Häst som "rycker" i tyglarna

Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

vill han sträcka ut halsen? kan det bero på att han har träningsvärk i ryggen, eller andra spänningar där... låt honom skritta på på helt lång tygel, och var bestämd med att inte ge efter om han drar loss tygeln från handen. då lär han sig att gå emot det trycket när du tar kontakt med honom. förespråkar inte inspänningar egentligen, men om han lärt sig att komma undan genom att dra tygeln ur handen på dig så kanske tömkörning med en lös "snodd" skulle få honom att lära sig ge efter? förutsatt att han inte har problem med tänder, skador i ryggen eller något sådant såklart!

Skulle hellre satsa på riktiga inspänningstyglar. Gummisnodden får ofta en omvänd effekt.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

för att jag vill ha inlägg ;) Jag sa ju det när vi red att du skulle testa massa bett, redan glömt ;) Min tok drar till sig tyglarna om jag blir för hård i handen eller är slapp med eftergiften. Men jag tror inte du är hård i handen.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

jo, men jag ska ju göra de.

jo, jag kan säkert vara lite hård i handen emellanåt, men de är konstigt att han gör så när han har stått...
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

vetrinären har precis varit ute och raspat hans tänder, så där lär inte problemet ligga.
raspningen görs på kindtänderna så det har inget med bettet att göra. Skulle tro att din häst fått nog av att bli dragen i munnen . Anledningen till att han drar åt sej mer tygel är ju symptom på att han inte är tillfreds med hur han har det i mun, med bett o en ständig belastning. Att ha två-tre kilos tryck på en liten yta på lanerna gör ont i längden, hindrar blodcirkulationen och kan i värsta fall orsaka vävnadsdöd på tandköttat o benröta i käken. och den engelska ridningen är ju indoktrinerad med detta otyg att ständigt sitta o dra i tygeln. En del ryttare har så dalig balans att de använder tygeln som stöd för att hålla sej kvar i sadeln. Har aldrig stt en engelskryttare rida lätt i trav på långa tyglar!
Rid på lång tygel de närmaste 6 månaderna, eller bettlöst, och låt bettskadorna ( troligen belastningsskador på lanerna ) läka. Har du tittat hur det ser ut ? Ta ut tungan åt sidan så kan du både se o känna på lanerna. Använd sedan ett tunnare stålbett ( 8-9 mm)( gummibetten är för tjocka och orsakar tryckskador) ta bort eventuell nosgrimma o se vad som sker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Om jag var du skulle jag som tidigare nämnts se om det är likadant från marken. Håller han på och fipplar med huvudet när du leder honom? När han står lös? om du leder honom med träns? Om det bara är när tränset sitter på så borde det var något med det. är det bara vid ridning så kan det kanske vara någon spänning någonstans, eller som sagt, att du varit hård i handen. men då borde han sluta när du har långa tyglar, tycker jag.

Annars kan du ju testa att rida med ex. hackamore ett tag, så att munnen får vara helt ifred. att börja med inspänningstyglar i det här läget verkar helt orimligt för mig, det är ju uppenbarligen något som stör honom. Jag skulle snarare jobba från marken eller bettlöst.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Men jag tror inte att de är ett så stort problem, många ponnyer framförallt gör så när man kortar upp tyglarna, ofta vid uteritt.
försöker dom rycka tyglarna ur handen på en. men när man väl har korta tyglar så är det inget problem, lathet skulle jag kalla de;) det är klart att det är roligare att galoppera jättefort efter den andra hästen på långa tyglar, men det är inte alltid möjligt, och det är klart att det är bekvämare att inte behöva anstränga sig o bara lulla på med långa tyglar, ponnyfasoner?
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Varför säger du inte de direkt när du sitter en meter bort eller när jag pratat om de när vi ridit ;)

Jo, ska kika efter nytt bett så fort jag fått pengar.

Som sagt drar han så när jag har långa tyglar också, å då är de svårt å ge eftergift ;)

mm, det är det som är så konstigt, han borde inte "hålla på" när du har långa tyglar. Kanske borde kolla upp han? eller inte kräva något av han o se om det går över, med tanke på att det "gått över" förut.
Jag vet inte :p är inget proffs på sånt här. Gör han så när syrran rider med?
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Oj, du verkade veta exakt hur hård jag är i munnen.. Konstigt att du vet de utan att jag sett de :smirk:

Vetrinären har som sagt raspat och kollat i hans mun så hon skulle nog ha upptäckt eventuella sår..
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

ja, som sagt gör han ju så även med långa tyglar... Som sagt kräver jag ju inte mycket av honom, man ska ju kunna rida våra slappa uteritter utan att han drar tyglarna ur händerna på mig när jag har lång tygel.

Det konstigaste är ju att NÄR MAN HAR RIDIT HONOM REGELBUNDET VARENDA DAG SÅ HAR HAN JU INTE GJORT SÅ UTAN DET BLIR NÄR MAN SÄTTER IGÅNG HONOM NÄR HAN STÅTT. OM DET ÄR FEL PÅ MUNNEN, MINA HÄNDER ELLER NÅGOT SPÄNNINGAR I RYGGEN OSV SÅ BORDE DET JU NÄSTAN BLI VÄRRE NÄR MAN RIDER MYCKET, MEN DET BLIR JU TVÄRTOM. JU MER MAN RIDER DESTO BÄTTRE GÅR HAN.

Ja, han gör även så när Åsa rider. Eftersom det blir värre när han har stått så tror jag inte vila är något alternativ.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

jag blev inte sur lille vän :) . Skrev bara med stor text för att alla skulle läsa de.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

En otränad häst behöver skritta på lång tygel ofta.
undvik i början att skritta den på tygeln.

Det är relativt vanligt att om man är för hård i handen, så drar hästen tillbaka.
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Lite OT men... Jag red en häst förrut som kastade upp huvudet om man hade olika långa tyglar eller hade ett ojämt stöd i tyglarna. Det var inte kul när det kom slem flygande och landade på en. :crazy:
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

När jag läser igenom tråden låter det ju som om du svarar på din egen fråga i princip hela tiden.

Om han bara gör så när han inte är ordentligt riden, så kommer han väl sluta när ni fått igång ridningen ordentligt igen?

Långa härliga skritturer ute, och försöka att ut och stimulera huvudet på honom (han är ju ung, unga hästar blir lätt rastlösa.. ge honom lite lagom svåra uppgifter så att han får tänka lite, så kommer han kanske lugna sig med huvudet)

OM nu han inte slutar greja med huvudet även fast han är fullt igång, så kanske det är dags att kolla över rygg, nacke, mun osv igen. Men jag tror mest på understimulans, om man läser det du skrivit. Då kan alla hästar hitta på små jobbiga egenheter. ;)
 
Sv: Häst som "rycker" i tyglarna

Oj, du verkade veta exakt hur hård jag är i munnen.. Konstigt att du vet de utan att jag sett de :smirk:

Vetrinären har som sagt raspat och kollat i hans mun så hon skulle nog ha upptäckt eventuella sår..
Om DU är hård i mun det vet väl inte jag ! :D men kanske lite hård i näven. Om du inte vet det är det väl därför du frågar oss? :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp