Häst med munkorg!?

Sv: Häst med munkorg!?

Jo, jag mena att det är ironiskt att en person kan tycka att det är djurplågeri när hästen går bakom lodplan men tycker i nästa andetag att det är fullt normalt att ikläda sin häst munkorg...

Dubbelmoral.

/Malin

KL
För många år sen letade jag efter nytt sällskap till mitt lättfödda halvblod. Hittade ett likvärdigt objekt som tyvärr inte kunde samsas med min- klapphingst?
Tänkte då på en Shettis- billig i drift o behövs inte ridas:angel:
MEN... De är jobbiga att hägna in tillsammans med stora hästar o kan knappt gå på bete, så det blev en megastor unghäst istället.

Om man nu har små lättfödda hästar, anser jag att man antingen får släppa dem i redan avbetade hagar eller typ skogshagar.

att ha munkorg på i en hage ned frodigt gräs- är som att släppa in barnen i godisbutiken o säga- se men inte röra.

Hästar som får äta måttligt med gräs bör flyttas till gräsfri hage delar av dygnet istället för att sätta på munkavle.

Man får anpassa betet efter individen o kanske inse att hästar med olika behov inte kan gå tillsammans.

KL
För många år sen letade jag efter nytt sällskap till mitt lättfödda halvblod. Hittade ett likvärdigt objekt som tyvärr inte kunde samsas med min- klapphingst?
Tänkte då på en Shettis- billig i drift o behövs inte ridas:angel:
MEN... De är jobbiga att hägna in tillsammans med stora hästar o kan knappt gå på bete, så det blev en megastor unghäst istället.

Om man nu har små lättfödda hästar, anser jag att man antingen får släppa dem i redan avbetade hagar eller typ skogshagar.

att ha munkorg på i en hage ned frodigt gräs- är som att släppa in barnen i godisbutiken o säga- se men inte röra.

Hästar som får äta måttligt med gräs bör flyttas till gräsfri hage delar av dygnet istället för att sätta på munkavle.

Man får anpassa betet efter individen o kanske inse att hästar med olika behov inte kan gå tillsammans.

:bow::bow::bow: Kanske inte alltid så lätt att ordna, men önskvärt för hästarnas del.

:bow::bow::bow:

Precis, man får anpassa sig efter den individ man köpt och inte tvärtom...

Vad tror du om kortare tid i hagen utan munkorg?
En-två timmar då, och sen inne i stallet resten av dygnet? Nej tack.

De andra i flocken klarar sig visst utan henne, men hon mår bäst av att gå tillsammans med dem.

Angående att du inte är en av dem som tidigare klagat på frimärkshagar/utevistelse etc:
Du tillhör väl en av dem som tycker att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan? *obs. ironi*

Nej, jag tillhör ingen alls - jag är min egen. *obs ironi*

Jag har aldrig påstått att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan. Däremot påstår jag att det inte är korrekt om den går så.

Immer

Jo, jag mena att det är ironiskt att en person kan tycka att det är djurplågeri när hästen går bakom lodplan men tycker i nästa andetag att det är fullt normalt att ikläda sin häst munkorg...

Dubbelmoral.

/Malin

Om du menar mig så påminner jag om att jag aldrig sagt att det är djurplågeri med nosen bakom lodplan.

Immer

En-två timmar då, och sen inne i stallet resten av dygnet? Nej tack.

De andra i flocken klarar sig visst utan henne, men hon mår bäst av att gå tillsammans med dem.

Nej, jag tillhör ingen alls - jag är min egen. *obs ironi*

Jag har aldrig påstått att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan. Däremot påstår jag att det inte är korrekt om den går så.

Immer
Jag fattar inte logiken:confused: Ta in hästen o ge den hösilage- varför?
När den har fullt med mat i hagen.
Ta av hinken 1 h. några ggr / dag.
DÅ blir hästen lycklig o hinner inte bli tjock eller få fång av det.Hösilage förresten.:confused::confused:
Om du bara ger hnne av det- öppnar du en ny bal varje dag?
På sommaren ger jag hö om de står inne hela dagen pga bromsen eller som nu- när de inte tål solen.

Senast ändrad:

Jag följer veterinärens ordination. Nästa steg, om några veckor, blir att låta henne gå och äta gräs någon timma utan betesreducerare och sedan öka successivt. I slutet av sommaren kan hon förhoppningsvis få gå helt utan munkorg.
Redan i dagsläget ser man vilken underbar teknik hon har att beta med betesreduceraren på, det är en hel del gräs hon får i sig.

Angående hösilaget så köper jag Horsegrass i små förpackningar, max 20 kilo.
Stoet får 2 kg, valacken får 3. Dvs en bal räcker i fyra dagar. Ingen risk att det blir dåligt eftersom det förvaras kallt.

Hö vill jag inte så gärna ge till stoet eftersom hon varit hosthäst.

Immer

Senast ändrad:

OK! Fattar.

Men får den gå i stor hage:confused:
När fick den -Fång?
Visade röntgen ingen förändring?

Min "hosthäst" har ätit hö o stått inne på boxvila i 5 v. o inte hostat sen han fick diagnosen.
Har köpt bra hö.

Jag är övertygad om att min hästs fång utlöstes av hösilaget- varvid den inte får sånt.

Jadå, hon får gå i stora hagen tillsammans med de andra.

Hon fick fång första maj och kom mycket snabbt under behandling. Vad jag vet har hon aldrig haft fång tidigare, jag har ägt henne i sex år. Men gräset har varit (är?) livsfarligt i år, och bara i vår lilla by är det ytterligare två hästar som drabbats av fång, en islandshäst och en arab.

Den fjortonde maj var vi och röntgade alla fyra hovarna och det var inga som helst förändringar.

Vad gäller hö var det svårt att få tag i bra sådant i början av maj.... Tro inte att jag inte försökte.
Jag tänkte att bra hö kombinerat med mycket utevistelse kunde funka. (Hon blev hosthäst för två år sedan, men har inte hostat sedan vi flyttade till egen gård för 1 1/2 år sedan)

Hösilage kommer jag att fortsätta med. Stoet har ätit det de senaste tio åren.

Immer

Vi har naturbeten till våra hästar. Dom är garanterat inte gödslade senaste 10-15 åren innan har jag ingen aning, troligen inte innan heller. Våra kallblod blir trots detta väääldigt runda om magen samtidigt som araben behöver stödfodras. Så det är inte allti så enkelt.

Vi har naturbeten till våra hästar. Dom är garanterat inte gödslade senaste 10-15 åren innan har jag ingen aning, troligen inte innan heller. Våra kallblod blir trots detta väääldigt runda om magen samtidigt som araben behöver stödfodras. Så det är inte allti så enkelt.

Det där med naturbete visade sig vara en defenitionsfråga. Jag menar här skogsbete. Innehåller skogen mycket bete, får man endera släppa dit väldigt många hästar, eller dela av lämplig storlek på skogshagen. Den enda stödfodrade hästen kan få det via grindöppnare i egen mathage.
Fodring ute är aldrig enkelt, men går oftast att lösa iaf.

Jag passar min stora medans hon äter kraftfoder. Den andra är smart o försöker att gå runt o komma från andra hållet.

annars är en liten hage innanför grinden bra att ha- även till att slussa ut en häst åt gången eller slippa få lerigt vid grindhålet..

Min åsikt är att munkorg är djurplågeri!!
Förstår faktiskt inte hur de kan sälja dem:mad:
Varför inte ställa hästen i en sandpaddock eller i en hage fattig på gräs, där den istället får hö/silage eller liknande.

Jag tänker mig en människa som har en munkorg på sig med ett litet hål i för munnen.Som får stå vid ett bord dukat med allt man kan önska sig, som man sen bara kan typ sticka ut tungan ur och försöka få i sig lite av det som serveras på bordet.Fyfasen säger jag bara,men detta är min åsikt.Bli inte för upprörda ni som tycker något annat :bump:

Varför inte ställa hästen i en sandpaddock eller i en hage fattig på gräs, där den istället får hö/silage eller liknande.

Detta är för mig djurplågeri! Alla hästkompisarna går i en stor härlig gräshage men den som inte klarar det ska stå ensam i en grushage...

Nä min russ/shettiskorsning går med övriga hästar i stor gräshage men globus gräsreducerare, han har fantastisk teknik på att äta med den, dricket som vanligt, kliar sig själv och sina kompisar osv osv, är allmänt en mycket lycklig ponny som lever ett riktigt hästliv med kompisar och sällskap!

Detta är för mig djurplågeri! Alla hästkompisarna går i en stor härlig gräshage men den som inte klarar det ska stå ensam i en grushage...

Nä min russ/shettiskorsning går med övriga hästar i stor gräshage men globus gräsreducerare, han har fantastisk teknik på att äta med den, dricket som vanligt, kliar sig själv och sina kompisar osv osv, är allmänt en mycket lycklig ponny som lever ett riktigt hästliv med kompisar och sällskap!

Varför dessa ständiga överdrifter.
Stå helt ensam.
Stå i grushage.
Vad är det för fel på att ha hästar med annat sällskap?
Eller använda hage med magert bete?
Existerar det verkligen bara endera "härlig gräshage" alternativt "grushage"?

Då skulle du ha sett min häst olyckliga uppsyn.
köpte en sån för 2 år sen när min häst hade fått fång o skulle börja få gå ut.
Han fick inte i sig ett enda strå= svält!
gjorde istället en liten hage på gräsmattan som jag flyttade vartefter.

Det är nog väldigt olika, det där med hur de upplever betesreducerare.

Mitt sto sticker själv ner mulen i sin "munkorg" när det är dags, medan valacken är lite mer svårflörtad.
Trots allt, de får i sig en hel del gräs genom det lilla hålet i botten - hästar på ca 700 kg som bara får 2 respektive 3 kg hösilage per dygn och sakta men säkert minskar i vikt. Om de inte ätit något gräs alls hade de rasat i vikt, det är det ingen tvekan om.

Immer

Vi har s k naturbete, ogödslat sedan minst fem år tillbaka. Ändå växer gräset fint och mitt sto fick fång.
Alternativet till munkorg och naturbete för hennes del är antingen vistelse på Paddexridbanan eller i boxen. Vi har tyvärr ingen grushage.

Immer

Varför dessa ständiga överdrifter.
Stå helt ensam.
Stå i grushage.
Vad är det för fel på att ha hästar med annat sällskap?
Eller använda hage med magert bete?

I mitt fall är det alternativet för min ponny, jag har inget "magert bete" visserliget en 30 år gammal "vall" som inte är gödslad på de senaste 20 åren, men jag har enbart 3 hästar och kan inte ponnyn gå med de andra 2 blir han ensam, punkt slut, de andra två är fina på betet... Min ponny trivs väldigt bra med sin munkorg, får även gå utan den ett par timmar varje kväll, men kommer snällt när man kallar och stoppar mulen i korgen, så han tycker nog inte den är SÅ hemsk... :smirk:

jag anser attt jag tar mitt ansvar och ordnar det till det bästa för min ponny när han inte kan/får äta obegränsat, han har det soociala hästlivet, han går ute och har det skönt, han kan äta gräs som "alla andra" och är rund och fin ocg framför allt han TRIVS!
Han blir riktigt ledsen när han inte får gå med de andra (när de ska tävla tex) så att flytta honom hade varit sämre för honom!
Har dessutom kollat/frågat runt efter likasinnad ponny som sällskap för att då kunna göra mindre hage till dem, men här finns ingen som är inttresserad!

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 064
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar