Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Sv: Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Aha, det låter toppen! :) Skönt att det funkade för er. Hoppas min donna håller sig rund nästa vinter/vår.. Men då har vi förhoppningsvis analys och mer uträknad foderstat också. ;)

Kör du med din krafft ;)

Knas får det mesta av sin lusern på kvällen nu för tiden 1½ kg rejält uppblött han får även ca ½ kg på morgonen. Lusern räknas ju som grovfoder så det är ingen fara att ge mycket av på en gång. Det är ju bla därför man säger att man kan ersätta en del av hö med just lusern. :)

Haha ja jag gör så ;)

Ja, precis. :) 1,5 kg + soja har jag kört med nu i 4 veckor, men inget verkar hända i kroppen på henne.

Haha ja jag gör så ;)

Ja, precis. :) 1,5 kg + soja har jag kört med nu i 4 veckor, men inget verkar hända i kroppen på henne.

Tänk på att du kanske du hamnat på det hon behöver i normalläge. När hon väl tappat behöver hon MER för att återhämta sig. Så öka på du, man kan ge bra större mängder än många tror. Groov 125 skulle jag ge 3-4 kg av minst per dag och så soja ovanpå det.

jag läste senare att hon slutat gilla luzern:p men blanda med betfor eller kanske krafft groov.. som sagt har inte läst allt så du kanske redan fått dom tipsen:P

Hon får det tsm med betfor men ratar det ändå. Jag ska köra på Groov 125 nu ;) hehe.

Ser hon värre ut nu? :/

S6305373.jpg

S6305369.jpg

Det kan ta ett par veckor innan det vänder, men du borde snart se skillnad om du ger tillräckligt. Många är lite fega och vågar inte ösa på. Kanske du nu hamnat på det hon behöver för att HÅLLA hullet, ska hon ta sig behöver hon ännu mer.

Det är nämligen så att jag tkr hon ser mycket rundare ut varje gång jag ser henne nu, från 3-4 dagar tillbaka.. hon ser rundare ut i rygg,rumpa och mage.. Enligt mig och andra i stallet.
Men det är nåra st som tkr att hon blivit ännu värre, och fallit ur ännu mer.. Jag kan bara inte se det. Så därför ber jag om fler åsikter..

Det är supersvårt att se på bilder om du inte ställer upp henne exakt likadant varje gång. Ta rakt från sidan (som nu) och rakt bakifrån också.

Hur var det, hade du avmaskat mot bandmask?

Jag har ett recept på lite olika foder som ska vara bra att ge hästar för att sätta hull kom jag på. Det är olika saker du ska röra ihop. Jag har fått det av min hovslagare som har gett det till sina hästar. Jag har det i stallet så jag ska kika imorgonbitti.

Ja, bilder kan vara väldigt kluriga..
Ska fixa såna bilder då. :) Har även mätt henne och hon har ökat enligt måttbandet iaf. Men även det kan ju vara en miss..

Nej hon är inte avmaskad, ska ju skicka in träckprov till dig. ;)

hej hej såg att du hade erfarenhet av kraftRehab i kombination med lucern? Har alltid varit rädd för att ge för mkt av allt. Tänkte höra hur mkt du gav till din häst? Jag har en arabkorsning som är cirka 150cm i mkh och ser för tillfället ut som en kossa i formen. Mår verkligen jättedåligt över detta.

Tacksam om du ville svara på detta =)

Lucern räknas som grovfoder och så länge man ger det i stråform alt. uppblötta pellets så kan man ge rätt mycket!
Hade jag en häst som mer liknade en ko - skulle jag ge flera kg/dag - uppdelat på minst 2 fodringar.

Rehab är ett lättsmält foder som fått mitt fbl att ta sig snabbt om han fallit ur - jag skulle inte vara rädd att ge flera kg/dag av (efter invänjning - öka med 0,25 kg/dag - och dela upp det på helst tre fodringar.

När jag fodrade upp mitt fbl - som dock är rejäl och 167 cm i mkh så fick han 2 kg lucern och 2 kg rehab uppdelat på två eller tre fodringar. Att jag stannade där beror endast på att jag såg redan efter invänjningen att det vände, han började lägga på sig.
Hade han haft behov av mer hade jag ökat!

En häst i underhull ska ju ha dels den fodermängd den behöver "normalt" för att ha det utseende den ska ha - SAMT att den behöver det extra som behövs för att komma till normalläget.

Din häst verkar ha ett högre behov och ska därför ha en foderstat anpassad därefter.

Kan tillägga att i normalhull är min häst lättfödd -men i underhull så krävs det en hel del för att få honom normal.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 389
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 555
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar