Okej, här kommer den längre rapporten som utlovats.
Får börja med att säga att jag är så glad vi åkte iväg till den större kliniken.
Där fick vi träffa en veterinär som arbetade enbart med rygg-/Si-ledsutredningar och som var otroligt imötesgående och noggran.
Vi var där hela dagen i torsdags från 9 till 15 och åkte hemifrån lite klokare än innan, i alla fall....
Först gjordes en noggran klinisk utredning med mönstring på alla möjliga sätt samt visitering, och en massa frågor till mig om hur hästen var under ridning, longering, hantering osv. Ut ifrån detta hittades dock inget särskilt att anmärka på (utöver ridproblemen givetvis), hon hade fullt normal rörlighet i hela kroppen. Möjligtvis lite ojämt påskjut bak vid longering, men inga utslag på böjprov på bakbenen.
Så vi började röntga igenom rygg och nacke, och hittade då först en pålagring mellan 5. och 6. halskotan. Redan där var jag berädd att lägga ner allt av ridning och pensionera hästen, men vet trodde inte att detta var det som orsakade problemen utifrån hur hon är i ridningen och övriga observationer. Det var tydligen en relativt vanlig åkomma som inte behövde påverka hästen särskilt mycket. I ryggen såg man inte helt oväntat täta tornusskott, på gränsen til KS, men inga pålagringar än och fullt hanterbart - jag har mer eller mindre tänkt att hon är en KS-häst och försökt lägga upp träning och hantering utefter det under en längre tid, så nu blir det bara att sätta detta lite mer i system.
Därefter gjordes UL av SI-leden, som visade en tydlig förändring i vänster sida av leden. Här trodde veterinären att vi hittat det som orsakar hennes sparkande/bockande, då det var ett vanligt symptom på problem i SI-leden. I och med att hon kännts lite bättre på senaste tiden och att hon rör sig helt obehindrat förutom just galoppfatningarna och vid krav om samling (trampa inunder sig) så trodde vet ändå att det skulle finnas hopp om att få henne besvärsfri med behandling och rehab-träning. Så leden sprutades med en rejäl dos kortison, och så fick vi ett uppträningsschema över 6-8 veckor. Mycket markarbete, råd om att använda Equiband samt fortsatt uppföljning av kiro, och gärna komplettera med back on track-täcke samt muskel-/ledtilskott.
Om allt går bra skulle jag känna en stor förbättring i ridningen redan om 6 veckor, det kunde ev dröja lite längre och det kunde möjligtvis bli behov för flera behandlingar, så jag kommer ha kontakt med kliniken under tiden.
Sedan är det givetvis en möjlighet att det finns andra saker med som spökar, men nu försöker vi iaf fixa det här, så håll tummarna för oss att det ger resultat!