Häst med munkorg!?

Sv: Häst med munkorg!?

Min häst hade svultit med munkorg på.
Det är stor skillnad på en fet ponny, än ett halvblod som ska gå ner i vikt.
Det snällaste är att banta den INNAN betet o istället låta den gå på magert bete.

Under varma dagar står de inne hela dagen o får inte alls mkt att äta. de kommer ut på kvällen o in på morgonen.

När de släpps på frodigt bete flyttar jag dem till annat sämre bete flera ggr per dag eller till natten.

Vad är det för vits att ta in den ett par timmar o då korvstoppa i den flera kg hö/ silage:mad:
Låt den vara utan mat o sen få beta utan hink ett par timmar eller på sämre bete.

Hej igen!!

Jag har ju då greenguard på min häst. Ja den satt hårt i början för ja var rädd han tappa den annars. Men då tog jag av den på natten o stängde in han i en hage utan gräs så länge under betesperioden.

Nu är han var vid den och den sitter riktigt löst! OM han vill kan han trä den över näsan men de gör han inte duktig som han är.

Han tycker den e jobbig då gräset är för långt.
Denna står att man kan använda som reducerare.

Som sagt, han blir rund om bullen ändå!

Ska sätta in en bild på han med korgen på så ni får ser!

Jag skulle vilja ha en bild på den där andra munkorgen... NÅN?

mvh tina

Man får inte glömma bort att det är helt OK att de blir lite bukigare av gräs pga allt vatten som det innehåller till skillnad från hö.

Fetma är en annan 5:a.

Bara en fråga till "er som vet". Vi har en häst som har munkorg på sig på betet (väl behövligt), men vi har nu hört från flera håll att man måste ha tillstånd för att få använda dessa munkorgar!? Kan detta stämma? De säljs ju till vem som helst!

Med risk för att det blir långt så finns det ett yttrande från Jordbruksverket från 2002 angående användning av "greenguard-mask" till häst, det yttrandet står även DSM bakom. Detta gjordes då en kommun ville ha ett yttrande från dem.

Dnr 34-226/02 "Ni har begärt att få verkets synpunkter på användning av s.k. greenguard-mask till häst. Masken består av en perforerad plastplatta som fästs över mulen i syfte att hindra hästen ifrån att beta fritt.
I 4 § djurskyddslagen (1988:534) anges att djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn, eller pälsar eller för att användas för ändamål som avses i 19 § eller i tävling skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Av propositionen till djurskyddslagen (prop.1987/88:93 sidan 52) framgår att motsvarande krav även gäller för övriga djur för vilka lagen är tillämplig, d.v.s. övriga hästar. Från och med 1 jan 2003 kommer 4 § att ändras till att omfatta alla djur.
Jordbruksverket har inhämtat synpunkter från Institutionen för husdjurens utfodring och vård, Sveriges lantbruksuniversitet, för att klarlägga hur ”greenguard-masken” kan påverka hästens födointag och andra naturliga beteenden såsom möjligheten att klia sig, drickbeteende, ömsesidig putsning m.m.
Hästar blir med största sannolikhet inte stressade av att få ”arbeta mer för födan”. De betar normalt 14-18 timmar per dygn uppdelat i perioder utspridda över hela dygnet. Den totala ättiden är nästan lika lång oavsett om betestillgången är dålig eller bra. Vid god betestillgång betar hästar istället mera selektivt. I försök med flera olika djurarter har man också sett att djur till övervägande del väljer foder de fått arbeta för framför lätt tillgänglig föda. Detta tolkas så att själva födosöksbeteendet är viktigt, inte bara näringsintaget. Med utgångspunkt från detta kan man anta att greenguard-masken inte påverkar betesbeteendet negativt. Om masken inte sitter för hårt torde drickbeteendet inte heller påverkas negativt, även om hästen hindras från att vispa om i vattenytan med överläppen, vilket den ofta gör innan den börjar dricka.
Vad som däremot inte är bra är att hästen hindras från att utföra andra viktiga beteenden, vilket kan leda till frustration. Hästarna kan t.ex. inte ägna sig åt ömsesidig putsning. Man har funnit att hästar som hindrats från att utöva detta beteende under vinterhalvåret har en kraftigt ökad ”putsaktivitet” på betet. Detta tyder på att det är ett viktigt beteende som hästen bygger upp ett ökande behov av. Munkorgen hindrar också hästen från att ”flema”, d.v.s. rulla upp överläppen och undersöka dofter, vilka utgör en viktig del av hästens kommunikation.
Jordbruksverkets uppfattning är att rutinmässigt användande av ”greenguard-mask” på friska hästar för att minska beteskonsumtion inte är acceptabel från djurskyddssynpunkt då den hindrar hästen från att utföra andra viktiga beteenden. Övervikt och fång bör istället förebyggas med betestyper som är anpassade för olika hästkategorier och successiva foderövergångar. Om en häst har anlag för att få fång är risken dessutom stor att även den mindre mängd gräs som hästen får i sig iförd ”greenguard-mask” är tillräcklig för att sjukdomen skall utvecklas."

Intressant läsning :bow:
Jag och min man har varit lediga större delen av den period som våra hästar gått med "munkorg" och vi har ägnat mycket tid åt att studera dem.
De dricker obehindrat, både ur vattenkaret och vid källan (vi har rinnande vatten i hagen), de putsar glatt på både varandra och på de andra två icke-munkorgsförsedda hästarna, de slickar både på saltstenen och i mineralbaljan.
Besten är fortfarande oöverträffat högst i rang och "den gule" är nummer två - ingen av de andra har någonsin försökt sig på att sticka upp mot dem.

Vad jag vill komma fram till är att jag bedömer det som om mina två lever ett fullständigt normalt hästliv tillsammans med de andra i flocken. Jag tror inte att någon av dem är det minsta hämmad av sin betesbegränsare.

Immer

Intressant läsning :bow:
Jag och min man har varit lediga större delen av den period som våra hästar gått med "munkorg" och vi har ägnat mycket tid åt att studera dem.
De dricker obehindrat, både ur vattenkaret och vid källan (vi har rinnande vatten i hagen), de putsar glatt på både varandra och på de andra två icke-munkorgsförsedda hästarna, de slickar både på saltstenen och i mineralbaljan.
Besten är fortfarande oöverträffat högst i rang och "den gule" är nummer två - ingen av de andra har någonsin försökt sig på att sticka upp mot dem.

Vad jag vill komma fram till är att jag bedömer det som om mina två lever ett fullständigt normalt hästliv tillsammans med de andra i flocken. Jag tror inte att någon av dem är det minsta hämmad av sin betesbegränsare.

Immer
Tack för inlägget från jordbruksverket!
Kan ju medelade det att min häst flemmar hela tiden, med eller utan masken på sig! Han får lätt upp läppen utan problem.
SOm ovanstående skrivare oxå nämner så ser jag mina hästar hela dagarna.
Dom lever fullt normalt o de kan oxå putsa varandra. De e min lille shettis som bestämmer.
Så de där håller jag inte med om!

Ang. att dom kan få fång ändå det tror jag oxå att dom kan (om dom är känsliga).
Min äst är nog inte det, men jag har masken i förebyggande syfte, för fettman och för att han ska kunna gå med mitt varmblod! Har bar ägt honom i ett år men det funkade utmärkt förra året vilket det även har gjort hittils på denna betessäsång!
Men han får gå vissa perioder utan mask då dom betat av gräset och innan jag flyttar dom.
Jag vet att kort avbetat gräs kan vara nog så farligt då de nya komer upp, men han kan ju inte vräka i sig de nya gräset jämfört när de är 10-15 cm långt o grönt.

Bara en fråga till "er som vet". Vi har en häst som har munkorg på sig på betet (väl behövligt), men vi har nu hört från flera håll att man måste ha tillstånd för att få använda dessa munkorgar!? Kan detta stämma? De säljs ju till vem som helst!

Jag frågade vet. när hon var här, och det behövs inget tillstånd.

Kommunen undrade vad Jordbruksverket, som år 2002 hade DSMs roll, ansåg om munkorg och den har därför testats på SLU, därav yttrandet.

Man behöver inte ha något speciellt tillstånd från kommunen för att använda munkorg, men kommunerna ska ur djurskyddssynpunkt gå efter Jordbruksverkets yttrande. Ringer man djurskyddsinspektören och frågar så ska man få ett nej om att få använda den rutinmässigt, med djurskyddet kontrolleras regionalt och olika kommuner kan säkert säga olika. Man hinner som inspektör oftast inte gå in och kontrollera specialutrustning inom djurskyddet förrän det blir aktuellt, den inspektör som kollar upp det med DSM kommer att få detta yttrande och h*n måste då följa det.

Jag tror det var charmant här på Bukefalos som nyligen skrev att djurskyddsinspektören i hennes/hans kommun inte tillät betesreducerare.

Immer

Då gjorde den djurskyddsinspektören rätt, men jag vet att det bedöms olika i olika kommuner:angel:

Såhär löst har jag nu mera munkorgen på min häst.

Han kan slicka o äta...
11758139.jpg

Sitter löst här och i nacken...
11758140.jpg

11758143.jpg

Han går här så nöjt i hagen o äter. Han är lagom rund oxå. Jag tar av den då o då, då lagen tydligen så säger.

*suckar lite lite*

Synd tycker jag att inte fler utnyttjar möjligheten till naturbete istället. Hyr man sommarbete i en skog istället som man hägnar in en hage i, minskar risken radikalt för fång, och man slipper munkorg.

Gröna hagar är snart bara för kossor, som verkar klara det gröna gräset på ett annat sätt än hästar.

Det låter väldigt enkelt.

I vår lilla by är det tre hästar som fått fång i år. Samtliga går på naturbeten, som inte gödslats på minst fem år.

Immer

Det låter väldigt enkelt.

I vår lilla by är det tre hästar som fått fång i år. Samtliga går på naturbeten, som inte gödslats på minst fem år.

Immer

Med naturbete menade jag skog. Vad det det du också menar?

Vem vet, jag kanske inte behöver vara orolig då mina beten inte är gödslade på 100 år ungefär.
Visst kan jag anpassa gräsmängden till min lilla ponny utan att han behöver ha munkorgen.
Men nu är det så att min stora häst har alltid varit underlägsen, aldrig haft några kompisar. Tills den dagen då jag köpte denna lilla ponny. Dom är näst intill oskildaktika. Är glad för hennes skull!!!

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 064
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar