Harris eller Trump, Bukefalos enklast fråga någonsin?

Det jag menar är att typ ingen som röstar rött/grönt skulle rösta på Trump. Tänker du att det är felaktigt tänkt av mig? Varför?

Det är inte feltänkt, men dels var det inte det du skrev och dels blir den utsagan rätt meningslös i bästa fall, då det finns många här som inte röstar röd-grönt även om de inte märks så mycket i de politiska trådarna (och jag tycker själv att tonen mot icke-rött/grönt ibland blir lite tråkig i dem) men de flesta av de icke-röd/gröna skulle inte heller rösta på Trump, särskilt inte kvinnor eller icke-binära. Och i sämsta fall spär det på bilden att motståndet mot Trump beror på vänsterextremism och att den har spridit sig i Sverige beror på våra vänsterextrema medier.
 
Här i Sverige är vi direkt inblandade i vad som händer i Ukraina. Om Trump vinner kommer Ukraina att förlora sin största och absolut viktigaste allierade. Så USA:s val har en direkt inverkan på Sverige.
Ja, det är självklart för de flesta. Sedan finns det ju de som av olika anledningar inte har det som "hjärtefråga" som ryssvänliga SD:are (jag menar, politiker från SD har ju nominerat Trump till fredspriset minst en gång, säger en del).
 
Det är inte feltänkt, men dels var det inte det du skrev och dels blir den utsagan rätt meningslös i bästa fall, då det finns många här som inte röstar röd-grönt även om de inte märks så mycket i de politiska trådarna (och jag tycker själv att tonen mot icke-rött/grönt ibland blir lite tråkig i dem) men de flesta av de icke-röd/gröna skulle inte heller rösta på Trump, särskilt inte kvinnor eller icke-binära. Och i sämsta fall spär det på bilden att motståndet mot Trump beror på vänsterextremism och att den har spridit sig i Sverige beror på våra vänsterextrema medier.
Vänstermedier?
Så vitt jag vet så finns det en enda röd dagstidning i Sverige, resten är borgliga.
 
Alla svenska tidningar jag har läst förutspår att Trump kommer vinna. De sanewashar honom rejält.
Just det här känner jag mig lite frågande till? Kan du komma med konkreta exempel? Att förutspå att Trump vinner behöver överhuvudtaget inte innebära att ge legitimitet till honom som kandidat?

Den enda jag på rak arm kommer på hos traditionella medier som på riktigt försökt få Trump att framstå som vettig, och som verkar ha köpt mycket talepunkter rakt av, är USA-korren från svenskan som lämnade med buller och bång för att redaktörer emellanåt var just redaktörer. (räknar inte in enskilda stollar som kommer med en och annan debattartikel nu, de är inte en "del av" tidningarna på samma vis, utan gör mest inspel)
 
Lite samma anledning som varför många ryssar röstar på Putin. De vet att han ljuger och är korrupt men är övertygade om att alternativa kandidater är minst lika illa. De saknar kanske tilltro till statsfinansierad media, men västerländsk media är ännu värre - den litar man inte på och dessutom blir ens land svartmålat.
Och Putin är en stark ledare, vilket är tilltalande.

Det är som sagt mycket mer komplext än att idioter röstar fram en idiot. Det är därför det inte fungerar att bara mörda idiotiska makthavare. Tomrummet efter dem fylls nästan alltid av en ny idiot.
Vad det gäller Putin ska man inte glömma att ryssarna haft det minst sagt kämpigt under en väldigt lång tid endä sedan revolutionen. När Sovjet upplöstes var det rätt kaosigt och Jelzin gjorde inte mycket som gagnade folket. Det Putin gjorde var att skapa ordning i landet. Nu fanns det mat på hyllorna i affären, som man dessutom hade råd att köpa, man hade någonstans att bo osv. Putin förbättrade han levnadstillvaron för den "vanlige medborgaren" och det är såklart värt väldigt mycket. Som ledare har han ju ett betydligt större stöd än vad kriget han för har.

Nu är detta inte alls menat som en ursäkt för skiten han håller på med, och självklart spelar det också roll att landet i mångt och mycket är en ren diktatur där att kritisera ledningen inte bara är farligt utan i princip olagligt. Men stödet för Putin kommer inte "från ingenting" och folket är inte bara korkade och obildade, typ så. Nu menar jag inte att det var så du @Dentaku menade med din post men jag ser sådana kommentarer rätt ofta.
 
Vänstermedier?
Så vitt jag vet så finns det en enda röd dagstidning i Sverige, resten är borgliga.

Många av de större är åtminstone borgliga, så därför är det inte så trovärdigt att hävda att svenska folket är vilselett pga de vänstervridna medierna. Och det har inte du gjort, men att säga att Buke skulle rösta på Harris eftersom Buke är rödgrönt, dvs hade det varit ett borgligt dominerat forum så hade vi inte röstat så, riskerar att spä på den rätt spridda föreställningen om att vi i Sverige är vilseledda av våra vänstermedier här. Därav min kommentar på ditt inlägg.
 
Helt ärligt så vet jag för lite om Harris för att veta om det blivit Harris eller blankt (går det ens i USA?).
Har inte satt mig in då jag inte kan påverka det valet iallafall även om resultatet kommer jag säkert behöva leva med även i Sverige.
Någon stans så kan jag inte sätta mig in i allt och då blir det lätt att sålla bort sådant jag inte kan påverka.

Har mer huvudbry om vad rösten kommer hamna för mig i Sveriges nästa val🫣
 
Många av de större är åtminstone borgliga, så därför är det inte så trovärdigt att hävda att svenska folket är vilselett pga de vänstervridna medierna. Och det har inte du gjort, men att säga att Buke skulle rösta på Harris eftersom Buke är rödgrönt, dvs hade det varit ett borgligt dominerat forum så hade vi inte röstat så, riskerar att spä på den rätt spridda föreställningen om att vi i Sverige är vilseledda av våra vänstermedier här. Därav min kommentar på ditt inlägg.
Aha. Så du menar att om du vrider mina ord till något jag inte har skrivit så kan man tolka inlägget precis hur man vill? Ja. Självklart. Duh liksom.
 
Aha. Så du menar att om du vrider mina ord till något jag inte har skrivit så kan man tolka inlägget precis hur man vill? Ja. Självklart. Duh liksom.

Jag har inte vridit på dina ord, jag förklarade varför jag kommenterade ditt inlägg, Du skrev att folk här inte skulle rösta på Trump eftersom de röstar rött/grönt i det svenska valet, och jag håller inte med om att den viktigaste förklaringen.

Det du inte skrivit är att de svenska medierna är vänstervridna, vilket vilseleder oss, och det tog jag upp i efterföljande inlägg för att förklara varför jag kommenterade ditt inlägg överhuvudtaget. Vissa saker lämnar man ju okommenterat och annat vill man säga emot, och här kände jag att jag ville kommentera eftersom det har med narrativet om Sverige att göra.

Vi släpper det nu tycker jag.
 
Jag har inte vridit på dina ord, jag förklarade varför jag kommenterade ditt inlägg, Du skrev att folk här inte skulle rösta på Trump eftersom de röstar rött/grönt i det svenska valet, och jag håller inte med om att den viktigaste förklaringen.

Det du inte skrivit är att de svenska medierna är vänstervridna, vilket vilseleder oss, och det tog jag upp i efterföljande inlägg för att förklara varför jag kommenterade ditt inlägg överhuvudtaget. Vissa saker lämnar man ju okommenterat och annat vill man säga emot, och här kände jag att jag ville kommentera eftersom det har med narrativet om Sverige att göra.

Vi släpper det nu tycker jag.
Det jag säger emot är "dvs hade vi inte varit det så hade vi inte röstat så" och det är extremt långt ifrån vad jag har skrivit. Jo, du har förvridit det jag skrev. Det är du själv som har tolkat in det så. Det är inte jag som har sagt att det är så. Jättestor skillnad.
 
Det jag säger emot är "dvs hade vi inte varit det så hade vi inte röstat så" och det är extremt långt ifrån vad jag har skrivit. Jo, du har förvridit det jag skrev. Det är du själv som har tolkat in det så. Det är inte jag som har sagt att det är så. Jättestor skillnad.

Du skrev att det är självklart att de flesta här skulle rösta på Trump eftersom de flesta här röstar rött eller grönt. Det tycker jag inte ligger extremt långt från tolkningen att om de flesta här inte hade röstat rött/grönt så hade de flesta heller inte avstått från att rösta på Trump.

Om du egentligen menade att de flesta här röstar inte på Trump eftersom de röstar rött/grönt, men det hade de inte heller gjort om de hade röstat på andra partier i Sverige, så blir det istället obegripligt varför du över huvud taget tog upp hur folk röstar i det svenska valet. Det blir ju helt irrelevant att nämna?
 
Du skrev att det är självklart att de flesta här skulle rösta på Trump eftersom de flesta här röstar rött eller grönt. Det tycker jag inte ligger extremt långt från tolkningen att om de flesta här inte hade röstat rött/grönt så hade de flesta heller inte avstått från att rösta på Trump.

Om du egentligen menade att de flesta här röstar inte på Trump eftersom de röstar rött/grönt, men det hade de inte heller gjort om de hade röstat på andra partier i Sverige, så blir det istället obegripligt varför du över huvud taget tog upp hur folk röstar i det svenska valet. Det blir ju helt irrelevant att nämna?
Jo, det är rätt långt ifrån. Min poäng var bara att som röd/grön är man så pass långt ifrån Trump att det blir helt surrealistiskt med något annat resultat. Det betyder inte att någon som röstar på M skulle rösta på Trump, men de har troligen närmare att rösta på Trump än vad någon som röstar röd/grönt har. Även om det är rätt troligt att även någon som röstar M inte skulle rösta på Trump heller, eftersom M ligger ganska långt vänster jämfört med Trump.

Du tolkar in något som inte står och det är där det blir tokigt.
 
Jo, det är rätt långt ifrån. Min poäng var bara att som röd/grön är man så pass långt ifrån Trump att det blir helt surrealistiskt med något annat resultat. Det betyder inte att någon som röstar på M skulle rösta på Trump, men de har troligen närmare att rösta på Trump än vad någon som röstar röd/grönt har. Även om det är rätt troligt att även någon som röstar M inte skulle rösta på Trump heller, eftersom M ligger ganska långt vänster jämfört med Trump.

Du tolkar in något som inte står och det är där det blir tokigt.

Men nu skriver du ju själv att resultatet på gruppnivå troligen skulle bli annorlunda om Buke bestod av en övervikt av moderater. Jag tycker att det är troligare att en grupp M-kvinnor inte skulle vilja rösta på Trump, än en grupp S-män. Frågan gäller ju inte att rösta på Republikanerna vs Demokraterna, utan att det är just Trump som presidentkandidat.
(Och i svenska valet har ju SD fått många väljare från S, även om de samarbetar med M).
 
Men nu skriver du ju själv att resultatet på gruppnivå troligen skulle bli annorlunda om Buke bestod av en övervikt av moderater. Jag tycker att det är troligare att en grupp M-kvinnor inte skulle vilja rösta på Trump, än en grupp S-män. Frågan gäller ju inte att rösta på Republikanerna vs Demokraterna, utan att det är just Trump som presidentkandidat.
(Och i svenska valet har ju SD fått många väljare från S, även om de samarbetar med M).
Nej det skrev jag inte. Läs EXAKT vad jag skriver. Utan att tolka in något eget. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Senast: Twihard
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 072
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 201
Senast: Mineur
·
Äldre Fick en länk skickad till mig av en vän idag: http://ledarsidorna.se/2016/11/ann-heberlein-usa-valet-och-det-glomda-folket/ Funderar på...
17 18 19
Svar
377
· Visningar
16 697
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp