Häst som blivit skadad hos hyresvärd

linnsan

Trådstartare
Min ponny åkte till hyresvärd den 13 oktober och har nu fått väldigt ont i ryggen. Reagerar starkt bara man lägger handen på ryggen enligt hyrestagaren. Har även slått bakut vid ett par tillfällen och för några dagar sedan slängde han av sin ryttare. Detta är en ponny som extremt sällan bockar. Har "tur" om det händer en gång om året. Och slå bakut har nog aldrig hänt... Han är även stapplig i bakbenen. Dock ej öm i ryggraden utan i musklerna kring ryggrad.

Just nu känns det som att det kan ha hänt vad som helst mellan fel/annorlunda ridning till att han gått omkull i hagen. Några tankar?

Veterinär är kontaktad och ska tas ut och jag tänkte jag skulle åka ner och vara med under besöket.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. En blandning mellan skriva av sig, höra lite tankar och gärna höra om någon vet hur det blir med ansvarsfrågan kring skadan. Han är vet. bes. innan han åkte till hyresvärd U.A och är även vet. bes när han kom från annan hyrestagare i april U.A. Och innan han åkte till dom U.A osv... Det står även i kontraktet att de ska stå för skador som uppkommer hos dom men ej vid dolt fel.

Hyresvärd? Har du hyrt ut hästen, eller är den ute på foder?

Angående ansvarsfrågan/ekonomin kring skadan - vad står i ert kontrakt? Om det står som jag tolkar det, att de ska stå för uppkomna skador, så är det ju fodervärden/hyrestagaren som ska stå för kostnaderna.

Angående problematiken/skadan: hur är det med sadeln?
Hade hästen varit min, hade det varit kliniken nästa, utifrån vad du beskriver.

De betalar för att få ha hästen. Vet inte om de har den sadeln de fick med eller ej, men tror det då de inte nämnt att de bytt sadel. Och den har han inte haft problem med innan. Han har ju varit hemma ett halvår och då har endast den sadeln använts.

Jag tänkte också på klinik och nämnde det för de som har honom att det blir enklare då man har allt "på plats" så att säga. Men de vill ta ut denna veterinären först, som visst ska vara väldigt bra på hästar.

Eftersom att dom hyr hästen av dig så ligger mycket av ansvaret på dig och inte på den som hyr. Det ansvar som den som hyr har är bara om det är uppenbart att det är dom som gjort fel.
Så undersökning och behandling kan mycket väl hamna på dig som hästägare plus att de som hyr kan ställa krav på återbetalning alt ersättning för att hästen inte fungerar.
Det är juridiskt sett en ganska stor skillnad på hyra ut och lämna på foder på det viset.

Tänk t ex på hur det fungerar om man hyr en bil. Kör man på något så får man betala för det men om t ex blir punktering eller den tappar avgasröret så är bara att lyfta luren och ringa den som man hyrt av så den se till att man kommer dit man ska antingen med en lagad bil eller t ex med taxi.

Men de har ju skrivit på kontraktet att de betalar för skador som uppkommer hos dom. Så då kvittar det väl om de betalar för att ha honom eller ej?

Eller menar du att jag kommer behöva stå för en skada som uppkommer hos dom trots vet. bes. U.A? Då var det egentligen onödigt att överhuvudtaget göra en vet. bes.?

Kan du hänvisa till där det står skillnaden mellan hyra häst och låna häst? :)

Men de har ju skrivit på kontraktet att de betalar för skador som uppkommer hos dom. Så då kvittar det väl om de betalar för att ha honom eller ej?

Eller menar du att jag kommer behöva stå för en skada som uppkommer hos dom trots vet. bes. U.A? Då var det egentligen onödigt att överhuvudtaget göra en vet. bes.?

Kan du hänvisa till där det står skillnaden mellan hyra häst och låna häst? :)
Läs i lagstiftningen om uthyrning av varor (kan tyvärr inte länka eller kopiera från telefonen). Men det är en tvingade lag precis som Konsumentköplagen. Vilket betyder att om man avtalar något som är sämre för den som hyr än vad lagen säger så gäller inte det.
I och med att man tar betalt så räknas man som näringsidkare och får då mycket större krav på sig än en privatperson. Man har ju en inkomst av att hyra ut och med den kommer också skyldigheter mot den som betalar.
Om man förstår det så kan det också vara enklare att förstå skillnaden på att hyra ut och lämna på foder.
Fodervärdsavtal är inte reglerade på samma sätt och där kan man då avtala mera fritt om vad som ska gälla. Den stora skillnaden är just betalningen, när man betalar för att låna får man också rätt att kräva och den som tar emot pengarna får skyldigheter att se till så att det fungerar.

När man bara läser din text så får man en känsla av att det är något i ridningen som har fallerat. Låt oss säga att hästen rids fem dagar i veckan i 40 minuter och inte arbetar rätt så är det ganska naturligt att det blir ryggvärk av det hela.
Hur red ryttaren när hen provred? Vad har de för underlag? Hoppar de mycket?

