Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.

Då har många raser ett stort jobb framför sig om det ska avlas bort. Kommer en terrier vara en terrier om död instinkten avlas bort och kommer våra brukshundar vara något att ha om kamplusten försvann?

Kamplust och killer instinkt är olika saker. Jag har känt hundar med mycket kamplust men ingen killer instinkt.

Killer instinkt utan kontroll (som i det här fallet) är faktiskt helt vidrigt och jag hoppas att hunden är avlivad.

Kamplust och killer instinkt är olika saker. Jag har känt hundar med mycket kamplust men ingen killer instinkt.

Killer instinkt utan kontroll (som i det här fallet) är faktiskt helt vidrigt och jag hoppas att hunden är avlivad.
Tror inte jag har mött en enda hund som har kamplust men saknar döda instinkten, vilka hundar med jakt och kamplust slutar när det kommer till döda om jakten dras igång på en råtta eller kanin.

Lite OT
Det känns lite som att huskys är mindre domesticerade än många andra raser, så de känns rätt speciella i väldigt mycket och blir knepigt att jämföra med andra raser. Eller håller du inte med? Tänker att många huskys hålls i hundgårdar med väldigt lite mänsklig kontakt jämfört med de flesta andra hundar.
Det har inte med mänsklig kontakt att göra, det har att göra med att jaktinstinkten är stark och finns kvar i rasen. Har haft många Siberian huskys och husky-blandisar (både som familjehundar och som hundgårdshundar i flock) och det som var utmärkande för dem alla var att vi aldrig under några omständigheter släppte dem lösa utanför inhägnat område.

Jag har levt i en värld där man använder vakthundar. Mot människor som tar sig in oinbjudet. De hundarna tar vid behov ner en människa. I vissa länder är bruket av vakthundar mer spritt än här. Jag rekommenderar att man är väldigt försiktig med att gå in på privata tomter vid utlandsresor.

Vissa linjer ur vissa hundraser ser jag helst att inte vem som helst skaffar sig.

Jag kan förstå en hunds instinkt att jaga en häst (eller annat djur) som springer. Det jag inte kan förstå är hur hunden fortsätter att attackera och bita hästen när den har stannat - tills den i princip faller omkull. Undrar om samma skulle hända med en joggare? Med en cyklist?
Jag hade en dobermann som dödade en katt och två höns. Hon fick fatt i dem och skakade dem till döds, precis på samma vis som jag ser min nuvarande hund och har sett mina andra hund göra med sina leksaker, skakar kraftigt på huvudet med dem i munnen, slänger dem lite. Den hunden gjorde ALDRIG en människa något alls någonsin. Men hon kom lös och dödade ena gången en katt och andra gången fick hon fatt i två höns innan jag fick fatt i henne. Jag hade inte räknat med att hon skulle döda djur. Jag blev förvånad. 23 år gammal så lite ung och naiv, men insåg då att det ju faktiskt inte är några leksaker vi har utan rovdjur.

Hon gjorde aldrig hästar något heller, bara smådjur. Inte hundar heller, var världens bästa hund. Om man inte var katt förstås. Eller igelkott, kanin, råtta, höna osv.

Tror inte jag har mött en enda hund som har kamplust men saknar döda instinkten, vilka hundar med jakt och kamplust slutar när det kommer till döda om jakten dras igång på en råtta eller kanin.

Jag känner minst en hund (bruksras) med mycket kamplust (testad på MH) som gärna jagade kråkor (övrigt vilt tilläts han inte jaga) och som inte dödade kråkan som satt kvar istället för att flyga iväg. Han kampa oerhört gärna och mycket med människor men såg skillnad på det och att döda.

Jag känner minst en hund (bruksras) med mycket kamplust (testad på MH) som gärna jagade kråkor (övrigt vilt tilläts han inte jaga) och som inte dödade kråkan som satt kvar istället för att flyga iväg. Han kampa oerhört gärna och mycket med människor men såg skillnad på det och att döda.
Nu flög ju råkan av okänd anledning inte iväg, men låt oss säga att den jagat kråkan och fått tag i den, kan du garantera att den inte dödat den då? Det är inte enbart kamp som testas på MH utan även förföljande och det är jakten som triggar.

Jag hade blivit förbannad om jag sett ägarna tycka det är ok att jaga kråkor, precis som jag blir förbannad när föräldrar inte säger ifrån när ungar jagar fåglar.

• Gilla
Reactions: via
Nu flög ju råkan av okänd anledning inte iväg, men låt oss säga att den jagat kråkan och fått tag i den, kan du garantera att den inte dödat den då? Det är inte enbart kamp som testas på MH utan även förföljande och det är jakten som triggar.

Jag hade blivit förbannad om jag sett ägarna tycka det är ok att jaga kråkor, precis som jag blir förbannad när föräldrar inte säger ifrån när ungar jagar fåglar.

Och jag blir förbannad när jag läser här att folk tycker att det är helt ok att deras hundar dödar andra djur och t.o.m. berömmer de för det!

Jag hade en dobermann som dödade en katt och två höns. Hon fick fatt i dem och skakade dem till döds, precis på samma vis som jag ser min nuvarande hund och har sett mina andra hund göra med sina leksaker, skakar kraftigt på huvudet med dem i munnen, slänger dem lite. Den hunden gjorde ALDRIG en människa något alls någonsin. Men hon kom lös och dödade ena gången en katt och andra gången fick hon fatt i två höns innan jag fick fatt i henne. Jag hade inte räknat med att hon skulle döda djur. Jag blev förvånad. 23 år gammal så lite ung och naiv, men insåg då att det ju faktiskt inte är några leksaker vi har utan rovdjur.

Hon gjorde aldrig hästar något heller, bara smådjur. Inte hundar heller, var världens bästa hund. Om man inte var katt förstås. Eller igelkott, kanin, råtta, höna osv.
Min förre dödade igelkottar så fort han fick chansen, även i koppel. Han dök in i buskage för att få tag i dem. Tror delvis det var jaktlust och resten var att det gjorde ont när man bet i dem och då triggade det honom ännu mer.
Ammo har tagit råtta, men har varit noga med att han aldrig ska få chansen att ta något annat - för då skulle han garanterat döda dem.

Du tycker gift är en trevligare död än att bli klippt av hund? Eftersom det är just skadedjur som råtta man berömt för.
Tycker du det är hemskt när man har katt av samma anledning?

Jag tycker inte att katter ska släppas lösa utan att man har den under uppsikt. Både för kattens skull och för dess bytesdjur. De tar oerhört många småfåglar!

Eftersom kråkan satt kvar så blev det ingen jakt som triggades igång. Nä det ser jag inte som det minsta konstigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 326
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka