Häst som "rycker" i tyglarna

Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

jo de kanske jag gör...

Men de kanske är för att jag mer undrar om ni tror att det är så, att han stått, eller om de är nånting annat.

Känner sig ju såklart som världens dåligaste ryttare när de går kasst...

Jag ska tänka på detta..

tack för svaret!
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jag vet hur det känns, men du ska nog inte grubbla för mkt på det. Unghästar kan vara lite känsliga och lite sådär egna ibland.
Försök att vara mjuk och följsam, och är du osäker på din hand så är ett tips att ta en lektion, eller be någon i stallet titta på när du rider eller vad som helst.

Men om han nu gör samma sak med Åsa, så borde det inte bero på din hand, om nu inte hon också är hård då? :p

Jag håller nog ändå på understimulans ;)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jo, jag har hört förut att jag är hård i handen så jag försöker ju alltid tänka på detta.. Jag ska ju vara med på dom där Barock/akademsik ridning (eller vad det nu är), kanske lär mig bra saker där :idea:

jag får be syrran att kika på oss.

tack, tack:bow:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Du ska inte prova honom på hackamore då? :)

Ja, det är nog en bra idé! :idea:
Det är nog en jättebra grej, kan ni nog få ut mycket av.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Nja, jag vet inte.. Har tänkt att köpa ett sidepull och prova, det sägs ju vara mildare. Fast ponnyhack kanske funkar? Då borde man ju märka om det är mina händer det är fel på..

Ja, jag ser fram emot kursen. Hoppas den blir rolig och lärorik, den va ju inte direkt billig:angel:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jag har ju annars ett hackamore som du gärna får prova.
Det är ett milt hackamore, och det kanske är värt ett försök? ;)

haha, nej, inte direkt.. men det blir säkert valuta för pengarna:)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Ja, de kanske jag skulle prova. Vad snäll du är:) . Vi får se om vi matchar varann i stallet nån dag då.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Japp, vi får se om vi stöter ihop ;)
VIlka dagar o vilka tider brukar du vara där?

Jag är väl oftast där kvällstid på vardagarna, typ nångång mellan 17-18 åker jag väl ut.
Helgerna och lediga dagar är ju däremot lite olika :p
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Det är så olika.. Vet inte när jag ska rida nästa gång. Men på vardagar brukar jag vara där vi den tiden, så vi stöter nog på varandra snart :p
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Okej, vi märker väl det ;)
Jag ska ta ut hackamoret till stallet iaf :p
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

bort och hemväg tiull stallet på LÅNNGA tyglar rycker min häst med huvudet, har funderat varför men tror det kan vara så enkelt att hon fick en stöt av elstängsel hästar bakom rädd.
eller så kanke det e lukten av andra hästars skit /flugor eller värsta tänkbara strömmen går ner i marken och min häst känner det på något vis alltid samma sak vid denna plats
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Ryck tillbaka, och släpp sedan ut tygeln lite itaget sakta.
rycker den igen, samla ihop tygeln och börja om.

Låt den aldrig få lång tygel genom att rycka den ur handen på dig!!
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Håller med Fazer.....

Trådskaparen: Tyvärr är det en ful ovana och kan vara svårt att gå grepp om när hästen väl börjat. Tänk också på att sitta ner ordentligt i sadeln och inte lätta i rumpan, för då ger du eftergift genom att falla fram när hästen rycker, dvs när den rycker får den ändå, eftergift framåt, även om du tycker att du håller emot. sitt till hästen ordentligt med sitsen så att den kommer in med rumpan under sig, då måste den även höja huvudet lite och du får "tag" i den när den rycker till.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Hm... I mina öron låter ditt förslag helt fel... Skulle inte vilja "rycka" min häst i munnen :crazy:, dock skulle jag kanske kunna prova att göra en förhållning när han gör så nästa gång, och se hur det fungerar.

Ska snart prova rida bettlöst och se hur han funkar då. Har beställt ett sidepull och fått erbjudande av flera i stallet att låna deras hackamore.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Föresten, vad tycker alla andra som kikar i tråden om Fazers och mackans förslag??
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Kära nån. :confused: :crazy:
Skulle jag göra så i min ponny skulle hon bli värre än innan ska jag be o få tala om. Stressar jag upp mig blir hon jättespänd, blir jag irriterad blir hon vettskrämd. Antagligen har hennes förra ryttare tänkt precis som du. :mad: :(
Tror du att det hjälper att "hämnas"?
nej, problemet ligger någon annan stans. Ovanor/olater "rycks" inte bort eller ska inte "jobbas bort med våld".

TS: Jag tycker du gör helt rätt som provar bettlöst och försöker stimulera honom istället för att bli arg (utan anldening).
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Tänkte väl att de lät knäppt ;) (sorry fazer och mackan). Hur ska hästen kunna trivas med bett i munnen om man rycker tag i den? Den kan ju inte gå runt och vara rädd för bettet..:crazy:

Ja, jag får mitt träns nångång under veckan :bump:. Ska bli riktigt kul att kolla hur han funkar med det.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Nej, bettet ska ju inte bli obehagligt.
Om hästen rycker för att den inte trivs med bettet -jag menar- hur mycket bättre blir det av att man rycker och skadar hästen i munnen då? :confused:

Han kommer förhoppningsvis fungera bra på bettlöst.
Det gör ju inte min toka tyvärr :crazy: :rofl:
(har provat.... jisses, det var en upplevelse ska du veta.... :crazy: :rofl: )
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Min första tanke var att han inte trivs med bettet.. men eftersom han bara gör så i skritt så slår en annan tanke mig. Det kan bara vara fjant. Han koncentrerar sig inte på vad det är han ska göra helt enkelt. Jag har en häst som grejjar mkt med bettet och tungan och gapar och håller på. Men bara i skritt, i början av passet. Sen när "allvaret" börjar stänger han munnen och slutar.. brukar ta det som ett tecken på att han är uppmärksam och koncentrerad.
Du skrev att han inte gjorde så förut när han blivit mkt riden. Det kan mkt väl vara så att han helt enkelt inte är van att bli riden och fjantar sig lite. För att bli av med det kan en bra ide vara att göra mycket olika övningar i skritt där han måste koncentrera sig. Cavaletti, slalomkoner, små serpentiner och mkt volter. Samtidigt som du är väldigt mjuk på hand och hela tiden ser till att grejja lite med tyglarna hela tiden så han håller sig uppmärksam.
Brukar fungera för mig
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 099
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp