Häst som har svårt att andas

Sv: Häst som har svårt att andas

Min häst hade/har samma symtom som "din" häst. Trött, hängig svårt att andas-det pep , hosta. Jag åkte in med henne till ATG kliniken där man gick ner i luftvägarna och tittade. Det visade sig att hon hade struplocksförlamning (kallas också struppipare) och därmed fått en massa slem i luftvägarna. Detta drabbar tydligen hästar med lång hals, mycket fullblodsinslag och hästar som har en infektion. Behandlingen bestod i slemlösande medicin ( vi testade flera innan vi fann en sort som hade effekt). Så mycket utegång som möjligt är också bra för att slippa damm. Idag är hon 22 år pigg och glad. Återfall får hon någon gång om året men medicinen hjälper, likaså verkade som om att hon känner sig bättre vid mer motion. Självklart klarar hon dock inte några långre galoppsträckor då hon inte får i sig tillräckligt med luft.

*kl*

Den här tråden är nästan 2 år gammal. Så troligtvis har ts får ordning på sin häst, eller så springer den runt lycklig utan andningssvårigheter i himlen nu!

ventipulmin hjälpte på mitt sto när hon fick sina anfall.. hon fick diagnosen kronisk bronkit när hon var 9 år när vi precis köpt henne. vi bytte då till lösdrift,torv,hösilage.. ena anfallet så höll vi på o mista henne.. hon låg o andades med öppen mun.. enda anfallet sen hon var 9 år var förra sommaren när det var så där tort ute,då blev hon dålig.. fick då venipulmin,det gick över snabbt.. Flyan är idag 19 år o pigg som en nötkärna...

Hej jag har en på 26 år som lyligt fått detta, dock inte så alvarligt han kan hosta vid håransträngning anars mår han bra och är pigg och så.. Jag har prata med ägaren till unghästen jag har på prov och hon hade en häst som inte kunde gå eller andas utan bara hstade och hostade han fick också medisiner men blev dålig utan den så hon vad redo att ta bort han.. Men så började hon ge honom alger (sök på algbörje) alger renar hav och även hästar. Den hästen blev frisk :) så alger undvik dammiga stall (lösdrift är bra) och man kan vattna höet.. hoppad verkligen att din häste kommer att bli bättre jag ska börja med algerna idag blandat med andra örter som min gubbe får för lederna (nypon, probiotika, msn svavel och brännessla som tidigare rddat hans liv) ;) alder och tång är itne så gott så det vore ra att he något gott i också men sök på algbörje och ställ gärna någon fler frågor då det alltid är skönt med ett bollplank :)
lykca till!

jag tycker du ska försöka med att ändra hennes miljö först. ideaals råd är bra. nu är det ju sommar, kan hon gå ute dygnet runt?

om inte det hjälper så har det nog gått för långt, ägaren borde tagit ut vet. för länge sen...

jag tycker du ska försöka med att ändra hennes miljö först. ideaals råd är bra. nu är det ju sommar, kan hon gå ute dygnet runt?

om inte det hjälper så har det nog gått för långt, ägaren borde tagit ut vet. för länge sen...

Med tanke på att tråden är från 2005 så är läget förhoppningsvis inte så aktuellt längre.. :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 743
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min bekant ger sin häst en sista chans nu, hjälper inget nu så somnar han in nästa månad. Problemet är att han piper när han andas, nått...
2
Svar
23
· Visningar
3 955
Senast: Karre
·
Träning Hej hej... om någon orkar läsa allt detta och som kanske har lite tips eller som vart med om liknande. köpte min -04:a när han var...
2
Svar
22
· Visningar
2 190
Senast: elli_noran
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar