Häst med munkorg!?

Sv: Häst med munkorg!?

Vi har s k naturbete, ogödslat sedan minst fem år tillbaka. Ändå växer gräset fint och mitt sto fick fång.
Alternativet till munkorg och naturbete för hennes del är antingen vistelse på Paddexridbanan eller i boxen. Vi har tyvärr ingen grushage.

Immer

Det var olyckligt uttryckt av mig, att nämna ordet "naturbete".
Jag menade skog.

Hm, det låter som om du har lånat mina hästar :crazy:
Har en hosthäst som dessutom har haft fångpuls, och som blir så fet av att gå i gräshage att han riskerar att gå sönder i benen, en shettis som trots magert bete fick fång i år. Lägg sen till en 3-åring som behöver mycket mat och sen en 23-årig ponny med hosta.

Det är inte helt enkelt att lösa hagproblem med hästar med så olika förutsättningar. (ska tillägga att den stora hosthästen betäcker den gamla ponnyn om de går ihop, så därför måste jag dela på dem).

Jag har använt mig av munkorg några timmar/dag på min feta häst, och haft honom inne på nätterna.

****kl*****

Visst är det lätt att säga att har man skaffat en häst får man se till att ordna förutsättningar som passar för just den hästen - men det är sällan så att verkligheten är svart eller vit. Ibland får man kompromissa - även när det gäller hästen. Visst, kanske min häst mått bäst av att gå i en skogshage, och kanske hade även shettisen klarat det - men just nu finns inget sådant bete i min närhet. Har man bara en häst (och ingen familj kanske) så är det lättare att tillgodose dess behov, men har man många hästar är det betydligt svårare att åka runt till olika hagar för visitering (och ridning) varje dag.

Det är bara att gratulera de hästägare med egen gård som har de perfekta förhållande för alla sina hästar (det ju hända att den nya hästen man köpt har andra krav på hage än det den gamla hade), och som i de fall där den egna marken inte räcker till har möjlighet att hyra in sig på fantastiska skogshagar.

Tyvärr ser inte verkligheten ut så hos alla, och då gäller det att göra det bästa av situationen. Och jag tror ärligt inte att särskilt många hästägare i onödan använder en greenguard på sin häst.

Men i de fall där man slentrianmässigt slänger på en greenguard och släpper ut sin shettis på klöverbete kan jag hålla med om att man borde ta sig en funderare på vad man sysslar med.

Jag vill nu verkligen betona att detta inte är något enskilt påhopp på en enskild person här (kan känna själv att jag är väldigt kritisk...)
Men Immer:
Har du TVÅ hästar som behöver munkorg??

Till övriga:

Nej, det är inte lätt att anpassa sig efter alla hästar. Men det måste finnas andra lösningar än munkorg.
Såsom ni pratar här får jag också uppfattningen om att antalet munkorgshästar ÖKAR också - med en sån här tråd verkar det som folk blir INTRESSERADE av att använda munkorg.
Jag blir matt.

/Malin

Att antalet munkorgshästar ökar hör såklart ihop med att antalet fånghästar ökar (och även antalet hästar i landet).

Sedan är det självklart intressant att forska i varför antalet fånghästar ökar. Och om hästägare slentrianmässigt slänger på munkorgar till småfeta hästar som motioneras för lite är det ju uppåt väggarna.

Min häst fick fångpuls av att gå i en naturhage med magert bete.
Så för många hästägare är det tyvärr ingen lösning att släppa i naturhage. För mig är alternativet liten grushage (och hur håller man en sådan tillräckligt fri från gräs om hästen är känslig) eller munkorg vissa timmar/dag trots magert bete.

Hade jag kunnat skräddarsy min tillvaro hade jag hittat stooooora, kuperade hagar med tillräckligt magert bete så att inte hästen fick fång (självklart skulle han där ha många kompisar som trivdes ihop och där varje häst höll sig lagom i hull), och dessutom haft så mycket mark att hagarna kunnat vila helt varannat år (för att minska parasittrycket). Men då krävs det en välvillig trisslott...

För mig är alternativet liten grushage (och hur håller man en sådan tillräckligt fri från gräs om hästen är känslig) eller munkorg vissa timmar/dag trots magert bete.

.

SÅ känsliga hästar finns inte att de inte kan gå i en grus/jordhage där det vuxit upp lite gräs...

Undrar hur många av munkorgshästarna som har okunniga ägare?

Tja man kan göra det lätt för sig genom att använda den.

Vidhåller att man gör hästen en tjänst genom att banta den INNAN betet o sen motionerar den eller ser till att ha mindre hagar om gräset är frodigt alt. låta hästen stå inne o vila o ej äta bra många timmar vid högsommar.
det gör inget om hagen är ganska bra avbetad- låt den gå kvar.

Allt beror ju på hur stor hage man har sin häst i. För att en grushage ska bli just en grushage krävs ju att man antingen lägger dit grus och håller efter den, eller att den används som rasthage och på så sätt blir utan gräs. Och för att få en rasthage så nerbetad krävs det att det är en relativt liten hage.

Och om alternativet är att hålla min häst i en liten hage hela vintern för att den ska vara så nertrampad att där inte växer för mycket gräs på sommaren (???) föredrar jag munkorg under några timmar/dag.

Då jag (bäst att förtydliga att det sker i samråd med veterinär...) har stora rasthagar som det alltså alltid växer gräs i så innebär det alltid att det under tidig sommar finns tillräckligt med gräs för att en känslig häst ska få fång. Därav munkorgen.

Och okunniga hästägare finns det gott om. Dock är jag osäker på om du utifrån några rader där jag hävdar att alla hästar med munkorg inte fått dem påslängda pga bekväma hästägare kan och bör klassa mig till den skaran?

Om man har en häst som är fet innan betet kan man såklart banta den, men de flesta hästar har ju problemet med att de är i bra hull övriga året, men blir för feta på sommaren.
Och om man håller hästen inne på natten, har ett magert bete men ändå har en häst som löper risk att få fång anser inte jag att hästen lider mer av en munkorg några timmar än att ex stå inne i boxen (om den nu inte älskar att stå ensam i stallet).

Sen håller jag till fullo med TS om att en häst inte borde behöva gå med munkorg dygnet runt , utan att den ska användas med förnuft och i samråd med veterinär. Och självklart måste man försöka anpassa tillgången på bete till den häst man har - men ibland är det lättare i teorin än i praktiken.

Sedan är det självklart intressant att forska i varför antalet fånghästar ökar. Och om hästägare slentrianmässigt slänger på munkorgar till småfeta hästar som motioneras för lite är det ju uppåt väggarna.

Jag tror att det har med klimatförändringarna att göra.

Och vad jag bara ville säga, var egentligen inte personligt till någon, utan ett generellt tips, om att man kanske skulle ta sig en ordentligt titt på skogen som sommarhagar, om man nu öht har någon.

Vissa landsändar och hästägare har i närheten, andra inte.

Det var vara ett allmänt inlägg i debatten, med feta hästar och hästar med fångbenägenhet, vilket jag tror kommer att ytterligare öka, om jag ska utgå från vad jag sett senaste 2 åren.

Långt ifrån alla har skog.
Men vissa har det, men har inte sett den som en plats där man skulle kunna ha djur.
Jag ville bara väcka lite tankar.

Som sagt, klimatet förändras, och betet med det.

Men Immer:
Har du TVÅ hästar som behöver munkorg??
/Malin

Ja. Stoet som fick fång första maj.
Valacken, som vi köpte i oktober 2005 och som sakta men säkert bantat minst 100 kg sedan dess. Han rids fem-sex dagar per vecka och har bra kondition. Trots det är han fortfarande för tjock och i riskzonen för att få fång. Dock går han utan munkorg betydligt fler timmar än stoet.

Immer

*Knapplån*

Ni som tycker att det djurplågeri med munkorg, vad skulle ni göra med en häst som inte får ridas så mycket pga en ryggskada? Hon får gå i hagen som vanligt och för att hon inte ska bli så tjock har hon munkorg. Alternativet vore en sjukruta där hon bara ka se andra hästar på ca 50 m avstånd. Det är inte mitt stall så jag har ingen kontroll över hur hagarna ser ut,även om jag kanske skulle föredra skogsbete finns det inte i närheten. Alltså tycker jag att det är schystare medmunkorg, hon kan ju både äta och dricka.

Dina grannar verkar använda munkorg på fel sätt, och på sättet du beskriver det tycker jag att det är fel av dom. :(

Men man kan använda munkorg och det är inget fel i det, oftast har dom som använder munkorg på sin/ sina hästar en bra anlening till det. Bara man sätter den lagom hårt, och ser till att hästen kan dricka vatten och får grovfoder på annat sätt, så att den inte börjar må dåligt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 064
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar