- Svar: 376
- Visningar: 26 922
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min pudel, som troligtvis gärna skulle jaga och döda möss, harar, katter etc, skulle inte våga gå på en häst eftersom hon är rädd för att vara för nära dem - hon är också rädd för trappor, hammrande, hissar, tåg, höjder, andra hundar etc. Så en hund som inte vågar gå fram till en häst är inte nödvändigtvis rätt väg att gå.Det är klart rasen spelar roll! En chihuahua hade aldrig kunnat orsaka samma skada på en häst. Många raser hade inte ens tänkt tanken på att försöka döda en häst och hade i värsta fall nöjt sig med att skrämma hästen men inte vågat gå fram till den. Självklart spelar rasen en roll!
Min pudel, som troligtvis gärna skulle jaga och döda möss, harar, katter etc, skulle inte våga gå på en häst eftersom hon är rädd för att vara för nära dem - hon är också rädd för trappor, hammrande, hissar, tåg, höjder, andra hundar etc. Så en hund som inte vågar gå fram till en häst är inte nödvändigtvis rätt väg att gå.
Ledsen men hundar gör inte skillnad på olika djur.Ni är så många som får det att låta som att det bara finns två alternativ:
-Mesig knähund som inte går att använda till nåt och som är rädd för allt.
-Hund som går att använda men som attackerar hästar.
Det finns så många mellanting! Trevliga hundar som går att ha runt andra djur utan att de dödar OCH som går att använda.
Ledsen men hundar gör inte skillnad på olika djur.
Hundar är inte alls korkade för att dom inte har samma värderingar som oss människor som gör skillnad på olika djurarter.Om hundar nu är jävla korkade som du verkar anse (vilket jag inte tror) så ska de VERKLIGEN inte tillåtas ha egenskaper som gör att de dödar!
Hundar är inte alls korkade för att dom inte har samma värderingar som oss människor som gör skillnad på olika djurarter.
Normal att triggas igång vid synintryck eller triggas igång vid synintryck av större djur? Om bara vid större djur var går gränsen för vad ett större djur är?Förstår verkligen inte folk som försvarar den här hunden, det är inte något normalt som alla hundar kan göra..fruktansvärd situation.
Det gör min hund också men han skulle aldrig gå på ett djur på det sättet. Hade det varit normalt för hundar att bete sig på det sättet på något djur så hade hundar varit otroligt problematiskt och farligt att ha. Det är en extremt extrem hund som dessa råkade ut för, finns inget normalt med det beteendet.Normal att triggas igång vid synintryck eller triggas igång vid synintryck av större djur? Om bara vid större djur var går gränsen för vad ett större djur är?
För min del så är det en värld av skillnad!
En chihuahua som springer fram till min häst som inte är rädd för hundar är ett mindre irritationsmoment plus oro att hästen ska råka trampa på den. En shitbull som springer fram kan döda hästen (och mig) och framkallar helt andra känslor än irritation!
Det är skillnad på hund och hund. Har man inte den kunskap, tid och energi som krävs för att ha en kraftfull hund som kan orsaka stor skada så ska man inte skaffa en sån. Då är det bättre att skaffa en mindre hund vars förmåga att åsamka skada är betydligt mindre.
Så det är bara hundar som kan skada och döda just hästar du inte vill ska finnas? Små hundar som har kapacitet att döda t ex katter och andra hundar är inget problem för dig?
Bara tanken "min hund skulle aldrig" är en otroligt farlig tanke.Det gör min hund också men han skulle aldrig gå på ett djur på det sättet. Hade det varit normalt för hundar att bete sig på det sättet på något djur så hade hundar varit otroligt problematiskt och farligt att ha. Det är en extremt extrem hund som dessa råkade ut för, finns inget normalt med det beteendet.
Han har en spärr, såpass känner jag min hund. Han är dessutom inte en ras som ska ha instinkten att döda någonting, han är inte avlad för det.Bara tanken "min hund skulle aldrig" är en otroligt farlig tanke.
Den hunden jag skrev om innan som inte var intresserad av kamplekar, aldrig brytt sig om hönsen hemma eller på andra platser, beteende sig ändå en dag som en räv som kommit in i hönshuset och bara dödar och dödar när dom kom in i hennes hundgård.
Den hunden jag skrivit om är en smålandsstövare så ingen ras som är avlade för att döda eller ens jaga med synen.Han har en spärr, såpass känner jag min hund. Han är dessutom inte en ras som ska ha instinkten att döda någonting.
Jaha? Oavsett så känner jag min hund.Den hunden jag skrivit om är en smålandsstövare så ingen ras som är avlade för att döda eller ens jaga med synen.
Som jag skrev ett farligt och naivt synsätt på en hund enligt mig. En ansvarsfull ägare vet att det är ett rovdjur dom har.Jaha? Oavsett så känner jag min hund.
Att jag känner min hund är inte lika med att jag inte tar ansvar och har honom under kontroll. Jag vet väldigt väl om när och var hans jaktinstinkt kan slå in och vart och när jag bör ha honom i koppel för att inte störa något djur. Jag är inte slarvig för att jag vet att jag känner min hund och hans personlighet.Som jag skrev ett farligt och naivt synsätt på en hund enligt mig. En ansvarsfull ägare vet att det är ett rovdjur dom har.