häst som sticker.

Sv: häst som sticker.

cristobal skrev:
Oj, tänkte inte på det, men din säkerhet måste väl gå först?

Självklart går min säkerhet först. Av den anledningen så har jag tillsammans med ägaren bestämt att vi ska använda oss av ett pessoabett vid ute ritt nu ett tag framöver.

Om jag förstod, så har hästen aldrig gjort så förr?
Blev han inte skrämd av nåt?
Så skulle jag börja söka på hästen...har han ont?
Min hade aldrig heller gjort så, därför kollade jag upp, efter att ha eliminerat alla andra alt, honom hos vet.....ja, han sprang från det onda....:(
Bara en tanke...:idea:

BonRaiz skrev:
Om jag förstod, så har hästen aldrig gjort så förr?
Blev han inte skrämd av nåt?
Så skulle jag börja söka på hästen...har han ont?
Min hade aldrig heller gjort så, därför kollade jag upp, efter att ha eliminerat alla andra alt, honom hos vet.....ja, han sprang från det onda....:(
Bara en tanke...:idea:

Nej, hästen (ett sto om det har nån betydelse) har inte gjort så innan. Den kan ha blivit skrämd, det kan den. Ägaren skulle rida den turen igår, så jag får se vad hon skrivit i dagboken när jag kommer ut i dag.

Smulu skrev:
Nej, hästen (ett sto om det har nån betydelse) har inte gjort så innan. Den kan ha blivit skrämd, det kan den. Ägaren skulle rida den turen igår, så jag får se vad hon skrivit i dagboken när jag kommer ut i dag.
Ok, intressant följetång....:)

Smulu skrev:

Jag (ägaren) red hästen samma väg igår. Inga tenderser till att försöka sticka, skrittade på lång tygel förbi stället där hon stack dagen innan. Sen vände vi och skrittade tillbaka, in på en annan väg och varvade skritt och trav. Hon var pigg som hon brukar men lyssnade bra.
Hon kan ha haft överdriven överskottsenergi som hon fick utlopp för dagen innan eller så kan hon ha blivit skrämd...ingen av oss som kan säga vad som gjorde det.:confused:

Hon var som vanligt igår. Dock hade jag nu pessoa på och en martingal för att vara förberedd och så får vi fortsätta ha ett tag framöver tills vi kan utesluta att det händer igen...
Hon har gått hela vintern ca 6 dgr/vecka och borde inte ha sååå mycket extra energi men samtidigt är hon en häst med omåttlig energi så ett tokryck kan vara en tanke...samtidigt som hon alltid har skrittat på lång tygel och lyssnat bra innan...
Jag vet helt enkelt inte..men håller tummarna för att det ska gå bra framöver!

Ja låter ju som antingen ett tokryck eller som om att hon har blivit skrämd.

Det är ju vår nu så det kombinerat med varmare och mera sol kan göra å att vissa hästar får lite vårkänslor i kroppen och tar några glädegrejer i farten :)

månFare skrev:
Kanske kan ryttaren förmå hästen att fortsätta galoppera, driva på så att man galopperar förbi stallet. Det blir liksom inget roligt då för hästen att sticka hemåt.

OM hästen sticker så man inte får stopp på den, går den då att styra? Jag tycker den lösningen låter vansklig, jag tror att min pålla bara skulle böja på halsen och fortsätta mot stallet iallafall.

Smulu skrev:
Hur skulle ni ha löst en sådan situation?
Hur skulle ni bete er nästa gång ni rider längs med den aktuella vägen?

nödbromsning. ena handen mot manken.. den andra drar uppåt upprepade gånger så hade jag gjort..

nästa gång jag skulle rida samma väg skulle jag rida som vanligt

Tänkte bara tillägga....
Att artikeln i HF också gick ut på att INTE belöna hästen när den kom hem... :idea:
Jag har själv en häst som taktar och stressar på vägen hem så jag har börjat med att aldrig ge honom morötter eller dyl. när jag ridit, han får inte mat heller just då... Och dessutom får han stå i stallgången en stund med "kläderna" på efter ridturen. Allt för att han inte ska gå och "längta hem" när vi är ute. Det ska inte vara roligare att komma hem än att vara ute på ridtur. :)

Tyvärr är det bara att erkänna att jag tillhört dem som hoppar av och belönar efter ridturen och när man tänker efter så blir ju det en skum signal till hästen, den kommer ju att vilja nå till "slutet" då...

// M

Knapplån: Red i paddocken idag. Jag och en annan tjej i stallet la ut lite bommar och satte upp ett litet kryss. Ellen lyssnade bra och hoppade glatt och villigt. Vill vänta med ute turen tills jag fått koll på hur den där martingalen ska sitta. (De som ska såga användandet av en sådan hjälptygel kan lika väl lämna tråden på en gång. den är i det här fallet en säkerhets grej som ska användas tillfälligt.)

Smulu skrev:
Knapplån: Red i paddocken idag. Jag och en annan tjej i stallet la ut lite bommar och satte upp ett litet kryss. Ellen lyssnade bra och hoppade glatt och villigt. Vill vänta med ute turen tills jag fått koll på hur den där martingalen ska sitta. (De som ska såga användandet av en sådan hjälptygel kan lika väl lämna tråden på en gång. den är i det här fallet en säkerhets grej som ska användas tillfälligt.)

Varför skulle folk vara emot matringal de e juh de bästa uppfinningen hittils juh ja har alltid de vid uteritt och hoppning...:idea:
Det är både för hästens och min säkerhet... hehe

Ja, nog verkar det va "våryra"...att hon hittade nåt o bli skrämd över, utan att ryttaren uppmärksammade det....:smirk:
Tom min, som annars är sååååå cool, hittar saker att bli "rädd" över nu..
Hoppas det inte händer igen för dig bara....att hon kanske tar några skutt, utan skentur hemåt är väll acceptabelt...

BonRaiz skrev:
Ja, nog verkar det va "våryra"...att hon hittade nåt o bli skrämd över, utan att ryttaren uppmärksammade det....:smirk:
Tom min, som annars är sååååå cool, hittar saker att bli "rädd" över nu..
Hoppas det inte händer igen för dig bara....att hon kanske tar några skutt, utan skentur hemåt är väll acceptabelt...

Lite små glädjeskutt över att våren är här är helt ok :)

Jag hade en härlig tur ute i söndags med henne på 1½ timme! :love:

Pigg var damen men hon höll sig i skinnet...jag känner att hon är full av vårbus och man får vara uppmärksam på henne hela tiden...hon tar varje chans hon kan få att skutta till och bli låtsasskrämd...hehehe...men det lugnar sig nog om ett tag när det har varit fint väder ett tag! Lycklig verkar hon i alla fall! :rofl:

Min häst har gjort likadant när vi var och tränade på en galoppbana :angel: inte det bästa stället kanske, och hade ju redan full fart, men när jag fick stopp på henne stegrade hon sig, blev lite irriterade så jag drog ner henne, något hårdare än det var menat, och sedan dess har hon inte gjort något, så var väldigt hård mot hästen när hon gör något sådant så du är säker på att hon förstår.

Haha, ja det är ju skönt det att hon är lycklig :) Lilla hoppetossan :love: I morgon så ska det ridas ut en vända tillsammans med en annan tjej i stallet. Ska bli skoj :)

Hoppas det går bra! Hon var jättefin att rida igår (dressyr i paddocken) och vi båda var helt slut efteråt så förhoppningsvis är hon lugnare idag för dig, men har du sällskap så går det garanterat bra! :)

Dexdemonia skrev:
Hoppas det går bra! Hon var jättefin att rida igår (dressyr i paddocken) och vi båda var helt slut efteråt så förhoppningsvis är hon lugnare idag för dig, men har du sällskap så går det garanterat bra! :)

Vad bra! Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka