Häst som "rycker" i tyglarna

Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Föresten, vad tycker alla andra som kikar i tråden om Fazers och mackans förslag??

Om man vet att hästen gör det endast för att slippa arbeta eller har testat allt och alla bett och hästen ändå drar till sig tyglarna så skulle jag kanske överväga att hålla emot när hästen börjar rycka. Dock ge snabb eftergift när hästen slappnar av eller slutar. Men det måste finnas en orsak till att hästen rycker. Är man hård i handen? stum? bettet för litet?stort? tjockt? fel sorts bett? ryggont eller spänningar i nacken?
Finns massor man kan göra.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Eftersom hästen gör det enbart i skritten så säger det mig att det är en olat. varje gång du ger eftergift när hästen utför olaten(drar till sig tygeln) så säger du till den att det är ok.

vad är det för skillnad att markera genom att sitta till hästen och ej släppa i tygeln, mot att göra en vanlig förhållning eller korrigera hästen på liknande sätt med övriga hjälper? Ingen, i mina ögon, annat än att du markerar skarpare att det inte är ok att dra tygeln ur handen på dig.

Om du inte gillar svaret så är det helt ok, men du får acceptera att folk svarar och du kanske inte håller med.
varför tror du att hästen skulle tåla en korrigering mindre än en annan korrigering, vilket är en nödvändighet i ridningen när det gäller olater? det handlar inte om våld, det handlar om att du som ryttare sätter gränser. Tryck och eftergift är de signaler du fostrar hästen med även i allt övrigt. i detta fall gäller det alltså tryck när hästen drar tygeln, följt av omedelbar eftergift när hästen rättar sig = belöning.

vad exakt är det som är så revolutionärt med det?
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

kl

håller med M & F vad du kan försöka med om du vill vara 'snällare' är att se till att det inte blir ngn eftergift och har tygeln konstant sträckt. kanske svårt då den rycker.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jo visst, jag är öppen för förslag men behöver väl inte lyda alla för det? Jag har inget emot att de ger förslag jag inte gillar, men som sagt kommer jag då inte att lyssna på det. Om de hade menat en FÖRHÅLLNING när han gör så är det en sak, men att rycka..:smirk:


Vad det är för skillnad? Kan du tänkta dig hur ont det måste göra att få ett ryck i munnen? En häst är väl ändå väldigt känslig där?? Tänk dig själv att ha ett bett i munnen och blir ryckt :crazy: .

jag kommer aldrig RYCKA en häst i munnen. Så det så.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Jo visst, jag är öppen för förslag men behöver väl inte lyda alla för det? Jag har inget emot att de ger förslag jag inte gillar, men som sagt kommer jag då inte att lyssna på det. Om de hade menat en FÖRHÅLLNING när han gör så är det en sak, men att rycka..:smirk:


Vad det är för skillnad? Kan du tänkta dig hur ont det måste göra att få ett ryck i munnen? En häst är väl ändå väldigt känslig där?? Tänk dig själv att ha ett bett i munnen och blir ryckt :crazy: .

jag kommer aldrig RYCKA en häst i munnen. Så det så.

Du e duktig du!! ;) ;)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Ja uppenbarligen störs hästen inte vidare av rycket eftersom den tycker det är helt OK att själv rycka, dvs rycka i tygeln när du håller i den. :D
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Ja, jag är bäst. Vad menar du? Bara för att jag inte vill rycka min häst i munnen :smirk: . Undrar vem som är den duktiga.. det måste ju va du
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Men då kan han ju ta tag i bettet så att det inte gör ont. Men ok, jag ska börja rycka i han som fan så han får sår och aldrig mer vågar ta stöd på tygeln. ;)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

En anledning till att han gör så där just när du skrittar kan vara att han är van att få eftergivt i skritt i form av lösa tyglar.. Fick en flashback från min ridskoletid.. många ridskolehästar som var så. Det gäller väl att vara bestämd där och träna träna träna.

Träna på att ha korta tyglar i skitten genom att ha korta tyglar i ett par sekunder och sen ge eftergift (om hästen inte rycker). Se till att alltid hinna före och lura honom på det sättet. Visst kan man hålla emot och rycka också när hästen gör det, bara du är konsekvent och det kan det vara svårt att vara om hästen rycker tyglarna ur händerna på en.

Så mitt tips är att träna som jag skrev ovan.. Skifta mellan långa tyglar och korta i små intervaller. Belöna när han klarat korta tyglar i ett par sekunder med att ge långa tyglar. Och sen ökar du tiden på korta när det går bra. Det är viktigt att du låter hästen gå med långa tyglar ett tag så han verkligen förstår att han gjort rätt. Det har betydelse när han rycker för då ska du bara ta tillbaka tyglarna och fortsätta han ska inte få nån eftergift och när han sen klarat 5 sek eller var du nu har får gräns så ger du eftergift efter ett tag kommer han fatta..

Hästen måste märka skillnaden mellan att få eftergift från dej och rycka tyglarna hur handen på dig. Så ignorera honom bara om han rycker ur tyglarna ta tillbaka dom bara.

Hoppas jag förklarade okej.. jag har en förmåga att krångla till det :D
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Men då kan han ju ta tag i bettet så att det inte gör ont. Men ok, jag ska börja rycka i han som fan så han får sår och aldrig mer vågar ta stöd på tygeln. ;)

Vart har jag sagt att du ska rycka som fan?

kopia av mitt eget inlägg: Trådskaparen: Tyvärr är det en ful ovana och kan vara svårt att gå grepp om när hästen väl börjat. Tänk också på att sitta ner ordentligt i sadeln och inte lätta i rumpan, för då ger du eftergift genom att falla fram när hästen rycker, dvs när den rycker får den ändå, eftergift framåt, även om du tycker att du håller emot. sitt till hästen ordentligt med sitsen så att den kommer in med rumpan under sig, då måste den även höja huvudet lite och du får "tag" i den när den rycker till.
slutcitat mig själv.

du verkar inte vilja ta till dig att det är en ovana, utan diskuterar mjukare bett osv. det försvinner inte pga det, det är ju bara i skritten hästen gör så, och det är för att få åt sig hela tygeln.

varför har du så dålig attityd och är så sarkastisk?
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Nej, ursäkta. Det kanske verkade lite surt. Det är klart du inte menade så.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

varsegod.. berätta gärna hur det går!
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

senast jag red var igår, å då provade jag sidepullet jag köpt och det funka riktigt bra :) . Han ryckte inte alls. fast senaste gången jag red med bett gjorde han inte det heller, så jag vet inte om jag får chansen att prova ditt tips. Fast det är ju bara posetivt isf :p .
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Nu vet vi nog vad problemet är!

Red för en akademiskinstruktör idag och han löste det nog för oss. Han såg hur hästen i andra lektionen ibland ryckte till (som jag har förklarat) och då bad han mig hoppa av så tittade vi innuti munnen på honom. Han hade vargtänder som var ivägen och det gjorde då ont när vi rörde bettet! Vi hade också ett lite för stort bett och det gjorde saken lite värre. Konstigt att vetrinären som raspade honom för bara nån vecka sedan inte lade märke till vargtänderna...

Nu ska vi iaf fixa så vi kan få bort dom där vargtänderna. Instruktören sa också att hästen var lite orolig i munnen eftersom han håller på å biter på bettet, så vi ska försöka med ett rakt bett om inte ett två eller tredelat i mindre storlek får honom att lugna sig i munnen.

Var riktigt roligt på lektionerna idag iaf! Instruktören var duktig. På teorilektionen pratade han om bett och om ridkonstens historia. Synd att det tog slut så fort bara.. Jag hoppas han kommer hit nån mer gång så vi kan träna igen :banana:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 099
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp