- Svar: 376
- Visningar: 26 922
Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Same. Jag är också benägen att se det som en fruktansvärd olycka innan det kommer fram mer fakta. Olyckligt för alla inblandade, inklusive ägaren som slutade på sjukhus och kanske förlorar sin hund.Nej, och jag har svårt att beskriva den som aggressiv, utan att ha mer information än att den angrep en häst. Frågan är om ägarens visste att den reagerade så på hästar. Det gjorde ju inte jag när jag gick förbi en hage första gången med min, att han vill jaga även dem.
Det är olyckligt att han blev varse om det på det här sättet.
Ja jo, det är rätt unikt för huskys (och andra polarraser) faktiskt, men jag håller med om att det inte är speciellt konstigt.Så är det ju, jag menar bara att det inte är någonting som är unikt för huskys.
Det finns många, många hundar som är svåra att träna och som drar som en avlöning och som skulle kunna jaga häst. Min egen ras är ju också ökänd för att vara svår att träna och omöjlig att ha lös, tillsammans med ungefär alla andra urhundar och vinthundar. Beaglar ska vi inte tala om (alla har väl sett videoklippen där de rymmer från ungefär ALLT?), och vissa terriers som sagt. Tack och lov är ju de sistnämnda en aning mindre.
Vår granne hemma hade en samojed och en gråhund som ständigt var ute på "äventyr" och en gång strök en kanin med.
...och precis, de är poppis nu så det dyker upp fler och fler undantag som är avlade för sällskap och utställning, och de är ofta mindre extrema i drifterna. Vi har ett tiotal här i byn bara och de flesta travar lösa i parken. Två malamutes också, men de är ju generelt lite mer sävliga.
Ja, det är synd om hästen och dess ägare, men även hundägaren och hunden här faktiskt. De är inga gärningsmän i mina ögon.Same. Jag är också benägen att se det som en fruktansvärd olycka innan det kommer fram mer fakta. Olyckligt för alla inblandade, inklusive ägaren som slutade på sjukhus och kanske förlorar sin hund.
Buren måste ju öppnas för att man ska kunna ta ut hunden oavsett hur utformad den är.Min fråga som jag funderar över är om man regelbundet tar med hunden till jobbet där jobbplatsen är hos kunden. Varför har man inte en bur till hunden som är anpassad för bilen?
Ja, det var lite min poäng. För denna olycka var ju att hunden smet ut ur bilen. Kan vara att hundägaren skulle ställa in/hämta verktyg eller liknande när den smet ut. Har man en bur men ska ta ut hunden går det dessutom att säkra upp smit risken mycket bättre än utan bur, då du kan öppna upp bagage luckan helt först och inte behöver täcka upp hela bagage luckan för potentiell smitning för att ta ett exempel.Buren måste ju öppnas för att man ska kunna ta ut hunden oavsett hur utformad den är.
Det har jag också varit med om. En jämte/jämtkorsning, den försökte komma åt hästens bakben.Jag har skrivit förut om en ung älghund som tog ståndskall på hästen när jag var ute och red. Det finns gott om hundar som inte har respekt för hästar bara för att de är stora.
Vår ståndhund var hemskt snäll. En gråhund. Han stod pall framför oss på stigen medan både häst, terrier och jag mest suckade och väntade.Det har jag också varit med om. En jämte/jämtkorsning, den försökte komma åt hästens bakben.
Hade en gråhund som liten, första djuret han ställde var en fjording i en hage.Vår ståndhund var hemskt snäll. En gråhund. Han stod pall framför oss på stigen medan både häst, terrier och jag mest suckade och väntade.
Hade det varit min första häst hade det inte varit lika lätt, hon var väldigt hundilsk.
Hörde av personer som var på plats att hunden som attackerade hästen var/är ngn korsning av pitbull/american bully. Hoppas det går bra för alla inblandade..
Vilken mardröm, hundägaren har nog inte råd att betala flera 100-tusen på veterinärvård.. (vem har det?)Enligt inlägg på Facebook från hästägaren har det blivit infektion i ett av såren.
Hundägaren har tydligen ingen försäkring.
Jag kan förstå en hunds instinkt att jaga en häst (eller annat djur) som springer. Det jag inte kan förstå är hur hunden fortsätter att attackera och bita hästen när den har stannat - tills den i princip faller omkull. Undrar om samma skulle hända med en joggare? Med en cyklist?
Fast de flesta hundar dödar andra djur med glädje om de får chansen, jag låter varulven döda råttor men där drar jag gränsen och blir arg när han dödar t ex fågelungar. Han skulle gärna jaga hästarna om han fick, är dock inte så säker på att han skulle komma levande ur hagen då min ena hatar hundar. Det är fort gjort i jaktens hetta att det slår över och bits, hur låg tröskeln är varierar men att en hund river andra djur ligger i deras natur.Precis, många hundar hade säkert jagat en häst med stor glädje så det säger jag inget om. Det ligger i deras natur. Självklart ska de inte tillåtas göra det heller. Men att gå från det till att fullfölja och gå in för att döda är ett stort steg och ett steg som våra tamhundar aldrig får tillåtas ta.
Jag kände en hund som tyckte att det var roligt att skrämma upp kråkor. Jaga dem och se dem flyga iväg. En dag var det en kråka som inte flög iväg utan bara satt kvar. Hunden sprang förbi kråkan och rörde den inte. Hunden hade jaktinstinkten men inte killer instinkten.
Finns massor med hundar som har avslut i sig, vissa utan att ha särskilt mycket benägenhet att dra på bytet. Precis som att många bara har jaktdelen men inget avslut.Jag kan förstå en hunds instinkt att jaga en häst (eller annat djur) som springer. Det jag inte kan förstå är hur hunden fortsätter att attackera och bita hästen när den har stannat - tills den i princip faller omkull. Undrar om samma skulle hända med en joggare? Med en cyklist?
Är du medveten att det avlas hundar med hög kamplust och jaktinstinkt som triggas av synen och att det testas för just detta på mentaltester vi har.Precis, många hundar hade säkert jagat en häst med stor glädje så det säger jag inget om. Det ligger i deras natur. Självklart ska de inte tillåtas göra det heller. Men att gå från det till att fullfölja och gå in för att döda är ett stort steg och ett steg som våra tamhundar aldrig får tillåtas ta.
Jag kände en hund som tyckte att det var roligt att skrämma upp kråkor. Jaga dem och se dem flyga iväg. En dag var det en kråka som inte flög iväg utan bara satt kvar. Hunden sprang förbi kråkan och rörde den inte. Hunden hade jaktinstinkten men inte killer instinkten.
Varför inte? Vi använder ju avfångningshundar? Och det är väl ingen gårdsägare som blir ledsen om hundarna tar råttor tex. Stryker ju även med en och annan katt som går in i trädgård med hund med.Precis, många hundar hade säkert jagat en häst med stor glädje så det säger jag inget om. Det ligger i deras natur. Självklart ska de inte tillåtas göra det heller. Men att gå från det till att fullfölja och gå in för att döda är ett stort steg och ett steg som våra tamhundar aldrig får tillåtas ta.
Är du medveten att det avlas hundar med hög kamplust och jaktinstinkt som triggas av synen och att det testas för just detta på mentaltester vi har.
Då har många raser ett stort jobb framför sig om det ska avlas bort. Kommer en terrier vara en terrier om död instinkten avlas bort och kommer våra brukshundar vara något att ha om kamplusten försvann?Jag vet. Jag tycker bara att det är en mycket dålig idé att avla på killer instinkt.