Harris eller Trump, Bukefalos enklast fråga någonsin?

Harris utan tvekan. Att inte alla ser att Trump är en kriminell galen narscissist som strävar efter att bli diktator och som håller på att bli senil är en gåta för mig. Att USAs lagar tillåter honom att ställa upp är ett tecken på att något är fel.
 
Harris.

Dum fråga att ställa på buke, de flesta här röstar rött eller grönt i någon form. Svaret blir självklart.
Jag röstar inte rött eller grönt - har aldrig gjort och kommer säkert aldrig att göra. Ändå är det precis lika självklart för mig att föredra Harris framför Trump som det är för dem med mer vänsterorienterat politiskt synsätt. Trump är i mina ögon en kriminell galning - jag vill absolut inte ha honom som president i USA!
 
Jag tycker du gör en grov förenkling här (som blir direkt felaktig), att inte vilja ha Trump som president handlar inte om huruvida man röstar rött/grönt eller inte. Har du följt med i vad Trump har gjort och sagt under sin tid som president och därefter?
Det jag menar är att typ ingen som röstar rött/grönt skulle rösta på Trump. Tänker du att det är felaktigt tänkt av mig? Varför?
 
Harris.

Dum fråga att ställa på buke, de flesta här röstar rött eller grönt i någon form. Svaret blir självklart.
Nu är det väl så att opinionsundersökningarna i Sverige säger att de flesta just nu skulle rösta på den "vänstra" sidan.
I övrigt tror jag att de många här inne med andra politiska sympatier väger sina ord i diskussionerna.

Sedan kan jag väl tro att de allra flesta till vänster om Kd ogillar Trump och att det även finns många inom Kd och SD som föredrar Harris.

Det är egentligen inte så konstigt då Demokraterna politiskt väl befinner sig en bit till höger om Moderraterna?
 
Nu är det väl så att opinionsundersökningarna i Sverige säger att de flesta just nu skulle rösta på den "vänstra" sidan.
I övrigt tror jag att de många här inne med andra politiska sympatier väger sina ord i diskussionerna.

Sedan kan jag väl tro att de allra flesta till vänster om Kd ogillar Trump och att det även finns många inom Kd och SD som föredrar Harris.

Det är egentligen inte så konstigt då Demokraterna politiskt väl befinner sig en bit till höger om Moderraterna?
Jo jag håller med. Men här på buke brukar det väl vara typ 80% på de röd/gröna och lägger man till att de flesta av oss är kvinnor och tycker att aborträtten är viktig så blir det liksom ännu färre som skulle kunna tänka sig att rösta på Trump tänker jag.
 
Att kalla Demokraterna för vänster är helt fel. I många avseenden är de höger om alla svenska partier förutom SD. Det är enbart i jämförelse med GOP som de kan klassas som vänster. MAGA och resten av alt-högern består neo-nazister, rasister och män som vill ta ifrån kvinnor all bestämmelserätt över kvinnors kroppar. Tom KD gjorde ju ett utspel om att lagstifta kvinnors rätt till abort. Om man läser project 2025 får det nackhåren att rysa för samtliga politiska partier, SD inkluderat. I vissa stater har man luckrat upp lagarna mot barnarbete.

https://www.pbs.org/newshour/politi...ning-child-labor-laws-to-fill-worker-shortage

Den ansvariga för Project 2025 vill bla avskaffa FEMA, trots att det är GOP ledda stater som Florida som är först i kön för att tigga federala pengar vid naturkatastrofer. Något de röstar emot när det gäller blåa stater.

https://www.theguardian.com/us-news...abortion-slavery-holocaust-project-2025-trump

https://www.25and.me/?topics=

I ett sk town hall meeting idag för att diskutera ekonomin


Migranter som tar 'svartas jobb' och Hannibal Lecter. Att någon kan tänka sig att rösta för den här mannen övergår mitt förstånd.

Han vill dessutom införa tariffer. Och många Amerikaner tror att han kan ansvara bättre för USA:s ekonomi.

https://www.washingtonpost.com/business/2024/10/16/trump-tariffs-impact-economy/
 
Det spelar ingen roll vem på den svenska färgskalan man röstar på. Harris är det självklara alternativet i Sverige.
Det finns ju folk som röstar på NMR tänker jag. Troligen ingen som skulle våga erkänna det på buke, men det finns. Där tänker jag att de nog skulle rösta på Trump, om de fick valet?

Men jag håller med dig. Demokraterna är inte vänster. De ligger egentligen höger om moderaterna i många frågor, så frågan blir lite konstig här. Man får liksom svara det alternativet som skadar minst snarare än vad man verkligen tycker.
 
Intervju med Trump. Enligt vad han säger själv så ska militären sättas in mot politiska motståndare.

 
Jo jag håller med. Men här på buke brukar det väl vara typ 80% på de röd/gröna och lägger man till att de flesta av oss är kvinnor och tycker att aborträtten är viktig så blir det liksom ännu färre som skulle kunna tänka sig att rösta på Trump tänker jag.
Fast buke är aldrig representativt för vad folk i Sverige tycker och röstar
 
Den intressanta frågan är varför de flesta tycker så, hur media påverkar och styr opinionen.

Svensk media manipulerar knappt att svenskar skulle rösta på Harris. Allt som behövs är att man lyssnar på hans intervjuer för att inse vilken galning han är. Som har noll vision och planer för vad han ska göra om han vinner. Eller som han sa under debatten. Han har a concept of a plan.

Alla svenska tidningar jag har läst förutspår att Trump kommer vinna. De sanewashar honom rejält.
 
Varför de flesta i Sverige inte gillar Trump menar du? Är det media som påverkar eller är det Trump som är en idiot?
Självklart rapporterar svensk media bara delar. Tror folk verkligen att halva USAs röstberättigade befolkning är idioter? Det är mer än naivt isf.
 
Självklart rapporterar svensk media bara delar. Tror folk verkligen att halva USAs röstberättigade befolkning är idioter? Det är mer än naivt isf.

30%

https://www.pewresearch.org/politics/2023/07/12/voter-turnout-2018-2022/

USA:s valsystem är så utformat att även fast Demokraterna har fått mest röster så har republikanerna vunnit flera val.

https://edition.cnn.com/2024/10/08/politics/democrats-popular-vote-kamala-harris-analysis/index.html

If the vice president captures more votes than former President Donald Trump, it would be the eighth time in the past nine presidential elections that Democrats have won the national popular vote. That would establish a new record. Since the modern party system began in 1828
 
Jag tycker du gör en grov förenkling här (som blir direkt felaktig), att inte vilja ha Trump som president handlar inte om huruvida man röstar rött/grönt eller inte. Har du följt med i vad Trump har gjort och sagt under sin tid som president och därefter?
Precis, för mig finns det inget val. Det är Harris eller ingen.
 
Man behöver inte vara en idiot för att rösta på en idiot. Jag känner flera amerikaner som röstade på Trump, men tycker att han är en idiot och inte alls passar som president, men att alternativet är värre.

Lite samma anledning som varför många ryssar röstar på Putin. De vet att han ljuger och är korrupt men är övertygade om att alternativa kandidater är minst lika illa. De saknar kanske tilltro till statsfinansierad media, men västerländsk media är ännu värre - den litar man inte på och dessutom blir ens land svartmålat.
Och Putin är en stark ledare, vilket är tilltalande.

Det är som sagt mycket mer komplext än att idioter röstar fram en idiot. Det är därför det inte fungerar att bara mörda idiotiska makthavare. Tomrummet efter dem fylls nästan alltid av en ny idiot.
 
Jo jag håller med. Men här på buke brukar det väl vara typ 80% på de röd/gröna och lägger man till att de flesta av oss är kvinnor och tycker att aborträtten är viktig så blir det liksom ännu färre som skulle kunna tänka sig att rösta på Trump tänker jag.
Det är väl också ganska stor skillnad på hur män resp kvinnor röstar i Sverige. Och buke är ju kvinnodominerat numerärt.
 
Donalds mediebolag, Trump Media & Technology Group, rusar på börsen. Upp ca 150% på en månad. Alla vill vara med på tåget 🤣
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Senast: Twihard
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 072
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 201
Senast: Mineur
·
Äldre Fick en länk skickad till mig av en vän idag: http://ledarsidorna.se/2016/11/ann-heberlein-usa-valet-och-det-glomda-folket/ Funderar på...
17 18 19
Svar
377
· Visningar
16 697
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Vinterridbyxor

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp