Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

jg tycker du låter som en vättig person och du är på rätt väg.
Det man måste tänka på är att hästar har ett språk och vi ett.
Ingen ledare skulle gå med på att hon uppförde sig så där så jag tycker du gör helt rätt i att säga åt henne.
och vadå pressa henne Halåå vem bestämmer hon eller ledaren(du). Hästars språk är sparkar,bit och att mota undan. låga läten och kropps hållning.
Jag hade ett sto som var MYCKE knepig. Sprank över människor ,bet,sparka o.s.v
Vi slogs ibland då hon ville vara ledare och hon inte fick. hon stog på bakbenen och svingade efter mig. jag med långpisk.(tyvär) var det så vi fick göra. När vi hade gjort upp och jag vann ,för det måste man göra.så blev vi bästisar. Nästan lite för mycke. Då hon hade svårt att vara utan mig.
Jag tycker du gör rätt, gå på magkännslan. Titta på hur flockar beter sig.
lycka till
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Humelibumlan: Förstår vad du menar, är ju bra att veta att det beror även på generna.

Det jag lite funderar på är att om jag då väljer att backa i hagen för att hon inte ska bli putt, finns det ingen risk att hon ser det som att hon "vinner" över mig genom att uppträda aggressivt och därefter drar fördel av detta? Men det är ju givet att det är svårt att tampas med henne i "fri form", så bara hoppas att hon inte blir ännu stöddigare när jag ger mig ibland.
Jag tycker du helt enkelt ska försöka göra om fodringen i hagen så den kan ske utifrån eller på ett sätt där du bara kan ställa ut foder och hon kan äta, utan att du behöver mota bort henne...
Att du ska backa runt i hagen verkar ju inte så logiskt eller smart?

Problemet är att för varje gång du måste ge dig, får hon ett övertag o problemet blir större, tycker du ska försöka att inte sätta dig i situationer med hästen där du måste ge dig eller backa för henne. Försök förekomma henne.
En sån häst som du har är ofta en häst som tycker arbete och activitet är kul, du måste bara hitta det hon tycker är roligt och börja där. Försöka lära känna henne och hur hon reagerar på olika saker och sen hitta eran grej.
Att behöva gå på med långpisk o stryk är inte lösningen, lösningen är komunikation och respekt!

Kan dra massa ex som jag gått igenom men min Morrhoppa för att komma dit vi är idag, men det handlar helt enkelt i grunden att jag känner henne o hon mig och vi har nu kommit till en punkt där vi vet vart vi har varandra och vilka regler som gäller för oss...
Men som i ditt fall, så ger jag mat o hon får äta på en gång... Skulle aldrig komma på tanken att mota henne från maten även om jag skulle kunna..

Nu svammlar jag igen :o
Men tid, lugn o tålamod! Och tänk framförallt på DIN säkerhet, du kan inte vinna en fysisk match mot henne ens med spö, hon kommer antagligen inte ta skit och börjar du slå så kommer hon bara ge igen och bli värre... En tuff häst med hjärna, bättre o sämre kan det inte bli ;)

Det är iallafall mina tankar och erfarenheter...
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Om det är extra tydligt när det gäller just mat, så kan det ju hända att hon har fått "slåss" om sin mat tidigare. Kanske hästarna har utfodrats gemensamt i hennes tidigare liv, och hon har vant sig vid att hota och köra bort andra för att få sin andel.

Tydligt är ju i alla fall att hon har lärt sig att det delvis funkar om man hotar, och skrämmer bort andra individer. Då kan man ev. få som man vill. Konsekvens och envishet är nog enda sättet att träna bort det. Visa att med dig funkar det inte. Beundrar dock ditt mod och din vilja att försöka hjälpa henne. Lycka till.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Helt ärligt hade jag nog tagit bort den hästen. Mest för min egen skull, men vad säger att hästen inte har en hjärntumör eller liknande? I vilket fall, att alltid vara beredd på krig och problem, att alltid vara på sin vakt, inte kunna åka bort och ha någon annan som hagvakt eller låta vänner vara i närheten av hästen. Nä, skadar den inte dig så skadar den någon annan.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag har stor vana av hästar som gått på lösdrift och fodrats gemensamt. Nu pratar jag om hästar som ätet ALLA mål i hagen i hela sitt liv enligt modellen störst och starkast blir den som äter fortast och kan vakta sin mat... Vuxna hingstar och ston i varierande ålder. Jag har ALDRIG blivit biten eller sparkad. Min bror blev nypt EN gång av kaxig hingst. ALDRIG har någon av hästarna reagerat så, varken mot människa eller annan häst.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag tycker ju inte heller att beteendet är normalt, försökte bara hitta nån möjlig förklaring till hur det kan ha uppkommit.

Jag tror inte att jag heller skulle ha mod att ha hästen kvar, hur hårt det än låter :crazy:
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Ta ochskicka iväg hästen till er erfaren NH tränare säger jag..De eller avliva hästen.

:crazy:

Hästen är farlig i dagens läge och de är TUR att du lever idag!
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Helt ärligt hade jag nog tagit bort den hästen. Mest för min egen skull, men vad säger att hästen inte har en hjärntumör eller liknande? I vilket fall, att alltid vara beredd på krig och problem, att alltid vara på sin vakt, inte kunna åka bort och ha någon annan som hagvakt eller låta vänner vara i närheten av hästen. Nä, skadar den inte dig så skadar den någon annan.

Det håller jag inte med om - att hon kan skada MIG vet jag redan (efter t ex två brutna fotben :angel:) men andra kommer hon aldrig åt. Just p g a att jag vet att hon är som hon är så skulle jag ALDRIG låta någon annan hantera eller ens gå in till henne. Min hage är privat egendom som är tomtmakt - runt går 120 m högt nätstaket (helsvätsat). Inget större än råttor kommer in/ut, går inte att klättra på och grindar är försedda med lås. Bor dessutom avsides. Åker inte bort, har inte tid för sånt.

Däremot kan jag hålla med om att det är jobbigt att inte kunna gå ut och hantera henne utan att hela tiden vara beredd på att försvara sig och/eller försöka komma undan.

Hon KAN ju ha en hjärntumör, men uppriktigt sagt tvivlar jag mycket starkt på det. Hon beter sig extremt sunt i övrigt, är en underbart fin ledare för de andra hästarna etc. Det gäller just när hon inte vill göra det jag vill, som det liksom kokar över på henne :(
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Jag tycker ju inte heller att beteendet är normalt, försökte bara hitta nån möjlig förklaring till hur det kan ha uppkommit.

Jag tror inte att jag heller skulle ha mod att ha hästen kvar, hur hårt det än låter :crazy:

Usch.. ja det känns verkligen SUPERJOBBIGT just nu, vet snart inte varken ut eller in. När hon är snäll, för det mesta, så är hon så fruktansvärt fin och trevlig på alla sätt.. Men jag ska ta ett krafttag med träning, började idag med att ställa henne på ett ställe och sedan hela tiden sätta tillbaks henne när hon försökte gå iväg. Dum är hon ju inte, förhoppningsvis kanske det kan hjälpa oss lite. Om hon lär sig detta till 100% så kanske jag kan använda det för att kunna fodra henne ute också - ställa upp henne på ett ställe och lägga ut maten i lugn och ro. Att hon sen får gå fram först på ett "varsågod".

Vad tror ni? Är det helt ointelligent att tro att det skulle gå?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Ta ochskicka iväg hästen till er erfaren NH tränare säger jag..De eller avliva hästen.

:crazy:

Hästen är farlig i dagens läge och de är TUR att du lever idag!

Och till det säger jag ALDRIG!

Jag har en granne som pysslar med NH och cutting... Vet inte hur duktig han är, men håller kurser jämt och ständigt. Det är 300 meter bort. Men den människan är så VANSINNIGT otrevlig att det aldrig kommer på fråga att be honom om hjälp!

Ex. När jag frågade vad frysmärkning var bra för (detta är min första häst, vet inte mycket om sånt mojs) så sa han:
"Det är bara för att visa hur jävla värdelösa de är (varmblod alltså)" :eek:

Sen la han till att jag skulle skjuta hästen och skaffa en riktig häst, quater eller paint. Sluta besvära annars ungefär.. Detta var två dagar efter att jag köpt henne och han visste inte ens att hon var besvärlig. Hon skulle dödas bara för att hon i hans ögon var värdelös.. Så nej tack, inga NH människor som anser att andra raser är värdelösa.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Och till det säger jag ALDRIG!

Jag har en granne som pysslar med NH och cutting... Vet inte hur duktig han är, men håller kurser jämt och ständigt. Det är 300 meter bort. Men den människan är så VANSINNIGT otrevlig att det aldrig kommer på fråga att be honom om hjälp!

Ex. När jag frågade vad frysmärkning var bra för (detta är min första häst, vet inte mycket om sånt mojs) så sa han:
"Det är bara för att visa hur jävla värdelösa de är (varmblod alltså)" :eek:

Sen la han till att jag skulle skjuta hästen och skaffa en riktig häst, quater eller paint. Sluta besvära annars ungefär.. Detta var två dagar efter att jag köpt henne och han visste inte ens att hon var besvärlig. Hon skulle dödas bara för att hon i hans ögon var värdelös.. Så nej tack, inga NH människor som anser att andra raser är värdelösa.

Dra inte alla över en kam. Det finns idioter innom de flesta inriktningar jag har haft turen att bara träffa trevligt Nh folk utan en massa fördomar. Och jag tror att både du och hästen skulle må bra av att få hjälp så att du lär dig att läsa hennes språk. hon försöker onekligen säga dig något och du förstår inte vad eller hur du skall svara för att ni skall komma överens.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

hej!
du säger att hon är ledaren sin flock. ta det ifrån henne tycker jag.ställ henne ensam.men bara tills du löst problemet.
du är ju på rätt väg men det låter som att du tyvär utsätter dig för saker där hon kan vinna.
Ta på en repgrimma och gå ut och ha lite ledarskaps övningar.
min kille reste sig i början då han tyckte att jag inte skulle bestämma.
men de handlar om att inte ge sig.
blir hon för stark ta en kedja så att du verkligen känner att du är starkare en henne. och använd ett språk hon förstår.

Jag avlivade inte mitt sto som var så här om inte värre och det tog ca 1 år tills hon blev helt bra, så känner du att du har tid så sätt igång.

lycka till
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Till TS

Med Baron Karsk som far och Mack the Knife som morfar så blir i alla fall inte jag förvånad över ditt problem.

Båda dessa hingstar lämnade bråkstakar med stenhårt humör.
Äkta tävlingshästar.

Du skrev:
Kosta vad det kosta vill

Men då får du akta dig då det kan bli väldigt dyrt.. :crazy:

AM



Bråkstakar med stenhårt humör? :p Det känner jag inte igen, jag har en häst efter Mack the knife, en riktigt underbar häst :D
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

HAr en märr som nu är 27 år och när hon var unghäst till ca 10 år åtminstone, var hon hemsk. Kunde inte gå ut i hagen eller gå förbi henne i stallgången utan att hon visade sitt missnöje.
Hon sparkade prick på hinken som hölls i handen.

Hon sparkade mig i ansiktet när jag skulle ge dem mat i hagen, skulle aldrig gått in i hagen med mat. Tur att hon inte var skodd med sina alugreppskorna. Då hade jag inte suttit här.

MEN att ge henne en tugga för att sedan ge dem löste detta problem, annars var allt helt ok.

Idag är hon mer förståndig och det är inget bekymmer, men det går av farten och låta henne smaka. Sedan är det lugna gatan.

Får du ingen respekt kan det vara ett alternativ, eller.
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Men att gå ut och ge krafftfoder i en hage med tre hästar, är inte det att utmana ödet lite?
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Ska Nevele Pride-avkommorna vara vassa? Jag är ingen travmänniska själv så jag har ingen aning, men jag har ett sto efter Trattoria, efter Nevele Pride. Min kompis har hennes kusin, oxå Nevele som farfar, och båda våra är glada och snälla.:D Hennes är tokig i att springa, men ändå snäll..:) Glad för svar.;)
 
Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*

Vad tänker du om hon sätter dig i rullstol ,smiter ur fållan och skadar svårt ettbarn som tar fast henne .du har ansvaret .det finns så många bra hästar att lägga kraft på .SKUT HÄSTEN
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 508
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 081
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 867
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp