Sv: Häst med munkorg!?
Hm, det låter som om du har lånat mina hästar
Har en hosthäst som dessutom har haft fångpuls, och som blir så fet av att gå i gräshage att han riskerar att gå sönder i benen, en shettis som trots magert bete fick fång i år. Lägg sen till en 3-åring som behöver mycket mat och sen en 23-årig ponny med hosta.
Det är inte helt enkelt att lösa hagproblem med hästar med så olika förutsättningar. (ska tillägga att den stora hosthästen betäcker den gamla ponnyn om de går ihop, så därför måste jag dela på dem).
Jag har använt mig av munkorg några timmar/dag på min feta häst, och haft honom inne på nätterna.
****kl*****
Visst är det lätt att säga att har man skaffat en häst får man se till att ordna förutsättningar som passar för just den hästen - men det är sällan så att verkligheten är svart eller vit. Ibland får man kompromissa - även när det gäller hästen. Visst, kanske min häst mått bäst av att gå i en skogshage, och kanske hade även shettisen klarat det - men just nu finns inget sådant bete i min närhet. Har man bara en häst (och ingen familj kanske) så är det lättare att tillgodose dess behov, men har man många hästar är det betydligt svårare att åka runt till olika hagar för visitering (och ridning) varje dag.
Det är bara att gratulera de hästägare med egen gård som har de perfekta förhållande för alla sina hästar (det ju hända att den nya hästen man köpt har andra krav på hage än det den gamla hade), och som i de fall där den egna marken inte räcker till har möjlighet att hyra in sig på fantastiska skogshagar.
Tyvärr ser inte verkligheten ut så hos alla, och då gäller det att göra det bästa av situationen. Och jag tror ärligt inte att särskilt många hästägare i onödan använder en greenguard på sin häst.
Men i de fall där man slentrianmässigt slänger på en greenguard och släpper ut sin shettis på klöverbete kan jag hålla med om att man borde ta sig en funderare på vad man sysslar med.