häst som rycker i tygeln

Jettan

Trådstartare
Hej!

Jag har nu två hästar som emellanåt bråkar med munnen vid ridning. När jag rider på kort tygel rycker och drar de för att slippa gå på kort tygel. Båda är nyligen kollade i munnen utan anmärkning. De går på två delat och tre delat bett. Den ena hästen har dessutom börjat köra med tungan utanför bettet och ibland lägger han tungan över bettet. Honom har jag haft längre och han har börjat med dessa saker nu vid igångsättning, har alltid funkat bra annars, förutom att han ibland blir stark. Just nu är han jätte jobbig att rida, han rycker och drar och kör med tungan och är svår att kontrollera.
Den andra hästen drar mest för att som jag upplever det vill ha lång tygel.

Jag som rider får ofta beröm för att vara mjuk och följsam och jag försöker rida mer med säte och skänkel, istället för med hand.

Jag undrar lite om ni andra varit med om liknande problem och vad ni gjort för att lösa dem? Kanske det helt enkelt är så att de är lite otränade just nu och jag begär lite för mycket av dem?

Tacksam för tips! /Jettan

Säkerligen handlar det om att det är lite jobbigt men ofta handlar det också om att de inte har bjudningen utan hinner tänka på annat. Fortsätt att vara följsam i handen, helt onödigt att sätta emot med handen när de gör något, utan svara istället varje gång med att skjuta på dem ordentligt så de går fram när de gör så. Det är min tanke. Efter ett tag så har du fått bättre bjudning och mer mellan skänkel och hand och då slutar de skulle jag tro. Försök att inte ge dem tygel eller släppa på bettet utan bara följa med mjukt när de gör det och samtidigt ge dem en ordentlig maning framåt så deras huvud drivs upp istället för att du drar tillbaka det. Jag är urusel på att förklara, hoppas du förstod.
Lycka till!

Hej!

Jag fick också alltid beröm för min mjuka och följsamma hand sen köpte jag ny häst av modell väldigt känslig och vips fick jag lära mig att jag faktiskt hade en mycket hård hand (enligt henne). Jag fick sluta rida på bett och har ridit på kapson för att sen lägga på bett igen och lära mig rida med en hand som hon accepterar. Nu kan jag rida på bettlöst eller bett och hon är lika nöjd oavsett.

Eftersom båda dina bråkar får jag känslan av att antingen är det något som irriterar dom (om det är din hand eller att du kräver för mycket är ju svårt att veta). Har du testat någon typ av bettlöst för att se om det blir bättre? Det kan ju också vara så att de lärt sig att de kommer undan när de "bråkar"? Har du nån tränare som ser när det händer och som kan hjälpa dig?

/Lavinia

Min häst kastade tidigare med huvudet, troligen av allmänt missnöje och atg hon kunde. Det hade hållt på rätt länge men merparten av besvären fick jag bort efter lektion med ny tränare.

Nu slog min varken pga av hård hand eller för att hon hade ont. Det jag konsekvent gjorde var att så fort hon slog sig ur formen ( ingen påtvingad nedsågad) så flyttade jag henne i skänkelvikning/ öppna tills hon mjuknade eller på annat vis gjorde det besvärligt. Jag har nog mer eller mindre alltid haft problemet men ju mer jag lyckades rida hästen i form dess mer syntes det. Problemet var nästan ur världen på 2-3 veckor ock märkbart bättre bara efter första lektionen och det går bättre och bättre och ju mer muskler på rätt ställe hon får dess lättare blir det.

Hade hästen haft fysiska problem med muskler, tänder, rygg eller annat fysiskt problem skulle det knappast hjälpt med min korrigering.

Jag tror att det med ena hästen kan ha med bjudningen att göra, han som mest verkar vilja ha lång tygel. Där gäller det nog att rida mer aktivt.

Den andra som bråkar ganska mycket just nu, är pigg och har mycket bjudning. Han har vilat ett tag nu så jag är väl inne på att jag kanske begär för mycket, samtidigt blir det bättre när jag sitter ned ordentligt och kan hålla om honom ordentligt. Har också funderat på om han tycker det blir tråkigt, att han som ni skrev skulle sluta om man sysselsätter honom mer med t.ex skänkelvikningar. Byta bett har jag också funderat på om han ändå tycker jag är hård i handen. Problemet är att han kan bli ganska stark och hård i munnen och då kanske man inte vill sitta på bett löst eller dylikt om han drar iväg...

Jag rider tyvärr inte för instruktör, har dock gått i tankarna att jag ska börja med det, men det är fler faktorer som ska funka då, var man kan träna, barnvakt, ha råd, om det är andra hästar där (Det är en hingst) osv. Dottern rider för instruktör på den andra hästen ibland, ska passa på att fråga henne nästa gång vad hon tror.

Jag ska prova att jobba lite från marken också och kolla lite på det här med bett så får vi se....

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 891
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 682
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar