häst som sticker.

Sv: häst som sticker.

FridaW skrev:
Vad bra! Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig!

Dagens uteritt fungerade utmärkt :) Blev en skritt tur på över en timme. Hon reagerade lite på blåsten, gick och lyssnade och tittade ifall det skulle komma nått farligt inifrån skogen. Men allt gick bra och vi hade en trevlig tur tillsammans med vårt sällskap :)

Härligt! :bow: Hon har säkert busat av sig det mesta men det gäller att vara uppmärksam och beredd!

Smulu skrev:
Dagens uteritt fungerade utmärkt :) Blev en skritt tur på över en timme. Hon reagerade lite på blåsten, gick och lyssnade och tittade ifall det skulle komma nått farligt inifrån skogen. Men allt gick bra och vi hade en trevlig tur tillsammans med vårt sällskap :)

Grattis :rofl:

Nu har vi tagit vår första ensamma lite längre ute tur (50 min ca)
Skrittade och travade, vågade inte fatta gallopp nu på första turen.
Ellen var jätte snäll, lyssnade bra och travade lugnt och fint :love:

Smulu skrev:
Härligt...:rofl: :rofl: :love:

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort om jag hamnade i situationen, jag brukar nämligen alltid svänga när min häst sticker iväg..även när det är ett paddockstaket i vägen. Man märker på henne när hon ska gra något dumt så man hinner reagera i rätt tillfälle.

Jag har hört att vissa skänklar på hästen när det sticker iväg. Man kommer då få kontroll på p.g.a. att han/hon blir så chockad över att öka farten och tappar lite fokus och man får då kontroll :) Det är inget jag har testat, men det är väl värt att testa om man inte har speciellt många alternativ.

Om du inte får stopp på hästen genom att dra i tygeln och stanna (funkar oftast inte på en häst som sticker :P) så kan man alltid vända den runt.. funkar på min iaf :) dra tag i ena tygeln och vänd. Kanske inget att prova på en asfaltsväg men annars funkar det ypperligt :)

Om man rider med en trygg hästkompis och hästen har en trygg ryttare som de andra sa, och samtidigt håller hästen sysselsatt hela tiden, (t ex med små små skänkelvikningar eller andra dressyrövningar om det är möjligt, böjning åt båda håller osv) så att den inte tänker lika mycket på omgivningen som om den gick och gjorde lite vad den tyckte medan ryttaren pratade med sin kompis.

Då är det i alla fall mindre risk att den sticker. Det där med pålen verkar vara bra också, men det är ju svårare om hästen sticker för att den är rädd.

Smulu skrev:

Skoj :) var bara tvungen att påpeka att Ellen var ett gulligt namn :p

*knapplån*

Lugna sig, starka halvhalter, försöka få kontakt.

Har hört något om att man kan ta ena handen hållande i manen, den andra i tyglarna, samla kraft och sen dra lite åt sidan det värsta man kan, en gång. Det är lite svårare att springa med huvdet åt sidan.

Kan ju hända en olycka tycker jag om man skulle göra så.. snubbla eller gå omkull. Eller kanske inget! Men man är ganska chanslös sittandes där uppe på en stor häst som springer det värsta den kan.. :s

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka