Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*
Hej Smokey!
Det var en lang trad, jag har forsokt lasa allt, forlat om jag missat nat! Du har verkligen fatt en hel del mycket olika tips pa losningar och forslag, och har kommer nagra tankar till..
Jag har en del erfarenhet av den typ av hastar som du beskriver, och det ar inte latt.. Jag tycker att det basta tips du fatt hittills ar fran norrland65, om du kanner att du vill ge hasten en chans och lagga ner tid och arbete pa den. Det kommer troligen inte att bli jattelatt, men mina erfarenheter med den typen av hastar har varit de absolut mest larorika.
Känner igen ditt problem. Vi har en travarvalack som är av skarp kaliber. Han har haft perioder då han varit aggressiv och bråkat i stallet och anfallit i hagen.
Den värsta perioden triggades faktiskt av att vi gick sk nh-kurs. Vi skulle backa honom, flytta osv och han blev tvärarg. Helt klart utmanade vi honom för mycket i hans ögon! Lustigt nog hade dagliga hanteringen funkat rätt bra innan kursen. Men övningarna triggade honom.
Det här är en häst som är fin att rida och lätt att leda m.m. Men som är dominant och visar dominansen i stallet och i hagen.
I samband med kursen så stod han haggranne med en annan dominant valack, och det var inte bra. Han hade även boxgrannar att bråka med i stallet.
Vi började med att möblera om i stallet. Han fick en egen box där han inte hade hästar in på sig, och han fick gå i en mer avskild hage med bara sin kompis som sällskap. Det lugnade ner honom.
Sen utmanade vi inte honom i situationer där vi inte hade full koll. Skulle aldrig ta en dust med honom lös i hagen ex. Utan vi tog våra kamper på ett säkert sätt för oss. Kamper och kamper, hanteringen av denna häst funkar bäst när vi och han visar ömsesidig respekt.
Nu har det gått några år sedan dessa problem. Vi bor nu på egen gård och valacken trivs som fisken i vattnet. Inga problem alls, längre. Han är mild och fin. Och eg gjorde vi inte så stora saker, annat än att inte utmana i onödan.
Norrland
Jag tror precis som Norrland pa massor av ledarskapstraning (kalla det NH-traning om du vill, traning i ledarskap i allmanhet skulle jag vilja saga). Vissa har sager att det skulle kunna vara radsla, hon har ju blivit misshandlad. Jag skulle saga att det ar absolut inte radsla. Tvartom, det ar brist pa respekt. Misshandeln har troligen bara gjort henne annu tuffare, da det later som om manniskor har anvant vald utan att veta vad de gor, de har inte pratat med henne pa hastars sprak.
Jag ar helt emot vald mot hastar, men jag anser att man behover vara konsekvent och ibland vara ganska tuff nar man satter sina granser.
Det forsta jag verkligen reagerar over att du sager att hon ena stunden ar social och kelig, for att i nasta attackera en manniska. Kela aldrig med en hast som ar sa hog i rang!!!! Klappa inte, klia inte, gosa inte. Hall henne alltid, alltid pa ett avstand fran dig dar du kanner dig bekvam. Och var superstrikt med det! Ha garna en liten pisk med dig, som en forlangningsarm. Anvand en langre pisk om du kanner att det ar sa illa att du behover forsvara dig. Det viktiga ar att du haller henne ifran dig, anvand de medel du behover. Om en liten viskning ar nog, anvand en liten viskning, om du behover danga langpisken i marken, gor det. Gor det du behover gora, varken mer eller mindre.
Jag tycker absolut att du gjorde ratt da du anvande pisken att fosa bort henne. Anvand den medtoden om du behover. Och precis som Norrland65 sa, hon behover flyttas, backas, motas. Det visar tecken pa ledarskap fran dig. Det kommer att trigga henne, men det maste tas igenom. Som du sager, hon visar de vassa sidorna nar hon inte far som hon vill. Det betyder inte att hon ar dig underlagsen i andra situationer.
Och var forsiktig, jag tycker ocksa att du gjorde klokt i att sta pa andra sidan vaggen och mota bort henne. Utsatt dig inte for situationer dar du inte kan ha kontroll over henne. Utmana henne inte i hagen. Jag skulle satta henne i en annan hage, helst sjalv (nu kommer jag att fa massor av pahopp, men jag star fast vid det), dar hon inte kan ova sitt ledarskap pa nagon annan hast. Om du har nagon som ar hogre i rang an henne, som kan hjalpa dig att fa ner henne pa jorden sa kan det funka, men lat henne inte bygga upp sin starka stallning annu mer.
Och undvik att fodra henne i hagen. Fodra henne pa andra tider, eller organisera det pa ett satt att du inte utmanar henne dar heller. Och lat ingen annan hantera henne. Om du har mojligehet att skota hennes in och utslapp sjalv, sa gor det.
Att skicka ivag henne till nagon NH-tranare som nagon foreslog loser inga problem. Vad skulle den gora? Det ar kommunikationen mellan dig och hasten som maste funka. Du maste lara dig hur du ska kunna kommunicera med henne. Om det skullle vara ett alternativ att skicka ivag henne till en tranare, da skulle det vara under forutsattning att du foljer med henne och stannar.
Jag hoppas att det loser sig, och var forsiktig.