häst som är rädd för grusstänk

FarmensElit

Trådstartare
Har en ponny på 5 år som jag brukar köra i en rockard.
När vi ökar farten så brukar de skvätta grus på korgen. Han kan bli riktigt rädd när gruset börjar skvätta och försöker att sticka ifrån det.
Känns inte som att det går att vänja bort det då han blir så himla rädd varje gång och inser verkligen inte att det är helt ofarligt.

Går problemet att lösa på något annat vis?
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Du kan prova att döva hästen lite med bomull i öronen. Klipp håren i öronen innan så luggas det inte när bomullen ska i och ur.
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Häng något som dämpar ljudet framför korgen. En tjock filt, en gammal säck (typ potatissäck) eller något annat som dämpar ljudet från grusstänket. ;)
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Är hästen inkörd ordentligt?

En sån häst skulle jag kört in på nytt med mycket fokus på miljöträning. Att hästen verkligen ska vänja sig vid att det smattrar och låter bakom sig. Att dra slanor eller däck är utmärkta övningar. Tänk bara på att börja försiktigt om nu hästen tycker det är läskigt. Prova att själv dra däcket bakom hästen utan att fästa i selen när man tömkör. Tänk på att ha medhjälpare som kan gå framme vid huvudet om hästen blir stressad.

Även alla andra miljöträningar är bra för körhästar!:)

Du får gärna pma mig om du vill ha mer hjälp och tips:)
Ta det försiktigt och lycka till!
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Jag var aldrig med vid inkörningen så jag vet faktiskt inte riktigt. Det enda problemet vi har är just grusstänket, han blir aldrig rädd då vagnen låter eller så. Det är just när grusstänket ökar i takt som han blir uppstressad.
Har en liten idé men vet inte om det är värt att pröva. Om man tömkör honom, någon håller i han där fram samtidigt som någon håller i vagnen (alltså att man inte spänner fast den, just bara för att man lätt ska kunna ta bort den ifall hästen blir rädd) och någon som skvätter grus lite försiktigt i början men sen ökar takten eftersom han blir van? Är de en dålig idé?
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Det skulle funka men tror det är lättare med däck i början om ni har tillgång till det o sen kan ni börja med vagnen:-) då är inte skaklarna ivägen om hästen får panik/ blir rädd:)
Ni får pröva vad som funkar bäst för just din häst, det är svårt att säga vad som är bäst om man inte sett hästen:)

Lycka till!
//B
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Det finns ingen äldre stabilhäst som du kan sätta framför vagnen och sen rida/ gå bredvid med ponnyn? Har ingen erfarenhet av körning alls men hängde med en kopis när hon va ute och körde. Min häst tyckte först de va jätteläskigt men när han såg att den andra hästen sket fullständigt i alla ljud lugnade han sig snabbt..
 
Sv: häst som är rädd för grusstänk

Jag ägde en travare tidigare (i 19 år) som trots att han gått på travet tills han var 9 reagerade precis son din när jag körde med rockard med trä framtill.

Jag fäste en bit gummimatta på rockarden på hela framsidan som dämpade ljudet. Funkade prefekt.


Annars kan du ju prova med att fästa en tjock filt eller liknande ( som någon tidigare nämnde) först och testa om det hjälper.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp