häst gör bus när jag kollar bort

Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Med min häst hade jag lite samma problem, han tappade fokus på mig och sin uppgift när han inte längre såg mig. Jag jobbar endast med att han ska stå lös på gången, vilket vi har gjort i flera år. Dock har jag i ca 3 år kämpat för att komma över tröskeln att jag ska kunna gå runt ett hörn utan att han flyttar sig (och till er hysteriska, självklart är det tryggt och säkert runt honom). Genombrottet kom i höstas, när jag lärde upp en kompis att tillrättavisa min häst. Det är endast jag som jobbar med honom, alltså ser han inte heller att reglerna ska gälla bara för att andra är kvar på gången= tappade fokus när jag gick. Bad min kompis att kolla honom och bara flytta tillbaka honom om han tog nåt steg, inte prata med honom eller liknande. Då blev jag mycket mer säker och avslappnad när jag gick iväg och efter ett par tillrättavisningar står hästen som ett ljus, trots mat på gången och en matte som fixar i sadelkammaren. Men för säkerhetens skull brukar jag alltid se till att lämna honom minimal tid själv på gången.
Varför jag gör det? Min häst ÄLSKAR det här som en uppgift! Enda sen jag lärde honom att stå lös har det lyst av stolthet från honom för att det är HANS uppgift och han klarar minsann av den. Det har gett mig en mycket mer harmonisk och positiv häst, och jag älskar själv att se min häst trivas och vara uppmärksam :love:

Med min häst hade jag lite samma problem, han tappade fokus på mig och sin uppgift när han inte längre såg mig. Jag jobbar endast med att han ska stå lös på gången, vilket vi har gjort i flera år. Dock har jag i ca 3 år kämpat för att komma över tröskeln att jag ska kunna gå runt ett hörn utan att han flyttar sig (och till er hysteriska, självklart är det tryggt och säkert runt honom). Genombrottet kom i höstas, när jag lärde upp en kompis att tillrättavisa min häst. Det är endast jag som jobbar med honom, alltså ser han inte heller att reglerna ska gälla bara för att andra är kvar på gången= tappade fokus när jag gick. Bad min kompis att kolla honom och bara flytta tillbaka honom om han tog nåt steg, inte prata med honom eller liknande. Då blev jag mycket mer säker och avslappnad när jag gick iväg och efter ett par tillrättavisningar står hästen som ett ljus, trots mat på gången och en matte som fixar i sadelkammaren. Men för säkerhetens skull brukar jag alltid se till att lämna honom minimal tid själv på gången.
Varför jag gör det? Min häst ÄLSKAR det här som en uppgift! Enda sen jag lärde honom att stå lös har det lyst av stolthet från honom för att det är HANS uppgift och han klarar minsann av den. Det har gett mig en mycket mer harmonisk och positiv häst, och jag älskar själv att se min häst trivas och vara uppmärksam :love:

haha brukar göra samma sak med ponnyn, Brukar säga till mama att "vakta" när jag ska göra något om hon är där. då brukar hon göra som din kompis gör. Fast jag har lite strängaare när hon står på gången. då vill jag inte ens att hon flyttar ett ben fram eller nått. för då slutar de med att hon gör en fot i taget tills hon ändå har flyttat sig typ en meter utan att man märker de. som när mamma gör så är ju inte hon lika sträng . då kan hästen ibalnd stå jätte långt ifrån de hon stod innan. Då brukar jag bli sur på mamma varför hon inte har backat tillbaka henne så fort hon har ett steg.;) gaah skönt att såna som du kan svara på detta istället som faktiskt har efarenhet utav de och inte bara tänker på att allt ska vara SÅÅÅ säkert. vad är det för farligt med att ha en box dörr öppen. bara de inte finns nå farligt på stallgången :)

börjar faktiskt tycka synd om din ponny. Den är ett levande väsen och ingen maskin
Ang säkerhet. Har du inte bättre vet så hoppas jag din mamma lär dig lite sådant. INNAN ponnyn eller omgivningen tar skada.

fast jag var där ;) eftersom jag håller på med horsemanship vill jag ju ha en bra kontakt med hästen på svår nivå eller vad man säger. Har inte samma syn som människor som har hästen som tävlingshäst, eller att roa sig med. HAr den som kompis och vill därför tänja gränserna ;)

Tycker det mer låter som om hästen skall vara din slav som inte får göra någon ting utan din tillåtelse.

Har själv en Shetlandponny hemma som tycker om att hitta på saker som hon inte får göra.
Kan ta som exempel på att hon ibland brukar gå lös till och från hagen och för det mesta går hon 2m bakom dem hästarna jag leder och går där ända in i hagen men ibland får hon för sig att stanna på vägen till hagen och när hon ser att jag är på väg mot henne så springer hon i en båge runt mej (då hon vet att man inte gör så) och in i hagen då jag låter den nedre tråden vid insläppet vara öppen.

Vad jag gör, skrattar gott åt henne och är glad för att mina hästar har lite egen vilja och tänkande.

börjar faktiskt tycka synd om din ponny. Den är ett levande väsen och ingen maskin
Ang säkerhet. Har du inte bättre vet så hoppas jag din mamma lär dig lite sådant. INNAN ponnyn eller omgivningen tar skada.

Okej om du tycker synd om henne. det har du all rätt att göra, men jag tränar henne på det sätt som funkar på hennes och mitt sätt och eftersom du aldrig har träffat henne , vet du inte hur kaxig hon kan vara om man inte ger henne regler. efter den träningen att hon inte får röra benen runt sig är nått hon verkligen har blivit lugn med. Nu står hon med huvudet sänkt och liksom sover istället för att stressa upp sig som hon gjorde i början när jag köpte henne. att inte låta henne gå ett steg är inte nått för att jag inte stör mig eller nå. det är för att säga till att hon faktiskt kan stå still och behöver inte röra sig fram och rillbaka eftersom det är det hon göra
gärna. Och eftersom jag faktiskt gör framsteg genom den metoden och hästen har blivit så lugnare så kan jag faktiskt inte säga att jag tycker synd om henne ;)

Tycker det mer låter som om hästen skall vara din slav som inte får göra någon ting utan din tillåtelse.

Har själv en Shetlandponny hemma som tycker om att hitta på saker som hon inte får göra.
Kan ta som exempel på att hon ibland brukar gå lös till och från hagen och för det mesta går hon 2m bakom dem hästarna jag leder och går där ända in i hagen men ibland får hon för sig att stanna på vägen till hagen och när hon ser att jag är på väg mot henne så springer hon i en båge runt mej (då hon vet att man inte gör så) och in i hagen då jag låter den nedre tråden vid insläppet vara öppen.

Vad jag gör, skrattar gott åt henne och är glad för att mina hästar har lite egen vilja och tänkande.

hehe okej :)

Åå nej jag vill inte att hon ska vara min slav . Handlar om att få henne att vara trygg i mitt sällskap och det är nått hon inte protesterar i mot. tror du verkligen jag skulle kunna få henne att bli en slav utan hennes egna vilja också? Hon väger 500 kg och vill inte hon nått så kan hon faktiskt göra vad hon vill. Och jag har aldrig tvingat henne till något. Hon tycker detta är kul och jag ställer aldrig för höga krav. Men jag måste ha stränga regler annars tar hon gärna överstyr då hon är en häst som väldigt gärna tar chansen om inte det finns regler. ;)

Hästen står ju faktiskt inte alltid på stallgången. och när jag ställer henne där för att sadla och så. Då vill inte jag att hon ska gå några steg framåt. Att få henne att ite gå fram med nått ben har att göra med att då vet hon att hon har liksom "brutit" uppgiften och ibland kan hon få för sig att det är okej att bara gå fram en massa meter. Sen kanske så är det ju en annan sak om det tillexempel tar fram ett ben för att ändra ställning att stå. men det är ju itne samma sak som harr gå fram ett steg. Varför ska de behöva gå fram ett steg när man pysslar med dem . Knoppar du man på din häst skulle börja gå fram några steg , tycker du det är trevligt då ? :)

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.annars är det bara att fråga. Men kom ihåg fråga istället för att skriva . ÅÅ jag tycker så synd om hästen ;)

håller med.

Till ts
Dessutom att din häst blivit lugnare osv kan betyda också att den har stänkt av, att det är olycklig. Man kan få en häst att göra det den inte vill, så det betyder inte att din häst gör som du vill för att DEN vill.
Du verkar ha ett för stort kontrollbehov och vill du ha gnistan kvar i din häst så hade jag släppt efter rejält på kontrollen! givetivis ska den inte får göra som den vill hit och dit men någon måtta får det vara :grin:

Jag har sätt NH tränade hästar som väger 500kg och mer men det spelar ingen roll då dem är så mentalt nerbrutna, skall även skriva att jag även har sätt NH tränade hästar som inte är det.

Man kan tvinga en häst på olika sätt ett sätt är genom våld och ett annat genom mentalt övertag.

Ser inte fördelen med att en häst inte får flytta på sig när man håller på med den oftast gör hästarna inte det för att ”jävlas” med oss utan för att stå bekvämare.

Jag har varit och skot hästar där ägaren säjer till hästen när hästen bara ställer sig på ett annat sätt för att göra det lättare att lyfta och hålla upp den hoven jag vill ha och det får dem en tillsägelse för.

Vill även passa på att skriva att dem tre hästarna jag har hemma är trygga och lugna både hemma och på borta plan utan att vara NH tränade.

håller med.

Till ts
Dessutom att din häst blivit lugnare osv kan betyda också att den har stänkt av, att det är olycklig. Man kan få en häst att göra det den inte vill, så det betyder inte att din häst gör som du vill för att DEN vill.
Du verkar ha ett för stort kontrollbehov och vill du ha gnistan kvar i din häst så hade jag släppt efter rejält på kontrollen! givetivis ska den inte får göra som den vill hit och dit men någon måtta får det vara :grin:

Hästen är inte olycklig. har haft henne i 3-4 år och jag vet allt om henne . Hon trivs just nu som bäst för jag har flytatt hem dem , och förut stod jag på en ridskola med henne. då fick jag veta hur hon var när hon inte trivdes ;) Jag är inte ute efter att ha kontroll över henne . Är ju tvärtom , Vill ha hjälp att hitta en lösning att jag ska slippa säga till henne istället för hon står i boxen lugn och liksom tänker till innan hon gör nått. för hon är inte rikigt den som tänker innan hon gör nått, Kommer på mer efter hon gjort de.

Jag har sätt NH tränade hästar som väger 500kg och mer men det spelar ingen roll då dem är så mentalt nerbrutna, skall även skriva att jag även har sätt NH tränade hästar som inte är det.

Man kan tvinga en häst på olika sätt ett sätt är genom våld och ett annat genom mentalt övertag.

Ser inte fördelen med att en häst inte får flytta på sig när man håller på med den oftast gör hästarna inte det för att ”jävlas” med oss utan för att stå bekvämare.

Jag har varit och skot hästar där ägaren säjer till hästen när hästen bara ställer sig på ett annat sätt för att göra det lättare att lyfta och hålla upp den hoven jag vill ha och det får dem en tillsägelse för.

Vill även passa på att skriva att dem tre hästarna jag har hemma är trygga och lugna både hemma och på borta plan utan att vara NH tränade.

okej, men jag skrev ju inte inte att hon fick ställa sig bekvämt ? jag skrev om hon tar ett steh framåt för att hon vill gå nånstans. då backar jag ju henne alltid. För gör hon de hela tiden så kommer hon ju bara längre och längre fram. Har en gräns där hon inte får gå över. och där ska hon ju hålla sig. vill ju inte ha bakern framför mig när jag tränsar. då ska hon ju lärt sig att stå still när man pysslar och så med henne. Varför skulle hon bli mentalt nedbruten av en regel som jag tycker hästen ska lyda. Hon till och med vill ju hellre vara lös är bunden.- för när hon är bunden blir hon rastlös står hon lös då är det ett jobb för henne att tänka . hon är en häst som måste hela tiden tränas med saker även fysiskt och sykiskt. så hon mår bara bra av att få tänka lite ibland vad hon gör.

,

...och så startar du en tråd med att du har problem med just lydnaden...

haha ja? ;) jag vill ju veta just en grej som jag inte riktigt vet du jag ska träna bort:) Men jag tränar ju henne fortfarande med massa annat som passar henne och mig. Men ibland kan man faktiskt få lite problem och då tänkte jag fråga om tips :P

Okej, ja det finns såna hästar tyvärr , Min häst sprang över folk när jag köpte henne. kolla efter andra hästar hela tiden och var helt förstörd av att människor slagit henne förut. nu för tiden så kan en 5 åring hantera henne . Så den skillnaden har jag gjort. Och jag har inte slagit henne eller varit speciellt hård mot henne. Jah sätter regler för att hon ska veta vad som är rätt eller fel, och självklart har hon lite kvar av att kolla vart andra hästar är, men så mycket jag kan göra med henne nu för tiden.och hon är jämt glad. för 3-4 år sen när jag typ fick henne var hon så beronde utav andra hästar så hon skaffa sig jämt en "bästis " som hon aldrig ville lämna. Men nu när jag ser henne gå i den stora hagen kan hon ibland komma fram gnäggande och bara stå vid grinden själv vid mig även fast de andra hästarna står längst bort. Tror du den hästen är mentalt nedbruten då ? :) Kan ingen annan kunna få den hästen ned bruten som har varit i tyskland ,finland eller i sverige. Kan nog inte en 15 åring.(som jag var då ) kunna bryta ner en häst med otroligt stark psyke. vet hur en häst är när den är mental nedbruten , köpte mig en som gått på ridkola hela sitt liv som var så snäll, men ändå aldrig nå glad. i dag är hon världens piggaste häst springer som med eld i baken i skogen och de som hälsar på henne tycker hon ser ut som en unghäst även fast hon är 18 år. Tyvärr är det många som tycker att hon blivit FÖR pigg bara för de var vana med den snälla hästen som släpa fötterna i marken(som nästan skulle avlivas prg de :O ). Men de behöver ju inte rida henne nå mer ändå så :P
hoppas du kanske förstår att jag kan inte ge henne allt för mycket vilja eftersom hon fortfarande kan ha lvar ett litet skydd för att skydda sig och hon behöver verkligen nån som håller henne på plats . Hon känner sig säker då.
Kram

måste bara fråga när alla verkligen går på en person så här. Är inte de att mentalt bryta ner en människa också ? liksom att skriva tycker synd om ponnyn, bla.bla. Liksom INGEN här har ju nån aning om hur hon mår eller nånting bara för man frågar en fråga som NI tycker är dåligt. Alla hästar är olika då måste de behandlas olika också.

Vad jag vet går NH ut på att just utan tvång och våld skapa en fin relation med lugna och trygga hästar som resultat, som älskar att vara med sin människa, och detta kan mycket väl åstadkommas med "nh-tänk" och vettig nh-hantering, eller vad man nu vill kalla det.

Tyvärr finns det människor som säger sig hålla på med NH men som helt och hållet har missuppfattat det; de vill få lydiga hästar som följer dem, de gör olika "nh-övningar" alltså endast praktiska saker för att komma dit (där även en viss nivå av tvång ingår), istället för att ändra på sitt eget tänk. Det är dessa personer som sprider "det dåliga ryktet" som faktiskt verkar finnas mot NH, bland icke nh-människor.

Så, kan vi kalla dessa s.k. nh-människor för wanna be nh-människor eller något helt annat, och låt oss som faktiskt håller på med NH och som använder oss av ett naturligt och bra sätt att kallas för riktiga nh-människor. Då slipper vi kanske alla fördomar och nedlåtande citat som riktas åt NH I ALLMÄNHET.

Jag hoppas att jag fick fram mitt budskap på ett tydligt sätt.

Håller med älgen mfl

Du vil ha en häst som inte tänker och är själv .. alltså din slav.
För mig låter de som att ta bort hästens personlighet , samma sak som med lobotomi .

Varför skall hästen bli nollställd... att den blivit lugn ser ut för mig som den stängt ner totalt.

Du vill inte ha en häst du vill ha en trähäst .

Utveckla din hästs personlighet i stället vilket den verkar ha mycket av så får du en betydligt trvligare å kärare kompis.

Begriper inte de här med alla jä----dra nh hit å dit

vart tog normalt sans å vett vägen ???

gubbtjyven som själv tränar efter LTT METODEN ...

LUNG . TÅLAMOD OCH TID

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA