- Svar: 376
- Visningar: 27 165
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart något gick fel lika väl som när hundarna här hemma tog hönsen som kom in i hundgården eller den vi hade som kom i slagsmål och dödade en grävling.En stilla fundering. Hundar, särskilt brukshundar, fyller en viktig del av ägarnas liv och behov av tex råttjägare, vid jakt osv. Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så har de raserna som finns i hunden främst avlats som kamphundar. Hundkamp är väl totalförbjudet i Sverige? Så vad använder man sådana hundar till? Är de rena sällskapshundar?
Är det verkligen lämpligt att ha just en sådan hund med så starkt nedärvd kamp instinkt som ett husdjur man tar med sig till olika arbetsplatser och kunder. Även om den varit stensäker fram tills detta tillfället. Det är många i tråden som skrivit om att hundar fortfarande har, och måste ha kvar, jakt och kamp instinkt. Uppenbarligen blev något väldigt, väldigt fel i just den här situationen. Och hur naturligt beteendet ändå är, så tror jag nog alla kan vara överens om att situationen som uppstod bara inte får göra det.
Jag vet inte om det någonstans bekräftats exakt vilken hundras/korsning det rör sig om, eller har jag missat det? Som en passus.En stilla fundering. Hundar, särskilt brukshundar, fyller en viktig del av ägarnas liv och behov av tex råttjägare, vid jakt osv. Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) så har de raserna som finns i hunden främst avlats som kamphundar. Hundkamp är väl totalförbjudet i Sverige? Så vad använder man sådana hundar till? Är de rena sällskapshundar?
Är det verkligen lämpligt att ha just en sådan hund med så starkt nedärvd kamp instinkt som ett husdjur man tar med sig till olika arbetsplatser och kunder. Även om den varit stensäker fram tills detta tillfället. Det är många i tråden som skrivit om att hundar fortfarande har, och måste ha kvar, jakt och kamp instinkt. Uppenbarligen blev något väldigt, väldigt fel i just den här situationen. Och hur naturligt beteendet ändå är, så tror jag nog alla kan vara överens om att situationen som uppstod bara inte får göra det.
Det spelar förstås en väldig roll hur stor och kraftfull hunden är när det rör sig om ett så stort djur som en häst, men det finns många hundar som hade kunnat bli lika triggade i situationen. Vissa är ju också tuffare i huvudet, som @nullo-modo skrev blir bland annat terriers bara mer på av motstånd, men detsamma är ju sant om de hundar som används som tjänstehundar.Det har väl varit en del diskussioner om vissa raser i Sverige liksom andra länder. Men det spelar alltså ingen roll för den nuvarande situationen vilken ras/raser hunden var.
I denna situationen gör det skillnad, ja. Hade det varit en liten Jack russel på 6 kg skulle inte ge i närheten av så stora skador på en häst.Det har väl varit en del diskussioner om vissa raser i Sverige liksom andra länder. Men det spelar alltså ingen roll för den nuvarande situationen vilken ras/raser hunden var.
Jag hittar lite snabbt två liknande, lite äldre incidenter. Ena fallet var en rottis, det andra två malamutes. I det andra fallet anföll hundarna även ryttarna då de föll av.
Det går alldeles utmärkt att vända sig till mig direkt, eftersom det var jag som skrev så. Jag antar att du inte äter djur eller använder något från djurriket heller, och respekterar förstås dina värderingar. Mina värderingar ser dock annorlunda ut, och eftersom jag på något sätt måste hålla efter beståndet av råttor på min gård (råttor förstör tyvärr väldigt mycket) så lämpar sig hundarna utmärkt till det.
Det har väl varit en del diskussioner om vissa raser i Sverige liksom andra länder. Men det spelar alltså ingen roll för den nuvarande situationen vilken ras/raser hunden var.
Fast tänk om den attackerande hunden också kunde brytas innan? alltså den har "tänkt jaga", eller då springa efter eller attackera i andra situationer, men ägaren kunde bryta sådana ?Min Enya hade jag lös i 11 år, jag kunde bryta henne när hon skulle jaga tex harar på åkrarna, eller för all del katter, så att hon inte gjorde det. Men 11 år gammal fick hon upp vittring på hare och gav sig av utan att bry sig om mig. Kom tillbaka utan hare en stund senare. 11 år, hon dog en halv månad före 12 års dagen, så hela hennes liv kunde jag bryta henne, utom den där gången som 11 åring.
För mig bevisar det bara att vi inte kan bestämma och kontrollera allt, faktiskt. De är egna individer. Hur bra träning vi än har så kan det gå bet en dag. Det var för övrigt alltid koppel efter den händelsen.
Rasen spelar roll beroende på skadan, men inte fasen hade det varit mer ok att en chihuahua sprungit fram istället för en blandras, det är enbart hyckleri från din sida. Många hundar agerar på instinkt och jag tror ingen hund tänker att de ska klara att ta ner en häst innan de agerar. Den här hunden tänkte säker inte heller att den skulle klara av att döda en häst utan den såg en chans att smita från sin ägare och tog den. Det är verkligen ingen som planerat vad som hände utan det är en olycka, vad du än säger.Det är klart rasen spelar roll! En chihuahua hade aldrig kunnat orsaka samma skada på en häst. Många raser hade inte ens tänkt tanken på att försöka döda en häst och hade i värsta fall nöjt sig med att skrämma hästen men inte vågat gå fram till den. Självklart spelar rasen en roll!
Rasen spelar roll beroende på skadan, men inte fasen hade det varit mer ok att en chihuahua sprungit fram istället för en blandras, det är enbart hyckleri från din sida. Många hundar agerar på instinkt och jag tror ingen hund tänker att de ska klara att ta ner en häst innan de agerar. Den här hunden tänkte säker inte heller att den skulle klara av att döda en häst utan den såg en chans att smita från sin ägare och tog den. Det är verkligen ingen som planerat vad som hände utan det är en olycka, vad du än säger.
Hade det varit en snorunge som skrämt hästen så den skenat så är det likt förbannat en olycka och knappast en avsiktlig händelse från föräldern/ägaren. Med det sagt så skulle ingen få ha djur eller barn om det inte går att garantera att ingen någonsin gör någonting som kan skada någon annan. Lycka till med att driva igenom dödstraff för föräldrar som inte har lobotomerade ungar. Grattis till om du är så perfekt själv att du aldrig orsakat någonting under hela din uppväxt, aldrig haft ett djur eller har några barn.
Det finns ingenting som ursäktar vad som hänt, men det var en tragisk olycka med tragiska konsekvenser för alla inblandade och inget som borde rendera dödstraff och hudflängning för att ägaren inte har försäkring och en älskad familjemedlem felade. Jag är fullkomligt övertygad att om hundägaren haft minsta lilla aning om vad som skulle hända hade hunden den dagen fått stanna hemma, alla andra dagar har det gått bra att den följt med på jobbet, men inte den här dagen.
Det är hyckleri att en hundägares brist på kontroll är ok medan andras inte är det! Dödstraff borde krävas av alla hundägare och deras hundar om en hund smiter och bjäbbar runt benen på en häst och alla hästägare som inte har kadaverdiciplin på sina hästar borde lobotomeras och hästarna slaktas för olyckshändelser är slav och oförlåtligt.Nog fanken hade jag känt att det var mer ok (mindre hotfullt och mindre risk för skada på hästen) om en chihuahua kom springande fram till mig och min häst än om en buskavlad shitbull gör det! Det är bara lögn om någon påstår annat. Jag har varit ute och ridit haft hundar som kommit framspringande till oss och sprungit och skällt kring hästens ben. Jag var extremt tacksam för att det var två mopsar och inte två shitbulls som betedde sig så!!
Chihuahua används som råtthund så det finns defensivt döda instinkten i chihuahua. Att påstå något annat är att inte så chihuahuer för dom hundar som dom är med sina instinkter.Det är klart rasen spelar roll! En chihuahua hade aldrig kunnat orsaka samma skada på en häst. Många raser hade inte ens tänkt tanken på att försöka döda en häst och hade i värsta fall nöjt sig med att skrämma hästen men inte vågat gå fram till den. Självklart spelar rasen en roll!
Det är hyckleri att en hundägares brist på kontroll är ok medan andras inte är det! Dödstraff borde krävas av alla hundägare och deras hundar om en hund smiter och bjäbbar runt benen på en häst och alla hästägare som inte har kadaverdiciplin på sina hästar borde lobotomeras och hästarna slaktas för olyckshändelser är slav och oförlåtligt.
Chihuahua används som råtthund så det finns defensivt döda instinkten i chihuahua. Att påstå något annat är att inte så chihuahuer för dom hundar som dom är med sina instinkter.
Sedan alldeles riktigt så ger en liten min mindre eller inga skador jämfört med en stor mun.
Så det är mer storleken på hunden än att det i detta fallet var en terrier av molosser typ. Här i Sverige så har ju även slädhund och rottis varit inblandad på att tugga på hästar.Nog fanken hade jag känt att det var mer ok (mindre hotfullt och mindre risk för skada på hästen) om en chihuahua kom springande fram till mig och min häst än om en buskavlad shitbull gör det! Det är bara lögn om någon påstår annat. Jag har varit ute och ridit haft hundar som kommit framspringande till oss och sprungit och skällt kring hästens ben. Jag var extremt tacksam för att det var två mopsar och inte två shitbulls som betedde sig så!!
Så det är mer storleken på hunden än att det i detta fallet var en terrier av molosser typ. Här i Sverige så har ju även slädhund och rottis varit inblandad på att tugga på hästar.
Fast det spelar ju ingen roll, din häst kan reagera på ett godispapper och en farlig situation kan uppstå. En slapp hundägare till en chihuahua är inte ursäktad utan hunden ska avlivas och ägaren offentligt hudflängas och låsas in på livstid.För min del så är det en värld av skillnad!
En chihuahua som springer fram till min häst som inte är rädd för hundar är ett mindre irritationsmoment plus oro att hästen ska råka trampa på den. En shitbull som springer fram kan döda hästen (och mig) och framkallar helt andra känslor än irritation!
Det är skillnad på hund och hund. Har man inte den kunskap, tid och energi som krävs för att ha en kraftfull hund som kan orsaka stor skada så ska man inte skaffa en sån. Då är det bättre att skaffa en mindre hund vars förmåga att åsamka skada är betydligt mindre.
Vem har skrivit något annat än att ägaren ska ta sitt ansvar?Ja, man har ett större ansvar om ens hund har potential att orsaka mer skada. Det säger ju sig självt. Vill man inte ha det ansvaret så skaffar man en hund med mindre potential att orsaka skada. Jag önskar att folk hade insett det och inte bara skaffat hund för att den ser tuff ut.