Håranalys

Sv: Håranalys

Normalt sett skulle detta inlägg ha tagits bort pga länken, men jag tror att det i detta läge har mera värde att få stå kvar. Det som står som åtgärd för denna häst är precis vad som skulle har gjorts som normal åtgärd utan prov, för hosthästar ändrar man foderstat och åtgärdar miljö och det utan att behöva ta prov och analyser för att få fram.

Vad jag ser är en fördyrad kostnad och förlängning i tid innan åtgärd har satts in. Sorry, annars kan jag vara öppen för mycket, men det här hade man kunnat klara ut för egen maskin faktiskt.:crazy:

*kl*

Min kompis hade hand om en travare som hästägaren hade massa problem med. Var grymt mager och diverse andra problem via håranalys så var det långt gången borrelia. Hästen fick medicin och blev bra igen. Så det funkar :)

*kl*

Min kompis hade hand om en travare som hästägaren hade massa problem med. Var grymt mager och diverse andra problem via håranalys så var det långt gången borrelia. Hästen fick medicin och blev bra igen. Så det funkar :)

Kan man se att en häst har borelia genom en håranalys?

Kl

Jag är en person som för något år sedan aldrig skulle kommit på tanken att skicka in en håranalys..
Men, men - min häst har sedan ett års ålder fått knölar och vätskande utslag på kroppen VARJE VINTER.. (han är idag 7 år) Dessa kommer i november och brukar sitta i till april då de försvinner av sig själva. Veterinärer har inte kunnat hjälpa, teorin har varit att han varit överkänslig för något. Och jag kan lova att jag testat en hel del under åren för att försöka lista ut VAD han reagerar mot.

Eftersom jag började bli desperat provade jag att skicka in en håranalys, tänkte att jag har inget att förlora (förutom pengar då förstås..) Han har nu gått igenom en behandlingsperiod och inte haft varken knölar eller utslag på hela vintern! Men eftersom jag egentligen inte tror på detta så vågar jag inte riktigt ropa hej än.. Men ingen är lyckligare än jag om han håller sig knöl-fri!

Kan man se att en häst har borelia genom en håranalys?

När det gäller människor så har förespråkare av håranalyser sammanställt stora mängder data från utförda håranalyser på människor med en rad olika sjukdommar. Sedan har man försökt att hitta mönster hos håranalyserna för att kunna diagnostisera sjukdommar. Jag vet inte hur pass träffsäkra och tillförlitliga dessa diagnoser är men man ska komma ihåg att detta är utvärderingar av analyser som har gjorts på människor och inte på hästar. Hästar är inte människor och det är inte seriöst att utan vidare överföra resultat av håranalyser på människor till att gälla även för hästar. Det finns inget underlag vad jag vet för att använda håranalys på häst för att diagnostisera sjukdommar.

*kl*
Nu är jag bara lite nyfiken... Hur är det tänkt att det ska fungera? Vad är det för tester som görs eller tittar dom bara på håren? Någon som kan förklara?

Kl

Jag är en person som för något år sedan aldrig skulle kommit på tanken att skicka in en håranalys..
Men, men - min häst har sedan ett års ålder fått knölar och vätskande utslag på kroppen VARJE VINTER.. (han är idag 7 år) Dessa kommer i november och brukar sitta i till april då de försvinner av sig själva. Veterinärer har inte kunnat hjälpa, teorin har varit att han varit överkänslig för något. Och jag kan lova att jag testat en hel del under åren för att försöka lista ut VAD han reagerar mot.

Eftersom jag började bli desperat provade jag att skicka in en håranalys, tänkte att jag har inget att förlora (förutom pengar då förstås..) Han har nu gått igenom en behandlingsperiod och inte haft varken knölar eller utslag på hela vintern! Men eftersom jag egentligen inte tror på detta så vågar jag inte riktigt ropa hej än.. Men ingen är lyckligare än jag om han håller sig knöl-fri!

Är lite nyfiken .. då min passhäst får liknande problem och dom ger inte med sig. Har denna häst även haft problem med magen? Blir lätt nervös osv? Lite tunn och svår att hålla i hull?

Nyfiken. Vad var den överkänslig mot då?
Var det inte något som saknades?

Finns en sån som du har i mitt stall med samma problem. Lite nervös lätt för att bli tunn. Haft problem med päls avfall och knölar på vintern. Misstänkte då ringorm. Hud/hårprov lämnats på klinik utan att de hittat någon. men det verkar komma tillbaka varje vinter. Inga för varma täcken eller blöta täcken. Därför lite nyfiken jag med på ovanstående inlägg..
Känns som att det borde vara brist på något istället för överkänslighet. Samma mat året om, iofs ny höskörd för varje år men inget händer förrän i okt-nov.

Senast ändrad av en moderator:

Finns en sån som du har i mitt stall med samma problem. Lite nervös lätt för att bli tunn. Haft problem med päls avfall och knölar på vintern. Misstänkte då ringorm. Hud/hårprov lämnats på klinik utan att de hittat någon. men det verkar komma tillbaka varje vinter. Inga för varma täcken eller blöta täcken. Därför lite nyfiken jag med på ovanstående inlägg..
Känns som att det borde vara brist på något istället för överkänslighet. Samma mat året om, iofs ny höskörd för varje år men inget händer förrän i okt-nov.

Samma med min passhäst med. Han blev så otroligt ful i pälsen ett tag, är dock på väg att bli fin i pälsen nu igen. Han har även haft svårt att äta upp allt hö och varit väldigt orolig i boxen ibland. Det är alldeles som att han har ätit gröngräs. Vi misstänkte först ringorm men sedan har knölarna utvecklats till inflammerade knölar som varar.

Jag skriver ett projektarbete om samma häst, och jag har fått hans veterinär journal utskriven och har skummat igenom dom. Läste att han ett tag haft problem med avföringen då den har luktat lite halvkonstigt osv, under den tiden stod han inte i samma stall som han gör nu. Hans framhovar har varit mycket skumma med, dom har haft fula ringar och varit konkava (?) men är nu mkt fina.

Jag har länge haft en fundering på om det är något han har i kroppen som stör honom, och som stör hela tarmsystemet lr något. Ska även tillägga att han är hingst, men är otroligt snäll. Glömde ju säga att han har fått byta box, han har nu bara en häst bredvid sig och han är mkt bättre i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 409
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka