Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.

Att jag känner min hund är inte lika med att jag inte tar ansvar och har honom under kontroll. Jag vet väldigt väl om när och var hans jaktinstinkt kan slå in och vart och när jag bör ha honom i koppel för att inte störa något djur. Jag är inte slarvig för att jag vet att jag känner min hund och hans personlighet.
Att påstå att "min hund skulle aldrig" ser jag som en farligt tanke, ja.

Att påstå att "min hund skulle aldrig" ser jag som en farligt tanke, ja.
Tro det eller ej men alla är inte ansvarslösa slarviga hundägare. Och jag skulle aldrig sätta min hund i en situation där han skulle kunna ens döda ett annat djur, jag förebygger det alldeles för mycket för att han skulle få den möjligheten om han nu mot all förmodan skulle plötsligt få för sig att ta ett djur.

Tro det eller ej men alla är inte ansvarslösa slarviga hundägare. Och jag skulle aldrig sätta min hund i en situation där han skulle kunna ens döda ett annat djur, jag förebygger det alldeles för mycket för att han skulle få den möjligheten om han nu mot all förmodan skulle plötsligt få för sig att ta ett djur.
Men du skulle din hund kunna men du har förhindrat att det händer, för mig två helt olika saker.

Men du skulle din hund kunna men du har förhindrat att det händer, för mig två helt olika saker.
Nej, han skulle inte ta djur, jag känner honom, han har spärrar. Men jag låter honom inte jaga heller för jag tänker inte låta något hända något djur även om risken för att han tar dom är hyfsat ickeexisterande.

Fast tänk om den attackerande hunden också kunde brytas innan? alltså den har "tänkt jaga", eller då springa efter eller attackera i andra situationer, men ägaren kunde bryta sådana ?

Hade du då tyckt det är OK att ha en sådan hund lös , bara därför?

Jag tycker det vore eller är synnerligen oansvarigt, bara för, som du själv skriver vi kan inte bestämma och kontrollera allt och finns tendenser så har man sin hund i koppel. Även om det bara är en hare eller en katt.
Det är så löjligt så det finns inte. Hundar jagar. Att kunna bryta den är ju bra?

Vad min hund gäller handlade det om när vi var på promenader eller i trädgården, hon fick syn på hare eller katt och jag röt nej så bröt hon. Jag hade henne fortfarande henne lös till stor del, under min uppsikt förstås.

Vad jag förstod det som tidigt i tråden hade hunden smitit ut ur bilen när han öppnade den, det finns inget som säger att det är vanligt hos hunden heller. Det är fortfarande en olycka. Du har ju ingen aning om den hunden ens jagat en fluga tidigare eller om den ens brukar vara lös? Han hade ju inte hunden lös på travbanan heller.

Jag funderar allvarligt över travbanan ifråga faktiskt. Hästägaren säger i en intervju att detvär inte ovanligt att hundar springer in på travbanan. Hur kan det tillåtas att ens världens snällaste hund springer in på en travbana?? Nu antar jag att den här travbanan används av flera olika tränare och för lopp och inte är en enskild tränaren privata träningsbana (där man naturligtvis får ha vilka regler man vill). Men på en mer allmänt tillgänglig bana så förstår jag inte hur det kan ha tillåtits bli vanligt att hundar springer in på banan när hästar tränar där?! Vad hände med säkerhetstänkande? Även en snäll hund kan skrämma en häst och på en travbana trodde jag att man inte ville ha ens snälla hundar springande.

Ledsen men hundar gör inte skillnad på olika djur.
Fast jakt går på många sätt ut på att hunden ska just göra skillnad på olika djur, en jakthund som jagar efter precis allt som rör sig är ju inte alltid en så bra eller effektiv jakthund. Jaktetik säger dessutom att du inte ska jaga vissa typer av vilt med vilken jakthund och vilket jaktsätt som helst. Du ska ha en omtanke om viltet. Och så vidare. Så man måste i vissa fall kunna träna hundar att göra skillnad på djurslag, och för att de ska kunna tränas till det måste hundar förstås besitta den mentala kapaciteten att faktiskt skilja på olika djur.

Jag vet att hunden i den här olyckan inte var en jakthund, men nu har det ju övergått till en allmän diskussion om hundars instinkter och förmågor och jag tycker nog det har blivit ganska svartvitt vid det här laget.

Fast jakt går på många sätt ut på att hunden ska just göra skillnad på olika djur, en jakthund som jagar efter precis allt som rör sig är ju inte alltid en så bra eller effektiv jakthund. Jaktetik säger dessutom att du inte ska jaga vissa typer av vilt med vilken jakthund och vilket jaktsätt som helst. Du ska ha en omtanke om viltet. Och så vidare. Så man måste i vissa fall kunna träna hundar att göra skillnad på djurslag, och för att de ska kunna tränas till det måste hundar förstås besitta den mentala kapaciteten att faktiskt skilja på olika djur.

Jag vet att hunden i den här olyckan inte var en jakthund, men nu har det ju övergått till en allmän diskussion om hundars instinkter och förmågor och jag tycker nog det har blivit ganska svartvitt vid det här laget.
Ett vanligt fel är att just bland ihop den typen av jakt som används vid just jakt med jakthund och den typen av jakt som triggas av att se ett springande djur.
En jakthund som används till drivande på hare är oftast helt ointressant av att se en hare om vinden inte ligger så att hunden även känner lukten av den.

En jakthund jagar till största delen med luktsinnet och inte med synen, så ja stor skillnad.

Senast ändrad:
Ett vanligt fel är att just bland ihop den typen av jakt som används vid just jakt med jakthund och den typen av jakt som triggas av att se ett springande djur.
En jakthund som används till drivande på hare är oftast helt ointressant av att se en hare om vinden inte ligger så att hunden även känner lukten av den.
Som sagt, hundar skiljer på djur. De har absolut den förmågan. Att man sedan inte alltid kan bryta en hund som aktivt börjat jaga fel djur är en annan sak, och det gäller både hundar som jagar på spår och syn. Det finns ju absolut ett problem med till exempel vildsvinshundar som börjar gå på annan klövvilt, så att det skulle vara en avgörande skillnad är väl en ganska grov förenkling. Då hade man inte haft de problem som man ibland har idag kring vildsvinsjakten. Och det är åtminstone delvis en träningsfråga, inte så att alla de hundar som tar fel djur har en jaktinstinkt som är totalt okontrollerbar.

Som sagt, hundar skiljer på djur. De har absolut den förmågan. Att man sedan inte alltid kan bryta en hund som aktivt börjat jaga fel djur är en annan sak, och det gäller både hundar som jagar på spår och syn. Det finns ju absolut ett problem med till exempel vildsvinshundar som börjar gå på annan klövvilt, så att det skulle vara en avgörande skillnad är väl en ganska grov förenkling. Då hade man inte haft de problem som man ibland har idag kring vildsvinsjakten. Och det är delvis en träningsfråga, inte så att alla de hundar som tar fel djur har en jaktinstinkt som är totalt okontrollerbar.
Som jag skrev så har denna form av jakt som denna häst triggade igång absolut inget med den typen av jakt som vi har och använder oss av vid praktisk jakt.

Dom hundarna jag jagat in på vildsvin har jag valt att först jaga in på älg och sedan har vildsvinen kommit med. Inget ovanligt att jaga in samma hund på olika vilt.

Visst en jakthund kan oxå gå igång på synretning som att se en katt springa eller något annat men det har absolut noll och inget att göra med den praktiska jakten som jägare använder sig av.

Som jag skrev så har denna form av jakt som denna häst triggade igång absolut inget med den typen av jakt som vi har och använder oss av vid praktisk jakt.

Dom hundarna jag jagat in på vildsvin har jag valt att först jaga in på älg och sedan har vildsvinen kommit med. Inget ovanligt att jaga in samma hund på olika vilt.

Visst en jakthund kan oxå gå igång på synretning som att se en katt springa eller något annat men det har absolut noll och inget att göra med den praktiska jakten som jägare använder sig av.
Nu kanske jag får poängtera igen att jag givetvis inte rakt av jämför jakt av travhäst och annat oönskat, med laglig jakt på vilt.

Jag kommenterade att hundar de facto HAR förmågan att skilja på djurslag. Självklart har de det.

I övrigt tror jag att det är bäst att vi inte fortsätter på det sidospåret med jakt, olika raser och jaktetik, för det blir nog lite för långt från trådämnet.

Jag skulle så himla gärna vilja höra vad som hände från hundägarens sida och från andra eventuella vittnen. Hittills har det bara varit från ögonblicket då hunden befann sig på banan - samt lite löst att hunden kanske eventuellt hoppade ut ur bilen och kanske eventuellt är en sk kamphundsblandning..

For mig later det mer som om hunden reagerade som en hund som en gang har forsokt nosa pa en porcupine (vet inte vad de heter pa Svenska) och det gjorde ont. For att sedan anse att alla porcupines attakerar och darfor maste forsvaras emot innan det gor ont igen.

Kanske hunden hade blivit sparkad av en hast tidigare och darfor reagerade som den gjorde? Det kan vara hur manga anledningar som helst ... men det betyder inte att alla pitbulls eller molosso terriers ska do.

Bifogade filer

• dog-quills_1024.webp
    dog-quills_1024.webp
    112,3 KB · Visningar: 32

Jag måste bara fråga med tanke på att du inte riktigt verkar förstå vad jag syftar på, vilket i sin tur kan innebära att jag har tolkat dig mer bokstavligt än vad du faktiskt menade - menar du alltså att vid jakt via syn så kan inte hundar skilja på djurslag? Att enligt dig saknar de kapaciteten att ta in och förstå vilket djurslag det är, när de påbörjat en jakt via syn?

Eller menar du i själva verket något i stil med att hundar är svårare att bryta i jakten när de går på syn?

Senast ändrad:
Nu var det inte specifikt din jakt som jag syftade på när jag skrev att det fanns problem, kanske borde förtydliga det med istället för att utgå från att det finns en slags allmän medvetenhet om vilka problemen är. Vad bra att du har koll på dina hundar. Jag är fullt medveten om att man kan jaga flera olika vilt med en och samma hund. Om det är problematiskt eller inte beror ju dels på vilken ras man har, hur den är tränad och när man släpper hunden. Det är där det tyvärr brister för en del, sett till jaktetik.

Jag måste bara fråga med tanke på att du inte riktigt verkar förstå vad jag syftar på, vilket i sin tur kan innebära att jag har tolkat dig mer bokstavligt än vad du faktiskt menade - menar du alltså att vid jakt via syn så kan inte hundar skilja på djurslag? Att enligt dig saknar de kapaciteten att ta in och förstå vilket djurslag det är, när de påbörjat en jakt via syn?

Eller menar du i själva verket något i stil med att hundar är svårare att bryta i jakten när de går på syn?
Klart den ser med synen skillnad men gör inte skillnad på djur och djur som vi gör. En hund gör inte skillnad på en råtta och en katt även om vi människor ser det ena som ett skadedjur och det andra som ett högt älskat husdjur så gör inte hundar det.

Hundar kan ju till och med vara bästis med katten inne men ändå klippa samma katt om hunden ser den springa utomhus.

Klart den ser med synen skillnad men gör inte skillnad på djur och djur som vi gör. En hund gör inte skillnad på en råtta och en katt även om vi människor ser det ena som ett skadedjur och det andra som ett högt älskat husdjur så gör inte hundar det.

Hundar kan ju till och med vara bästis med katten inne men ändå klippa samma katt om hunden ser den springa utomhus.
Ja det här var väldigt tydligt med en av mina dobermanns. Vår katt inne var ok, men såg hon en katt ute ville hon jaga den. Det var ännu tydligare ibland- satt katten stilla gick hon förbi lugn, men blängde på den, började den går/springa, då triggades hon på att jaga direkt. Samma märker jag på hunden jag har nu. Han "blåser upp sig" och flamsar när han ser en katt, springer och skäller om katten springer.

Hundar kan också göra skillnad på djur som hör till gården och samma art någon annanstans (vakhundar gör ju också skillnad på folk och folk. :) )... men generellt är skillnaden inte vilt/tamdjur, särskilt inte hos en hund som inte är injagad utan som går helt på retning.
Sedan finns det många, många, många exempel på jakthundar som är in "the zone" eller hamnar på villovägar och går på tamdjur också.
Jag minns grannens kanin samt får i byn (retning, inte blodsvite, men tackan kan ju kasta ändå)... och här i UK vet jag inte vad man ska säga om flockarna av hounds som röjer genom byarna och klipper husdjur när de såklart "bara" jagar "lagda rävspår".
Hundar ÄR rovdjur, så är det bara.
Vi kan lika lite avla fram en hund som är garanterat oförmögen att bita eller jaga som vi kan jaga fram en häst som är garanterat oförmögen att sparka eller fly.

Rasgrupp 9 dödar om de får chansen, vi får helt enkelt sluta ha hundar och utrota dem allihopa. Alla har kvar instinkter.
Är väl vissa typer av vallhundar och gårdshundar jag har svårt att tänka mig att dom har så mycket instinkt att döda tex collie och berner sennen brukar gå oerhört lätt att ha med höns och småvilt

Jag läste nu i en kommentar på Facebook att hunden var en omplacering som hundägaren precis (?) fått hand om. Det ska tydligen stå i en artikel i en tidning som förkortas VK. Västerbottenskuriren? Jag försökte hitta artikeln men alla jag hittar är låsta. Kanske nån här kan läsa dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 360
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur