häst som är sur pga för lite tid i boxen?!?!

Hej!

Min tjej är inte heller en utehäst. Sommartid går av nån orsak bra, men vintertid vill hon komma in i boxen. Vi har testat lösdrift, men hon blev stressad och elak och ville inte gå från flocken alls. Arabston är nog lite speciella :-)

/Lavinia

Min Angloarab har jag märkt abaslout inte vill vara ute längre än nödvändigt.. Matte tänker "vilken fin kväll, klart han ska vara ute längre, han kan få lite mat ute" icke, rör inte höet och står ute och tjurar tills man kommer och ropar för tvinga i han hö och han kommer i full galopp gnäggandes och ställer sig vid grinden. Mycket nöjd när han får komma in! Så han får gå in när han visar det, under vissa regler såklart så inte innan 17 eller så :p Mornarna vill han dock gå ut, inget jätte bråttom dock!

Till nästa vinter får man lite tänka om hur jag ska lägga upp det. Nu kör man som det är.:)

Det lilla problemet är att jag har en inhyrning som också är sällskap för tillfället. Hon vill ha sin häst ute så mycket som möjligt vilket är förståligt. Skulle också vilja ha så.
De får ju dela på sig "hela tiden"...:(

Tåls att fundera på!

Tror som andra här, att hon faktiskt vill vara inne mer, att hon blir trött av att vakta flocken så många timmar. Araber är ofta alerta och uppmärksamma och tar gärna på sig vaktrollen.

En annan iakttagelse jag har gjort:

Jag hade en sommar när jag var hemma mycket, jobbade bara emellanåt och kunde alltså ägna massor med tid åt hästarna som jag har hemma på gården. Hade funderingar på att jag skulle försöka lista ut hur deras favoritschema skulle sett ut med tanke på stalltid/hagtid.

Det visade sig att de hade ungefär 3-4 timmars intervaller. Om de släpptes ut vid sextiden på morgonen så tog jag in dem vid nio igen. Alla ville in, lugnt och behagligt i stallet, alla åt och vilade. Vid tolvtiden började en liten oro sprida sig, de blev på alerten. Jag släppte ut, de gick och betade lugnt i tre- fyra timmar. Släppte in igen, samma procedur. Ut efter ca tre timmar.

Sådär höll vi på delar av sommaren. De var naturligtvis ute på nätterna stora delar av tiden, men då gick dagarna ändå i tretimmarsintervaller.

Det funkar ju inte för normala förhållanden att ha det så, men det var intressant under den perioden att se hur tydligt de var inställda på tre-fyra timmar både inne och ute.

Har en som vill vara ute mycket som travar ut boxen på morgonen och en som vill in o vila i boxen igen vid 13-14 tiden. Så nog är de olika våra hästar.
Med vänlig hälsning
pudlan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka