Häst som "rycker" i tyglarna

*tove*

Trådstartare
"min" häst har nu på senare tid börjat att kasta med huvudet och rycka åt sig tyglarna i skritten. Det är som han bara hela tiden vill ha hellånga tyglar eftersom det är så fort han känner att man minsta kontakt med munnen som han gör så.

Tänkte först att det var för att jag var för hård i munnen och att han protestera, men han gör så även om man är hur mjuk som helst i handen eller rider med långa tyglar. Så det kan inte vara orsaken.

kan orsaken vara att han har haft ett uppehåll? Att han då har tappat muskler och inte orkar bära sig? Det är endast i skritten som han håller på så.

Tacksam för svar
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

"min" häst har nu på senare tid börjat att kasta med huvudet och rycka åt sig tyglarna i skritten. Det är som han bara hela tiden vill ha hellånga tyglar eftersom det är så fort han känner att man minsta kontakt med munnen som han gör så.

Tänkte först att det var för att jag var för hård i munnen och att han protestera, men han gör så även om man är hur mjuk som helst i handen eller rider med långa tyglar. Så det kan inte vara orsaken.

kan orsaken vara att han har haft ett uppehåll? Att han då har tappat muskler och inte orkar bära sig? Det är endast i skritten som han håller på så.

Tacksam för svar

Jag tror att han slår med huvudet för att du har varit för hård i handen.
Hästen är ett flytkdjur och flyr ifrån allt som är obehagligt, tryck i munnen är defenitift obehagligt. Alla hästar gör på olika sätt när man är för hård i handen, Vissa hänger sig på, andra sticker, vissa tar upp huvudet och andra gör som din häst börjar slå med huvudet.
Det kan också vara så att han gör det pga. något annat också, men hårda händer är ett vanligt problem. Jag tycker att du skall rida privat lektioner för någon duktig ryttare så att han slutar!
Kom ihåg; det skall aldrig vara mer tryck i handen än om tyglarna var gjorda av sytråd.
Lycka till med hästen! ;)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jo, men du tror inte de kan vara så att det för att han inte orkar bära sig i skritten då? Eftersom han har stått ett tag och tappat massa muskler?

Innan han vila så gjorde han inte så, men han har gjort så förut när han inte blivit ordentligt riden...

jag försöker vara så mjuk som möjligt i handen. har gör även så med långa tyglar.

Jag börja rida för instruktör, men inte riktigt än.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Hur gör hästen när du arbetar den från marken?
Visar den samma irritation?
Spänningar och problem kan ju finnas lite varstans.
Känner du till vad din hästs svaga sidor är just nu och tar hänsyn till dessa?
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

jag har inte arbetat honom från marken.. Har inte lärt mig de något vidare, men en tjej i stallet ska hjälpa oss att tömköra honom snart, så det visar sig då.

Hästens svaga sidor? Psykist tror jag att han mår bättre än någonsin. , menar du de att han har tappat muskler? Han slår ju som sagt med huvudet upp och ner hela tiden, dock bara i skritten, och de gör han utan att man kräver något särskilt utav honom.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

har du kollat ifall han är öm någonstans? han kanske har ont i munnen? min ponny gjorde så när hans vargtand blev irriterad. så kolla med tandläkare ifall han fortätter och inte är öm någonstans på kroppen.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

vetrinären har precis varit ute och raspat hans tänder, så där lär inte problemet ligga.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Min sköttis gör så oxå men henne är det inget fel på så då är det bara att gå på henne mer med benen så att hon konsentrerar sg på att gå framåt istället för att krångla
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Det måste ju vara något fel på honom eller mig som ryttare annars skulle han ju inte gjort så.. De hjälper inte om jag är på honom mer med benen.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jo, men du tror inte de kan vara så att det för att han inte orkar bära sig i skritten då? Eftersom han har stått ett tag och tappat massa muskler?

Innan han vila så gjorde han inte så, men han har gjort så förut när han inte blivit ordentligt riden...

jag försöker vara så mjuk som möjligt i handen. har gör även så med långa tyglar.

Jag börja rida för instruktör, men inte riktigt än.

En "olat" som att rycka med huvudet är ingenting som försvinner bara "sådär". Det kommer ta ett tag innan det försvinner helt.
"Innan han vila så gjorde han inte så, men han har gjort så förut när han inte blivit ordentligt riden..." Detta tycker jag är ett tecken på att det inte bara är musklerna utan även din ridning.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

"Innan han vila så gjorde han inte så, men han har gjort så förut när han inte blivit ordentligt riden..." Detta tycker jag är ett tecken på att det inte bara är musklerna utan även din ridning.

Eh.... Så jag red dåligt förrut ( den tiden i början med honom då han blev lite riden och ryckte med huvudet) Sen blev jag helt plötsligt en bättre ryttare (när han blev riden varje dag och slutade göra så) och nu när han har stått ett tag och börjat bli riden igen och rycker med hududet så är det jag som blivit dålig igen? ;)

Jag erkänner att jag inte är en jättebra ryttare, men de verkar konstig att han har funkat ASBRA med mig förrut..
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Var det där problemet låg innan han blev raspad?
Då kan det vara smart att känna på hans nacke, är den fri från spänningar?

Tips: Lär dig jobba hästen från marken, i grimma och grimskaft, träns och tygel eller längre lina.
Lek och gymnastisera, då kommer du att lära känna hästen bättre samt kunna se var eventuella svagheter sitter. Du ser även på hästens signaler hur den tycker om dom olika rörelserna, det ser du inte på samma sätt när du rider. :smirk:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

En "olat" som att rycka med huvudet är ingenting som försvinner bara "sådär". Det kommer ta ett tag innan det försvinner helt.
Varningssignaler elller försök på att göra sig förstådd, som du kallar olater, brukar försvinna när man hittar anledningen till att hästen protesterar och åtgärdar detta. :crazy:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Det var så här:

Vi flyttade honom till ett nytt stall och då blev de lättare för oss att hålla igång honom varje dag. han verkar trivas jättemycket i det nya stallet och när vi red honom regelbundet så gjorde han inte såhär med huvudet.

Sen märkte vi att han gick ner i vikt fort, hade lite "mage" förut (tänkte först att han tappa vikt för att han blev riden). Han tappade då muskler och fick lite ryggont, därför red vi honom inte ett tag. Sedan märkte vi att han verka ha svårt att tugga så vetrinären kom å raspa tänderna. han fick sen tillbaka sin vikt och nu när ryggontet har försvunnit så har vi ju börjat rida igen (lugnt i början, självklart).

Hästen är nu fullt frisk, men kastar ju som sagt med huvudet. men de märks ju att han gör så när han inte varit igång ordentligt.

Tack för tipsen, ska försöka mig på detta.:bow:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

vill han sträcka ut halsen? kan det bero på att han har träningsvärk i ryggen, eller andra spänningar där... låt honom skritta på på helt lång tygel, och var bestämd med att inte ge efter om han drar loss tygeln från handen. då lär han sig att gå emot det trycket när du tar kontakt med honom. förespråkar inte inspänningar egentligen, men om han lärt sig att komma undan genom att dra tygeln ur handen på dig så kanske tömkörning med en lös "snodd" skulle få honom att lära sig ge efter? förutsatt att han inte har problem med tänder, skador i ryggen eller något sådant såklart!
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

har du kollat så att bettet sitter bra..ibland så får man ju byta ut det gamla mot ett nytt..har du dessutom raspat tänderna på honom så sitter kanske det gamla inte bra i munnen längre.....det kan ju vara värt att prova..lycka till!!!
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Varför säger du inte de direkt när du sitter en meter bort eller när jag pratat om de när vi ridit ;)

Jo, ska kika efter nytt bett så fort jag fått pengar.

Som sagt drar han så när jag har långa tyglar också, å då är de svårt å ge eftergift ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp