Häst med munkorg!?

Sv: Häst med munkorg!?

Mycket intressant läsning men frågan är om det inte är dags att de gör om den utredningen, det verkar ju som om fler än jag har andra erfarenheter av detta (min häst går utan munkorg).
Vi har en ponny i stallet som har munkorg eftersom den blir så tjock annars.
De skriver ju bland annat om att anpassa betet men det finns inget magrare bete. Frågan är om den skulle må bättre utan korgen gåendes ensam i en vinterhage. Den aspekt de tar upp angående att de inte kliar varandra är ju också fel, jag och flera andra här ser ju att de kliar på andra hästar trots munkorg.
Att sen nämna att hästar som hindras från att klia andra hästar vintertid kliar mer sommartid är ju en logisk kulerbytta. Är det mer okej att hindra kliande vintertid än sommartid? Om andra hästar får stå ut med att inte klias vintertid och det är ok då måste det väl vara ok att dessa hästar inte får (vilket dom ju trots det gör) klia sommartid. Det är också helt okej att totalt hindra kliande genom att ha hästen ensam året runt och då dessutom på box. Kan NÅGON förklara logiken i detta??
Min slutsats är att har man munkorg på speciellt utsatta hästar så får de iallafall social samvaro+ att de får gå och äta grönt gräs vilket alla hästar jag träffat tycker är något av det godaste som finns.

Ja i framtiden kommer väl våra stackars hästar att se ut som ett helt rugbylag :smirk::D
Inget att göra kanske nu när klimatförändringarna gör gräset allt mer oberäkneligt.

Synd tycker jag att inte fler utnyttjar möjligheten till naturbete istället. Hyr man sommarbete i en skog istället som man hägnar in en hage i, minskar risken radikalt för fång, och man slipper munkorg.
Det är lite svårt att hitta skogsbeten. Jag kan garantera att många skogsägare inte är intresserade av att ha ett antal hästar klampandes runt i sin skog. De trampar sönder rötterna på träden vilket ökar risken för sjukdomsangrepp, de gnager dessutom på träden och antingen ökar risken för sjukdomar eller dödar träden (ringbarkning). Sen finns det väldigt många hästraser som inte klarar sig på dessa beten hur gör man då slänger ut den stackars shettlandsponnyn ensam i skogen (det finns vargar i sverige) eller sätter på en munkorg så den får socialtumgänge och till viss del skydd mot rovdjur från större hästar.
Gröna hagar är snart bara för kossor, som verkar klara det gröna gräset på ett annat sätt än hästar.
Hmm kossor borde kunna smälta skogsbete alldeles förträffligt eftersom de är idisslare. Hästar är som bekant inte idisslare och borde därför behöva ett kraftigare bete. Anledningen till problemet är nog snarast att våra hästar har för lite att göra. Tyvärr är det många som inte hinner motionera bort "överskottsenergin" från sina hästar, eftersom det tar mycket tid.

*knapplån*

Munkorgar är en j-la skit.:devil:
De tillåter hästägaren att få vara en stor fullblodsegoist istället för att tänka till vad deras häst behöver.
Det ÄR jobbigare att äga en häst som lätt kan få fång men man får anpassa sig.
Men man vill väl väldigt gärna slippa mocka/få billigare kostnad/kunna åka på semester osv så därför släpper man en sådan häst på bete istället för att planera dess grästillgång...Fy sjutton.

Och hur i h-e kan man släppa en häst på kraftigt bete och sen ha munkorg? Då måste man ju vara helt vrickad.:devil:

Undrar hur många stackars hästar som har dessa på sig för att ägarna TYCKER att de är tjocka? Ofta har de bukiga magar men är väldigt muskelfattiga i överlinjen och man kan ofta känna revbenen = undernärda. Men nejdå, ägaren tycker hästen/oftast ponnyn är tjock och de utvecklar den till att bli en bulimiker eftersom den får äta för lite...:confused:
Ingen som sett biafrabarnens magar???

Ursäkta ett argt inlägg men jag ser rött när jag hör ordet MUNKORG.
Och en del av er som skriver här att ni har dem är samma personer som tidigare gått till angrepp mot folk som har *fyrkantshagar *kortare utevistelsetid än 20 timmar *skrittmaskiner osv. En j-la dubbelmoral.
/Malin

Det är lite svårt att hitta skogsbeten. Jag kan garantera att många skogsägare inte är intresserade av att ha ett antal hästar klampandes runt i sin skog. De trampar sönder rötterna på träden vilket ökar risken för sjukdomsangrepp, de gnager dessutom på träden och antingen ökar risken för sjukdomar eller dödar träden (ringbarkning). Sen finns det väldigt många hästraser som inte klarar sig på dessa beten hur gör man då slänger ut den stackars shettlandsponnyn ensam i skogen (det finns vargar i sverige) eller sätter på en munkorg så den får socialtumgänge och till viss del skydd mot rovdjur från större hästar.

Hmm kossor borde kunna smälta skogsbete alldeles förträffligt eftersom de är idisslare. Hästar är som bekant inte idisslare och borde därför behöva ett kraftigare bete. Anledningen till problemet är nog snarast att våra hästar har för lite att göra. Tyvärr är det många som inte hinner motionera bort "överskottsenergin" från sina hästar, eftersom det tar mycket tid.

Jag känner inte någon som haft problem med att få arrendera skog, då de behövt. Mycket dessutom! Och ibland redan inhägnat tom.

Varför skulle man inte ta hand om djur på skogsbete?
Slänger du shetlandsponnies??? :eek::eek:
Är du Pippi Långstrump?

Självklart håller man reda på hästar på skogsbete som om de hade gått i en vanlig hage. Varför skulle man inte göra det?
När det är dags för stödfodring, ger man det.

Eller förresten. Det är nog ingen idé. :(
De kommer ändå att bli uppätna. Tänkte inte på det :confused:
Eller så äter de träd och blir förgiftade.
Alternativt magrar ihjäl.
Klampar sönder trädens rötter.

Ja med detta facit i hand är det nog bättre med munkorg :smirk:

Undrar egentligen hur Gotlandsrussen har överlevt i århundaden??

Det senaste inom rovdjursbekämpningen för fårflockar är iaf att köpa sig ett lamadjur har jag hört. De försvarar flocken. Det kanske vore nåt? :D

Om du svarar på ett vettigt sätt på mina åsikter ska jag svara dig men när du bara lägger in överdrifter så är det ingen ide.
Ett par frågor bara
Bor du i vargtäta områden?
Sitter du i sitsen en hosthäst en häst som behöver beta dygnet runt och en shetlandsponny som blir fet? Lös problemet med sällskap utan munkorg utifrån dessa två förutsättningar.

Det är mycket möjligt att vissa hästar är bukiga men helt ärligt det stora flertalet är feta. Jag kollar konstant ryggen på shettisen med munkorg och den är mycket rund och fin där.
Bara för att man kan missbruka hjälpmedel är det ju inte fel på hjälpmedlet utan då är det ju fel på människorna. Alla hjälpmedel kan både brukas och missbrukas sadel, bett, spö, täcken, skor, grimmor osv. Är dessa saker också jävla skit?
Även du kan försöka lösa problemet i mitt svar till Nicke utan en munkorg. Installning är INTE ett alternativ pga hosthästen.

Om du svarar på ett vettigt sätt på mina åsikter ska jag svara dig men när du bara lägger in överdrifter så är det ingen ide.
Ett par frågor bara
Bor du i vargtäta områden?
Sitter du i sitsen en hosthäst en häst som behöver beta dygnet runt och en shetlandsponny som blir fet? Lös problemet med sällskap utan munkorg utifrån dessa två förutsättningar.

Med tanke på att vi är "Landsfränder", är vi nog båda väl medvetna om rovdjursstammen.
Jag håller med om att kombinationen av dina hästar är komplicerad.
En lättfödd och en svårfödd som dessutom är en hosthäst. :crazy:
Det mesta går att lösa med individuella måltidsgivor och grindöppnare, men jag antar att det inte är aktuellt här.
Munkorg blir definitivt mer arbetsbesparande och billigast.
Lättare för oss som har hästar av ungefär samma ras och med liknande näringsbehov.

kl.
jag skötte en shettis som nästan alltid hade på sig sin munkorg, bara när hon var ute då. men det var för att hon hade kraftig fånf. dock var den inte så hårt spänd & ah.
men den hjälpte iaf.

Vi har lite special hästägare i grannstallet som gör lite hur som helst och det viktiga är att hästarna är ute dygnet runt i ur och skur, mördar bromsar är ingen anledning att låta hästen stå inne en stund!

Nu är det tydligen superviktigt att hästarna har hur mkt gräs som helst ihagen så dom har flyttat dom till den största hagen med mest gräs MEN de får tydligen inte äta gräset för på hästen sitter en heeeeeeemsk munkorg! Jag vet att man kan köpa såna överallt och jag tror att dom kallas gräs reducerare eller nått! Men får man verkligen ha sånna dygnet runt hur länge som helst och ska dom sitta så hårt att det inte ens blir lite luft mellan mulen och "korgen"??? Jag tycker det ser fruktansvärt ut!?

jag är med på grejen att hästen får säkert fång om den får äta allt det där gräset så det är inte det jag undrar! men jag fattar inte attd et är tillåtet (om det nu är det) att ha sån så länge och om den ska sitta så hårt!? Mina hästar skulle inte ens försöka dricka om vi satte på en sån..

Jag har själv munkorg på mina båda shettisar, anledningen är att båda är fånghästar. Vi använder en sort som kallas "green guard" där de kan äta men inte så mycket som de annars skulle kunna göra. Jag tycker att munkorgar är en bra lösning om de behövs men självklart ska de användas på rätt sätt! Klart att det ska finnas luft emellan! jag tycker att du ska prata med dina grannar, jag tror att ni alla bara vill hästarna det bästa. Lycka till :bow:

Man får ju ha en viss förståelse för icke-hästmänniskor, då de ser hästar i sin omgivning belagda med både banditmask och munkorg.
De måtte tro att aveln urartat rent lynnesmässigt :D

Munkorgar är en j-la skit.:devil:
De tillåter hästägaren att få vara en stor fullblodsegoist istället för att tänka till vad deras häst behöver.
Det ÄR jobbigare att äga en häst som lätt kan få fång men man får anpassa sig.
Men man vill väl väldigt gärna slippa mocka/få billigare kostnad/kunna åka på semester osv så därför släpper man en sådan häst på bete istället för att planera dess grästillgång...Fy sjutton.

Och hur i h-e kan man släppa en häst på kraftigt bete och sen ha munkorg? Då måste man ju vara helt vrickad.:devil:

Det är lätt att säga, men det är inte två fall som är lika.
Mina hästar vandes sakta men säkert in på gräs - så har jag gjort i alla år. Vi utökade vinterhagen bit för bit i våras och släppte dem i "stora hagen" i mitten av april. Dock bara på dagtid, de stod inne på nätterna.
En av hästarna fick fång första maj, de andra har klarat sig.

Nu är hon återställd, och hon går ute dygnet runt tillsammans med de andra, iförd munkorg. Hon får komma in t ett par, tre timmar varje dag för att slippa munkorgen och äta ett par kilo hösilage. En av anledningarna till att hon går ute dygnet runt är att hon är den självklara flockledaren och det blir väldigt oroligt i flocken om inte hon är där.

Vi slipper inte mocka, eftersom hon kommer in varje dag. Mockning hos oss är annars inget större jobb, det brukar ta en kvart för alla tre boxarna. Inte heller tänker vi åka på semester. Och vi strör med torv som inte behöver fyllas på så ofta - vi har faktiskt inte fyllt på sedan första maj!

Och en del av er som skriver här att ni har dem är samma personer som tidigare gått till angrepp mot folk som har *fyrkantshagar *kortare utevistelsetid än 20 timmar *skrittmaskiner osv. En j-la dubbelmoral./Malin

Jag är inte en av dem. Men jag har dock hästarna ute i stora hagar minst halva dygnet även vintertid.

Immer

Nej, om det är bete i skog kallar jag det skogsbete.
Naturbete är för mig ogödslat bete i kuperade hagar med stenar och buskar och träd.

Immer

Ok. Det var skog jag menade. Det är en underskattad resurs i sammanhanget. Många fånghästägare med mig sjunger skogens lov, då det för oss varit lösningen på problemet. Vistelse i skog på stora ytor, samt stödfodring.
Ingen av oss har hittills kommit på någon nackdel ännu sålänge.
Ingen av hästarna har haft fångkänning i år, och dessutom håller de sig i lagom hull, samt att det alltid finns någon att pyssla med och de är aldrig sysslolösa.

Mycket intressant läsning men frågan är om det inte är dags att de gör om den utredningen, det verkar ju som om fler än jag har andra erfarenheter av detta (min häst går utan munkorg).
Vi har en ponny i stallet som har munkorg eftersom den blir så tjock annars.
De skriver ju bland annat om att anpassa betet men det finns inget magrare bete. Frågan är om den skulle må bättre utan korgen gåendes ensam i en vinterhage. Den aspekt de tar upp angående att de inte kliar varandra är ju också fel, jag och flera andra här ser ju att de kliar på andra hästar trots munkorg.
Att sen nämna att hästar som hindras från att klia andra hästar vintertid kliar mer sommartid är ju en logisk kulerbytta. Är det mer okej att hindra kliande vintertid än sommartid? Om andra hästar får stå ut med att inte klias vintertid och det är ok då måste det väl vara ok att dessa hästar inte får (vilket dom ju trots det gör) klia sommartid. Det är också helt okej att totalt hindra kliande genom att ha hästen ensam året runt och då dessutom på box. Kan NÅGON förklara logiken i detta??
Min slutsats är att har man munkorg på speciellt utsatta hästar så får de iallafall social samvaro+ att de får gå och äta grönt gräs vilket alla hästar jag träffat tycker är något av det godaste som finns.

Det djurskyddsinspektören angående munkorg har att rätta sig efter är det jag skrev tidigare, vad jag vet har de inte hittat skäl hittills till att göra om försöket som ligger till grund för bedömningen.
Ensamma hästar och boxvistelse är en annan fråga.

Det kommer alltid finnas delade meningar om allt.
Men jag blir irriterad när jag läser malinigbg's inlägg.

Jag har inte (jag tror) kraftigt bete. Men varför riskera att min shettis får fång??
Jag kan inte köra honom något nu heller då han har problem med fötterna.
Han har inte haft fång någon gång.
Jag vill heller inte att han ska gå ensam då han o hans kompis är så goda vänner. Han står och skriker om jag har dom skillt. Har inte mina beteshagar intill där han skulle stått i så fall.

Ja, vad är bäst för en häst? Då min häst kan utföra alla saker han skulle kunna göra utan munkorg (ok han kan ej bitas) så tycker jag att han ska få gå tillsammans med min andra häst. visst jag hade kunnat anpassa hennes bete oxå o utfodra henne hela sommaren! Lite onödigt dock då man har gräs o bete så man klarar sig till oktober.
Min häst är ett litet matvrak och vräker i sig gräset. Han får i sig rätt mycket med munkorgen oxå ska jag säga. De skulle man oxå kanske fota.. Dock är det lite knivigare då gräset är för långt.
Jag tänker inte riskera min häst att gå utan den i början i den nya hagen för hans säkerhets skull!!
Tjock o tjock... Jo han blev väl rätt fläskig förra året. Vi får väl se hur han blir efter denna omgången!
Sjuk vill jag då inte att han ska bli!!! Det är onödigt och JA det kan bli en kostnad - onödig sådan! Då e de blilligare med en green guard för 400 spänn o då kan han ju äta o gå tillsammans med någon oxå!
Tänk på dom stackars fånghästarna som får gå i en gräslös liten hage o ha ont... stackars dom...

Skulle min häst mot förmodan få fång så självklart har jag råd att betala kostnaderna. Jag är ingen snål person som inte kan anpassa mig efter hästens behov.

Och släppa dom i skogen... hmm nä, här e så mycket stormfällor, taggtråd och vi har inte ens gallrat i våran skog!
Dessutom har vi lodjur här oxå! Då är de bättre dom får gå på öppna stora hagar så dom kan fly om så vore fallet!!!

Här är en bild som e nytagen. Varken bukig eller mager. Ser fullt normal ut. Inte för tjock heller. Men fetare o fetare de blir han!
11759587.jpg

Denna bild e från förra året en tid in på sommaren. Han ser väl inte mager eller bukig ut. En liten fläskkula har han lyckats få dock.
11836058.jpg

Finns i större format om ni högerklickar på bilden o försöker ta er till min sida på p.b.

Jag blir lite irriterad också.
Du vill att din shettis ska anpassa sig efter din situation. Du har en skogshage men den har du inte satt iordning. Du vill kunna ha dina hästar ihop, en shettis och en/flera? stora hästar.
För att din shettis ska kunna anpassa sig efter dig tycker du det är bäst med munkorg.

Förresten, har du den i förebyggande syfte? Du tror att din shettis ska bli sjuk? Och du vet inte om ditt bete är kraftigt eller ej?

Ursäkta mig, men det låter inte klokt.

/Malin

I mina öron låter det helskumt. Du tar in henne från ett bete där hon är iförd munkorg och matar henne??? Vad tror du om kortare tid i hagen utan munkorg?

Gällande att hon är flockledare så har vi lite liknande i en av våra hagar. Det tog två nätter för de andra hästarna att lära sig att flockledaren gick in kl nio på kvällen och kom tillbaka kl åtta nästa morgon.

Angående att du inte är en av dem som tidigare klagat på frimärkshagar/utevistelse etc:
Du tillhör väl en av dem som tycker att det är djurplågeri om hästen går 2 cm bakom lodplan? *obs. ironi*

Nej, det är sant, jag vet inte om mitt bete är kraftigt. Skulle inte tro det. Det är nämligen gammalt!
Nu är det ju så att hästen har lärt sig att anpassa sig efter mig som du vill utrycka det o HAN verkar inte fara illa över det.
Jag vet att dom kan lära sig snabbt att tex en få gå in. Han fick nämnligen vara själv i en månad här hemma då min andra häst var i väg. De tog väl en dag o sen fann han sig att vara själv... Men han blev själaglad när den andra kom hem igen.

Förra året gjorde ja så att jag delade av hagarna o flyytade in shettisen efter att ja tyckte att han ätit klart. Men i år provar jag en annan modell då han inte verkar tycka det är några problem.

Egentligen orkar jag inte argumentera mera...

Men OK de var ironi men va mena du med 2 cm bakom lodplan?

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 064
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar