Häst köp

C

CassandraFalcon

Hej ! jag köpte ett sto som va vet besiktad med ua på allt, dagarna efter vi kom hem upptäckte jag en ful hovspricka i framhoven,
ringde min hovslagare han ville att vi skulle rönka henne och kolla så inget innanför va skadat,det va det inte men vet som gjorde denna undersökning kunde konstatera att denna spricka är minst 10 mån gammal,och att den kanske inte ens kommer att läka fullt ut.
Jag kontaktade henne jag köpte hästen av och hon sa att hon inte hadde någon som hällst vetskap om denna spricka och att jag fick vända mig till hennes vet som gjort denne vet från början och friskförklara henne,sagt och gjort har skickat kort till honom på srickan och han svarde mig att det va konstigt att han missade det,och att vi skulle komma fram till en lösning.
Jag sa då att jag vill att hela köpet ska gå tillbaka.
Vem ska stå för alla mer kostnader för allt det här?
Hon är väldigt otrevlig mot mig men hon har skrivit att de ska ta hem hästen och att jag ska få mina pengar tillbaka,men det kommer ju att ta flera veckor innan de hämtar henne,vem ska stå för de kostnaderna som hon kostar oss undertiden då ?
:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst köp

Varför ska det ta flera veckor innan de tar tillbaka henne? Vad står det i ert kontrakt? Bra att du har fått skriftligt på att de ska ta tillbaka henne och att du ska få pengarna tillbaka, skriv ut det och ta väl vara på det brevet!

Sen hade jag bett den nuvarande veterinären att skriva ett utlåtande PLUS att du ber denne ta kontakt med den veterinär som utfört besiktning och "missat" en sådan hovspricka. Den veterinären bör skriftligen intyga att han har missat sprickan. Alla veterinärkostnader du har fr o m nu i a f ska du ju knappast stå för men du måste kontakta säljaren igen och kräva att de antingen tar tillbaka hästen bums och att du i annat fall fr o m nu kommer att debitera uppstallningskostnader, foder, vet vård m m. Gör en sammanställning på vad de fasta kostnaderna är per dygn och bifoga i brevet.

Tråkig sits du har hamnat i, hoppas att det får en snabb lösning.

Jag har skickat kopian på rönken och dennes utlåtande till både vetrinären och till henne jag köpte henne av, att vi skulle få ha henne så här länge svarade hon med att det va ju sportlov uppi det här jävla lapphelvetet vi bodde i.
Jag blev uppringd utav en tjej i går kväll,som tydligen skulle ha varit hästens ägare innan den jag köpte henne av,men den jag betalade hästen till va bara fodervärd till hästen,och nu har hon gjort slut på pengarna,men i kontraktet står hon som är fodervärd att det är hon som är ägare och att denna häst ska vara till fullo betald,allt är ju fel men vist kan väl jag kräva hon som står på kontraktet på pengarna,det är väl inte mitt fel att de har en skuld till varandra häller....????

Det låter som en polisanmälan är det du skulle behöva göra - någon verkar ju ha sålt en häst som hon inte äger? Dessutom har du ev köpt en häst utan att kontrollera att säljaren verkligen är den som äger hästen, vilket kan ställa till det för dig.

Jag hade sagt ifrån till båda dessa personer, skriftligen, att deras skulder sinsemellan inte rör dig och att du, om de inte tar tillbaka hästen och återbetalar köpesumman på en gång, kommer att kontakta polisen för att anmäla att du ev har blivit lurad. Det KAN innebära att även du får förklara dig för polisen om varför du inte har kontrollerat att "varan" du har köpt verkligen tillhörde säljaren.

Prata så lite som möjligt muntligen, se till att ha allt skriftligt och var benhård med att hästen ska hämtas och återbetalas vid samma tillfälle.

Jag har pratat med rätta ägaren och hon har gett denne jag köpte henne av tillåtelse att sälja henne då hon inte hade någon plats för denne häst i sitt stall. Det är riktigt.
Men i kontraktet står ju denne i nu då och även på ägarbeviset, men hästen har aldrig varit betald till den rätta ägeran förre nu,när jag hade satt in pengar till henne.
Frågan är då visst är det väl den jag skrev kontrakt med och betala pengar till som ska betala tillbaka till mig ?
Jag ska väl inte bli indragen i deras skulder till varann...
Jag har allt på papper eller mail från henne att de ska hämta hästen och att jag ska få mina pengar innan de lastar henne ,jag har sagt till att jag lastar inte henne förren jag har pengarna på mitt konto,har nästan allt på mail...kollat lite med konumentköpslagen och hon sa också att se till att ha allt skrivet.

Men är det konsumentköplagen som gäller då? Har du köpt hästen av ett företag? Har du köpt av privatperson är det köplagen som gäller.

Det verkar mer än rörigt, om det är så att fodervärden har haft ägarens uppdrag att sälja hästen och pengarna gått till ägaren är det ju ägaren som ska betala tillbaka till dig.

Men den jag köpte hästen utav va ägare på papperet men hon hade inte betalat hästen till den hon hadde köpt henne av.
Hon gjorde det med pengarna hon fick utav mig.
Hon bedriver ridskoleverksamhet-turridningar osv.

Deras skuldförhållande behöver du inte bry dig om. Är säljaren ägaren, så är det bra nog. Och bra att hon är näringsidkare.

Kan hon inte meddela ett datum när hästen ska hämtas?

Bara v 11 men inget mer. fast jag vet ju inte ens om det lir då !

Låter lite rörigt, och jobbigt för dig. Nu vet jag inte hur pass dyr häst du har köpt men om det lönar sig för dig så hade jag kontaktat en jurist för att få hjälp med basic rådgivning i ärendet. Kanske också hjälp att skicka ett brev till säljaren. Det behöver inte kosta så väldigt mycket att få hjälp med den biten, men som sagt, det beror ju lite på hur hög köpesumman är.

Hoppas att det löser sig för dig i a f.

För mig är det mycket pengar 25 000 kr betalade jag plus att vi åkte 100 mil för att hämta henne.

Det förstår jag, det är mycket för mig med kan jag säga. Med så lång resväg bör du också begära att de betalar för resan vid återköp, om du inte redan har gjort det.

Och då kan det vara värt att ta hjälp av en jurist, med att granska kontrakt, skriva ett brev - det kanske kan kosta några tusen. Jag menar inte att du ska ta det till domstol alltså, utan i första hand be om hjälp att få till att köpet går tillbaka snarast möjligt.

Har skrivit till henne i denna stund ett mail,jag hoppas vi ska kunna komma överens utan advokat,jag har en sen förut men det kostar,skulle hon krångla mer så kommer jag att anlita honom , resan har jag inte ens begärt tillbaka av henne,
jag vill ha tillbaka inköp och vet kostnaderna,om jag ska behöva vänta länge så har jag sagt att hon får stå för omkostnaderna hästen kostar så länge den står här... men du ska veta att hon är skit otrevlig mot mig...

Jo jag kan tänka mig att hon är otrevlig, det är alltid tråkigt när säljare beter sig så här istället för att vara måna om sin kund.

Har du någon som du litar på, som kanske kan ta hand om kontakten med säljaren framöver? Någon som är van att handskas med "otrevliga personer" och som kanske är lite svårare att vara otrevlig mot? Det blir så lätt "pajkastning" och tråkigheter annars. Det behöver ju inte vara så men KAN vara så att denna säljare har rutin på att lura folk och sådana ägnar sig gärna åt att "skrämmas" och vara otrevliga för att på så viss kanske slippa undan att göra rätt för sig.

Men varför ska de köpa tillbaks hästen? En hovspricka syns ju och borde väl inte kunna gå som dolt fel? Man har väl också en viss undersökningsplikt som köpare?

Inte meningen att klanka ner på TS utan jag undrar bara vad som är gäller. Så hoppas ingen tar illa upp.

Men varför ska de köpa tillbaks hästen? En hovspricka syns ju och borde väl inte kunna gå som dolt fel? Man har väl också en viss undersökningsplikt som köpare?

Inte meningen att klanka ner på TS utan jag undrar bara vad som är gäller. Så hoppas ingen tar illa upp.

Jag tänker samma, en hovspricka skulle jag aldrig ta tillbaka hästen för. Om den fanns hos mig så är den ju väl synlig för köparen, och om den uppkom (mindre troligt) under resan eller hos köparen är det ju köparens problem.

Dessutom är en hovspricka oftast otroligt lätt åtgärdat med en bra hovis, så om man gillar hästen skulle jag då inte häva köpet för en sådan sak.

Jag vet inte om en köpare, privat person som köper av näringsidkare, har någon undersökningsplikt utöver den veterinärbesiktning som gjordes, och som var u a enl veterinären? Varför ska man då ö h t anlita en veterinär, om man ändå själv är skyldig att göra en bedömning som skulle gälla "över" veterinärens bedömning?

En hovspricka kan vara en ganska allvarlig defekt, tillräckligt allvarlig för att vissa försäkringsbolag ska undanta det i alla vet vårds försäkringar förutom A 1:an. I detta fall har dessutom säljaren redan skriftligen sagt att hon återtar hästen så det kanske inte är så stor mening att diskutera den biten egentligen?

Fast nu har ju TS veterinär konstaterat att sprickan inte är ny, utan ca 10 mån gammal. Och jag håller heller inte med om att alla hovsprickor är lätta att åtgärda, en bekant till mig har en häst som till och från är oridbar på grund av en envis hovspricka, trots hjälp av en extremt duktig hovslagare.. Så vore jag TS så skulle jag lita på veterinärens bedömning att hovpsrickan är av den allvarligare sorten (dvs kanske inte kommer att kunna läka fullt ut).

KL
Jag tycker att TS har gjort rätt som kontrollerat allvaret i hovsprickan och utefter expertisbedömning (hovslagare och veterinär) begärt att köpet skall återgå.
Det beror helt på omständigheterna omkring huruvida hovsprickan är reklamerbar eller inte.. Om säljaren kan anses vara kunnigare än köparen ex. och dessutom hästen är veterinärbesiktad UA, så ger det köparen skäl att tro att hästen är ok vid köp. Om så är fallet anser iaf jag att säljaren (om denna vetat om hovsprickan) samt veterinären som utfört besiktningen skall hållas ansvariga.
Nu har ju säljaren faktiskt gått med på att köpet ska återgå..

Det stämmer, konsumentköplagen är lite mer förlåtande mot köparen när det gäller undersökningsplikt. Den lagen anser att säljaren (näringsidkare) är den starkare parten i affären, vilket gör att det åligger säljaren större ansvar gentemot köparen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar