Häst med gammal chipfraktur

nice and happy

Trådstartare
Häst som fick chipfraktur på fram knä som 3åring, galopp häst. Opererad, med god prognos.
Gått som ridhäst skog & dressyr i 4år (han är idag 8år)
Han är ohalt & gått igenom besiktning, verkar inte haft något problem av det.

Men funderar när hästen blir äldre, kan den skadan märkas av då?
Kan skadan gå upp lättare?
Ni som har hästa med chipfraktur, hur har det gått för er?

Sv: Häst med gammal chipfraktur

En chipfraktur är precis som det låter en fraktur alltså att en lite benflisa slagits av från benet. Har hästen fått benflisan bortopererad och frakturområdet läkt som det skall så är det inget som kan påverka hästen i framtiden det är ingen skada som kan gå upp, den finns inte längre när biten är borta och benet har läkt.
De risker som finns med färska chipfrakturer alltså när de är nya är att benbiten hinner göra skada innan den plockas bort samt hur nybildningen av ben på det frakturerade stället sker när det läker om biten är avslagen nära en led eller tex på en rullkam så att inte det bildas för mkt brosk som blir som en pålagring som ligger i vägen. Men det visar alltså hästen strax efter en sådan skada inte flera år efter att det är utläkt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: lirco11
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka