Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Det är nog inte risklöst för ett barn att fånga någon främmande och mest troligt skärrad häst som smitit ut ur hagen. Det kan hända allvarliga olyckor med alla hästar i en sådan situation.
Och ang. TS så får hon avgöra själv i vilka situationer hon försätter sig i.
Jag skulle själv aldrig hantera eller rida en problemhäst när de finns så många trevligare djur men det är en annan femma.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Mina hästar skulle i alla fall med stor säkerhet börja tjaffsa och då är det nog lätt hänt att man får sparkar riktade emot sig trots att ens hästar har respekt för en osv.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Ska Nevele Pride-avkommorna vara vassa? Jag är ingen travmänniska själv så jag har ingen aning, men jag har ett sto efter Trattoria, efter Nevele Pride. Min kompis har hennes kusin, oxå Nevele som farfar, och båda våra är glada och snälla.:D Hennes är tokig i att springa, men ändå snäll..:) Glad för svar.;)

Japp, Nevele Pride är en hingst känd för bla. sitt humör och att hans avkommor kan ärva det.
På Nevel Prides hage stod en varnings skylt- Nevel Pride Will Bite... alltså inte att han kan, utan han kommer bitas ;)
Men självklart finns det undantag o det är bara vara glad att man fått tag i 2 trevliga hästar :banana:
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

skicka henne på slakt, deth ade jag gjort. finns 1000 andra hästar så varför tragla med en galen märr?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Idag efter att hon hade sparkats motade jag bort henne från maten. Då stegrade hon sig gång på gång och hotade mig verkligen, tog då longerpiskan och "small" med den mot marken. Då gick hon undan. Jag drev henne tills hon vinklade öronen emot mig och slutade med alla hotfulla tendenser. Lät henne INTE under några villkor komma fram till maten och när de andra fått i sig lite tog jag bort den och gick in. Det var säkert fel, men jag ville inte att hon skulle få sin vilja igenom genom att hota/anfalla.
Jättetacksam för tips och idéer!

Jag tycker att du är på rätt spår. En longerpisk är bra att förlänga och förstärka signalen med får dock ALDRIG träffa hästen . men du verkar ju vettig så* Så långt ska det ju inte behöva gå.

Ta bort maten tycker jag dock inte du ska göra... jag gjorde som så, för hade en liten mopsig ponny här hemma - att jag försvarade maten med allt jag hade, lät inte hästen komma fram på några som helst villkor, sen när jag tyckte att hon stod stilla en bit bort så gick jag lugn därifrån för att jag VÄLJER att lämna maten. Då kunde hon gå fram och käka. Målet är inte att hon ska bli rädd såklart, utan hon ska veta att när du ger en tydlig varning så är det DET som gäller.

Min unghsät höll också på sådär ett tag, när jag gick ut med maten så gick han PÅ och jag sa ifrån bestämt och han vände rumpan mot mig, jag blev gigantisk och satte efter honom, sen kom han inte fram förns jag lät honom göra det.

Hästar är inte särskilt snälla mot varandra när det gäller just maten - den ranglåga får gå undan....sen ranghöga går runt för att välja "bästa" maten så att säga - haha... Men pisken är bra för att kunna vara utom räckhåll och ändå kunna förstärka signalen såpass så hästen förstår att du menar allvar - jag är större än dej och om du inte flyttar på dig illa kvickt använder jag båda tänder och hovar! Så sa hon antagligen till dej när hon vände rumpan till dej.

Nu har jag inte träffat en sån häst på länge för jag har konstigt nog väldigt hög rang oavsett vilken hage jag går in i. Jag vet inte om det är jag soma nvänder kroppspråk automatiskt, jag kanske går på ett annat sätt - ja jag vet inte - nu behöver jag bara ge hästen en blick om jag igllar vad den håller på med.

Studera kroppspråk*
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Slakta hästen innan nån blir skadad eller rent av dör! Världen är full av bättre hästar!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Slakta hästen innan nån blir skadad eller rent av dör! Världen är full av bättre hästar!

Så du vill slaktar den för att den beter sig som en häst brukar göra i det vilda..? Herregud. Vart är världen påväg.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag hade en russponny tidigare som var lite som din. Passade det inte så vände han & slog & siktade verkligen. Kom han inte åt att sparka så slog han ned mig med framhovarna.
Mellan "anfallen" var han söt som socker & världens underbaraste lilla häst.

Vi avlivade honom efter nästan 1 år, jag har hållt på massor med Nh & läser av hästarna väldigt bra. Vet när jag skall lägga tryck & viktigaste utav allt släppa trycket på dem.

För min egen skull kunde han fått leva kvar då jag personligen hann läsa honom & visste vad som skulle hända innan det small.
Men jag har fler människor på gården som hanterar hästarna & dom råkade illa ut ett par gånger. Nu är jag gravid & absolut inte i form att ta strider med en ponny med ett jäkla humör & tog inte chansen.
Jag ville inte ta risken att någon annan blev allvarligt skadad.

Han var en vandrings pokla när han kom & hans vandring slutade hos mig.
Jag vet att ingen piskar upp honom i uppfostrande syfte & jag vet att ingen annan blir skadad. Det var det viktigaste för mig.

Prova ta kontakt med en meriterad Nh tränare, inte någon av dessa repvevare som läst ett par böcker & varit iväg på 2 kurser '& nu lär ut vad dom kan.
Var noga i ditt val, personen skall passa dig & din häst.

Jag vet inte var du bor så jag kan inte rekomendera någon iheller.

Men lycka till
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Hej Smokey!

Det var en lang trad, jag har forsokt lasa allt, forlat om jag missat nat! Du har verkligen fatt en hel del mycket olika tips pa losningar och forslag, och har kommer nagra tankar till..

Jag har en del erfarenhet av den typ av hastar som du beskriver, och det ar inte latt.. Jag tycker att det basta tips du fatt hittills ar fran norrland65, om du kanner att du vill ge hasten en chans och lagga ner tid och arbete pa den. Det kommer troligen inte att bli jattelatt, men mina erfarenheter med den typen av hastar har varit de absolut mest larorika.


Känner igen ditt problem. Vi har en travarvalack som är av skarp kaliber. Han har haft perioder då han varit aggressiv och bråkat i stallet och anfallit i hagen.

Den värsta perioden triggades faktiskt av att vi gick sk nh-kurs. Vi skulle backa honom, flytta osv och han blev tvärarg. Helt klart utmanade vi honom för mycket i hans ögon! Lustigt nog hade dagliga hanteringen funkat rätt bra innan kursen. Men övningarna triggade honom.

Det här är en häst som är fin att rida och lätt att leda m.m. Men som är dominant och visar dominansen i stallet och i hagen.

I samband med kursen så stod han haggranne med en annan dominant valack, och det var inte bra. Han hade även boxgrannar att bråka med i stallet.

Vi började med att möblera om i stallet. Han fick en egen box där han inte hade hästar in på sig, och han fick gå i en mer avskild hage med bara sin kompis som sällskap. Det lugnade ner honom.

Sen utmanade vi inte honom i situationer där vi inte hade full koll. Skulle aldrig ta en dust med honom lös i hagen ex. Utan vi tog våra kamper på ett säkert sätt för oss. Kamper och kamper, hanteringen av denna häst funkar bäst när vi och han visar ömsesidig respekt. ;)

Nu har det gått några år sedan dessa problem. Vi bor nu på egen gård och valacken trivs som fisken i vattnet. Inga problem alls, längre. Han är mild och fin. Och eg gjorde vi inte så stora saker, annat än att inte utmana i onödan.

Norrland

Jag tror precis som Norrland pa massor av ledarskapstraning (kalla det NH-traning om du vill, traning i ledarskap i allmanhet skulle jag vilja saga). Vissa har sager att det skulle kunna vara radsla, hon har ju blivit misshandlad. Jag skulle saga att det ar absolut inte radsla. Tvartom, det ar brist pa respekt. Misshandeln har troligen bara gjort henne annu tuffare, da det later som om manniskor har anvant vald utan att veta vad de gor, de har inte pratat med henne pa hastars sprak.

Jag ar helt emot vald mot hastar, men jag anser att man behover vara konsekvent och ibland vara ganska tuff nar man satter sina granser.

Det forsta jag verkligen reagerar over att du sager att hon ena stunden ar social och kelig, for att i nasta attackera en manniska. Kela aldrig med en hast som ar sa hog i rang!!!! Klappa inte, klia inte, gosa inte. Hall henne alltid, alltid pa ett avstand fran dig dar du kanner dig bekvam. Och var superstrikt med det! Ha garna en liten pisk med dig, som en forlangningsarm. Anvand en langre pisk om du kanner att det ar sa illa att du behover forsvara dig. Det viktiga ar att du haller henne ifran dig, anvand de medel du behover. Om en liten viskning ar nog, anvand en liten viskning, om du behover danga langpisken i marken, gor det. Gor det du behover gora, varken mer eller mindre.

Jag tycker absolut att du gjorde ratt da du anvande pisken att fosa bort henne. Anvand den medtoden om du behover. Och precis som Norrland65 sa, hon behover flyttas, backas, motas. Det visar tecken pa ledarskap fran dig. Det kommer att trigga henne, men det maste tas igenom. Som du sager, hon visar de vassa sidorna nar hon inte far som hon vill. Det betyder inte att hon ar dig underlagsen i andra situationer.

Och var forsiktig, jag tycker ocksa att du gjorde klokt i att sta pa andra sidan vaggen och mota bort henne. Utsatt dig inte for situationer dar du inte kan ha kontroll over henne. Utmana henne inte i hagen. Jag skulle satta henne i en annan hage, helst sjalv (nu kommer jag att fa massor av pahopp, men jag star fast vid det), dar hon inte kan ova sitt ledarskap pa nagon annan hast. Om du har nagon som ar hogre i rang an henne, som kan hjalpa dig att fa ner henne pa jorden sa kan det funka, men lat henne inte bygga upp sin starka stallning annu mer.

Och undvik att fodra henne i hagen. Fodra henne pa andra tider, eller organisera det pa ett satt att du inte utmanar henne dar heller. Och lat ingen annan hantera henne. Om du har mojligehet att skota hennes in och utslapp sjalv, sa gor det.

Att skicka ivag henne till nagon NH-tranare som nagon foreslog loser inga problem. Vad skulle den gora? Det ar kommunikationen mellan dig och hasten som maste funka. Du maste lara dig hur du ska kunna kommunicera med henne. Om det skullle vara ett alternativ att skicka ivag henne till en tranare, da skulle det vara under forutsattning att du foljer med henne och stannar.

Jag hoppas att det loser sig, och var forsiktig.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Är det bättre att nån blir skadad eller dör?

nej, men jag skulle knappast skylla på hästen :crazy: isånafall är det ju bättre att skicka den till typ hästarnas värn där folk har ork att ta hand om den.

Dock har jag inte följt TS, hon kanske gör framsteg med hästen?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag har en häst som är likadan, jag visste det när jag köpte honom. I början hade jag som regel att ALDRIG utmana honom när det gällde mat/vatten. Ordnade så att jag kunde fylla på utifrån
Nu ( jag har haft honom i 15 månader ) kan jag gå i närheten, men jag är på min vakt.
Oftast handlar det om onda cirklar...Det har blivit bråk tex vid fodring, hästen blir bestraffad, den förknippar människan o fodringen med bråk o är taggad.
Därför är det jätteviktigt att i början undvika de situationerna som utmanar hästen, tex som att gå in i hagen med en betforhink.
Att göra så med en sådan häst i hagen är att utmana ödet o provocera hästen. Då får man tills vidare hitta andra lösningar ( stå utanför hagen o "kasta" in maten el dyl.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Usch.. ja det känns verkligen SUPERJOBBIGT just nu, vet snart inte varken ut eller in. När hon är snäll, för det mesta, så är hon så fruktansvärt fin och trevlig på alla sätt.. Men jag ska ta ett krafttag med träning, började idag med att ställa henne på ett ställe och sedan hela tiden sätta tillbaks henne när hon försökte gå iväg. Dum är hon ju inte, förhoppningsvis kanske det kan hjälpa oss lite. Om hon lär sig detta till 100% så kanske jag kan använda det för att kunna fodra henne ute också - ställa upp henne på ett ställe och lägga ut maten i lugn och ro. Att hon sen får gå fram först på ett "varsågod".

Vad tror ni? Är det helt ointelligent att tro att det skulle gå?

Oh forlat, jag sag inte det har inlagget.. Sa lang trad:o Precis sa har jag lart mig jobba med hastar, for att ova ledarskap. En av de hastar som har lart mig mest, var en ung hast som betedde sig som din, vande rumpan till och hotade, trock upp i vaggen nar man skulle borsta, sprang omkull folk, kickade i hagen osv. Jag anvande precis den ovningen som du beskriver, parkera och flytta tillbaka. Det triggade henne enormt, hon blev helgalen och attackerade mig med hovar och tander nar jag forsokte flytta tillbaka henne. Det var ett valdigt stort intrang pa hennes ego och i hennes integritet att bli motad tillbaka av nagon lagre staende. Det var en av mina forsta hastar, och hon skramde mig, men med hjalp av mina duktiga tranare sa redde vi ut det.

Jag tror verkligen att du ar pa ratt vag, och jag hoppas att du reder ut det. En sak ar saker, den hasten kommer att lara dig massor. Men ater igen, var forsiktig och ha respekt.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Så du vill slaktar den för att den beter sig som en häst brukar göra i det vilda..? Herregud. Vart är världen påväg.

det är lätt att säga så innan du stått där bakom en häst som du vet KOMMER slå efter dig för att träffa när som helst.

Jag trodde jag var tuff, kömpade dagligen med en liten odåga till ponny som jämt hittade på bus. Sen träffade jag märren med stor M,
hon fick mig att inse att mitt liv var mig kärt nog för att inte riskera det på en häst.

Den hästen är/var likadan som ts. Hon slog/högg när hon surade till och något inte passade.

Det finns så många trevliga och friska hästar därute.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

det är lätt att säga så innan du stått där bakom en häst som du vet KOMMER slå efter dig för att träffa när som helst.

Jag trodde jag var tuff, kömpade dagligen med en liten odåga till ponny som jämt hittade på bus. Sen träffade jag märren med stor M,
hon fick mig att inse att mitt liv var mig kärt nog för att inte riskera det på en häst.

Den hästen är/var likadan som ts. Hon slog/högg när hon surade till och något inte passade.

Det finns så många trevliga och friska hästar därute.

Vad jag menar är att jag tycker att vi människor kan vara så självupptagna ibland. Det är inte bara VÅR värld. Bara för att en häst inte beter sig perfekt bland oss människor så dissar vi dom bara genom att skicka på slakt? Liksom varför? Det finns hästarnas Värn - tack gode gud.

Nu är det såklart jättetråkigt att din häst var som den var och visst - ditt val vad du gör med den. Jag har SJÄLV råkat ut för såna där hästar, dom har sparkat - dom har huggit, dom har jagat mig men konstigt nog har jag aldrig blivit skadad. Jag har helt enkelt aldrig gett upp, jag antar att jag helt enkelt aldrig kan se något fel på hästen - ibland är det avelsfel, jag vet, men oftast handlar det bara om missförstånd mellan häst och människa och visst - olika hästar har olika personligheter, vissa är dominanta, vissa är lägre.

Men om man vet att man inte vill ha en dominant häst - varför skaffar man sig en sån överhuvudtaget? Sen såklart uppstår det ju problem på vägen, men då är det vårat ansvar att lösa det eller helt enkelt se till att den kommer till någon annan som klarar av den. Vad jag vet nekar hästars värn inga hästar?

Jag tycker däremot inte det är ok att säga "Ja men hästen e dum i huve, den kommer aldrig funka, den åker på slakt, det finns ju så många andra änglar där ute" Så kanske det inte var i ditt fall, det säger jag inte, jag vet inget om hur den där ponnyn var och det är helt upp till dej så ta inte åt dej, MEN bara tanken på att alla skulle skicka iväg alla hästar på slakt som inte funkar för att dom inte förstår oss och för att vi inte är kapabla nog att förtjäna ledarskapet - usch.... den är hemsk.

Jag kanske är konstig som i många fall inte ser något fel på hästen. Men jag är som jag är.

Men jag tror helt klart TS kan klara det bara hon använder sunt förnuft och försöker sätta sig i hästens situation och lösa prolemen utifrån det. Vissa har viljan - vissa har inte det. Dessutom vet hon hur hästen var när hon tog hem den, i och för sej visste hon ju också kanske att om hon inte gjorde det skulle hästen åka på slakt... så det var väl lite av ett dilemma där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Det var inte min häst så jag hade inte valt att skaffa den, det var en häst jag hanterade i mitt jobb.

Sen finns det fler typer än varianten "missförstådd". Denna häst ansåg att om du bad henne svänga räckte det för en attack.

Hästar får gärna vara lite tuffa, det är min dam med. Men det är en helt annan sak med en labil häst som går in för att skada.
Det är inte normalt ens i hästvärlden.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Det var inte min häst så jag hade inte valt att skaffa den, det var en häst jag hanterade i mitt jobb.

Sen finns det fler typer än varianten "missförstådd". Denna häst ansåg att om du bad henne svänga räckte det för en attack.

Hästar får gärna vara lite tuffa, det är min dam med. Men det är en helt annan sak med en labil häst som går in för att skada.
Det är inte normalt ens i hästvärlden.

nej men då kan det ju mycket väl handla om - som jag skrev ovan - något som inte står rätt till i skallen på hästen - på grund av dålig avel - vad vet jag?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Vad jag menar är att jag tycker att vi människor kan vara så självupptagna ibland. Det är inte bara VÅR värld. Bara för att en häst inte beter sig perfekt bland oss människor så dissar vi dom bara genom att skicka på slakt? Liksom varför? Det finns hästarnas Värn - tack gode gud.

Nu är det såklart jättetråkigt att din häst var som den var och visst - ditt val vad du gör med den. Jag har SJÄLV råkat ut för såna där hästar, dom har sparkat - dom har huggit, dom har jagat mig men konstigt nog har jag aldrig blivit skadad. Jag har helt enkelt aldrig gett upp, jag antar att jag helt enkelt aldrig kan se något fel på hästen - ibland är det avelsfel, jag vet, men oftast handlar det bara om missförstånd mellan häst och människa och visst - olika hästar har olika personligheter, vissa är dominanta, vissa är lägre.

Men om man vet att man inte vill ha en dominant häst - varför skaffar man sig en sån överhuvudtaget? Sen såklart uppstår det ju problem på vägen, men då är det vårat ansvar att lösa det eller helt enkelt se till att den kommer till någon annan som klarar av den. Vad jag vet nekar hästars värn inga hästar?

Jag tycker däremot inte det är ok att säga "Ja men hästen e dum i huve, den kommer aldrig funka, den åker på slakt, det finns ju så många andra änglar där ute" Så kanske det inte var i ditt fall, det säger jag inte, jag vet inget om hur den där ponnyn var och det är helt upp till dej så ta inte åt dej, MEN bara tanken på att alla skulle skicka iväg alla hästar på slakt som inte funkar för att dom inte förstår oss och för att vi inte är kapabla nog att förtjäna ledarskapet - usch.... den är hemsk.

Jag kanske är konstig som i många fall inte ser något fel på hästen. Men jag är som jag är.

Men jag tror helt klart TS kan klara det bara hon använder sunt förnuft och försöker sätta sig i hästens situation och lösa prolemen utifrån det. Vissa har viljan - vissa har inte det. Dessutom vet hon hur hästen var när hon tog hem den, i och för sej visste hon ju också kanske att om hon inte gjorde det skulle hästen åka på slakt... så det var väl lite av ett dilemma där.

Jag haller med dig zillax89, att vi manniskor forvantar oss att hasten ska anpassa sig helt kompromisslost till var varld, och gor den det inte sa skyller vi garna pa att "den ar inte frisk", "den ar inte normal" eller "den har nat fel i huvet". Och det galler inte bara hastar. Jag undrar hur manga hundar som kunde raddas genom att vi manniskor var mer odmjuka och insag att det ar vi som maste lara oss att forsta djurets beteende och handla darefter, inte tvartom.

Det ar sa latt for vem som helst att kopa sig eller skaffa sig ett djur, med overtygelsen att man kan tillrackligt mycket, och nar man stoter pa problem som ar svara att reda ut, sa ar det ocksa latt att skylla pa att det ar nat fel pa djuret, istallet for att ta tag i sig sjalv och verkligen lara sig.

Det ar latt att arbeta med hastar som ar mer "svaga" i psyket, hastar som anpassar sig till var varld och vart satt att se pa saker och ting. Jag tycker att hasten ofta ar ett fantastiskt talmodigt djur, och ofta ofta ser man hastar som ger signaler till manniskor runt omkring och forsoker tala om att "det ar inte bekvamt nar du gor sa nar du rider mig" eller "det ar for anstrangande for den muskeln" eller nagot annat, och den dar manniskan forstar inte vad signalen betyder, darfor att hon inte ar uppmarksam nog eller darfor att hon inte har kunskapen till det. Vissa hastar, som den har tex, ger tydliga signaler nar nagot gar i en annan riktning an hennes vilja, men manga, manga hastar, "snalla" hastar, ar mycket mer otydliga.

Sa pa satt och vis skulle jag, tvartemot manga andra har, vilja saga att den har hasten ar ovanligt frisk och sund, men kanske inte passar in i mallen for hur en hast ska bete sig i var varld.

Jag vill ocksa saga heder at TS for att vilja ta sig an en san hast:bow: Hos vissa finns viljan, hos andra inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 508
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 079
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 867
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp