Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

Sv: Häst som fallit ur.. snälla hjälp!

därför att det innehåller mer protein, menar att du kan ge lusern OCH kraftfoder. Att äta flera kg lusern är det inte alla hästar som gör. Om hästen har mycket mask över 2000 EPG tycker jag att du ska avmaska direkt annars kan du avvakta till betessläppet tycker jag.

Det här kan kanske låta knäppt, men om höet har dålig kvot, skulle jag faktiskt välja att ge begränsat av det - beroende på hur många kg hästen petar i sej eftersom att varje kg av det sänker kvoten.. Skulle byta dessa kg mot lucern + krafft rehab. Lucern både i stråform och uppblötta pellets. Och/eller leta tag på ett kanonhö att ge av tex. nattetid som komplement.

Tycker du ska ta täckprov och ge henne ett bra foder med mycket protein, har ni analyserat höet/kraften??:bump:

Okej, men är inte det bästa att öka lucernet? Om nu hästen äter upp det dvs.
Okej, tack :)

Okej, tack. Ska fundera under sommaren, och höbonden vi har ska ev. flytta också, och då kmr vi måsta leta nytt hö ändå. Men att begränsa höet kommer inte att gå att ordna, och det vill jag inte heller.

Skulle gissningsvis säga att hon petar i sig ca 15kg hö om dagen.

Det här kan kanske låta knäppt, men om höet har dålig kvot, skulle jag faktiskt välja att ge begränsat av det - beroende på hur många kg hästen petar i sej eftersom att varje kg av det sänker kvoten.. Skulle byta dessa kg mot lucern + krafft rehab. Lucern både i stråform och uppblötta pellets. Och/eller leta tag på ett kanonhö att ge av tex. nattetid som komplement.

Så har jag fått lov att göra. Annars skulle jag stå här med ett spjälstaket till häst. Har ett hö med en kvot på 4.8 vilket gör att jag fått ransonera höt i år för att hästen ska hålla hullet. Kan ju säga att jag kompencerar upp med lusern 8 kg hö och 3 kg lusern.och kraftfoder på det.
Så i år har han inte varit billig i drift. Vilket han varit om jag kunnat ha fri tillgång på bra hö.

Tycker inte alls att det är ngn större skillnad/ fara- lite mindre mage bara.
Skulle öka på höt lite.

Söt häst:laugh:

Skulle öka på höt lite.

Tycker du inte? :laugh::laugh: Glad jag blir. :) Vad tror du anledningen kan vara? Att det är just fällningstider nu eller?

Hon har fri tillgång på hö, så det blir att jag ökar lucernet.

Skulle olja kunna vara något att prova ge? Det är väl bra för hullet? Och magen?

Olja är endast energi. Din häst ser snarare ut att behöva protein :) Ett hö med dåligt kvot innehåller ofta högt med energi men lågt med protein. och det kanske är det som är fallet med din häst?

Skulle öka på höt lite.

Va? Ser du inte hur överlinjen börjat gå i nerförssvängar istf översvängar (vilken bra förklaring :p ).

Men som det låter- att det vore ngn katastrof.

Det ÄR fällning o även brunsttider.

Hästar som en gång har varit i bra hull o muskelmassa, får LÄTT tillbaka det.

Det är inte konstigt att övervikt blir så vanligt när dagens ideal är ngt överviktig.
Det leder mer till följdsjukdomar än vad en slank häst kan få.

Senast ändrad:

*knapplån*

Allmän fråga: är det inte vanligt att hästen blir bukig om den har proteinbrist?

Josefine: Att hon behöver mer muskler syns ju, men det kommer du garanterat att ta tag i när du sätter igång henne igen. :) Jag hade ökat lusernet så länge. Vet inte om du ger pellets eller strå, men jag tycker pellets är lättare att få i hästsen om det behövs större mängder. (Kan tillägga att jag också har fått begränsa min hästs högiva den här vintern, pga dåliga värden, och komplettera med mer lusern istället.) Annars är jag lite inne på "fällningsteorin" jag med. Hade dock gjort ett träckprov för säkerhets skull också.

Tack för ditt svar. :) Ja, jag ska öka på lucern ytterligare, och skicka in ett träckprov.
Och till nästa år har jag lärt mig en läxa. Då blir det analys på höet och en uträknad foderstat för henne. Sen får jag ha i åtanke att hon kan börja falla ur mot våren.

Hoppas hon börjar se vettig ut snart bara..

Man lär så länge man lever. :) Svårare med en ny häst också, när man inte vet hur den reagerar vid fällning eller hur lätt den fryser utan täcke osv. Huvudsaken är ju att man tar tag i problemen när de dyker upp och att man lär sig hur just ens egen häst fungerar istället för att fortsätta "som vanligt". :)

Men som det låter- att det vore ngn katastrof.

Det ÄR fällning o även brunsttider.

Hästar som en gång har varit i bra hull o muskelmassa, får LÄTT tillbaka det.

Det är inte konstigt att övervikt blir så vanligt när dagens ideal är ngt överviktig.
Det leder mer till följdsjukdomar än vad en slank häst kan få.

Men det är ju inte i första hand vikten (fett) som tappats här, utan muskelmassa. Varför ignorera och säga att det inte är något? Slösa bort månaders träning är inget jag gillar att göra. Det är lätt att korrigera, varför inte uppmuntra att TS faktiskt lagt märke till att något inte stämmer?

Aldrig jag accepterar att hästen tappar muskler för att jag är sen att lägga till ev tillskott som behövs om hästen fäller och brunstar. Varför skulle man göra det? Snålhet?

En häst kan vara i perfekt hull OCH ha rund och fin överlinje. Det är ju så de ska se ut.

Har du något bra tips på vad kan jag ge henne för mat istället?

Är det någon idé att börja ändra i foderstaten nu innan betet (2-2,5mån)? Eller tycker du att jag ska öka på lucernet bara?

Om det var min häst skulle jag både öka lusern och lägga på lite soja. 2-2,5 mån är en lång tid.

Jag tänkte öka lucern till 10dl/morgon och 10dl/kväll. Och soja får hon 4dl/dag av.

Men jag märker att ju mer jag ökar ju mindre äter hon av lucernet. :/

Krossad havre, krossad korn och betfor.. Vad säger du/ni om det?

Eller Groov 125 och lite betfor?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 894
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 389
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 555
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30