Sen kan det ju vara enkla saker som stallmiljön. Den kanske utfodras i en för hög höhäck etc etc

Han var liksidigt halt bak och öm i både bog och rygg. Fick inget riktigt svar av veterinären vad vi ska göra nu dock så för tillfället vilar han... Vet inte riktigt vad jag ska göra nu :S Urk vad jag hatar sånt här.. Min stackars ponnyplutt :(

Enligt veterinären så kan detta ha funnits i flera år. Jag påpekade att han gått både fälttävlan, galopp och distans och inte påvisat de här tecknen under tiden han tränades hårt. Men det kunde likväl ha kommit av en vurpa i hagen, felaktig ridning eller vad som. Eh ja. Jag vet just nu inte riktigt vad jag ska göra. Veterinären kändes dessutom lite, jag vet inte, konstig. Sa att hästen inte hade någon livslust, trots att han busade iväg när en annan häst galopperade förbi honom när han longerades och sa "kolla de där ögonen, jag hade aldrig köpt en häst som hade sånadär ögon" :S Eh what? Då stod han lugnt och kikade på de andra hästarna i ridhuset och vickade på öronen åt lite olika ljud. Absolut inte avstängd. Har sett honom avstängd en gång i sitt liv när han var utlånad till ridskola, och han var en normalt vaken och nyfiken ponny men utan något stirr.

@linnsan Fyfasen vad tråkigt att höra en veterinär prata så! Låter oproffsigt i mina öron.
Vad tror du om hens bedömning i övrigt? Hältan borde ju behandlats tycker jag och inte bara att hästen ska vila (om den nu inte fick behandlig alltså)

Enligt veterinären så kan detta ha funnits i flera år. Jag påpekade att han gått både fälttävlan, galopp och distans och inte påvisat de här tecknen under tiden han tränades hårt. Men det kunde likväl ha kommit av en vurpa i hagen, felaktig ridning eller vad som. Eh ja. Jag vet just nu inte riktigt vad jag ska göra. Veterinären kändes dessutom lite, jag vet inte, konstig. Sa att hästen inte hade någon livslust, trots att han busade iväg när en annan häst galopperade förbi honom när han longerades och sa "kolla de där ögonen, jag hade aldrig köpt en häst som hade sånadär ögon" :S Eh what? Då stod han lugnt och kikade på de andra hästarna i ridhuset och vickade på öronen åt lite olika ljud. Absolut inte avstängd. Har sett honom avstängd en gång i sitt liv när han var utlånad till ridskola, och han var en normalt vaken och nyfiken ponny men utan något stirr.
Men va, otroligt korkad veterinär. Testa en annan veterinär, byt klinik. Hur blev hästen behandlad? Måste ju ha fått någon slags plan på hur ni ska gå vidare, vad det kommer ifrån etc.

Jag känner så med. Tyckte det kändes otroligt konstigt att han uttryckte sig så. Han sa även att hästen uppenbart inte ville röra på sig när han latade sig under longeringen (alltid gjort) och jag förklarade det och sa att han kunde ju se honom under ryttare istället då vi tagit med sadel ut i ridhuset. Han viftade bort hans ovilja att röra sig med att det tillhörde helhetsintrycket. Men kan han ta med det i helthetsintrycket om att hästen är halt när hästen ALLTID tyckt det är aptråkigt? Har förövrigt haft hästen sen han var 1,5 år och han är nu 12,5 år...

Nej, vi fick inget svar alls på hur vi skulle gå vidare. Jag frågade om massör eller kiropraktor skulle kunna vara något och svaret var att ja, det kan ju vara bra. När jag påpekade att det även kan gå fel och ville veta om han rekommenderade det eller inte så fick jag svaret att ja, det kan ju också bli fel :S fick inget svar alls varesig om vi skulle gå vidare till klinik, ställa av honom, eller något. Allt kändes bara jätteskumt.

Suck på bortslösade pengar. Känns som om det bara är att boka en ny tid hos någon annan. Själv fick jag två helt olika diagnoser med två helt olika veterinärer sist min häst var ofräsch..

Jag är glad att det inte var jag som betalade besöket. Jag propsade på att vi skulle ta till klinik direkt men hyresvärdarna ville ta ut denna veterinären då han var så bra. Eh ja just det...

Suck, låter som ett rätt bortkastat besök :( . En seriös E.T./kiropraktor behandlar inte en halt häst om inte den veterinära orsaken är utredd och antingen diagnostiserad eller friskförklarad - jag vete sjutton om jag velat ta ut någon sådan i nuvarande läget utan hade hellre rullat iväg till en vettig klinik för hältutredning först..

Men massör borde vara bra? Tänker att dom arbetar med musklerna som var väldigt spända... Min tanke är att det är kanske där problemet ligger, och att han sen överbelastat lederna för att han inte använt musklerna. Eh jag vet inte...

Jag har haft en häst som i slutänden faktiskt fick tas bort p.g.a. ryggproblem. Hos henne yttrade det sig som just "bara" ont i ryggen, hon började bocka vid ridning först i trav och galopp, men då tog vi för givet att det var för att hon nyligen bytt miljö, det var en hetare häst av en ras som var avlad och tränad för att springa fort, vi var ovana vid varandra och hon var mest riden i ridhus/paddock hos tidigare ryttare och hos mig skulle hon ridas på öppna fält, så det tog några veckor innan vi förstod att det var något mer än bus/trots. När hon blev fullständigt galen och började bocka omkring även i skritt, så insåg vi att det var något riktigt fel, så uppför sig inte en frisk häst. Vi provade tre olika sadlar, bland annat den hon hade haft (och som de påstod hade fungerat, det hade den inte alls, visade det sig sen) hos tidigare ryttare, med samma resultat. Hon var inte öm om man tryckte på ryggen eller visade någon som helst form av obehag när sadeln las på, vilket säkerligen bidrog till varför vi var så "trögtänkta".

Distriktarna kom ut och konstaterade ryggbesvär, fick nummer till en equiterapeut som de brukade rekommendera i såna lägen. Jag tror hon behandlade henne tre eller fyra gånger under den vintern, equiterapeuten skickade oss även vidare till en sadelutprovare som kom och tog fram en sadel som skulle passa hästen perfekt. På inrådan av equiterapeuten så fick vi ett igångsättningsschema, och vi kom så långt som att börja lägga in galoppjobb, när hon började bråka igen. Ringde återigen ut equiterapeuten, som kunde konstatera att hon hade ont i ryggen igen, trots att vi hade följt hennes råd till punkt och pricka och dessutom köpt precis exakt den sadeln som passade hästen som handen i handsken. Alla var lika rådvilla på vad som skulle göras, hästen hade ridits ungefär tre gånger/vecka med mest skritt och trav i kanske 15-20 minuter som max, så det var inget flängridande på något sätt, och ändå fick hon tillbaka det.

Tog henne därefter till klinik för att gå till botten med problemet. Vi hade egentligen aldrig behövt röntga, för när hästen hade gjort böjprovet kunde hon knappt gå (hon hade aldrig haltat hemma, varken så att vi eller veterinärerna hade kunnat se något, och hon gick i egen hage så hon kunde inte ha blivit sparkad av någon annan häst hos oss). Vi röntgade ändå, och alla fyra benen var helt slut, vilket var anledningen till att det hade gått upp i ryggen. Smärtan i ryggen var egentligen inte den primära smärtan. Nu hade hon haft de här problemen länge ska jag väl tillägga (visade det sig så klart när allting var försent), synd bara att de före oss inte hade moral nog att låta hästen vandra vidare, men den eftermiddagen fick hon åtminstone somna in. Hade det tagits på allvar långt tidigare hade det kanske inte behövt gå så långt.

I ditt fall hade jag börjat i omvänd ordning, klinik först och därefter se vad de rekommenderar och anser. Den veterinären som tittat på hästen nu ger jag inte mycket för. Jag hade gett fullständigt f-n i vad "hyrarna" tycker, nu har de fått sin chans med sin veterinär och det gav ingenting. Det är din häst, och vill du ta honom till klinik (det verkar ju dessutom som att du rent juridiskt kan åka på kostnaden för det) så ska du göra det. Är de samarbetsvilliga i övrigt, eller hur ser ert samarbete ut? Om ni inte har bråkat om det hela kanske det även kan gå att komma överens med dem om hur ni ska göra på ett fredligt plan? Är det meningen att de ska få fortsätta ha hästen sen, eller vill du ta hem den?

Men TS: ta hästen till klinik och utred ?

Oavsett vem som betalar osv. Eller har jag missat ngt i tråden ?
Bra att fodervärden är bekymrad och har underrättat dig, det är ju helt i sin ordning . Du som hästägare däremot styr ju över om hästen ska utredas av x eller y part beroende på gen som betalar och vad ni skrivit i avtalet i såna här lägen ?

Kl
Distriktsveterinärerna i min värld tar man ut för akutskador eller vaccinination osv. Inte andra hältor osv öht.

Senast ändrad:
Men massör borde vara bra? Tänker att dom arbetar med musklerna som var väldigt spända... Min tanke är att det är kanske där problemet ligger, och att han sen överbelastat lederna för att han inte använt musklerna. Eh jag vet inte...
Hästen ska inte behandlas av massör/ kiropraktor/ equiterapeut förens hästen har fått en diagnos och veterinär har gett Ok till det. I många fall så kan det bli värre av massage/ behandling om dom inte vet vad problemet är, faktum är att en seriös person inte tar sig an en skadad häst innan dom vet vad problemet är/kommer ifrån.

Hästen ska inte behandlas av massör/ kiropraktor/ equiterapeut förens hästen har fått en diagnos och veterinär har gett Ok till det. I många fall så kan det bli värre av massage/ behandling om dom inte vet vad problemet är, faktum är att en seriös person inte tar sig an en skadad häst innan dom vet vad problemet är/kommer ifrån.
Det handlar inte bara om seriositet godtyckligt vill jag tillägga för de som missat - det är lagstadgat .

Okej, tänkte att just massör borde vara skonsamt. Att man inte ska börja greja med kiropraktor och liknande däremot förstår jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar