- Svar: 376
- Visningar: 26 922
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du läser mitt inlägg ser du att det inte handlar specifikt om det här fallet utan är generellt.
Hundförsäkring vet vi väl knappast om han hade, det hade inte påverkat annat än eventuell veterinärvård för hunden.
Men går inte hennes försäkring in och täcker så får det bolaget driva mot hundägaren och fogden eller?
Fy fasenHennes hästförsäkring är redan maxad tydligen.
Det är ju dock ingen kompensation direkt att han hamnar hos kronofogden, det hjälper ju ingen.Då hamnar det ju på Kronofogden att driva in väl? Vilket ändå drabbar honom?
Det är olyckligt, men vad vill du ska ske? Han borde haft försäkring, men hade inte, det får han hållas skyldig för. Men vad ska göras åt saken mer än att man får begära det via kronofogden i så fall? Har han hus och bil lär de ju tas i beslag som del i skulden?Det är ju dock ingen kompensation direkt att han hamnar hos kronofogden, det hjälper ju ingen.
Vadå vad jag vill, det är ganska irrelevant. Det är en oseriös person helt enkelt som man inte kan räkna med att få någon ersättning ifrån. Och har han varken hem eller hundförsäkring så har han förmodligen heller inget hus och bil i sitt namn. Sen är det för övrigt inte heller så enkelt att kronofogden tar bil och hus hur som helst.Det är olyckligt, men vad vill du ska ske? Han borde haft försäkring, men hade inte, det får han hållas skyldig för. Men vad ska göras åt saken mer än att man får begära det via kronofogden i så fall? Har han hus och bil lär de ju tas i beslag som del i skulden?
Det är klart det är bättre att få pengarna genom löneutmätning under några år än att inte få dem alls. Även om det är sämre än att få dem direkt.Det är ju dock ingen kompensation direkt att han hamnar hos kronofogden, det hjälper ju ingen.
Hon säger att den redan är maxad pga kostnaden är uppe i ett par hundra tusen nu. Såg nu att andra redan skrivit det.Men går inte hennes försäkring in och täcker så får det bolaget driva mot hundägaren och fogden eller?
Om du läser lite artiklar står hennes namn och hon har en öppen profil på Facebook, så det är bara att skicka ett meddelande.I bland startas det ju insamlingar för att hjälpa djurägare. Detta är ett sånt fall som jag skulle kunna tänka mig att stötta.
Någon som känner henne eller vet om hon skulle vilja ha hjälp?
Hur många hästägare hade klarat av att betala ett par hundra tusen om de varit i samma sits?
Jag tänker tvärt om och han har hus och hyr inte lägenhet. Här omkring är det inte ovanligt att hyresvärden kräver att den som hyr måste ha hemförsäkring om dom ska få hyra. Så att han är husägare var min första tanke.Vadå vad jag vill, det är ganska irrelevant. Det är en oseriös person helt enkelt som man inte kan räkna med att få någon ersättning ifrån. Och har han varken hem eller hundförsäkring så har han förmodligen heller inget hus och bil i sitt namn. Sen är det för övrigt inte heller så enkelt att kronofogden tar bil och hus hur som helst.
Hästägaren är i alla fall medkännande och klok och inser att olyckor kan hända när man har med djur att göra. Jag vet inte om jag hade kunnat vara lika storsint, men det är ju ett karaktärsfel hos mig i så fall. Det betyder inte att hundägaren gjort sig skyldig till någonting oförlåtligt.
"Hundägaren skadades också i attacken då han hamnade under hästen när han försökte avstyra anfallet.
Några dagar efter utfallet rapporterade Sveriges Radio att Länsstyrelsen omhändertagit hunden.
– Jag har absolut inget agg mot hundägaren, önskar honom allt det bästa. Hans hund är som en familjemedlem och han var där och jobbade när hans hund plötsligt stack iväg. Vi råkade vara på fel plats vid fel tillfälle."
Det var inte mina ord, det var hästägaren som uttryckte sig så. Det var inte ord jag skulle valt heller, däremot tycker jag ju att det styrker en teori om att det här inte var något hunden visat minsta tendens till innan. Just för att det är en plats för hästar och han ändå medvetet tog med hunden dit, precis som många andra hundägare.Fast fel plats vid fel tillfälle? Ja, om det var en skogstur det gällde. Nej, eftersom det var en plats avsedd för hästar som de befann sig på. Hästen var alltså på rätt ställe och det var väldigt förutsägbart att det skulle befinna sig hästar på just den platsen. Så nä, jag köper faktiskt inte fel plats och fel tillfälle riktigt.
Det var inte mina ord, det var hästägaren som uttryckte sig så. Det var inte ord jag skulle valt heller, däremot tycker jag ju att det styrker en teori om att det här inte var något hunden visat minsta tendens till innan. Just för att det är en plats för hästar och han ändå medvetet tog med hunden dit, precis som många andra hundägare.
Nej, det skrev jag inte heller, men det finns ju andra ställen att vara på där man kan få hum om hur hunden reagerar på diverse djur och andra stimuli. Det Kan ju också vara så att han frekvent får arbete ute på travbanan. Jag har ingen aning. Det står någonstans att han var där som byggarbetare om jag inte missminner mig.Vet vi att han varit där med hunden innan? Vad var hans funktion på travbanan? Tillfällig besökare t.ex. hantverkare eller travtränare? Eller annat? Oavsett så var det hästen som var på rätt plats och hunden på fel plats.
Han ska väl ha varit byggarbetare. Jag gissar att eftersom hunden följde med på jobbet fick han lov att ta med hunden så han gjorde inget fel.Vet vi att han varit där med hunden innan? Vad var hans funktion på travbanan? Tillfällig besökare t.ex. hantverkare eller travtränare? Eller annat? Oavsett så var det hästen som var på rätt plats och hunden på fel plats.
Hur vet du att det bara var en olycka och att han inte gjorde något fel?Han ska väl ha varit byggarbetare. Jag gissar att eftersom hunden följde med på jobbet fick han lov att ta med hunden så han gjorde inget fel.
Det var fortfarande en olycka.
Jag föreställer mig att om det varit total vårdslöshet och kanske en hund med historik hade vi sett mer om det i artiklarna, och hästägaren hade nog inte varit lika vänligt inställd. Det lär ha varit fler människor på plats som såg vad som hände.Hur vet du att det bara var en olycka och att han inte gjorde något fel?
Det som står i artiklarna som jag läst är att han "var där och jobbade och hunden stack iväg."
Det står ingenstans Hur det kom sig att hunden kunde sticka iväg. Vi vet inte om han var slarvig? Öppnades en dörr utan att ha koll på hunden? Var den inte kopplad? Etc.