häst som är sur pga för lite tid i boxen?!?!

lovehorses

Trådstartare
Jättedålig rubrik men kom inte på bättre... :D

Har en arabsto på 8 år. Har haft henne i eget stall men har haft inackorderingar. Har haft fasta rutiner men flexat från år till år. Oftast har det sett ut att de kommit ut vid 07 tiden och in vid 20 tiden. Mat däremellan så klart och ett år hade vi att de fick natthö vid 23 tiden. Har det varit dåligt väder, blåst, extremt lerig hage har de fått komma in tidigare

Nu är vi två stycken i mitt stall. Jag är morgonmänniska och andra personen är kvällsmänniska. Perfekt tyckte vi, hon tar in vid 22-23 tiden och jag tar ut dem vid 06-07 tiden.

I någon Månad nu har hon varit extremt grinig, mer än normalt. Har testat lite småsaker men ingen större skillnad. Ikväll börja jag fundera om hon vill vara inne i boxen mera.
Hon är ju en väldigt vaken arab, måste hålla koll att inte det kommer några monster.:p
Hon är heller ingen häst som vill ha någon större kontakt med andra hästar.
Hon står ute ca 15 timmar och håller vakt, måste ju bli tröttsamt!

Min fundering, finns det såna hästar, börjar fundera om tanken är helgalen!:crazy:
Har någon av era hästar varit på detta viset att ni märkt skillnad om de är inne/ute mer? Kan ju va tvärtom.

Ja det tror jag absolut att det kan vara. Araber har nästan alltid rollen som spejare i en blandad flock (dvs inte en ren arabflock). Det är slitsamt att hålla vakt hela tiden.

Jag hade provat att ha henne inne mer och se om det hjälper.

min ena häst vill helst gå in vid 14-tiden på dagarna. Trots roliga hagkompisar och mat. Visar jag mig i stallet efter lunch på dagarna så står han och ropar vid grinden. Sen tror jag inte att han skulle ha något emot att gå ut igen efter ett par timmar, men han vill in tidigt. Han är lika glad om han står på boxvila som när han går ute.
Hästen är hingst, även om han inte är ett dugg hingstig så håller han nog mer koll än "gamla valacker" och är uppmärksam på allt som händer på gården. Så det kan nog bli lite jobbigt för en unghästhjärna att vara ute på span hela dagarna.

Ja det tror jag absolut att det kan vara. Araber har nästan alltid rollen som spejare i en blandad flock (dvs inte en ren arabflock). Det är slitsamt att hålla vakt hela tiden.

Jag hade provat att ha henne inne mer och se om det hjälper.

(Min fetning) Det där är också min upplevelse! Vet du varför det är så? Det är verkligen intressant!

Min blir också surig/trött när han får gå in sent. Och jag tror också att det har att göra med att han är den som håller koll åt flocken (han blir inte rädd för mycket dock, men när han är rädd så reagerar de andra ordentligt och sen är han den första som kollar en extra gång om det var farligt eller ej. T.ex. fick han en stöt häromdagen och hoppade till, resten av flocken rusade iväg åt andra hållet och var jättehispiga)

Så jo, kanske underlättar det för henne att komma in tidigare trots att man tänker att desto mer utevistelse desto bättre, kanske vänjer hon sig efter ett tag. Men det kan knappast vara bra att bli för trött heller. :)

Tack för bra svar!
Tur att det är fler som märkt de med sina hästar. Man börjar ju fundera ibland om man e helt nipprig med att ta in hästen tidigare.:angel:

Vi ska prova att ta in dem tidigare senast 21. Fundera lite på om hon sku få äta frukost inne istället. Måste prova sig fram. Tränar jag tidiagare på kvällen så får hon komma in tidigare. 21 är för att då kan båda hästarna få komma in. Är det ännu tidigare blir ena hästen ute andra inne.

Hon motioneras 3-6 dagar i veckan. Det har dock blivit mycket skritt pga väder och underlag men nu sakta men säkert börjar vi kunna träna mera. Så rastlös kan hon inte va.

Jag hade nog först provat motionera mera. 3 dagar/vecka i mest skritt är ju väldigt lite motion. Har ni något skjul eller liknande där de kan gå in och ta skydd i hagen?

Min gamling är tvärt om! Han är också den som spejar och har alltid gjort. Även om vår flock varierat mellan 14st hästar till antalet 4-5st nu så har han alltid varit "killen med kollen" som jag kallar det ;)

Dock så går våra på lösdrift och han går in om nätterna för att hålla sällskap åt en vänshäst som står på boxvila, så hästen håller sig lugnare. Då har vi resten ute och han blir tokig på morgonen om han inte får komma ut tidigt, för att hålla koll åt de andra verkar det som. Han är heller inte alltid lätt att få in, även om han bara står inne 8h ungefär :)

Det jag funderar över är om hästarna har tillgång till liggplats i hagen. För vissa dagar får dom ju inte de 8 timmarna som minikravet på att vara inne i lagstiftningen, vilket ju då kan leda till att en känslig häst helt enkelt får för lite tid att vila torrt och skyddat.

(Min fetning) Det där är också min upplevelse! Vet du varför det är så? Det är verkligen intressant!

Ja, det har med arabens speciella egenskaper att göra. :) De har mycket bra syn, de är otroligt uppmärksamma, har mycket snabba reaktioner och kan även fly snabbt. Det är egenskaper en spejare måste ha. Förekommer såklart att andra raser också är spejare men om det finns en arab i flocken så tar nästan alltid araben den rollen. De är helt enkelt bäst på det och för att flocken ska vara välfungerande måste varje individ fylla den roll de är bäst på. Med andra ord så är alla individer lika viktiga, en hästflock är inte hierarkisk utan mer som en cirkel där alla har olika uppgifter. De mest synliga rollerna är spejaren och försvararen/beskyddaren. Försvararen är i regel en stor och stark häst och det är ofta den människor tror bestämmer i flocken (så är dock inte fallet).

Dessa två roller måste alltid vara fyllda, och finns ingen lämplig individ för uppgiften så tar en annan häst den rollen. Det kan ibland bli jobbigt för dem. Har man tex två spejare så måste den ena gå in och öva upp sig som försvarare. Det kan göra att hästen plötsligt verkar ändra beteende, tex kan den börja sparka bakut och stegra sig. Det är sånt som en försvarare måste öva på så han kan skydda flocken från angrepp. Spejaren behöver bara vara snabb och går endast i nödfall i försvar, därför springer de snabbt mer än hoppar omkring under lek. Har man bara ett par hästar får vi människor också roller, ofta omhändertagare och vatten/födosökare.

Om du vill fördjupa dig i hur en hästflock verkligen fungerar rekommenderar jag på det varmaste att läsa boken Alla Kungens Hästar. :)

Jag hade nog först provat motionera mera. 3 dagar/vecka i mest skritt är ju väldigt lite motion. Har ni något skjul eller liknande där de kan gå in och ta skydd i hagen?
Ibland har jag svårt att motionera hästen mer iom jobb, familj m.m. Skritt har nu mest blivit pga dåligt underlag. Som sagt börjar komma igång mer med träningen.
Har inget skjul i hagen men tät skog som vindskydd. De kan alltså inte gå in någonstans att vila när de är ute.

Hon motioneras 3-6 dagar i veckan. Det har dock blivit mycket skritt pga väder och underlag men nu sakta men säkert börjar vi kunna träna mera. Så rastlös kan hon inte va.
Tror det där är svaret faktiskt på hästens förändrade humör. Den går för lite, blir frustrerad och pigg av överskottsenergin. Det löser sig nog om hästen får mer motion.

Ibland har jag svårt att motionera hästen mer iom jobb, familj m.m. Skritt har nu mest blivit pga dåligt underlag. Som sagt börjar komma igång mer med träningen.
Har inget skjul i hagen men tät skog som vindskydd. De kan alltså inte gå in någonstans att vila när de är ute.

Fullt förståeligt, det var inte menat som kritik. Utan bara som en förklaring på ev. överskottsenergi

Ja, det har med arabens speciella egenskaper att göra. :) De har mycket bra syn, de är otroligt uppmärksamma, har mycket snabba reaktioner och kan även fly snabbt. Det är egenskaper en spejare måste ha. Förekommer såklart att andra raser också är spejare men om det finns en arab i flocken så tar nästan alltid araben den rollen. De är helt enkelt bäst på det och för att flocken ska vara välfungerande måste varje individ fylla den roll de är bäst på. Med andra ord så är alla individer lika viktiga, en hästflock är inte hierarkisk utan mer som en cirkel där alla har olika uppgifter. De mest synliga rollerna är spejaren och försvararen/beskyddaren. Försvararen är i regel en stor och stark häst och det är ofta den människor tror bestämmer i flocken (så är dock inte fallet).

Dessa två roller måste alltid vara fyllda, och finns ingen lämplig individ för uppgiften så tar en annan häst den rollen. Det kan ibland bli jobbigt för dem. Har man tex två spejare så måste den ena gå in och öva upp sig som försvarare. Det kan göra att hästen plötsligt verkar ändra beteende, tex kan den börja sparka bakut och stegra sig. Det är sånt som en försvarare måste öva på så han kan skydda flocken från angrepp. Spejaren behöver bara vara snabb och går endast i nödfall i försvar, därför springer de snabbt mer än hoppar omkring under lek. Har man bara ett par hästar får vi människor också roller, ofta omhändertagare och vatten/födosökare.

Om du vill fördjupa dig i hur en hästflock verkligen fungerar rekommenderar jag på det varmaste att läsa boken Alla Kungens Hästar. :)

Tack för svar :)
Just varför araber är spejare hade jag inte tänkt på men det är helt logiskt nu när du skriver det. Vår arab var dock både spejare och försvarare men så var de också bara två hästar i flocken. Den andra hästen är vatten och födosökare och är också flockledare. När araben dog och jag köpte en annan häst så visade stoet (ledaren) tydligt att hon ansåg att han skulle speja vilket fick till följd att han ville gå in redan kl 14 för då var han helt slut. Han har nu efter två år tagit på sig rollen som spejare och beskyddare så hon har fått honom dit hon ville :p Han är annars en häst som försöker ta sig upp i rang, en typisk lågrangad häst som genom att bråka försökte få sin vilja igenom. Tur för honom att mitt sto är en oerhört bra ledare som visade honom hans plats vänligt men bestämt.

Jag har en new forest som går tillsammans med en arab och en arabkorsning.

Man kan kanske kalla araben för spejaren, men innan han gör något annat tittar han på försvararen/flockledaren. Gör inte han något gör inte araben något.
Lyfter han på huvudet springer araben och ställer sej bakom honom.
Gissa vem som är försvararen/flockledaren...
Jo, new foresten.

Araben gör absolut ingenting utan att först ha kollat med new foresten om det är okej eller något att bry sej om.

Absolut kan de va överskottenergi. De lär man ju märka om några veckor om man kommer igång mera.
Samtidigt har hon gått lite tidigare, till och med stått nästan ett år pga jag var gravid men hon har inte varit sur på detta viset.
Återstår att se. :sneaky:

Min arabtös går i en harmonisk och stabil flock där hon är ranglåg, och där hon helt klart har rollen som födosökare. När dom kommer ut på morgonen brukar hon knalla iväg en bra bit och börja leta mat medans dom andra brallar runt, rullar sig och diskuterar natten, sen efter en halvtimme är alla plötsligt borta hos henne o äter.

Jag har inte märkt av att hon skulle vara spejare, men å andra sidan är det 2 st 5-6 åringar i flocken som reagerar på allt på unghästvis, så jag kan tänka mig att dom har den rollen. Dom håller sig även nära flockledaren och checkar av allt med henne.

Intressant det du skriver @Centaur , ska leta upp den boken! :)

Kl

Jag tänker nog mest att din häst kanske reagerar på att det nu bara är den och en till häst i stallet jmf med tidigare. Är hästen en "spejare" blir det extra påtagligt med bara 2 hästar då 2 hästar inte är en "flock" rent naturligt ur hästsynpunkt så kanske extra påfrestning för hästen i fråga utifrån det . Inte sällan blir det "spattigare" allmänt med bara 2 individer i stallet .

sista 2 åren har hon bara haft en hästkompis, men då har de fått komma in tidigare 20.00, jämfört med nu 22-23.00

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka