hände på hemväg under en ute tur i skritt vid ett enstaka tillfälle. Det var alltså inte så att hästen vägrade gå förbi någon speciell punkt. Hästen kan dock ha blivit skrämd eller fått ett tokryck. Kanske finns bitar från artikeln man kan använda sig av.

moonlightgarden skrev:
Det borde det gå. Prova skriv in adressen å självklart ändra om ä:et till ett a å lägg till .se eller liknande så ska det nog gå bra.

Jo planer är alltid bra att ha, jag har visserligen aldrig det men min drar i galoppen när vi har galopp så det vet jag redan om. Det är att jobba bara för mig å hålle henne i resonlig fart. Går lika fort bortåt som hemåt för oss :D

Hehe, vi har ca 30 min asfalt innan de bra ridvägarna. Finns en galopp backe precis nära stallet.

Usch då, jobbigt. Här har vi allternativ för alla möjligheter, antingen grus eller asfalt beroende på vart man vill ta sig eller hur man vill ta sig. Alla vägar går dock inte att rida på under vintern.

moonlightgarden skrev:
Usch då, jobbigt. Här har vi allternativ för alla möjligheter, antingen grus eller asfalt beroende på vart man vill ta sig eller hur man vill ta sig. Alla vägar går dock inte att rida på under vintern.

Finns dock möjlighet att skritta genom skogen och rida på en äng. Men som sagt det är skrittande en bit innan man kan rida ordentligt. + att det finns paddock precis utanför stallet.

Senast ändrad:

Usch sådant är jobbigt, här har vi så vi kan ha bra underlag nästan hela vägen på dom flesta väggarna när vi ska ut, det är skönt. Så hade vi nämligen inte i gamla stallet utan hade lite mer som ni har det i erat stall.

Hinner du inte med one-rein-stop, eller brakar det bara till? För hästen kan dra runt på en minimal yta, bara den inte fått upp farten för mycket.

cristobal skrev:
Hinner du inte med one-rein-stop, eller brakar det bara till? För hästen kan dra runt på en minimal yta, bara den inte fått upp farten för mycket.

Jag var helt enkelt inte beredd eftersom nått liknande aldrig tidigare hänt med hästen, sen var det liksom för sent.

Förresten fungerar onereinstop även på hackamore?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka