- Svar: 376
- Visningar: 26 922
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska man normalisera hundraser som är så veka att "golvrädsla" är ett erkänt begrepp eller har en så avsaknad av grundläggande drifter att "det är inte ovanligt att de matvägrar" till exempel. Nä. Hundar är rovdjur. inte leksaksdjur.Du tänker alltså att hundar inte borde få vara hundar? Instinkterna behövs om man ska ha hundar som faktiskt fungerar som hundar, som jakt, vall och brukshundar. Tar man bort kamplust, skärpa och dådkraften så får man en massa andra problem på köpet. Risken är att man får rädda ångestbitare som ändå inte duger till något alls än att möjligen vara söta ökar.
Men visst, det vore ju väldigt smidigt om man "inte borde acceptera" att hästar är flyktdjur till exempel?
Jag tänker att det finns en balans. En hund som är komplett omöjlig att bryta när den attackerar en häst och bara fortsätter och fortsätter, nej, knappast lämpligt.Ska man normalisera hundraser som är så veka att "golvrädsla" är ett erkänt begrepp eller har en så avsaknad av grundläggande drifter att "det är inte ovanligt att de matvägrar" till exempel. Nä. Hundar är rovdjur. inte leksaksdjur.
Jag håller med dig till 100%!Jag tänker att det finns en balans. En hund som är komplett omöjlig att bryta när den attackerar en häst och bara fortsätter och fortsätter, nej, knappast lämpligt.
Precis som det är lika olämpligt att avla på individer med tex golvrädsla, skotträdsla eller liknande.
Omöjlig att bryta? Vad jag förstod det som var hundägaren framme när hästen la sig i stallet, vem försökte bryta den innan dess? Hur länge försökte någon i så fall? Jag kan tänka mig att hela situationen har gått väldigt fort faktiskt.Jag tänker att det finns en balans. En hund som är komplett omöjlig att bryta när den attackerar en häst och bara fortsätter och fortsätter, nej, knappast lämpligt.
Precis som det är lika olämpligt att avla på individer med tex golvrädsla, skotträdsla eller liknande.
Hundägaren saknade både hemförsäkring och hundförsäkring.Inte ens hemförsäkring? Brukar ju finnas en ansvarsdel i den.
Det var inte ett snabbt förlopp som jag förstod det som, det höll på ett tag och hunden hade i det här fallet inte en tanke på att sluta :/ Det var fler på plats som försökte bryta, men jag kan tänka mig att det är svårt att komma åt i en stallgång utan risken att skada sig. Hunden ska enligt uppgift varit helt inställd på hästen och helt omöjlig att få på andra tankar, vid ett tillfälle släpades den ut men lyckades ta sig loss och tillbaka in till hästen där den fortsatte attackera..Omöjlig att bryta? Vad jag förstod det som var hundägaren framme när hästen la sig i stallet, vem försökte bryta den innan dess? Hur länge försökte någon i så fall? Jag kan tänka mig att hela situationen har gått väldigt fort faktiskt.
Det ska finnas en balans, men jag tänker att det är svårt att avgöra om hunden var komplett omöjlig att bryta på den lilla informationen vi har?
Vet inte om jag föreställer mig det som ett väldigt snabbt förlopp? Det började ju utomhus och slutade i stallet.Omöjlig att bryta? Vad jag förstod det som var hundägaren framme när hästen la sig i stallet, vem försökte bryta den innan dess? Hur länge försökte någon i så fall? Jag kan tänka mig att hela situationen har gått väldigt fort faktiskt.
Det ska finnas en balans, men jag tänker att det är svårt att avgöra om hunden var komplett omöjlig att bryta på den lilla informationen vi har?
Jag tycker i och för sig inte det är märkligt om hunden inte gick att bryta trots ihärdiga försök heller. Jag har gått emellan i hundslagsmål och enda sättet att bryta har verkligen varit att fysiskt får tag på/hindra hunden eller hundarna. Det är ingenting som går att göra på avstånd. Finns inte en suck att jag kunnat bryta terriern när hon fått tag på en råtta heller, eller när hon fångade en fasan annat än att plocka bytet ur munnen på henne och då ska man ju komma åt utan fara för sig själv också. Det var väl det som hände när hästen föll på hundägaren kan jag tro.Omöjlig att bryta? Vad jag förstod det som var hundägaren framme när hästen la sig i stallet, vem försökte bryta den innan dess? Hur länge försökte någon i så fall? Jag kan tänka mig att hela situationen har gått väldigt fort faktiskt.
Det verkar inte så eftersom attacken fortsatte även inne i stallet. Eventuellt om de hade stannat från första början, men det är kanske inte heller ett alternativ med en ung häst och hetsande hund. Oavsett är det ju bara spekulationer, det som hände har redan hänt.Obs! Menar inte att lägga skuld på kusken nu. H*n gjorde säkert det h*n var tvungen att göra.
Frågar för att jag inte vet mycket om (kamp)hundar.
Har läst att hunden kom in på travbanan och kusken körde snabbt till och in i stallet.
Hypotetiskt, om ekipaget hade stannat och stått stilla eller skrittat, hade hunden avbrutit då?
Tänker på det här att jakt på flyende djur triggar kamplusten.
Inte lämpligt men naturligt. Har du försökt bryta ett hundslagsmål någon gång? När de väl är igång är de igång helt enkelt, om man inte tränat stenhårt med hunden under retning.Jag tänker att det finns en balans. En hund som är komplett omöjlig att bryta när den attackerar en häst och bara fortsätter och fortsätter, nej, knappast lämpligt.
Nej för enligt kusken/tränaren så valde hon att åka mot stallet för att undkomma hunden som vägrade ge sig.Obs! Menar inte att lägga skuld på kusken nu. H*n gjorde säkert det h*n var tvungen att göra.
Har läst att hunden kom in på travbanan och kusken körde snabbt till och in i stallet.
Hypotetiskt, om ekipaget hade stannat och stått stilla eller skrittat, hade hunden avbrutit då?
Alltså, hästen har precis fyllt 2 år. Hur många hästar i den åldern kan man "parkera" i en sjukt stressig situation, med en anfallande hund? Ungefär noll skulle jag tro.Obs! Menar inte att lägga skuld på kusken nu. H*n gjorde säkert det h*n var tvungen att göra.
Vad sorgligt! Kamphundar är ju rejält starka också!Det var inte ett snabbt förlopp som jag förstod det som, det höll på ett tag och hunden hade i det här fallet inte en tanke på att sluta :/ Det var fler på plats som försökte bryta, men jag kan tänka mig att det är svårt att komma åt i en stallgång utan risken att skada sig. Hunden ska enligt uppgift varit helt inställd på hästen och helt omöjlig att få på andra tankar, vid ett tillfälle släpades den ut men lyckades ta sig loss och tillbaka in till hästen där den fortsatte attackera..
Nej det är skitsvårt att bryta! Jag har också gått emellan i hundslagsmål, jag gick emellan när min dobermann Enya blev påflugen av min systers pittbull/amstaffmix, en relativt liten hund i jämförelse med min stora, men jisses vilken styrka och tyngd han hade. Det var med ren viljestyrka jag fick i sär de två och sparkade upp en dörr och knuffade ut honom där och stängde dörren igen, var jag fick den kraften ifrån vet jag inte, men det var verkligen inte en lätt uppgift.Jag tycker i och för sig inte det är märkligt om hunden inte gick att bryta trots ihärdiga försök heller. Jag har gått emellan i hundslagsmål och enda sättet att bryta har verkligen varit att fysiskt får tag på/hindra hunden eller hundarna. Det är ingenting som går att göra på avstånd. Finns inte en suck att jag kunnat bryta terriern när hon fått tag på en råtta heller, eller när hon fångade en fasan annat än att plocka bytet ur munnen på henne och då ska man ju komma åt utan fara för sig själv också. Det var väl det som hände när hästen föll på hundägaren kan jag tro.
Med snabbt menar jag inte det som skedde utomhus där man inte kommer nära häst och hund eftersom de springer. Svårt att bryta anfall på avstånd, kan någon det med en otränad hund?Vet inte om jag föreställer mig det som ett väldigt snabbt förlopp? Det började ju utomhus och slutade i stallet.
Jag har inte sagt något om naturligt, jag skrev att det är inget jag tycker att man ska avla på. Att det finns massor hundar som är assvåra att bryta vet jag. Men jag har svårt att se att gemeneman skulle ha behov en så pass tuff hund att den står pall för hästsparkar.Inte lämpligt men naturligt. Har du försökt bryta ett hundslagsmål någon gång? När de väl är igång är de igång helt enkelt, om man inte tränat stenhårt med hunden under retning.
Nej jag skulle inte heller avla på just hunden i artikeln och jag kan nästan garantera att det inte varit målet med aveln bakom den individen heller... men vill vi ha jakt och kamp i våra hundar är det ju just det vi avlar på, annars är de inte up to par med det vi vill använda dem till helt enkelt. Även en vanlig sällskapshund som inte anses ha särskilt starka drifter kan vara omöjlig att bryta när den väl taggat upp till slagsmål eller jakt. En hund är en hund.Jag har inte sagt något om naturligt, jag skrev att det är inget jag tycker att man ska avla på. Att det finns massor hundar som är assvåra att bryta vet jag. Men jag har svårt att se att gemeneman skulle ha behov en så pass tuff hund att den står pall för hästsparkar.
Tekniskt sett bör ju alla brukraser som används i tjänst avla på just den typen av hund - de som går igång på fight. Det är ju en suverän egenskap i många fall, bara inte just i den här.Jag har inte sagt något om naturligt, jag skrev att det är inget jag tycker att man ska avla på. Att det finns massor hundar som är assvåra att bryta vet jag. Men jag har svårt att se att gemeneman skulle ha behov en så pass tuff hund att den står pall för hästsparkar.
Det var, som jag skrev, en hypotetisk fråga … jag menade inte att kusken borde ha stannat hästen.Alltså, hästen har precis fyllt 2 år. Hur många hästar i den åldern kan man "parkera" i en sjukt stressig situation, med en anfallande hund? Ungefär noll skulle jag tro.
Kusken visste dessutom att det fanns folk i stallet som kunde hjälpa henne.