Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.

Nä, det är ingen olycka när en hundägare skiter i att träna sin hund tillräckligt och inte anpassar sitt hundägande efter vad för sorts hund hen har.
Hur skulle han tränat sin hund?
Kan vara bra att veta, tänker att alla hundägare borde i så fall träna sina hundar såsom du föreslår.

Det kan ju trots allt vara så att hunden inte reagerat på hästar tidigare, men att den denna gången gjorde det eftersom den sprang och hunden blev triggad. Kan ju vara så att hunden aldrig hoppat ut ur bilen förut utan kommando, men att den här gången blev triggad av en springande häst. Kan ha varit så att hunden är van vid att vara lös och lyder utmärkt, men att dne här gången slog den dövörat till mer än någonsin tidigare. Fast inget av detta vet mer än hundägaren så jag måste säga att det är rätt grovt att hysa sånt agg mot honom för en olycka. Det var ju inte så att han hetsade hunden till attack.

Min Enya hade jag lös i 11 år, jag kunde bryta henne när hon skulle jaga tex harar på åkrarna, eller för all del katter, så att hon inte gjorde det. Men 11 år gammal fick hon upp vittring på hare och gav sig av utan att bry sig om mig. Kom tillbaka utan hare en stund senare. 11 år, hon dog en halv månad före 12 års dagen, så hela hennes liv kunde jag bryta henne, utom den där gången som 11 åring.

För mig bevisar det bara att vi inte kan bestämma och kontrollera allt, faktiskt. De är egna individer. Hur bra träning vi än har så kan det gå bet en dag. Det var för övrigt alltid koppel efter den händelsen.

Jag önskar att det blev mer konsekvenser för hundägare som brister i sitt ansvar. Jag hoppas att han tvingas betala hela summan som det kostar hästägaren. Oavsett vad det leder till dör hans egen del. Han gjorde rätt medvetet val när han valde att inte ha nån försäkring.

Mtp domen mot hundägaren vars hund skrämde en travhäst för några år sen så känns det som att det finns en chans iaf att han får betala för skadorna hans hund orsakat.

Var har jag argumenterat emot detta? Om du inte vill ta diskussionen kring vad du skrivit tidigare så säg det bara. :)

Fast här var inte ett litet misstag. Det här misstaget kan kostar en häst dess liv. Jag hoppas verkligen att jag aldrig gör ett så gigantiskt misstag!
Det är en olycka som hundägaren med största sannolikhet kommer stå för ekonomiskt, och dessutom gissar jag att han mår dåligt över situationen över att HANS älskade hund skadade någon annans älskade häst. En normal funtad hundägare känner så.

Men han har inte betett sig oansvarigt eller hemskt på något vis såsom du beskriver. Det var en olycka.

Det är en olycka som hundägaren med största sannolikhet kommer stå för ekonomiskt, och dessutom gissar jag att han mår dåligt över situationen över att HANS älskade hund skadade någon annans älskade häst. En normal funtad hundägare känner så.

Men han har inte betett sig oansvarigt eller hemskt på något vis såsom du beskriver. Det var en olycka.
Han kommer nog med största sannolikhet inte stå för det ekonomiskt med tanke på att han varken har hund eller hemförsäkring. Om han nu inte är väldigt rik då..

Har han inga pengar så finns där inget till hästägaren. Sedan är ju inte alla hundägare normalt funtade, det kanske är jämt spritt över alla hundraser men hursom det märks mer hos de som har modell kamphundar av diverse blandning o modell. Jag hoppas också hunden redan är avlivad en normalt funtad hundägare skulle ta det beslutet själv.

Har han inga pengar så finns där inget till hästägaren. Sedan är ju inte alla hundägare normalt funtade, det kanske är jämt spritt över alla hundraser men hursom det märks mer hos de som har modell kamphundar av diverse blandning o modell. Jag hoppas också hunden redan är avlivad en normalt funtad hundägare skulle ta det beslutet själv.
Jo, jag har en del fördomar om kamphundsägare själv, faktiskt. Å andra sidan verkade denna man vara en byggarbetare, vilket i min värld är ett steg upp från kategorin som vanligtvis har den rasen som pittförlängare.

Han kanske har gjort det? Eller så inser han att hunden aldrig får följ med någonstans längre där det finns djur?

https://www.aftonbladet.se/sportbla...-pa-umaker-travbana-varning-for-starka-bilder

Hästägaren säger nedanstående om hundägaren i artikeln;
"Han har varken hemförsäkring eller hundförsäkring. Även om han har intentioner att betala är det extremt stora belopp det rör sig om, flera hundra tusen kronor.

– Jag hade precis tänkt köpa min första lägenhet men nu kanske jag måste använda min handpenning till det här utgifterna. Just nu är allt mycket ovisst och oklart och mycket jobbigt. Men jag försöker hålla hoppet uppe. Det är tufft att bara gå in från hagen. Träningen av de övriga hästarna får jag ta så mycket jag orkar."

Han har kanske en bil att sälja. Ett hus.

Men det kommer ju dock dröja väldigt länge innan hästägaren får pengar. Om han ens har något hus eller andra tillgångar att sälja.
Det är förstås en tråkig situation som han borde ha undvikit, men det är ju inte så att han står utan ansvar, han ska ju som ansvarig för att betala om man ser till lagen. Tänker jag.

Det är förstås en tråkig situation som han borde ha undvikit, men det är ju inte så att han står utan ansvar, han ska ju som ansvarig för att betala om man ser till lagen. Tänker jag.
Ja där är vi helt eniga.
Jag tycker bara inte det låter ansvarsfullt att vare sig ha försäkring för hund eller hem.
I såna fall får man ju se till att ha stooor buffert.
Nu blir ju hästägaren drabbad eftersom han inte har försäkring. Det står i artikeln att hon nog får vänta med att köpa lägenhet eftersom hon behöver lägga ut några hundra tusen.

Ja där är vi helt eniga.
Jag tycker bara inte det låter ansvarsfullt att vare sig ha försäkring för hund eller hem.
I såna fall får man ju se till att ha stooor buffert.
Nu blir ju hästägaren drabbad eftersom han inte har försäkring. Det står i artikeln att hon nog får vänta med att köpa lägenhet eftersom hon behöver lägga ut några hundra tusen.
Precis, han borde haft försäkring. Det är viktigt att ha.

Min Enya hade jag lös i 11 år, jag kunde bryta henne när hon skulle jaga tex harar på åkrarna, eller för all del katter, så att hon inte gjorde det. Men 11 år gammal fick hon upp vittring på hare och gav sig av utan att bry sig om mig. Kom tillbaka utan hare en stund senare. 11 år, hon dog en halv månad före 12 års dagen, så hela hennes liv kunde jag bryta henne, utom den där gången som 11 åring.

För mig bevisar det bara att vi inte kan bestämma och kontrollera allt, faktiskt. De är egna individer. Hur bra träning vi än har så kan det gå bet en dag. Det var för övrigt alltid koppel efter den händelsen.

Det är sånt här som gör att jag inte per automatik tänker att det måste vara en värdelös hundägare när en lös hund ställt till med något. Visst vet jag många som har noll koll och vars hundar får gå lösa trots att de sticker, sliter sig eller rymmer utan att ägarna bryr sig särskilt mycket.
Men jag vet också folk som inte haft minsta anledning att tro att något skulle hända, där hunden inte bara av ägaren utan av alla setts som bombsäker och superlydig - tills den plötsligt bestämde sig för att springa fram till en annan hund, jaga en katt, göra ett utfall mot ett barn eller vad det nu kan vara.

Det är sånt här som gör att jag inte per automatik tänker att det måste vara en värdelös hundägare när en lös hund ställt till med något. Visst vet jag många som har noll koll och vars hundar får gå lösa trots att de sticker, sliter sig eller rymmer utan att ägarna bryr sig särskilt mycket.
Men jag vet också folk som inte haft minsta anledning att tro att något skulle hända, där hunden inte bara av ägaren utan av alla setts som bombsäker och superlydig - tills den plötsligt bestämde sig för att springa fram till en annan hund, jaga en katt, göra ett utfall mot ett barn eller vad det nu kan vara.

Fast hur troligt är det att en person som varken har hundförsäkring, hemförsäkring och vars hund är en pitbull/bully-korsning är en seriös hundägare som lagt ner tid och energi på att träna sin hund? Det kanske är mina fördomar men jag tror att alldeles för många som passar in på den beskrivningen inte är lika seriösa hundägare som många här på forumet är som håller på med bruks, jakt, lydnad eller annan hundsport.

Precis, det är sådana hundar jag gillar, de som har lite egen hjärna och inte är robotar som gör det människan säger alltid, med det kommer egna åsikter och någon gång att "Nej, det här är roligare, jag tar konsekvenserna av att bryta mot reglerna som matte satt upp". För mig är det det som är del i att vara hund också, det jag gillar med hund. Har väldigt svårt för hundar som är perfekta, aldrig trilskas, gör fel eller tänker själv. Det är ingen hund för mig, det är en robot skapad av människor för att fylla det människan vill ha.

Precis som du skriver finns det hundägare som har noll koll, men också hundägare som tar ansvar och har hund som fungerar som den ska och så plötsligt bryter den mot allt som vanligtvis fungerar. I det här fallet ser jag det som olyckligt att det var en häst och inte en höna eller råtta tex, det hade inte fått lika mycket respons om det varit det. Nu var det någons favoritdjur, husdjur typ, där är egentligen skillnaden.

Fast hur troligt är det att en person som varken har hundförsäkring, hemförsäkring och vars hund är en pitbull/bully-korsning är en seriös hundägare som lagt ner tid och energi på att träna sin hund? Det kanske är mina fördomar men jag tror att alldeles för många som passar in på den beskrivningen inte är lika seriösa hundägare som många här på forumet är som håller på med bruks, jakt, lydnad eller annan hundsport.

Och med det resonemanget hade det väl varit mycket mer logiskt att ytterligare försöka stävja oseriöst hundägande, snarare än att göra sig av med i princip alla samhällsnyttiga arbetshundar som behöver ha drifter för att fungera i vår tjänst? :confused:

Ansvarslagstiftningen för hund är faktiskt bland det mest krävande vi har. Ytterst få andra händelser kräver strikt ansvar av ägaren även om den skadade parten själv har provocerat fram skadan. Bilkörning och liknande är inte ens i närheten.

Om du läser mitt inlägg ser du att det inte handlar specifikt om det här fallet utan är generellt.

Hundförsäkring vet vi väl knappast om han hade, det hade inte påverkat annat än eventuell veterinärvård för hunden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 360
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka