Häst köp

Sv: Häst köp

Hoppas det ordnar sig, men lär dig din läxa nu. Att alltid kolla saker själv också, innan man betalar och åker.

Hitta häst är ju inte det lättaste, trist om sprickan är allvarlig och köpet går tillbaks när du äntligen hittat din häst :(

Du kan tro att jag kommer att bli svår lurad framöver,,har nu tagit hjälp av en uppfödare som kommer att hjälpa mig.
Men självklart kommer jag att titta själv också.

Skuggi ! säljaren säger sig inte ha sett denna hovspricka ! men nått hadde hon sett en gång efter att jag ringt henne om denna,
denna hovspricka är av sådan art att den kan få svår att få den helt läkt enligt både min hovslagare (han är spcialutb på just sådant här ) på kliniken i borlänge efter att jag låtit de rönkat henne.
Och vetrinären som gjorde denna besiktining på hästen har själv sagt att han kan inte förstå hur han kunnat missa en sådan omfattande hovspricka...
Så varför ska hon inte ta tillbaka hästen ?
Jag vill då inte börja rida henne tills hon blir halt och helt obrukbar till det endamål jag köpte henne för...för det är vad som roligen kommer att ske med henne,tyvärr...

Men varför ska de köpa tillbaks hästen? En hovspricka syns ju och borde väl inte kunna gå som dolt fel? Man har väl också en viss undersökningsplikt som köpare?

Inte meningen att klanka ner på TS utan jag undrar bara vad som är gäller. Så hoppas ingen tar illa upp.

hon säger sig inte ha nån vetskap om någon spricka,säljaren har inte sett den ens

Fast nu har ju TS veterinär konstaterat att sprickan inte är ny, utan ca 10 mån gammal. Och jag håller heller inte med om att alla hovsprickor är lätta att åtgärda, en bekant till mig har en häst som till och från är oridbar på grund av en envis hovspricka, trots hjälp av en extremt duktig hovslagare.. Så vore jag TS så skulle jag lita på veterinärens bedömning att hovpsrickan är av den allvarligare sorten (dvs kanske inte kommer att kunna läka fullt ut).

KL
Jag tycker att TS har gjort rätt som kontrollerat allvaret i hovsprickan och utefter expertisbedömning (hovslagare och veterinär) begärt att köpet skall återgå.
Det beror helt på omständigheterna omkring huruvida hovsprickan är reklamerbar eller inte.. Om säljaren kan anses vara kunnigare än köparen ex. och dessutom hästen är veterinärbesiktad UA, så ger det köparen skäl att tro att hästen är ok vid köp. Om så är fallet anser iaf jag att säljaren (om denna vetat om hovsprickan) samt veterinären som utfört besiktningen skall hållas ansvariga.
Nu har ju säljaren faktiskt gått med på att köpet ska återgå..

Sprickan är av den sämre arten,enligt både hovslagare och vet som rönkat henne,det skulle ta väldigt lånt tid att läka denna ,om den över huvudtaget läker fullt ut,sa dom båda faktist.
Nu har ju även vet som gjorde besiktningen utav henne sett sprickan och han kan inte för allt i världen förstå varför han inte sett denna,,,men han erkänner att han gjort fel och han ska tydligen stå för frakten hem för denna häst,hon kommer ca 50 mil från mig.
Han har även talat med den förra ägaren om ett återköp så det är nu bestämt att jag ska få de pengar jag köpte henne för samt rönken...
Om jag nu får några pengar,det är en jävla soppa utav allt.:confused::(

Kan du inte börja med att skicka en faktura till säljaren? Med kort betalningsdatum, 10 dagar t ex.

"Återköp av häst Brunte enligt överenskommelse 2012-0x-xx , totalt xx 000 kr (varav återköp häst xx 000 kr samt röntgenutlägg xx000 kr).

Betalas senast 2012-03-15 till konto xxxx-xxxxx. Hästen kan hämtas efter att återbetalning reglerats, dock senast 2012-03-20. Efter 20 mars 2012 debiteras kostnad om 500 kr/påbörjat dygn för uppstallning och omvårdnad om hästen (ytterligare kostnader kan tillkomma).

Vid utebliven återbetalning skickas fordran omgående till Kronofogdemyndigheten för vidare handläggning vilket kan komma att innebära ytterligare kostnader samt risk för betalningsanmärkning"

Har du kollat om säljaren har register hos KFM sedan tidigare?

nej hur gör man det ?
Jag har sagt att jag kommer inte att lasta henne förren jag ser pengarna på mitt konto,
aldrig jag skulle göra så,och skulle bilen komma och inga pengar syns på konto kommer jag att polisanmäla henne för bedrägeri och medveten försök till löngaktig affär.
Hon bedriver ridskoleverksamhet har ca 20 hästar till så lite rädd borde hon nog vara,
Denna häst hadde hon på foder har jag hört,och hon har känat pengar på den fast hon i foderavtalet inte fick ha henne i sin verksamhet,
hon hadde dok ägarens godkännande att sälja hästen (har pratat med henne) soppa av allt faktist

Hon som skulle ha hästen på foder fick inte ha den i sin verksamhet,utan det var dottern som skulle nyttja denna häst,men den har varit med i verksamheten i alla fall, för den har då gått på turridningar och den ska vara riden mestadels utav barn,att hon inte ville ha den kvar var att den hadde för dålig bjudning i paddoken osv..

Men det har väl inget med dig att göra :confused:

Hoppas det löser sig för dig så du får tillbaks dina pengar och att sprickan läker ihop ordentligt

nej det har jag inget med att göra,men hon sa det till mig.

Nu har jag fått ett mail att den ska eventuellt hämta hästen på måndag, kan även bli torsdag.
Jag svarade henne att jag kommer inte att lasta henne förren jag fått tillbaka min pengar,visst måste jag väl kunna ställa ett sånt krav ?
Även de pengar som vet kostat mig för jag har blivit låvat att få ersättning för rönken från vetrinären.

Men om veterinären ska betala tillbaka delar, kan du knappast kräva de pengarna av säljaren. Det får du ju ta med veterinären. Och heller inte hålla hästen för att du inte fått pengar av veterinären.

Sedan kan det ju vara bra att fundera över om det kanske är bättre att lämna ut hästen (även utan återbetalning) och driva in pengarna separat, hellre än att ha hästen och bekosta dess uppehälle och ändå få driva in pengarna (under tiden som det kostar pengar att hålla hästen). Det verkar ju inte som säljaren är tillräckligt sugen på att återta hästen för att hosta upp pengarna oavsett...

Fast, om jag förstår TS rätt i sista inlägget ovan ditt, så är det inte FRÅN vet. hon ska få ersättning för röntgen, utan FÖR kostnaden för vet's röntgen av hästen, men från säljaren..

Köpeskilling plus vet.kostnader ska tillbaks/in på kontot innan hästen ställs på transport.

Har jag fel TS..?

// Mvh - J

Senast ändrad av en moderator:

Tack Alla för era svar,Har fått ett samtal nu från transprtören att de ska hämta hästen på måndag morgon, sa till honom att vi lastar ingen häst förren pengarna finns på konto och är det så att hon satt in pengarna så borde jag få dom på måndag...då ska väl allt vara ur världen snart.
Det är synd om hästen =(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar