häst gör bus när jag kollar bort

Sv: häst gör bus när jag kollar bort

en häst i riktig panik vill ni INTE ha lös i stallet, den skiter fulltständigt i er då.

som föregående skrev : ta en kurs i nh så du vet vad du sysslar med,förhoppningsvis av någon "riktig nh människa" och inte av någon bluff hitte på(dom finns det några av..)

föressten har jag varit på flera olika kurser, ska en på sommar också, då ska jag ta upp lite saker jag behöber bukt på :) Men vill gärna börja lite med det redan nu så man slipper sitta kvar på de gamla problemen och börja med nya till sommaren istället :)

Jag tror du får backa några steg med din häst,alltså moment.
Står hon stilla när du sitter upp ex?

Är det inte lite svårt för din häst att lära sig stå still när det är massa orosmoment i närheten som foder,andra hästar,öppna dörrar? Sånt här är bäst att träna i lugn miljö. När det sitter i en ostörd miljö kan man börja höja kraven

Jag tror du får backa några steg med din häst,alltså moment.
Står hon stilla när du sitter upp ex?

Är det inte lite svårt för din häst att lära sig stå still när det är massa orosmoment i närheten som foder,andra hästar,öppna dörrar? Sånt här är bäst att träna i lugn miljö. När det sitter i en ostörd miljö kan man börja höja kraven

nej hon står still när jag sätter mig upp. de andra hästarna står i sina boxar och äter med stängda dörrar när jag tränar ponnyn. foder har vi i foder kammaren , det är morgon burkar med lock som står precis utanför boxarna. men de brukar vara de sista hon kollar då de är väligt täta.:) Är med hon som är den som ställer till mer stökigheter utav alla hästar. de andra brukar inte vilja gå ut från sina boxar. de är nöjda med att stå inne och äta hö :)

det har gått bättre nu med allt då jag har fått tips av en person som vet vem jag är och verkligen förstår vad jag menar :P så det är inte så svårt att lära henne är bara att jag behövde mer hjälp med idér att göra, men har nog de jag behöver nu. men tack för ditt tips ! :)

Är det nu NH trådskaparen vill hålla på med så kan vi inte göra så mycket åt det, eller hur? Jag håller med om att en kurs i hästvett skulle vara bättre, men det är väl bättre att tipsa om en snygg tröja om personen vill ha en snygg tröja, istället för att tipsa om ett par byxor ;)

Nh är inte det samma som att ställa hästen i boxen med öppen dörr.
Varför ska folk ha så svårt att begripa att NH är inga speciella övningar. Horsemanship är inga övningar.

Nh är inte det samma som att ställa hästen i boxen med öppen dörr.
Varför ska folk ha så svårt att begripa att NH är inga speciella övningar. Horsemanship är inga övningar.

:bow:

Gör man RÄTT med NH "metoden" så är det ofta positiva resultat. Men som du/älgen säger är det inga trix och konster utan det naturliga sättet att mötas med hästar

Är det nu NH trådskaparen vill hålla på med så kan vi inte göra så mycket åt det, eller hur? Jag håller med om att en kurs i hästvett skulle vara bättre, men det är väl bättre att tipsa om en snygg tröja om personen vill ha en snygg tröja, istället för att tipsa om ett par byxor

:idea:

:bow:

Gör man RÄTT med NH "metoden" så är det ofta positiva resultat. Men som du/älgen säger är det inga trix och konster utan det naturliga sättet att mötas med hästar

Precis..

Men det vet väl jag också att det inte är, och vart har jag skrivit att jag håller med om att TS bör hålla på med NH? :grin: Jag tycker inte att det är rätt väg men TS kommer inte att sluta med "NH" bara för att vi säger åt henne att göra det. Om vi däremot tipsar henne om att lära sig riktig NH, dvs under översikt av tränare, så är det väl i alla fall aningens bättre än att hålla på med denna ihopsnickrade, felaktiga NH.

Måste bara säga att NH inte bara handlar om att vifta med rep, vilket många anti-NHare brukar påstå. Jag föredrar helt klart en annan hästhållning än en NH-baserad, men har jobbat i flera år i ett stall där all hantering grundades av NH och trots att jag inte höll med om allt, så kunde jag se att de hade en poäng i en del saker.

detta är ingen horsemanship utan makterror och kontrollbehov, lägg det på något annat än dina stackars hästar.:devil:

detta är ingen horsemanship utan makterror och kontrollbehov, lägg det på något annat än dina stackars hästar.:devil:

självklart (y) jag slår dem blå varje dag också för att för att läga salt på såret:devil:

Men det vet väl jag också att det inte är, och vart har jag skrivit att jag håller med om att TS bör hålla på med NH? :grin: Jag tycker inte att det är rätt väg men TS kommer inte att sluta med "NH" bara för att vi säger åt henne att göra det. Om vi däremot tipsar henne om att lära sig riktig NH, dvs under översikt av tränare, så är det väl i alla fall aningens bättre än att hålla på med denna ihopsnickrade, felaktiga NH.

Måste bara säga att NH inte bara handlar om att vifta med rep, vilket många anti-NHare brukar påstå. Jag föredrar helt klart en annan hästhållning än en NH-baserad, men har jobbat i flera år i ett stall där all hantering grundades av NH och trots att jag inte höll med om allt, så kunde jag se att de hade en poäng i en del saker.

jag har aldrig lärt mig nh på eget sätt :) har börjat med såna som är duktiga, Och är westernryttare, och jag tycker de är superbra eftersom min ponny har blivit verkligen som en kompis för mig . och jag har till och med fått erjudanden åt alla håll att sälja henne. Men det vet jag inte om jag vill. är ju faktiskt jag som har fått henne sån. då vill man ju inte sälja henne :/

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig lärt mig nh på eget sätt :) har börjat med såna som är duktiga, Och är westernryttare, och jag tycker de är superbra eftersom min ponny har blivit verkligen som en kompis för mig . och jag har till och med fått erjudanden åt alla håll att sälja henne. Men det vet jag inte om jag vill. är ju faktiskt jag som har fått henne sån. då vill man ju inte sälja henne :/

Då kanske det är bättre att lära henne stå still uppbunden i stallgången med Nh istället för att enagera dig om hon rör ett ben eller går ut i stallgången när du lämna dörren öppen eller att hon ska stegra sig eller buga ?!

Senast ändrad:

Är det nu NH trådskaparen vill hålla på med så kan vi inte göra så mycket åt det, eller hur? Jag håller med om att en kurs i hästvett skulle vara bättre, men det är väl bättre att tipsa om en snygg tröja om personen vill ha en snygg tröja, istället för att tipsa om ett par byxor ;)

Ne hej du ...Jag tipsade om en jacka att lägga över tröjan så den inte syns ;)

Då kanske det är bättre att lära henne stå still uppbunden i stallgången med Nh istället för att enagera dig om hon rör ett ben eller går ut i stallgången när du lämna dörren öppen eller att hon ska stegra sig eller buga ?!

Jag har redan fått pli på detta nu , eller är på väg iallfall , men tack för tipset;)

Stegra och buga har jag redan nämt att det är saker hon kan från 2 år tillbaka och är inget jag behöver träna längre (y)
sen har jag inte gjort det på ett år ungefär då jag inte har haft någon orsak. förut uppträdde jag med henne , men har inte gjort de på ett år så jag har som sagt ingen användning av det. om ingen frågar om att se det, eller om man ska ta kort då brukar ja göra de :) men det var väldigt längesen.

Hon använder det INTE om inte jag säger till henne och det behöver man en speciell teknik för att göra, som många folk inte gör när de rider.

Kram

Jag har själv hållit på med NH i mååånga år innan jag tröttnade och insåg att detta inte var vägen att gå. För mig är det numera horsemanshit, och inte alls naturligt. Rygga, flytta dig, gap och skrik, så uppfattar jag att många har tagit NH trenden. I vissa fall används det fortfarande på ett någolunda godkänt sätt. Men många använder det endast som ett maktmissbruk. Så jag håller mig till normalt vett, och följer mina och hästens instinkter istället.

Måste säga att jag tycker du är väldigt oseriös i ditt hanterande av hästar. Jag personligen tycker INTE det är okej att ställa sig och stegra på ponnyn i fråga, mitt i vägkorsningar osv som jag sett att du gjort. Vilket du även har lagt ut bilder på. Nej kan tyvärr inte ta en sådan person seriöst. Tycker det är vansinigt!:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Angående "konster" såsom att stegra på befallning exempelvis, har jag ngt att berätta. Det tog mej ca 1 år att "lära bort" detta beteende på en av mina hästar, (han är i himlen nu, RIP). Hans förra ägare var 15 år när jag tog över och hon tyckte ju naturligtvis att detta var skitkul ! Stegra hästen och slå bakut direkt i landningen... Hon hade såklart också "en speciell teknik" för att genomföra detta. MEN... hästen var ju inte dum.. detta tog han till utan befallning när han tyckte ngt var tråkigt, inte ville gå framåt elr liknande. Så man ska vara väldigt medveten över vad man lär sina hästar, de har ju faktiskt fått lov att göra si elr så... har man otur så dyker det upp på dom mest olämpliga tillfällena !!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar