häst gör bus när jag kollar bort

Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Så man ska vara väldigt medveten över vad man lär sina hästar, de har ju faktiskt fått lov att göra si elr så... har man otur så dyker det upp på dom mest olämpliga tillfällena !!

Men alltså, det där köper jag inte. Jag har lärt mina hästar t.ex. sidvärtsrörelser, piruetter, rygga, dra på ordentligt i galoppen - allt enligt mina kommandon. Menar du att eftersom jag lärt dem detta skulle de potentiellt kunna börja göra en galoppiruett, följd av några sidvärtsrörelser och en ryggning när de har tråkigt? Om jag lärde dem stegra på kommando kan jag inte tänka mig att hästarna skulle få för sig att använda detta mot mig mer än ryggningar och ökad galopp. Jag menar, stegra, bocka och ett gäng andra skolor i luften kan de redan rent fysiskt - jag ser det i hagen nästan dagligen - det är ju inget jag lär dem! Det enda jag lär dem är ju att göra en specifik rörelse när jag gör ett speciellt tecken.

Visst kan hästen börja stegra för att komma undan, precis som det finns hästar som protesterar genom att vägra gå framåt, kasta sig åt sidan eller sticka. Vissa protester är farligare än andra, naturligtvis, och kan kräva mer av sin ryttare för att få bukt med igen. Men det är ju inte för att ryttaren lärt hästen stanna på kommando som hästen protesterar genom att inte gå fram, lika lite som det hänger ihop att en häst som lärt sig stegra på kommando protesterar genom att stegra.

Däremot kan jag kanske gå med på att vissas sätt att "lära hästen att stegra på kommando" kan bädda för framtida problem. Exempelvis att hitta ett sätt att irritera hästen såpass att den stegrar av protest - och sedan använda detta som ett "kommando"... Jag har exempelvis sett varianter där man drivit hästen hårt framåt mot en likaledes hårt bromsande hand. Det är ju direkt respektlöst och man får förståelse för att en sådan häst blir less och protesterar mot fler saker med tiden... :mad:

Måste säga att jag tycker du är väldigt oseriös i ditt hanterande av hästar. Jag personligen tycker INTE det är okej att ställa sig och stegra på ponnyn i fråga, mitt i vägkorsningar osv som jag sett att du gjort. Vilket du även har lagt ut bilder på. Nej kan tyvärr inte ta en sådan person seriöst. Tycker det är vansinigt!:eek:

´

okej :) är det mer seriöst att stegra på en gräsplätt då eller ? ;)

Angående "konster" såsom att stegra på befallning exempelvis, har jag ngt att berätta. Det tog mej ca 1 år att "lära bort" detta beteende på en av mina hästar, (han är i himlen nu, RIP). Hans förra ägare var 15 år när jag tog över och hon tyckte ju naturligtvis att detta var skitkul ! Stegra hästen och slå bakut direkt i landningen... Hon hade såklart också "en speciell teknik" för att genomföra detta. MEN... hästen var ju inte dum.. detta tog han till utan befallning när han tyckte ngt var tråkigt, inte ville gå framåt elr liknande. Så man ska vara väldigt medveten över vad man lär sina hästar, de har ju faktiskt fått lov att göra si elr så... har man otur så dyker det upp på dom mest olämpliga tillfällena !!

Okej, Men kan säga att denna häst har jag haft på foder och haft medryttare på och det har aldtig varit problem. när hon inte vill något så stannar hon och vägra göra något . Hon har aldrig stegrat för hon vill ha av en eller tycker det är så man gör när man blir sur . och då har ju massa andra också ridit , nybörjare till väldigt duktiga.

Kan erkänna att första året jag lärde henne kunde hon använda de lite hur som helst. Men det berodde ju på att hon inte visste när hon skulle göra de och så. men det är ju någt man lär henne då också. och nu är hon inte alls sån. Detta är en häst som aldrig bockar eller stegrar. Är för fint för sån ;) haha (asså enligt henne )

Men alltså, det där köper jag inte. Jag har lärt mina hästar t.ex. sidvärtsrörelser, piruetter, rygga, dra på ordentligt i galoppen - allt enligt mina kommandon. Menar du att eftersom jag lärt dem detta skulle de potentiellt kunna börja göra en galoppiruett, följd av några sidvärtsrörelser och en ryggning när de har tråkigt? Om jag lärde dem stegra på kommando kan jag inte tänka mig att hästarna skulle få för sig att använda detta mot mig mer än ryggningar och ökad galopp. Jag menar, stegra, bocka och ett gäng andra skolor i luften kan de redan rent fysiskt - jag ser det i hagen nästan dagligen - det är ju inget jag lär dem! Det enda jag lär dem är ju att göra en specifik rörelse när jag gör ett speciellt tecken.

Visst kan hästen börja stegra för att komma undan, precis som det finns hästar som protesterar genom att vägra gå framåt, kasta sig åt sidan eller sticka. Vissa protester är farligare än andra, naturligtvis, och kan kräva mer av sin ryttare för att få bukt med igen. Men det är ju inte för att ryttaren lärt hästen stanna på kommando som hästen protesterar genom att inte gå fram, lika lite som det hänger ihop att en häst som lärt sig stegra på kommando protesterar genom att stegra.

Däremot kan jag kanske gå med på att vissas sätt att "lära hästen att stegra på kommando" kan bädda för framtida problem. Exempelvis att hitta ett sätt att irritera hästen såpass att den stegrar av protest - och sedan använda detta som ett "kommando"... Jag har exempelvis sett varianter där man drivit hästen hårt framåt mot en likaledes hårt bromsande hand. Det är ju direkt respektlöst och man får förståelse för att en sådan häst blir less och protesterar mot fler saker med tiden... :mad:

Vissa vill ju faktiskt göra annat med sin häst an att bara rida och tävla :) och alla har ju olika endamål att nå upp till. en del tricktränar och en del tävlar bara på dem. Och vissa, som jag tycker om att göra allt som går på en häst.

Tycker det är super kul med folk som också har av inresse att lära sina hästar saker.
Te.x stegringen har jag faktiskt haft användning av när jag skulle skrämma bort en dum fågel som tänkte anfalla ! ;)

kram

:bow:

Gör man RÄTT med NH "metoden" så är det ofta positiva resultat. Men som du/älgen säger är det inga trix och konster utan det naturliga sättet att mötas med hästar
Hur många gör rätt:crazy:

Att man själv är naturlig i sitt bemötande mot hästar- är naturligt.
Inte NH.

Lär dig förstå en häst o se till vad den har för behov i första hand. DET är hästmannaskap.

När Nh utövare rycker så mkt i repgrimman att hästen inte bara börjar resa sig utan även ruskar vilt på huvudet är groteskt. De fattar inte hur känslig nacken är. Hästen betér sig precis som om den har slagit i huvudet.
De har bara lärt sig att munnen är känslig- inte på flera mils när som nacken.

Senast ändrad:

Nu va ju inte frågan hur många som gör rätt. Jag la bara fram min syn på saken för älgen.

Hajjar inte riktigt varför du förklarar detta för mig???

Nu beskrev jag min erfarenhet av att "lära" häst stegra. Nu antar jag att du är vuxen och vet vad du pysslar med. I mitt fall var tösen 15 år när jag tog över hästen och hon fick hästen som 10 åring. Hon fick klara sej bäst hon kunde utan någon vettig vuxen hästvan person. Så i detta fall blev slutresultatet inte bra. Hästen använde sej av vad den lärt sej i alla möjliga och omöjliga situationer. Fick dock bukt på detta med enträgen avvänjning. Åtminstone med mej på ryggen, efter ett par år så struntade jag i att låta andra rida, då han genast använde sej av detta igen. Men aldrig med barn på ryggen om jag gick bredvid ! Så var med det...

fast jag var där ;) eftersom jag håller på med horsemanship vill jag ju ha en bra kontakt med hästen på svår nivå eller vad man säger. Har inte samma syn som människor som har hästen som tävlingshäst, eller att roa sig med. HAr den som kompis och vill därför tänja gränserna ;)

så för att jag tävlar med min ponny betyder det att jag inte har bra kontakt med honom? ...

så för att jag tävlar med min ponny betyder det att jag inte har bra kontakt med honom? ...

har inte skrivit att de som tävlar inte har nån kontakt.

skrev att jag inte köpt henne som tävlings ponny och då är jag inte efter att hon ska vara duktig utan är med inresserad av att ha henne som kompis och då är det viktigare att träna saker som inte är lika viktigt för en som kommer kanske en gång om dagen och rider hästen och bara tränar för tävla. och de var ett exempel bara.

Jag tävlar också ibland för skojjs skull. Men är inte den där tävling människan som använder hästen bara för att tävla.

Vad du har för kontakt med din häst skiter ja i :)

Jag har själv hållit på med NH i mååånga år innan jag tröttnade och insåg att detta inte var vägen att gå. För mig är det numera horsemanshit, och inte alls naturligt. Rygga, flytta dig, gap och skrik, så uppfattar jag att många har tagit NH trenden. .

haha xD vad är det för "horsemanshit" du lärt dig då?

Jag tycker att det är helt knäpptyst när dom utför det och får verkligen hästen med sig. Man tar givetvis hjälp av utbildade inte amatörer. :rofl:

Måste säga att jag tycker du är väldigt oseriös i ditt hanterande av hästar. Jag personligen tycker INTE det är okej att ställa sig och stegra på ponnyn i fråga, mitt i vägkorsningar osv som jag sett att du gjort. Vilket du även har lagt ut bilder på. Nej kan tyvärr inte ta en sådan person seriöst. Tycker det är vansinigt!:eek:

Gud vad trött man blir på smrk:are:devil::devil::devil:....
Tror du verkligen att du är anonym? :o

Óch nej det du skriver om är ingen vägkorsning, det var rondell.
I sandgropen... öde.. bilfri.. död... enbart hänt 1 gång

Skulel det vara bättre att stegra i en rondell???

är de bra att stänga in en häst i en box?, nästan lika dum fråga. Tycker man det är kul att stegra i en rondell istället för en vanlig äng spelar väl inte roll. det skulle bli ett kul och minnesvärd kort,

here is the photo :D

35853_1246227717.jpg

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar