Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag hade faktiskt en häst som jag hade grymma problem med. Fick hjälp av en kille som gav mig diverse tips. Men detta med A-O, ledarskap. Du måste visa att du är en mycket starkare ledare, men det menas inte med att slå hästen, utan t.ex du bestämmer när hon ska få tugga maten, eller ens få ta ett steg fram eller bak. Jag kan inte förklara exakt via detta forum, men som sagt, visa ditt ledarskap med kroppen, inte med slag. Slå aldrig, någonsin en osäker häst. Då kommer du aldrig lyckas med henne
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Vi har ingen rätt att dömma, bara ge våran åsikt. Min första häst var en galning som oxå gick till anfall, just vid mat o när hon inte gillade läget. Om de inte har ont nånstans så kan man fixa det o ofta blir de till en helt underbar vän som man kan göra allt med. Min åsikt om travare o galloppörer är eg att de är framavlade för "tävling" o med MYCKET motion kan hållas harmoniska, en sån häst skulle jag inte orka med men det finns andra som tydligen gillar det så då får de göra det.

IdaT85 hade mycket bra inlägg om det :bow:
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men jag tycker att detta låter farligt!

Hästar är stora farliga djur om de inte ser människan som ledare. Jag har haft med en hel del problemhästar att göra, men ingen som beter sig på detta viset.
Jag själv hade av säkerhets- och humana skäl tagit bort hästen.

Du skriver att du inte vill ta till våld... Det beror ju på vad man menar med våld.
Jag är emot att "bestraffa".
Men om vi ser hur hästar visar rang och behandlar varandra vid ex utfodring i hagen, är det inte silkesvantarna som gäller. I vissa fall behöver man använda sig av hästens egna metoder för att bli accepterad som ledare. (Med detta menar jag inte att man ska använda spö eller tillhyggen.)

Vi kan inte begära att hästen ska tänka som en människa utan vi måste sätta oss in i hästens beteenden för att ge rätt signaler och göra oss förstådda. Nu skulle jag inte rekommendera att man provar detta på eget bevåg på hästar som tar upp en kamp som kan förenas med livsfara.

Om du väljer att fortsätta så tycker jag att du ska försöka leta upp någon som är duktig på att läsa av hästar. Se till att personen har goda vitsord. NH instruktörer har jag goda erfarenheter av, men personal på ridskolor, föreningar kan kanske tipsa om någon. Jag tror att det stora arbetet måste utföras från marken.

Lycka till och det skulle vara roligt att höra hur det går för er i framtiden!

Anneli
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

*kn lån*

Att denna gamla tråd har kommit till liv igen...
Men jag ska ta och svara lite på hur det har gått. Hästen har blivit otroligt mycket bättre; snällare i all hantering, men det tog ca 6-7 månader och MASSOR av jobb. Idag är hon relativt pålitlig för mig att hantera och jag kan göra det mesta med henne. Tyvärr litar jag fortfarande inte på henne och hon är fortfarande ingen speciellt trevlig häst om jag ska vara ärlig. Hon har ett väldigt hett temperament. Vi skyndar långsamt och jag hoppas att hon kommer att utvecklas och bli ännu bättre, annars tror jag inte att jag orkar i längden. Har haft henne i snart 1,5 år nu och då vill man ju gärna se stora framsteg. Det har jag i o f gjort, men jag vill inte leva i kanske 20 år till med en häst man inte kan lita helt på (så långt det nu går med ett levande djur). Vi jobbar numera mest i underhållssyfte och jag väntar mest på att se om hon "mognar" med tiden.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

*kn lån*

Tyvärr litar jag fortfarande inte på henne och hon är fortfarande ingen speciellt trevlig häst om jag ska vara ärlig. Hon har ett väldigt hett temperament. Vi skyndar långsamt och jag hoppas att hon kommer att utvecklas och bli ännu bättre, annars tror jag inte att jag orkar i längden. Har haft henne i snart 1,5 år nu och då vill man ju gärna se stora framsteg.


Jag köpte mitt sto för 5 år sen. Måste väl erkänna att det var mkt problem och många strider. Funderade många gånger på att avliva av olika anledningar.
Det tog många år innan vi *klickade*, måste väl ha varit någonstans mellan 2-4 år. Dvs vi tyckte inte om varandra mer än nödvändigt.
Men sen dess har det bara blivit bättre, nu går vi mkt bra ihop (förutom när båda är pms-suriga). Nu älskar jag denna lilla knäpp-tant.

Det jag ville säga var bara att, ibland så kan det ta tid innan man börjar gilla hästen, på riktigt. Jag är glad att jag inte skickade min tant på slakt.
Men, det hade ju också kunnat vara så att vi ALDRIG hade kommit överrens, då hade jag övervägt slakt/annat hem.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

*kn lån*

Har haft henne i snart 1,5 år nu och då vill man ju gärna se stora framsteg.


Vet inte om jag förstör nu, men det tog i princip 3-4 år innan jag och min häst gjorde stora framsteg... Innan dess var det bara pyttesmå framsteg någon gång ibland.
NU (senaste månaden) har det ÄNTLIGEN börjat gå bra. Och IDAG är jag så glad över att jag behöll henne.
Men, jag vet inte om jag skulle rekommendera någon att orka vänta så länge. Men när det väl ger resultat, DÅ är det underbart :)
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

1. Vad spelar stammen för roll? Vet inte om jag vill tala om det, "hänger" ju ut uppfödaren i så fall. Kanske bör tillägga att jag inte anser mig vara lurad eller liknande av uppfödaren - hon talade om hästens problem etc. Har inget att klaga på där, bara det att jag vill ju hjälpa henne att komma ifrån alla sina dumma beteenden - helst utan att gå alltför sönder :smirk:


Stammen kan ha betydelse.
Jag har själv en före detta travare som är väldigt nervig och sur i boxen anfaller i boxen. När jag var hos en veterinär för vaccinering så berättade jag lite om hurdan han va (innan han såg pappren) och veterinären frågade om Merchant var hans pappa. Helt rätt, och jag stod som ett frågetecken. Det visade sig att pappan var precis likadan som min häst är, att han ärvt hans sätt. Så stammen kan spela roll.

Men personligen tror jag att allt med din häst handlar om tillit. Då den förra ägaren använde våld så litar nog inte hästen särkilt på människor. Så allt handlar nog om att visa att du bestämmer på ett bra sätt, kanske NH, och samtidigt bygga upp förtroendet mellan er..
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Förutom de problem som hästen verkar ha så får man också ha i åtanke att hon är unghäst..alltså förstärks kanske det hela också av att hon är lite tonåring nu och testar lite extra och har lite tonårsfasoner. Jag menar förstås inte att det skulle vara hela problemet, men bara som ett extra inslag i det hela. Jag tycker det är bra att du iaf vill göra ett försök med hästen, det kan säkert lyckas. Men slå inte knut på dig själv, blir det ingen förbättring på nåt år skulle jag nog överväga att ta bort hästen. Lycka till !
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Hej jag tycker att du ska ta kontakt med någon som är duktig på hästhantering som kan hjälpa dig på hemmaplan. Eran situation verkar vara både otrevlig och ganska farlig.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Hej!

Jag har läst ditt första inlägg men inte hela tråden så jag ber om ursäkt ifall det blir lite fel nu :)

Min första tanke är att du absolut inte ska ta ifrån henne maten! Att driva bort henne från den tills hon ger med sig kan vara okej men sedan ska hon få sin belöning. Jag är ingen expert på sånt här men anledningen till att hon blir arg är ju att hon är osäker på ifall maten ska räcka till henne, att den då inte gör det sedan förvärrar ju problemet.

När jag har haft hästar som t.ex. inte accepterat att man går in till dem när de äter kraftfoder har jag rent provocativt sprungit in och ut ur deras boxar tills de givit med sig. Var gång har jag lagt ett äppel eller en morot i krubban. Hästen protesterar ju för att den försvarar sin mat, om man lär den att den får MER mat när någon kommer så blir den ju positivt inställd. Tar man ifrån maten i ett sådant läge får ju hästen bekräftat att det finns en anledning att skydda maten. Hoppas att du förstår min teori.

Nu kan du ju tyvärr inte "fylla på" hennes mat i detta fallet eftersom hon inte har fått den än, men jobba lite efter samma teori att hellre tillföra än ta ifrån. När hon lärt sig att hon får sin mat i sinom tid kommer hon förhoppningsvis att lugna ner sig. Glöm bara inte att använda hjälm och gärna säkerhetsväst samt ha pisken med dig när du jobbar med detta. Pisken bör användas dels som en förlängd arm för att kunna flytta på henne och dels som en "nödlösning" att kunna snärta med den eftersom det verkade fungera i det fallet som du har nämnt innan.

Jag ska ta mig tid att läsa igenom hela tråden senare och önskar dig all lycka till! Jag har också ett sådant här sto (som inte blivit misshandlad dock utan bara är märrig) och det är...sådär kul ibland :crazy:
Kan dock tillägga att man har mkt i utbyte av dem i slutändan eftersom man blir SÅÅ glad när man har dem på sin sida och de gör rätt :)

Lycka till!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Vet ej om du fått nån hjälp med dig och din häst men när jag läser om ditt problem blir jag ännu mer övertygad om att du behöver proffshjälp. Framför allt behöver nog du hjälp m kommunikationen till din häst.. Vet inte var du bor men det finns en o annan som är bra på det!Kan varmt rekommendera Tommy, Staffan Ljunggren,Lollo Wahlgren.Charlie Blomqvist och det finns så många som är seriösa det gäller bara att hitta dem..Toini Pettersson är också kanon.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

jag tror också på hormonrubbning, fort ut med veterinär.. Är det inte hormoner så är det ju bra att något kunde uteslutas!

Jag hade i yngre tonåren en ponny som under hela sin ungdom var väldigt dominant, det var mkt jobb med ledarskap och framförallt ; motion. När hon fick stå blev hon rastlös och full i fan. Tyvärr förutsatte jag att hennes dåliga attityd var mitt fel(hanteringsfel) så jag lämnade ut henne på foder.

Det blev bara sämre, hon blev värre och värre, sparkade tillslut mot saker som inte fanns, sin svans etc..Hennes ögon blev kolsvarta och man kunde inte känna igen henne alls.
Veterinären trodde det kunde vara en tumör i nacken eller huvudet, troligtvis hormonrelaterad..men vid det laget hade det gått så långt, hon gick inte att hantera alls p.ga oberäkneligheten.( man kunde stå och borsta sin avslappnade häst som helt plötsligt kastade sig över en, men tänder och hovar....)
så jag tog bort henne.

Hade jag haft mer kunskap hade jag handlat annorlunda då hon var väldigt labil hela tiden, det är alltför lätt att man tar aggressivitet som ett felaktigt beteende när det alltid är symtom på ngt annat(nu pratar jag om onormal aggressivitet, inte en nafsning på hagkompisen...)
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag har också läst genom hela tråden (såg inte att den var så gammal) - skönt att höra att den slutade med en uppdatering!

Jag tycker att du ska ta bort hästen. Jag beundrar dig verkligen för att du har kämpat så länge. Du har gett henne en ärlig chans och inte bara gett upp.

Men det finns gott om snälla, goa hästar därute som också behöver ett hem och någon som älskar dom. Det finns ingen anledning att satsa på en elak häst som du aldrig kommer att kunna lita på eller bara kunna känna glädje av.

Som sagt jag beundrar dig :bow: och jag säger detta i all välmening. Hästägande ska vara roligare än såhär.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 508
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 079
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 867
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp