Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Men hallå,fodra på "nåder"i stallet,är det så att du av någon outgrundlig anledning måste fodra henne i hagen;använd pisk eller sälj henne.Om hon är dum när du longerar,korrigera och om det inte hjälper så sälj henne,inte alla är födda att gå i samma fålla så ibland får man acceptera det eller ändra efter omständigheterna.Och du,tro mig:hon fattar inte att hon"vunnit"över dig bara för att hon får sin mat i lugn och ro i sin box,så smarta är inte hästar...
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Till TS

Med Baron Karsk som far och Mack the Knife som morfar så blir i alla fall inte jag förvånad över ditt problem.

Båda dessa hingstar lämnade bråkstakar med stenhårt humör.
Äkta tävlingshästar.

Du skrev:
Kosta vad det kosta vill

Men då får du akta dig då det kan bli väldigt dyrt.. :crazy:

AM
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Men hallå,fodra på "nåder"i stallet,är det så att du av någon outgrundlig anledning måste fodra henne i hagen;använd pisk eller sälj henne.Om hon är dum när du longerar,korrigera och om det inte hjälper så sälj henne,inte alla är födda att gå i samma fålla så ibland får man acceptera det eller ändra efter omständigheterna.Och du,tro mig:hon fattar inte att hon"vunnit"över dig bara för att hon får sin mat i lugn och ro i sin box,så smarta är inte hästar...

Som jag skrev innan kan jag visst det fodra i stallet. Men problemet är ju att hon kan bli aggressiv så fort något inte passar. Det kan vara saker som hon har acceptert 100 gånger förrut, plötsligt en dag så smäller det bara. Därför där det svårt att veta när och undvika det.

EX. Jag har fodrat henne i hagen sen den 9 juni - då jag köpte henne. Mellan 1-3 gånger per dag hela sommaren. Detta har gått jättefint tills idag när hon plötsligt valde att anfalla istället.

EX 2. Har longerat henne ca 20 gånger. Mycket fint. En gång bara bär hon sig åt och struntar i allt sammans, anfaller och har sig. Nästa gång är hon återigen trevlig, kanske en dag, kanske en vecka eller en månad.

EX 3. En dag är hon snäll att gå in till i boxen, en vecka och en månad. Men en dag är hon inte det och går till attack. Hon är van vid bilarna på gården, reagerar inte ens när man tutar ordentligt, går/står helt oberört. En dag väljer hon att kasta sig emot bilen och sparka stora bucklor i den.

Jag vill helst slippa hålla på och korrigera henne hela tiden, dels för att hon ska ha förtroende för mig men även för att hon blir vansinnigt mycket mer aggressiv om man försöker sätta stopp för dumheterna. Det var ju det jag försökte idag bl a (stoppa henne från att ta maten) och det höll på att sluta illa. Sälja henne - KNAPPAST!

1. Hur skulle det kännas om jag sålde henne och hon skadade någon annan?

2. Hon bytte hem i juni, hon lär inte bli tryggare av att göra det igen. Vill inte att hon ska bli någon vandringspokal.

3. Skulle bli väldigt svårt att hitta någon som vill ha detta djur - och verkligen ta hand om henne och kämpa för hennes sak.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Till TS

Med Baron Karsk som far och Mack the Knife som morfar så blir i alla fall inte jag förvånad över ditt problem.

Båda dessa hingstar lämnade bråkstakar med stenhårt humör.
Äkta tävlingshästar.

Du skrev:
Kosta vad det kosta vill

Men då får du akta dig då det kan bli väldigt dyrt.. :crazy:

AM

Inte alls bra. Var och är inte ett dugg insatt i olika travhästar, är inte intresserad av trav alls. Tack för infon i alla fall, kan ju vara bra att i af få en ytterligare förklaring till varför hon är besvärlig.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Vet inte om somliga har missuppfattat min avsikt med denna tråd. För att klargöra exakt vad jag var ute efter så:

1. Vill slippa inte höra saker som att korrigera/slå/tvinga henne till lydnad, om personen i fråga inte har ett bra exempel på hur. Denna häst är inte glad i hårdare tag, det är klart och tydligt då hon reagerar som hon gör(hos ex. sin förra ägare). Det är inte jag heller.

2. Jag hoppades allra mest på att få förslag på övningar och saker som jag kan göra med henne för att stärka ledarskapet så att säga. Hade jag varit skapt som en häst hade jag kunnat sparka tillbaka och sätta henne på plats, jag dock inte den fysiska förutsättningen för att lyckas.

3. I dagsläget överväger jag inte att sälja henne, ej heller att låta ta bort henne. Vill testa allt innan jag ger upp, vill så otroligt gärna att något ska fungera!

Till alla er som har lämnat bra tips och förslag :bow: Skönt att kunna ventilera lite här och ha folk som "bollplank" när man tycker att man har försökt det mesta.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Du har alldeles rätt om att hon har fått förtroende för dig.Det är därför hon testar dig och om jag har uppfattat allting rätt så bråkar hon inte alltid.Du har lyckats bra om hon inte bråkar hela tiden och det kan gå en tid emellan.De flesta hästar brukar testa på nytt om läget har förändrats och "bråket" kommer att avta mer och mer.När hon har insett sin plats kommer hon att sluta.Du skrev att du köpte henne i juni i år så du kommer att få räkna med en lång tid framöver som hon testar sin plats.Du gör klokt i också att inte använda spö på henne utan slå det i marken.Många vill döma ut en sådan häst men som du säger är hon ung och är fortfarande formbar.Jag har själv erfarenhet av misshandlade hästar av f.d ägare och jag har aldrig ångrat något att jag tagit an dem.Det krävs mycket tid och mycket tålamod och deras beteènde går inte över på en dag.Att du inte ger hinken med mat när hon bråkar gör du helt rätt i,det kommer en dag hon upptäcker att det är mkt roligare att få den där hinken när hon inte bråkar.Jag tycker du är jätteduktig och lycka till med pollan!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Du har fått tag i en häst med dynamitblod. Som sades tidigare så har man korsat hett blod med ännu hetare blod och hästen kommer förmdoligen alltid vara lite skarp.

Men det ska ju inte vara omöjligt att hantera henne för den skull. Båda hingstarna i hennes stam har ju lämnat många avkommor som har kommit till start och klarat av att tävla så helt hopplösa är de inte. Som jag förstår det har du inte heller tänkt att träna henne för trav - vilket kanske kan få hästar med anlag för det att bli lite skarpa - och då borde förutsättningarna vara goda att få ordning på henne.

Jag vill förtydliga att jag inte menade att du ska slå hästen på benen utan anledning. Men om en häst hotar att attackera mig - vilket är oerhört sällsynt - så tänker jag på min egen säkerhet och sätter hästen på plats ordentligt. Det är då jag använder en långpisk. Man måste dock vara beredd på att kunna ta en strid och det är inget jag gör i första taget. Jag har varit med om hästar som verkligen gjort allvar av sina hot - vilket är än mer ovanligt - och då är man ganska liten i sammanhanget.

Jag tycker du har fått bra tips om hur du ska hantera din häst redan. jag är ingen Natural Horseman och vill inte försöka ge någon standardlösning via internet. Om jag vore du skulle jag leta reda på någon NH-tränare för att få praktisk vägledning. Man måste se er live för att kunna bedöma hur du ska agera.

Jag förstår verkligen att du inte vill ge upp med en ung och frisk häst och det är fint av dig att engagera dig så i hästen. Jag håller tummarna för er.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Du får jobba med ledarskapsövningar. Sådana finns det många beskrivna på nätet.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

1. Vad spelar stammen för roll? Vet inte om jag vill tala om det, "hänger" ju ut uppfödaren i så fall. Kanske bör tillägga att jag inte anser mig vara lurad eller liknande av uppfödaren - hon talade om hästens problem etc. Har inget att klaga på där, bara det att jag vill ju hjälpa henne att komma ifrån alla sina dumma beteenden - helst utan att gå alltför sönder :smirk:

Kan PM.a hennes stam om du vill det? .
Det är ju klart du inte ska hänga ut uppfödaren.. Men jo jag tycker stammen spelar roll..
Säger du t ex att du har ett sto efter Wall street Banker, Tap In, Nevele Pride, Indian Silver... Kommer travfolket nicka o säga... Ok, du har en tuff häst med ett vasst blod...
Förstår du vad jag menar? Har du en häst efter t ex Medowbranch Luckey, Smacher, Lycky Tilly... Får du andra tipd o tankar...

Jag har ett sto efter Tap In o det finns massor av trådar om HUMLAN o hennes bravader, humör osv... :angel:

2. I så fall vill jag väldigt gärna ha förslag på hur jag ska få kontroll över situationen???
Jag menar att du inte ska pressa stoet i situationer där du har svårt få kontrollen, som t ex hagen där du i ren självbevarelse drift måste backa...
Arbeta med försiktigt press där du har hästen i lina t ex o lätt kan vända hästen mot dig och då slippa bli sparkad.. Vet inte om du förstår hur jag menar :o

Att hon kan sparka bakut åt mig i hagen får jag väl lättast kontroll över genom att inte släppa ut henne? Eller? Men givetvis kan hon inte stå inne.
Nej, det lär knappast hjälpa, men sätt dig inte i situationer där du kan bli sparkad... t ex, fodra inte i hagen och måste du fordra, så fodra utifrån...

Kan berätta att en annan gång, var i stallet då. Hon kom in efter mig (hagen ligger så hästarna kan gå in i stallgången för skydd) och ville gå in i foderkammaren (eg. en box som endast används till foder/utrustning.) Boxdörren dit var öppen så hon ställde sig med sin "hemska" bakdel i öppningen och stal glatt av fodret. Givetvis var det inte att tänka på att försöka trycka sig förbi hennes bakdel (=döden) utan jag ställde mig bakom en annan boxdörr (skydd!) och klappade henne på baken/smackade, för att hon skulle flytta sig. Hon rörde sig inte så jag smackade lite mer envist och intensivt. Hon vände på huvudet och gav mig en iskall blick och därefter gick hon lös på "mig". Nu tog sparkarna i boxdörren, jag fick dörren bara i magen, men kraften var stor ändå. Hon sparkade så aggressivt och arg och efter några sparkar låg hela dörren på marken. Då vände hon sig om och lunkade ut ur stallet
Precis, helt rätt tänk o det är det jag menar, se till att du sätter dig i säkerhet i första hand o ta sen fighten med hästen..
Du har ju en häst som verkar slåss när hon inte får som hon vill och blir pressad o det är ju urkorkat att bråka med en sån häst eftersom du inte lär vinna mot hennes sparkar!
Jag har en likadan, hon är 7-år nu o vi har en överrenskommelse, jag respekterar henne o hennes persolighet, men vi gör som jag vill... Vi komprommisar ganska mycket, men jag har en glad o lycklig pålle, med en massa åsikter om det mesta :angel:

Att slå och tvinga hjälper inte med en sån häst... Man får kompromissa, locka och överlisat hästen ;) Och frmförallt lära känna den o hur den reagerar på olika saker!

Nu är ju tråden något längre än när jag skrev igår, så du kanske fått svar på hu rjag tänker o menar...
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Känner igen ditt problem. Vi har en travarvalack som är av skarp kaliber. Han har haft perioder då han varit aggressiv och bråkat i stallet och anfallit i hagen.

Den värsta perioden triggades faktiskt av att vi gick sk nh-kurs. Vi skulle backa honom, flytta osv och han blev tvärarg. Helt klart utmanade vi honom för mycket i hans ögon! Lustigt nog hade dagliga hanteringen funkat rätt bra innan kursen. Men övningarna triggade honom.

Det här är en häst som är fin att rida och lätt att leda m.m. Men som är dominant och visar dominansen i stallet och i hagen.

I samband med kursen så stod han haggranne med en annan dominant valack, och det var inte bra. Han hade även boxgrannar att bråka med i stallet.

Vi började med att möblera om i stallet. Han fick en egen box där han inte hade hästar in på sig, och han fick gå i en mer avskild hage med bara sin kompis som sällskap. Det lugnade ner honom.

Sen utmanade vi inte honom i situationer där vi inte hade full koll. Skulle aldrig ta en dust med honom lös i hagen ex. Utan vi tog våra kamper på ett säkert sätt för oss. Kamper och kamper, hanteringen av denna häst funkar bäst när vi och han visar ömsesidig respekt. ;)

Nu har det gått några år sedan dessa problem. Vi bor nu på egen gård och valacken trivs som fisken i vattnet. Inga problem alls, längre. Han är mild och fin. Och eg gjorde vi inte så stora saker, annat än att inte utmana i onödan.

Norrland
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

*kl*

Tänkte på detta med longeringen... Jag red en tid en häst med stenhårt psyke, som mer än gärna ville ta kommandot. När jag skulle longera honom så anföll han med bakåtstrukna öron. Rätt eller fel, men jag gav honom ett rapp över mulen med pisken. Han provade ett par gånger till, efter det gick han som en klocka i longeringen (detta var en vuxen, erfaren häst. Han visste precis vad som väntades av honom).

Så jag tycker inte att du gjorde fel när du inte lät henne få maten.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Haha nu garvade jag lite när jag läste, din häst verkar ha samma morfar som min hade. Mack the knife. Kanske ligger i generna trots allt :angel:
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

KL

Känner inte att jag har tillräckligt med erfarenhet för att blanda mig in i diskussionen mer än såhär, men hade jag varit du, så hade jag haft med mig ett rep (långt) ut i hagen istället för en pisk. Pisken kanske hon förknippar med obehag, om hon blivit slagen (?) , och med hjälp av repet kan du också ha henne på mer avstånd, vilket gör att det inte blir lika farligt för dig i situationer så som den du beskriver.. Genom att kasta repet på/mot henne, så kan du uppnå samma effekt som med pisken ..

LYCKA TILL! :)
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

*kl* jag är troligen inte alls rätt person att svara på det här, så många mänskor har så mycket mer kunskap. Men jag säger ändå vad jag känner: En tre-åring är på ett sätt - obs endast på ett sätt, ett oskrivet blad. Kanske kan du få till henne, men om hon har blivit jädrigt misshandlad så har du ju också det att kämpa mot. Om det är en smart häst, så är hon också smart nog att inte glömma oförrätterna. Men att en treåring vänder upp rumpan mot en och kickar måste inte betyda något. Det kan gå bra ändå. Det är unghästfasoner. Det som låter jobbigt är det du berättar om henne i övrigt. Ja, vad tänker du göra. Vad ska du ha henne till? Om du kämpar "en masse" kan du säkert få en häst som du vill ha. Ska hon bli ridhäst?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Nu läste jag lite till. Nä, helt rätt. Inte kan man sälja en sån häst.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Min sambo hjälper till att köra ett 3års sto som betedde sig likadant. Så fort det inte passade så small det. Anledningen till att det blivit så på HENNE är att ägarna inte varit konsekventa och mer eller mindre skämt bort henne. En gång när sambon skulle ut i hagen för att hämta henne, så anföll hon honom......
Sakta men säkert har han fått henne att ge honom respekt. Men det tog ett år... Det är ju en process som tar tid... Tyvärr har inte ägarna alltid varit så medgörliga, de har mutat med godis, låtit henne bete sig lite som hon vill osv... Men det p.ga okunskap. De har själva fött upp hästen utan att veta va de ger sig in på... De lastade med linor till sambon envisades med att hon skulle lastas UTAN. De va så uppenbart att det bara var protester från hennes sida... Och han gav sig inte, så det slutade med att hon gick på... Sedan dess har de inte behövt linor...

Jag tycker du borde sätta upp tydliga gränser för henne. Givetvis ska de ju inte leda till att du själv ska ta skada, men börja med situationer som du vet att du klarar av. Och framförallt; Försätt inte dig själv i situationer som gör att hon vinstas! Sox ex beteendet när du gav dem mat. Antingen låter du bli att ge dem i hagen, eller så tar du en pisk med dig ut och korrigerar henne om hon dummar sig....
Som jag skrev längre upp, så kommer det att ta TID innan du får reda på det, men avlivning tror jag inte är nödvändigt... Förutsatt att du är beredd på att lägga ner tiden på henne då ...
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Får försöka svara alla här, blir för kluddigt annars.

Conversation Piece: Du har helt rätt i att jag inte har tänkt henne till trav, kan inte ens köra en häst :o Ska tänka på om det där med benen, om det skulle krisa någon gång och jag måste försvara mig. I övrigt vill jag undvika våld om det är möjligt.

Humelibumlan: Förstår vad du menar, är ju bra att veta att det beror även på generna.

Det jag lite funderar på är att om jag då väljer att backa i hagen för att hon inte ska bli putt, finns det ingen risk att hon ser det som att hon "vinner" över mig genom att uppträda aggressivt och därefter drar fördel av detta? Men det är ju givet att det är svårt att tampas med henne i "fri form", så bara hoppas att hon inte blir ännu stöddigare när jag ger mig ibland.

norrland65 Tack för svaret, kan ju alltid hoppas att blir betydligt lugnare och mer som din häst. Lite hopp om framtiden :)

Mabuse Hon vet nog också vad som väntas av henne, eller inte nog. Hon vet, men en dag har hon kanske inte lust. Nu är hon ju mer villig att vända på sig och ta till bakbenen än att anfalla framifrån... Jag har tänkt ibland att NU skulle jag ha haft ett spö och klaschat till henne på baken, som straff för att hon hotar/sparkas. Men det svåra är att det har aldrigt hänt att jag har haft något liknande i närheten, går inte direkt omkring beväpnas då det kan gå allt från timmar till veckor mellan attackerna. Har dessutom en känsla av (ej säker, men kan gissa) att det skulle få henne ÄNNU mer förbannad om man försökte straffa henne. Hon försöker uppfostra mig och när det misslyckas kanske hon tar till ännu värre saker. :confused:

Hannaaa Jo, rep är ingen dum idé bortsett från en liten detalj, om jag kastar det mot henne, oavsett om jag träffar eller missar så kan hon bli arg/argare - samtidigt som mitt försvar/vapen kanske ligger 10 meter bort och jag har en mindre glad liten häst i hälarna... :eek: I så fall får det bli en hel hög med rep ;)

boella Jag köpte henne för att jag ville inte att hon skulle slaktas. Har inte funderat så väldigt mycket på vad eller varför, det var mest ett impulsköp - som jag ändå aldrig skulle ge upp lätt bara för det sakens skull. Jag försöker att inte tänka på framtiden så mycket, vet inte ens om jag klarar av henne ju. Men OM hon blir bättre så vore det kul om hon kunde bli ridhäst, antagligen inriktning mot hopp (löshoppar väldigt bra!), distans eller western (eller alltihop) samt lite dressyr i "botten".

Hon är nästan inriden också, fast på sina egna villkor. Jag red henne 10-15 gånger under några veckor, satt upp från marken och allt var frid och fröjd. En dag verkade hon lite halt så jag lät henne vila, tänka på saken etc i ca 10-14 dagar. När jag tog ut henne nästa gång reste hon sig direkt, bockade som bara den och jag landade i en kladdig lerpöl. Har låtit det vara sedan dess, har tyvärr en nackskada som gör att jag helst inte ska trilla av hästar... Ska ta tag i inridningen igen snart, just nu orkar jag dock inte.

fejko Jag har fodrat denna häst och de andra i hagen förr utan minsta problem och vet MÅNGA hästägare som gör det! Därmed kan jag inte se något fel i att fodra där. Hon har acepterat det varje gång hittills, därför kom detta anfall som en blixt från en klar himmel. Har man gjort något många gånger förr så räknar man automatiskt med att det inte är problem - och är kanske mindre vaksam. Kommer att se upp i fortsättningen när jag ska fodra henne och kanske ta in henne en tid.. Men så småningom (Är väldigt envis) så vill jag kunna mata henne på MINA villkor, utan att behöva ta in henne och det vill jag att hon ska acceptera. Det är för mig en självklarhet som jag får jobba med att stoppa in i huvudet på henne.

Eligibel Jo, får nog ta och jobba med tydliga gränser, det svåra är ju att för det mesta gör hon INGENTING och är verkligen kanonsnäll. En bra och tydlig gräns vore "du får icke anfalla" och det är i princip det enda som jag vill få henne att ändra på. Dock ganska kämpigt att komma till rätta med Att ta med en piska ut, jag tvivlar på att hon är så dum. Förra gången, när jag tog en piska efter anfallet - då höll hon sig på mycket behörigt avstånd och gjorde inga fler anfall. Hon verkar alltså förstå skillnaden: Beväpnad människa = lek lamm, obeväpnad människa = Flame(hästen/hon) bestämmer, eller kanske Flames bakhovar bestämmer ;)

Tack allihop för svaren, ska söka lite ledarskapsövningar som vi kan sysselsätta oss med.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Har inte orkat läsa hela tråden.....Har du hästen på havre? Vår valack blev rent odräglig och farlig när vi satte honom på havre. Han är en ranghög kille som har höga tankar om sig själv :angel:men nu är han hanterbar med hjälp av fasta och konsekventa regler där vi människor alltid är ledare ;) Så, om den är på havre så prova att ta bort havren, kan vara en del av problemet. Lycka till !
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Med en sådan här häst gäller det att iaktta stor försiktighet och välja sina strider. Utsätt dig och hästen för att komma i konflikt i onödan utan satsa på vissa situationer och beteenden.
Det finns vissa beteenden som är helt oacceptabla och eftersom inte vi har några egna bakben som kan slå ut med kraft skulle jag inte hantera henne utan att ha med ett extra redskap. Jag är absolut inte för att slå på hästar men det finns situationer där man måste kunna freda sig, jag skulle definitivt ha med långpisk om jag fodrade i hagen- attackerar hon så måste hon få veta att det varken är acceptabelt eller tillrådigt att gå på den som fodrar.
Jag skulle absolut inte låta andra hantera hästen och jag skulle sätta en tidsmässig gräns där jag skulle förvänta mig en förbättring i beteende för när det inte längre är värt tiden och min egen säkerhet att hantera hästen. Är hon inte säker att hantera är det bättre att hon får sluta sina dagar och du får använda din tid och kärlek till en annan häst som haft det svårt.

Jag tror att ni måste hitta varandra på marken innan ridningen har en chans att fungera, du vill ju inte heller gärna att hon anfaller om du ramlar av i närheten av bakbenen.
Tänk på dig själv i form av en ranghög häst- vad hade den gjort om den blev anfallen av en annan?
Ett tips är också att ha henne i hagen med en häst som är högre i rang så kan du få lite gratishjälp med uppfostran.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 508
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 081
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 867
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp