Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

josefinefreed

Trådstartare
Min häst har börjat falla ur såhär på vårkanten. Man blir ju lätt hemmablind så det var först när någon sa det till mig som jag fattade det..

Min fråga är, varför? Vad kan det vara? Hon fick samma mat och allt när hon började falla ur, för 3 veckor sedan började jag öka på hennes mat men inget verkar ha hänt.

Lägger in lite bilder:

2 nov:

31 dec:

17 jan:

23 mars:

25 mars:

Känner mig verkligen jättehemsk :crazy:

Vad säger ni?

/ Jossan

Sv: Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Hur gammal är hästen? Är det en unghäst så kan den ju vara inne i växtperiod och då ser de lite lustiga ut emellanåt. Min 4-åring har tappat lite nu och det kan bero på en rad olika saker, enskilda eller i kombination; Fäller, tränar lite hårdare och får nya tänder. Det är inte helt ovanligt att hästar faller ur nu framåt våren. Fällandet tar mer energi än man tror, ger du B-vitamin?

Hon blir 9 år i april så det är ingen ung tjej. :( Hon får jäst nu under hela fällningsperioden.

Tycker det ser ut som en "klassisk" proteinbrist - troligen beroende på ett grovfoder med låg proteinkvot.
Ett underskott som visar sig mer med tiden, men brukar kunna synas uppenbart vid vårvintern.
Jag håller nogrann koll på mitt fbl efter ett liknande scenario första året jag hade honom.
Du ser på överlinjen (särskilt framför manken) att det är skillnad redan på bilden vid 31 dec.
Det tar längre tid att fodra upp än vad man önskar sig, tyvärr. Fortsätt ge mer mat - gör gärna en uträknad foderstat utefter höets värden. Har du redan en sådan så måste du beräkna att hästen har större behov.

Ja jag misstänker detta jag med.. Men de andra hästarna har inte fallit ur trots att dom äter samma hö och mat. ;o
Vi har tyvärr ingen analys, men det kanske vore värt att göra en.. Men nu är det ju bara ca 2 mån kvar innan bete, så det kanske får bli efter sommarn då?
Hon får lucern och soja, eftersom höet troligen inte innehåller tillräckligt med protein.

Nu får hon 1,5 kg lucern och 4dl /soja om dagen. Borde jag öka nåt mer?

tkr hon har tappat muskler, behöver nog mer protein prova att ge nått kg lusern :)

Alla hästar har ju inte samma behov så om de andra hästarna har lägre behov kan de klara sig på höt...

Skulle nog göra ett träckprov oxå för att kolla så att hon inte har mask...

Att de andra inte påverkas betyder bara att din häst har ett högre behov.
Gör analys nästa år, så får du något att utgå ifrån.

Lucernet skulle jag ge ganska mycket av så det kan du öka. Sojan ska du nog inte öka på (beroende på vikt på hästen och sojan).
Ett foder som trots "mediokra" värden fått min häst att ta sig och bli finare snabbt är Krafft Rehab. Dock är det rätt dyrt. Men i en övergångsperiod så kan det vara värt att prova.

Jag ger lucern, har ökat till det dubbla så nu får hon 1,5 kg. Hon har annars klarat sig på 8dl/dag..

Ja, träckprov ska göras.

Ja, ska verkligen fixa en analys nästa år. Elr ja, till hösten.

Ska prova öka på lucernet ännu mer. Tack :)

*kl*
Tar gärna emot fler svar!

Min häst faller ur varje år vid pälsfällningen. Vissa hästar påverkas mer än andra. Jag ökar alltid på foderet lite till pälsfällningen.

Hur länge har hon fått 1,5 kg lusern? För håller med biffen tkr det är skillnad redan på bilden som är tagen 31 dec...

Är sadeln kollad? För tkr inte hon ser ut som en typisk "proteinbristhäst" verkar mer ha förlorat muskler..

Okej, och du är säker på att det inte har med höet att göra? Utan just fällningen i sig? Kan det bli sånhär skillnad även om man ger B-vitamin?
Tills nästa år blir det att göra en höanalys till att börja med, och sen kanske öka just vid fällningen då. :)

Hon har fått 1,5kg lucern ca 3 veckor nu.

Sadlarna ligger bra. ;)

Vad menar du med att hon inte är en typisk "proteinbristhäst", och att hon mer ser ut att ha tappat muskler? Det är väl just det dom gör vid proteinbrist? :) Tappar muskler i överlinjen?

ok 1,5 kg lusern är inte så mycket så komplettera med kraftfoder också tex krafft 125 eller krafft pluss grön. Har du tagit träckprov? Vid den här tiden på året så kan en del hästar ha rätt mycket mask.

Ja det är jag helt säker på. Kvoten i vårat hö ligger på 10.... Det handlar inte om att jag ökar några mängder utan några extra kg hö och lite kraft under några veckor.

Ska öka på lucernet ytterligare. Varför ge henne kraft menar du?
Näe träckprov ska göras. En fråga bara, om det visar sig vara mask. Kan man ha kvar henne i samma hage efter avmaskningen? Eller ska jag vänta tills betesdags?

Jaha okej. Då finns ju möjligheten att det vore så i mitt fall också.. Men det visar sig väl när vi gjort analys efter sommaren.
Hon går ju på fri tillgång min tjej, så det blir att öka lucernet ytterligare för min del. Men hur lång tid kan man vänta sig att det borde börja synas på henne?

Just nu står hon på vintervila, (3veckor). Hon kmr börja ridas i mitten på april igen. Så alla vet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 389
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 555
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar