Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Sv: Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Har läst lite på Kraffts hemsida..

KRAFFT MÜSLI GRÖN
Ett smakligt färdigfoder som har utvceklats speciellt för avelssektorn. Tillför protein, energi samt mineraler och vitaminer i proportioner som anpassats för föl och unghästar, dräktigta och digivande ston samt hästar som är hänvisade till grovfoder med låga proteinvärden. Ett bra foder för creepfeeding och för ston under dräktighetens slutfas (då proteinbehovet ökar drastiskt). Den spannmål som ingår har ångkokats enligt en unik process som förbättrar smältbarheten och gör energin extra lätt tillgänglig. Kan tillsammans med ett lämpligt grovfoder utan tillskott ges som enda kraftfoder.

Vart lite sugen på att prova dethär fodret. Vad säger ni om det? Och räcker det isf med bara det?

Det bästa fodret är Hestekraft extra- om man snabbt vill ha resultat.

Hur mkt hö får den?

Hm.. vet inte om vi har det märket.
Har kollat runt ännu mer nu och det som verkar absolut bäst är ju alla avels- och föl-foder, det står att dom passar mkt bra till hästar som äter grovfoder av låg proteinhalt.

Edel Hippos, har mkt billigt och tydligen bra foder, ett som heter FÖLMIX. Fick tips om det nyss, en kompis hästar (travruss) funkar mkt bra på det iallafall.

Funderar på att åka och köpa en säck och prova, vänja in succesivt.

Men hur fort kan jag vänja in och hur mycket bör jag ge? 2 liter om dagen? Vet att man inte kan säga exakt, men jag vill ha något riktmått.
Eftersom jag fortf. har över en halv säck lucern kvar så tänkte jag ge lucern, och samtidigt vänja in den nya maten någon dl i taget, tills lucernet är slut.
Men hur gör jag med sojan och betforen? Kan jag fortf. lägga till soja/betfor?

Hon får fri tillgång på hö

Senast ändrad:

Eftersom det är protein du vill åt så tror i allafall jag att det räcker om du öka på luserngivan. Jag tror inte du ska behöva lägga till havre eller korn eller betfor. Betfor är oxå ett energi fodermedel ..lite protein alltså vilket din häst nog har tillräckligt ändå om höt har en låg kvot.Så lägger du till fodermedel med mycket energi förvärras läget. Prova du att lägga på nått kg lusern utöver det du fodrar med i dag.Och se om nått händer.

För 3 veckor sedan ökade jag, men inget verkar ha hänt. Och hon lämnar jättemkt, nästan allt, igår hade hon inte ätit nånting på morgonen, så jag fick ge henne det senare mitt på dagen. Så helst vill jag inte ge lucern eftersom hon inte vill ha. :/

Har du näringsvärdena på den müslin? Det låter ju bra! Och vad som är viktigt är att hästen verkligen äter upp maten. Müsli brukar de ju tycka om.

Tror det stog det med, men nu har jag tagit bort det. ^^,

Men alla föl- och avelsfoder som jag just nu läser om, med olika märken, skriver i princip sådär. Så tror du att det funkar om jag köper ett sånt foder?

Såhär står det om Edel Avel:

EDEL AVEL - till dräktiga, digivande ston, unghästar samt till föl.

Edel Avel uppfyller de speciella krav på proteinkvalité som stoet har i slutet av dräktigheten och under digivningen. Växande hästar såsom föl och unghästar har även de behov av mer råprotein och ett väl anpassat mineral- och vitamininnehåll för att kunna bygga upp muskulatur och skelett. Edel Avel passar även hästar på grovfoder med lågt proteininnehåll.

På denhär länken finns det näringsinnehåll:

http://www.edelhippos.se/analyser.html

Läs under Avel, rad nr 2.

Försök hitta ett foder med närmare 200 gram smältbart råprotein per kilo foder.

Prova Dodson & Horell Build up. Jättebra müsli som bygger upp igen. Har funkat på båda mina hästar och även de hästar som jag rekommenderat Dodson till. Ja alltså till hästägarna då. Prova det med lusern eller nått annat proteinrikt och motionera.

Så det är inte ett färdigfoder? Utan man måste komplettera? Jag kör hellre på ett färdigfoder med mycket protein isf. Men tack för tipset :)

Det verkar ju nästan omöjligt att hitta ett foder med 200g smältbart råprotein? Har kollat Kraffts groov 125, kraffts müsli för avel, hippos müsli (som det står 9,5% och 13,5% på).. Alla andra är på runt 120-130g som mest.

Hittade en nu: KRAFFT PLUSS GRÖN - och då måste man komplettera med havre. Så hur mkt av det skulle jag isf ge?

Senast ändrad:

Kvarnbys lusernpellets har 150 g smältbart råprotein, har jag för mig. Det gav jag min häst när han inte ville äta upp flera kg lusernhack. Pelletsen blir mycket mindre volymmässigt.

Du MÅSTE inte nånting. Du kan ge bara Pluss Grön om du vill det. De som skriver råden ger just RÅD, de har ju ingen aning om vad du har för värden på ditt grovfoder, vad du ger i övrigt eller vilken typ av häst du har. Dessutom utgår de från ett idealvärde på hö.

Pluss Grön gillar jag, men som komplement oftast då det innehåller en hel del vitaminer och mineraler extra. Det och nån müsli med lite extra soja?

Protein är det du behöver för att bygga upp överlinjen igen (musklerna). Som det är nu har hon fått för lite protein och tagit av sina reserver, dvs muskler, och det är de du behöver bygga upp igen.

Råprotein säger ingenting, det är gram smältbart råprotein du ska titta på, alltså hur stor del av proteinet hästen verkligen kan tillgodogöra sig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 389
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 555
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar