Håranalys

Sv: Håranalys

Nej det var inte det företaget, det företagets kommentar kom aldrig upp i TV :angel:
Däremot så talade det företaget om att Victory Tilly hade en cirkulations störning i ett av sina bakben ( minns inte vilket som sas) ALla skrattade då han var favorit i Elitloppet, men bräckte ner i en gaffelbandsskada i samma loppet..... Då kan man ju undra om störningen i cirkulationen hade nåt samband med att senan blev överansträngd.

Jag kan säga både bä o bu om hårananalyser, en del har det hjälpt , andra inte......

Jag vet hur det var ang detta TV - program... som bl.a berörde 2 st personer (helt fristående ifrån varrandra) som arbetar med att utföra håranalyser.

Person 1: Var en kvinna ifrån södra sverige som utförde analysen på den uppstoppade hästen.

Person 2. Man ifrån Hälsingland fick tagel ifrån Viktory Tilly, där han klart och tydligt talar om (vilket är ganska lustigt) när de väljer att ta med "bara" ca 30 sekunder av uppskattningsvis 20 - 30 min samtal berörande denna analys ENDAST den meningen där han förklarar att hästen har belastningar på "urinvägarna" som bör eller kommer att synas i vänster bak

Mycket .. MYYYCKET Lustigt anser jag när de faller på eget grepp, vad händer??? Jo Viktory Tilly startar i elitloppet ca 1 vecka senare, OCH kliver av banan HALT PÅ VÄNSTER BAK :angel:

Det togs även upp flera "alternativa behandlare" på detta program bl.a en hästpratare.

Tråkigt måste det dock vara för håranalytikern från Hälsingland som ofta får ut för allt som visades och sades i detta program.

KAN hästar ha diabetes över huvudtaget, är min fråga???

Skrev "diabetes, typ" just för att h*n som analyserade sade typ:" hästar kan väl inte ha diabetes men din häst har liknande symptom" ...eller kanske h*n inte använde ordet symptom.

I human diabetes kan man ju också i många fall hjälpa till att hålla blodsockret på en bra nivå genom diet.

Varför borde jag ha en teori?
Du fick av ditt håranalysföretag en diagnos på "hästdiabetes", om de nu menade IR/EMS så vore det lite intressant att få "diagnosen" medicinskt konfirmerad o att få veta på vilka parametrar i hårprovet den baserades. Annars är min enda kommentar: Jasså!
PL

Ja om du är villig att ta hit hästen o betala för det så är du välkommen.
Säkert billigare att få det gjort lokalt.
Måste jag ha en teori om vraje flummig alternativdiagnos där jag inte ens vet vilka parametrar den är baserad på?
PL

KL
Är själv "alternativare" men har ingen erfarenhet av just håranalys. Men vad jag vet så är det mest ett redskap att se om man har brister, tex om man har för lite av något ämne i kroppen. Inte att ställa diagnoser om hältor etc? :confused:
Hur gör man det vha ett hårstrå? Då måste dte ju gå över på synskhet/djurkommunikation?

Flummig eller inte...

Som veterinär borde du iaf ha en teori varför min HS-häst blev symptomfri sedan jag minskade/tog bort stärsta delen av sockret i fodret - allt enligt tipsen från analysen.

Jag vet att många är skeptiska till sådant här - i synnerhet veterinärer och läkare. ....och det måste ni väl få vara.

Önskar ändå höra en teori om min hästs "tillfrisknande" från HS. kan tillägga att han haft det i några år och ingen veterinär hittade något fel på hästen.

Senast ändrad:

Ja om du är villig att ta hit hästen o betala för det så är du välkommen.
Säkert billigare att få det gjort lokalt.

För mig spelar inte värden och parametrar och annat dylikt någon roll. Tänkte att du som yrkesverkande veterinär kunde vara intresserad av att forska lite och ta reda på saker, och ställer därför upp med en häst som uppenbarligen (HS och fång) är sockeröverkänslig.

Vad har du för häst ? Om det är en övergödd fångponny är diagnosen IR alltid rimlig.
Jag har ingen aning om det finns ngt samband mellan IR o HS, just därför vore det intressant med en diagnos men du är tydligen inte inresserad att betala för en riktig sådan.
PL

Då tycker jag att du skall kontakta en forskningsinstitution för gratis utvärdering. Eller ännu bättre be håranalysföretaget betala för att bekräfta sin diagnos.
PL

Min häst är frisk och kry idag. Har varken sviter av fång eller HS. För mig är det huvudsaken!

Det är frågan om ett relativt svårgött halvblod med ½ fullblod - definitivt ingen övergödd ponny!

Då tycker jag att du skall kontakta en forskningsinstitution för gratis utvärdering. Eller ännu bättre be håranalysföretaget betala för att bekräfta sin diagnos.
PL

JAG är inte intresserad av att forska mera i det - det borde DU vara som är veterinär.

Som jag skrev - min häst är pigg och kry nu och jag tackar håranalysen för det!!!

Tänk vad skönt att vara openminded. :angel: Jag kan tro på både veterinärvård och alternativvård. Då den vanliga veterinärvården inte hittar nåt så kan jag försöka på annat sätt. Ibland lyckas man hitta något som hjälper - ibland inte.

Jag är praktiker inte forskare vilket innebär att jag inte har resurser för att betala för det djurägarna inte själva är intresserade att betala för att få reda på!
Openminded behöver inte innebära att man tror på vad som helst!
PL

Jag är praktiker inte forskare vilket innebär att jag inte har resurser för att betala för det djurägarna inte själva är intresserade att betala för att få reda på!
Openminded behöver inte innebära att man tror på vad som helst!
PL

Jag har fått reda på det jag behöver veta. ...och jag är varken praktiker eller forskare.

Skrev ju i princip vad jag menade med openminded, och jag tror INTE på vad som helst, men jag KAN tro på saker jag inte förstår, och jag KAN tro på saker som hjälper mig och mina djur.

Undrar...har du någonsin gjort så att en häst har blivit symptomfri från HS? Vad gjorde du då isf?

Du vet egentligen ingentig om din hästs problem!
Ett eventuellt samband IR o HS kan ev vara intressant att spinna vidare på men jag har inte tillräckligt med HS här. Att ställa diagnosen IR via håranalys verkar för lånsökt att lägga resurser på.
Jag upprepar min tidigare fråga,har du en övergödd ponny?
PL

Hur gör man det vha ett hårstrå? Då måste dte ju gå över på synskhet/djurkommunikation?

Nja det är väl inte så konstigt, inte konstigare än att ta blodprov, avföringsprov eller urinprov egentligen...Spec hår, hud o naglar kan ju tala om även för den "ovetande" att nån mår psykiskt eller fysiskt dåligt.
Sen att det finns människor som fördjupat sig i det och kan läsa "mer" är ju bara att utveckla det man SER....Bra tycker jag,
Men som med allt så finns det alltid folk som ser att dom kan tjäna pengar på såna här saker och det är ju tragiskt bara det.

Jo att man mår dåligt är jag helt inne på att man kan se.. Men undrar HUR man tex ser att hästen har problem med just vänster bak? Vad ser man efter? Behandlar man håret på nåt sätt?

Undrar hur det går till helt enkelt.. :)

Du vet egentligen ingentig om din hästs problem!
Ett eventuellt samband IR o HS kan ev vara intressant att spinna vidare på men jag har inte tillräckligt med HS här. Att ställa diagnosen IR via håranalys verkar för lånsökt att lägga resurser på.
Jag upprepar min tidigare fråga,har du en övergödd ponny?
PL

Jag upprepar mitt svar: Det är frågan om ett relativt svårfött halvblod med ½ fullblod!!!

Jag upprepar ytterligare ett svar: min häst är idag pigg och kry!

Varför skall jag lägga en massa pengar och veterinärbesök på ett problem som är avhjälpt för år sedan? Jag fick ingen veterinärhjälp (eller nog hjälp, men inget svar) så jag löste problemet på annat sätt. Vad är det som inte är ok här - förutom att jag tror på DEN håranalysen och DEN håranalytikern jag använde som andra=sist.
Trådskaparen frågade om erfarenheter och jag svarade. Konstigare än så är det inte.
Förstår inte varför du tar sådana problem av det här. Du som veterinär borde väl vara nöjd att en HS-häst har blivit hjälpt, vilket definitivt inte hör till vanligheterna.

Tydligen är du väldigt oinsatt i HS och jag tipsar dig att läsa om det. Det finns engelska studier som visar på ett sammanhang HS/sockeröverkänslighet. Det var några år sedan jag läste det så jag kan tyvärr inte ange källan. I England verkar man forska en hel del i ämnet. Läs och lär!

Så, nu var jag klar med den här diskussionen :p

Men vad kan man mäta i en håranalys o hur tolkar man sedan detta?
PL

:rofl:

Ingen aning faktiskt......jag vet inte hur man mäter strömmen heller, men det finns ju folk som vet det...huvudsaken är ju att jag får ström till huset...typ.

Även om nån förklarade det för mig så skulle jag troligtvis inte förstå det heller...

Det finns säkert nån som kan förklara hur det går till, hur mäter man blod, urin o avföring, hudskrap t ex...det vet jag heller inte fast jag har lämnat in otaliga blodprover.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 433
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka