Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.

Och jag blir förbannad när jag läser här att folk tycker att det är helt ok att deras hundar dödar andra djur och t.o.m. berömmer de för det!

Men brukshundar som är råttjägare 🤔?

Vad är det för fel på det? Råttor är besvärliga för katter att rå på, dom är så himla stora. Och fördelen med råtthund istället för en armé av katter är att dom inte tar småfåglarna.

Jag har inget problem med att lantbrukare och gårdsägare har bruksdjur för att hålla balansen. Gnagarna förökar sig så extremt mycket när dom får tillgång till den extra födan som alltid finns runt gårdar, och de vilda rovdjuren vill sällan vara inne på gårdarna nog ofta för att hålla gnagarpopulationen nere.

Och jag blir förbannad när jag läser här att folk tycker att det är helt ok att deras hundar dödar andra djur och t.o.m. berömmer de för det!

Det går alldeles utmärkt att vända sig till mig direkt, eftersom det var jag som skrev så. :) Jag antar att du inte äter djur eller använder något från djurriket heller, och respekterar förstås dina värderingar. Mina värderingar ser dock annorlunda ut, och eftersom jag på något sätt måste hålla efter beståndet av råttor på min gård (råttor förstör tyvärr väldigt mycket) så lämpar sig hundarna utmärkt till det.

Hade för en gäng år sedan en hund som inte hade kampande med människor i sig. Hade henne innan jag hade hört talas om BPH så vet inte om det fanns på den tiden eller inte men skulle fått avsaknad av lek och kamplust där.
Trots detta så slog jaktinstinkten in när några höns kommit in i hundgården och hon nöp så många hon han med innan jag hann fram och få tag på henne.

Hade för en gäng år sedan en hund som inte hade kampande med människor i sig. Hade henne innan jag hade hört talas om BPH så vet inte om det fanns på den tiden eller inte men skulle fått avsaknad av lek och kamplust där.
Trots detta så slog jaktinstinkten in när några höns kommit in i hundgården och hon nöp så många hon han med innan jag hann fram och få tag på henne.
Min storpudel har i princip ingen kamplust - hon har aldrig förstått grejen med leksaker i munnen, eller kamplek med människor. Andra lekar kan vara kul, men inte kamplek och inte något med leksaker i munnen (annat än att sno leksak från kompisen). Däremot har hon en hel del jaktinstikt och vill fånga och döda (och ibland äta) alla möss hon hittar, hon kan gräva efter sork, hon skulle gärna ta höns etc. Och skulle hon komma lös när det är t.ex. en hare, fasan eller annat som springer så skulle hon definitivt jaga efter och troligtvis döda om hon kom åt djuret.

Hundens försäkring täcker skador på hunden, inte skador hunden orsakar. Det är isf ansvarsförsäkringen som brukar ingå i hemförsäkringen.
Ah, okej :)
På många hästförsäkringar finns det ju en del som täcker även människor, så trodde det var samma.

Precis. Kailzie (terriern min) dök på en skeppsråtta i ett dike en gång - den vred sig upp och bet henne i näsan och då fick jag verkligen se vad det där skaket kan göra.
Jag fick henne från en gård som hade hundarna som just gnagarbekämpning.
Min hund hoppar och dyker i buskarna efter möss som en räv, eller en katt gör. Det ser så häftigt ut, vårt tamdjur har fortfarande så många instinkter kvar, det är rätt coolt! Jag hade inte ens ägt honom ett dygn när han första gången gjorde ett "rävhopp" och fick tag på en mus som han svalde hel!

Hans skakande av leksaker är ju typiskt skakande som dobermannen gjorde när hon dödade katten tex, väldigt effektivt och kraftfullt. I hans fall är det med leksaker, gärna med pip i, och det är ju därför bitleksaker har pip i kanske också....

Min förre dödade igelkottar så fort han fick chansen, även i koppel. Han dök in i buskage för att få tag i dem. Tror delvis det var jaktlust och resten var att det gjorde ont när man bet i dem och då triggade det honom ännu mer.
Ammo har tagit råtta, men har varit noga med att han aldrig ska få chansen att ta något annat - för då skulle han garanterat döda dem.
Igelkottsproblemet har både jag och mamma haft på nästan samtliga av våra hundar, tror som du att de triggas av att det gör ont när de biter på dem.
Enya har tagit möss också, men var lite för långsam för dem. Jag hade möss inomhus tyvärr och de lärde sig fort att akta sig för hundarna. Så istället för att bli dödade av dem blev det fällor och när det inte fungerade så blev det gift. När Enya dog, hon som tog katt, skaffade jag katt eftersom de andra accepterade katt. Och mössen försvann. Blev dels extra måltider till kise och så gissar jag att han hade avskräckande syfte....

Min hund hoppar och dyker i buskarna efter möss som en räv, eller en katt gör. Det ser så häftigt ut, vårt tamdjur har fortfarande så många instinkter kvar, det är rätt coolt! Jag hade inte ens ägt honom ett dygn när han första gången gjorde ett "rävhopp" och fick tag på en mus som han svalde hel!

Hans skakande av leksaker är ju typiskt skakande som dobermannen gjorde när hon dödade katten tex, väldigt effektivt och kraftfullt. I hans fall är det med leksaker, gärna med pip i, och det är ju därför bitleksaker har pip i kanske också....
Ungefär såhär. :D <3 (Mus i gräset).
1681336341159.webp

Jakt absolut. Killer instinkt att faktiskt döda bytet. Nä. Borde inte accepteras.
Du tänker alltså att hundar inte borde få vara hundar? Instinkterna behövs om man ska ha hundar som faktiskt fungerar som hundar, som jakt, vall och brukshundar. Tar man bort kamplust, skärpa och dådkraften så får man en massa andra problem på köpet. Risken är att man får rädda ångestbitare som ändå inte duger till något alls än att möjligen vara söta ökar.
Men visst, det vore ju väldigt smidigt om man "inte borde acceptera" att hästar är flyktdjur till exempel?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 330
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka