Häst som har svårt att andas

Sandraaa

Trådstartare
Min medryttarhäst/delfodervärdshäst har under våren fått allt svårare att andas och blir lätt flåsig och det piper lixom i henne när hon andas. Detta har bara blivit värre och värre med tiden. Men nu på sista tiden har det blivit så pass dåligt att man knappt har kunnat skritta utan att hon får stora problem att andas. Så då hade vi vetrinären ute nu i veckan. Han konstaterade att hon var allergisk mot damm och småpartiklar. Men även att hon hade problem med luftrören. Hon äter nu medicin 2 grr om dagen som ska vidga luftrören. Men han sa också att dessa problem kommer hon få leva med, men att hon imellanåt skulle ha perioder då hon var nästan helt återstäld men att problemen skulle återkomma och för varje gång bara bli värre och värre... :( :cry: Altså sluta med att hästen mår så dåligt att hon kvävs till döds eller vad då.. :confused: Det finns inget annat att göra för henne än att ge henne den här medicinen som förhoppninsvis kan hjälpa henne lite i allafall, har inte märkt någon skyllnad än när hon ätit den i fem dagar men får väl hoppas på en liten förbättring snart i allafall. Tycker så synd om "min" lilla älskling att hon ska behöva stå ut med det här. Hon är ju trotts allt 25 år och inte så pigg sedan innan tyvärr, dels efter en vår full med skador och en operation och dels pga av åldern. Önskar ju verkligen inte att hon ska dö för vill VERKLIGEN INTE förlora henne, men frågan är hur mkt hon plågas av att ha det såhär igentligen. Om vetrinären säger att det bara kommer bli värre och värre och jag redan tycker det är på gränsen till att hon inte kan andas imellanåt :confused: Hon är ju också allergisk mot damm konstaterade han så nu ska vi byta från halm till spån i stället så det inte blir lika dammig. Någon som har något mer tips vad man kan göra för hästar som är känsliga mot damm? Eller någon som varit med om en häst i samma situation eller har några tips..?
Svammlar säkert massa i det här inlägget och vet kanske inte riktigt vad jag vill få ut med tråden igentligen... ;)

Sv: Häst som har svårt att andas

Skulle det funka att ha henne på lösdrift? Det finns de som är mycket mer insatta (har personligen inte haft någon häst på lösdrift ännu), men efter vad jag förstår så finns det hästar som blivit av med div. luftvägsproblem (hosta, etc.) när de blivit släppta på lösdrift i stället för att stå i stall.

Jag tycker det låter som om gränsen redan är nådd, tyvärr.
Kan hästen inte ens skritta utan att få problem med att få luft, och medicineringen inte hjälper så skulle jag rekommendera att avliva hästen snarast.

Senast ändrad:

- Byt inte till spån från halm utan försök få tag i papper istället.
- Ha hästen ute dygnet runt även på vintern, stallet är ofta värsta boven för hästar som har problem i luftvägarna
- Se till att ha mycket bra hygienisk kvalite på höet eller byt till hösilage
- Blöt alltid kraftfodret
- Rykta inte hästen inomhus om den har rullat sig och är lerig
- Sopa inte gångar i stallet om hästen är inne

Mitt svar blir inte vad du önskar, tyvärr.

Jag håller med CK, gränsen är nådd.

Jag har själv astma, och vet vad det innebär att inte få luft. Att utsätta min egen, eller någon annans häst, för detta är inte acceptabelt. Går det för långt kan det gränsa till djurplågeri!!

Nu menar jag NATURLIGTVIS INTE att du inte tar hand om din häst! Det är jag helt säker på att du gör! Bara att du skriver här är ett tecken på detta. Så ta absolut inte illa upp!!

Jag vill bara demonstrera lite tydligt hur jobbigt det är att inte kunna andas ordentligt, vare sig man är människa eller häst.

Kontentan blir att om en häst har så mkt problem med andningen som din verkar ha, så kanske alternivet är att avsluta lidandet! Det är inte hästvärdigt att gå på luftvägsvidgande dygnet runt. Ibland måste man som hästägare/vän ta obekväma beslut.

25 år är dessutom en aktingsvärd ålder.

Norrland

Jag håller helt med er i det ni skriver och jag tycker själv också att det bästa och skönaste för henne skulle vara att få avlivas. Men nu är det ju inte min egen häst jag skriver om utan jag rider och sköter henne bara sedan några år tillbaka. Vill såklart det bästa för henne eftersom hon betyder jättemycket för mig. Men jag kan ju inte tvinga hennes ägare att ta bort henne. Hon tror medicinen ska hjälpa och sålänge vetrinären tyckte vi skulle ge henne en chans till så tyckte även hon det också. Kanske låter värre än det igentligen är, för visst kan hon andas och så.. Men det går tungt och hon blir väldigt ansträng.. :crazy:

Och som ni skrev om lösdrift så går det tyvärr inte, men hon är ute dygnet runt på sommaren och hela dagarna utan på nätterna på vintern. Hon äter inte hösilage men vi blöter höet åt henne eftersom hon har haft problem med hosta förr om vintrarna. Som ni kanske förstår nu är det ju inte min häst och jag har inte så mkt att säga till om... :crazy: Utan det är hennes ägare som måste bestämma sånna saker som rör avlivning och så... Men jag förstår att ni bara menade väl och jag tog inte illa upp. Håller innerst inne med er helt och hållet!

kronisk obstruktiv lungsjukdom hette det som vetrinären sa att hon hade kom jag på nu... Någon som har haft en häst som haft samma sjukdom?

Har hästen fått diagnosen kvickdrag nu? Min häst hade bronkit o blev mkt bättre på lösdrift( behövde ingen medicin o kunde äta torrt hö osv) men han blev ju iof bara 21 ( blev avlivad av andra orsaker.)

kan alger hjälp?

Vet ett skräckexempel som hände här i trakterna för ngr år sen. En häst med kvickdrag självdog hängandes över ett staket, kvävd till döds. :eek:
Undrar om ägaren visste vad tillsyn är?? :confused:

Pigalle skrev:
Har hästen fått diagnosen kvickdrag nu? Min häst hade bronkit o blev mkt bättre på lösdrift( behövde ingen medicin o kunde äta torrt hö osv) men han blev ju iof bara 21 ( blev avlivad av andra orsaker.)

kan alger hjälp?

Vet ett skräckexempel som hände här i trakterna för ngr år sen. En häst med kvickdrag självdog hängandes över ett staket, kvävd till döds. :eek:
Undrar om ägaren visste vad tillsyn är?? :confused:

Kvävd till döds över ett staket..?! :confused: Det får inte hända min älskling :cry:

Och ja, hon hade visst fått diagnosen kvickdrag nu fick jag höra sen igår... :cry:

Är det någon av er som haft en häst med kvickdrag..? Hur gjorde ni med dem och hur länge lede dem med det..?

Bra råd men några saker till.
Torv kan fungera väldigt bra som strö, vissa hästar kan dock bli sämre.
Kolla ventilationen, viktigt är att få in luft även nere i boxarna, kolla varifrån inluften kommer, hittade ett ställe där inluften kom från höförådet.
Blötlägg höet om det inte går att använda hösilage.
Att få koll på miljön är viktigare än mediciner när det gäller att bromsa sjukdomsförloppet.
PL

Senast ändrad:

Jag avlivade mitt sto för ca1år sedan som hade kvickdrag.
Jag började med att låta henne gå ute året runt med tillgång till regn/vind skydd.Hon fick hö ute o jag ryktade aldrig henne annat än ute. Hennes tillstånd förvärrades snabbt från första diagnos tills förra året ca 1-1 1/2år tog det.Jag gav henne också Bisolvon när det var som värst.Höst,vår var väldigt jobbigt för henne därav lät jag henne somna in våren -04.
Hon orkade inte ens gå en promenad i mitten av sjukdomstiden.Så det var inte mycket att vänta på.Hon blev 12år.
Ska tillägga att jag provade både spån och torv på henne innan jag lät henne gå ute,inget blev bättre med strö byte.

Sandraaa skrev:
Är det någon av er som haft en häst med kvickdrag..? Hur gjorde ni med dem och hur länge lede dem med det..?

Min förra foderhäst fick samma diagnos som din medryttar häst. hon fick kvickdrag för 2 år sedan. Hon är ett 17-årigt fullblodssto med stor livsglädje!
För två år sedan fick vi som sagt diagnosen kvickdrag, lindrig kvickdrag. Då stod hon i ett luftigt stall, var mkt noga med att inte sopa när hon var inne, inte strö heller. hon stod då på halm vilket inte funkade alls.
Vet. skrev ut Ventipulmin - luftrörs vidgande + fabrol. detta hjälpte inte.
Då detta var i sommar månaderna skickades hon ut på bete istället i 4 månaderna. symptomen avtog, fanns dock kvar men märktes knappt. höll igång henne så hon aldrig tappade konditionen.
Under dessa månaderna letade jag febrilt efter en utebox till henne. Hittade ett perfekt stall. Hon installerades i utebox med torv som strö. funkade super de 2 första månaderna sen blev det värre...gick inte att rida, inte ens i skritt. hon fick knappt luft. ord. vet. var ute men kunde inte hitta nåt större fel på henne :confused: :crazy: . hon sa bara att pållan var i dålig kondition. hmmm...blev lite misstänksam då, då jag hållt hennes kondition uppe hela tiden. + att hon inte borde få sånna här astma anfall om hon bara hade LINDRIG kvickdrag...det tyckte inte vet heller. Det vände, 2 veckor gick och det gick att rida henne igen. men så en kall vinterdag kom ett nytt anfall plötsligt. ringde ut en annan vet. och hon tog detta på mkt större allvar! alla möjliga prover togs på henne men det gav inget resultat än att hon har lindrig kvickdrag...2 veckor gick...pållan blev slö, apatisk, trillade ihop i hagen. ville inte äta...och jag grät av förtvivlan :cry: åkte upp med henne till helsingborg och trodde aldrig att jag skulle få ta henne med mig hem igen då vet. där uppe bara skakade på huvudet och sa att detta inte såg bra ut... :cry:
MEN! 4 dagar senare, tusentals prover senare, hämtade jag hem en glad och sprallig pålla! De hade hittat nån bakterie i lungorna som i samband med den skadan kvickdragen gjort med lungorna förstört lite till. denna bakterien bekämpades! Sen hade jag inte fler problem med kvickdragen, visst hon flåsade lite extra. Så fort hon kom hem bytade jag även hennes box strö till papper istället.
Lämnade igen henne nu innan sommaren pga. att jag råkade ut för en ridolycka på henne. hade det inte varit för den olyckan hade jag nog behållt henne!

Hoppas det löser sig med din pålle!

Sandraaa skrev:

Min märr som är 21 har kvickdrag men är symptomfri, tävlas aktivt i hoppning. Hon blev symptomfri efter att hon kom till min lösdrift.

Tyvärr verkar den inte göra så stor nytta, lite kanske... men hon verkar bli trött av den, eller tröttheten beror kanske inte på den.. :confused:

jag har ett sto som fick diagnosen kronisk kvickdrag och den fick hon 1996 efter att ha fått sitt tredje anfall, och inte längre svarade på medicineringen. Hon hade som din en pipig andning, man såg det tydliga typiska sträcket längts magen när hon andades, hon var slö, hostade, förstorade näsborrar mm.
Jag lät henne gå ute på sommaren, betckte henne, ( många hästar med kvickdrag sägs bli bättre när de är dräktiga), och sedan när de kom in från betet stod hon på spån, åt ensilage, ( tror att höet är en stor bov i dramat, iallafall för min häst) var ute så mycket som möjligt, ryktades ute, så köpte jag slemlösande alger och gav henne den vintern. Det kan jag verkligen rekomendera, luktar inte så gott när man kokar dem hemma :o men hjälpte verkligen!!!
Idag är det 10 år sedan hon var dålig sist. Hon står i ett stall med mycket ventilation, högt i taket. Stoet har tävlats upp till LA hopp o dressyr efter sin diagnos, med placeringar och lämnat tre fina avkommor efter det med. Är i dag 21 år, och mår jättebra. Så prova alger och spån och ensilge. Det är ju rätt tid om man nu kan säga så, att vara sjuk för din häst,, ioch med att det är sommar och hon kan gå ute, så har du tid på dig att se över stallmiljön med.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 743
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min bekant ger sin häst en sista chans nu, hjälper inget nu så somnar han in nästa månad. Problemet är att han piper när han andas, nått...
2
Svar
23
· Visningar
3 955
Senast: Karre
·
Träning Hej hej... om någon orkar läsa allt detta och som kanske har lite tips eller som vart med om liknande. köpte min -04:a när han var...
2
Svar
22
· Visningar
2 190
Senast: elli_noran
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar