Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Sv: Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Min häst gillar heller inte lusern, så jag har gett Hippo Grow Alfa pellets (135g smb rp) eller Hestekraft (musli, 146 g har jag för mig) när jag har haft dåligt med protein i grovfodret, de ligger också hyfsat i pris. Dessa sorter har ätits utan problem av kräsna hästar.

Tack för all hjälp allihopa! :) Har nu ringt pratat med en foderexpert på Krafft, och vi gick tillsammans igenom Bellie och hennes matvanor, beteende, när hon började falla ur osv.
Och hon tyckte att jag skulle börja med Groov 125, och fortsätta ge sojan och betforen. Funkade inte det behövde hon troligen mer energi och då skulle jag tillägga olja 1dl/mål/dag.

Hoppas detta funkar nu! :)

jo, de tappar muskler i överlinjen men brukar oxå bli rejält bukiga vilket jag inte tkr din häst har blivit... Var därför jag tänkte om sadeln inte låg bra...

Har du sett någon skillnad i pälsen? Brukar få väldigt ful päls, kan ju i och för sej vara svårt att se nu om hon fäller... men brukar se skillnad på pälsen efter ca 1 vecka :)

Har inga tips att tillägga, tycker du fått bra tips redan. Men jag tycker att hon tappat mer på överlinjen nu sen den 25 mars =(

Hej Jossan! :)

Måste bara fråga en annan sak ang Bellie. Det jag la märke till på bilderna var inte att hon tappat hull utan snarare hur spänt hon står med bakbenen. Hon står och drar dem under sig en aning:crazy: Särskilt på första och sista bilden (i första inlägget). men det kan ju vara bilderna som missvisar. Men är hon kollad så hon inte har ont någonstans? Sånt kan ju också påverka ganska mycket menar jag.

//Jennie

Senast ändrad av en moderator:

Hej :)
Frambenen står hon under sig naturligt. Men när hon är musklad och orkar bära sig så är det mindre.
Det har alltid varit såhär vad jag vet, och hon gick ju igenom vet.besiktningen, och skulle hon ha ont skulle hon ha visat det tkr jag? ;O

Kom på att jag haft en Equiterapeut ute också och behandlat, men då märktes inte heller nåra smärtor. Så jag tror hon står så helt enkelt ;O

Senast ändrad:

har du provat att ge olja? det blandat med luzern brukar ofta funka:)

Nej det har jag inte. :) Men jag är påväg att sluta med lucern nu för hon gillar det inte. Men tack för tipset :)

Okejokej. Ja det vill jag. :) Men jag tror det är bilden som är missvisande.

Har du provat att ha lusern bara på nätterna? till kvällsfodringen?
Det var flugan med min när han fick för sig att lusern inte var nån höjdare. På nätterna har dom ju många timmar ifred att äta på. Har du provat det?

Ok. Bilderna kanske missvisar en aning då ;) Tycker att det ser ut som att hon skjuter bakbenen lite under sig. Men om hon är besiktiad och ET behandlad så är hon säkert sån naturligt. Lycka till med hullet ;)

Jovisst äter hon upp det på natten då hon har längre tid. Men skulle jag ge dubbla dosen då just på kvällen? Det skulle bara kännas dumt då jag vet att hon inte gillar det, spec. inte i större mängder. :/

Jag kör på Groov 125 och ser vad som händer :D

En annan sak angående fodret... Jag började ge min häst havrefri müsli + betfor efter operationen förra året då han gick ner såpass mycket att revbenen stack ut :( Han har aldrig varit så fin i hullet någon gång som han är nu. Och då har han ändå en tendens till att tappa hull på vintern. Havren verkade ändå gå rakt igenom honom, men nu är han till och med lite rund om magen, så jag har lite att trimma ;) Bara en tanke om du ändå är inne på att byta foder. Innan operationen gav jag honom Krafft (tror jag) grön, för avels - och unghästar med extra mycket protein i, och det blev han också jättefin av. Hoppas du kommer på en lösning :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 389
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 555
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar