Håranalys

Sv: Håranalys

Men det vore ju billigare om hon lyckats få ngn att utreda hästen gratis!
PL

Nej men nu är du väl orättvis iallafall :mad:

Hon HAR ju gått genom veterinärer INNAN och ingen har kunnat hjälpa henne, att hon sen får tag i en håranalytiker som hjälper hästen till ett tillfrisknande ska väl ni inte bli sura för....
Nu börjar du bli gubbsur tycker jag......mina vettar kan åtm ta till sig den infon jag kan ge dom. och säga att det enda dom vet är att dom inte vet allt :bow: och har sett så mycket konstiga saker som man inte kan förklara och hästarna har blivit friska....
Det är PRIO ETT......sen om man ska vara vrång o dum och inte ens kunna glutta i öppningen är bara synd.

Från det till att ex du ska anamma det är låååång väg och det förstår jag att du inte varken kan eller vill, men man behöver inte vara spydig när facit visas...dvs en frisk häst. Det är ju bara att gratulera :bow:

Att någon kräver att jag skall utreda hennes häst gratis o menar att jag annars är ointresserad gör mig förbannad. Hon är tydligen tillräckligt intresserad av en diagnos för det men inte för att betala.
Är jag gubbsur när jag ifrågasätter att det går att ställa diagnosen IR eller liknande via hårprov.
Om någon kan visa mig ngt om hur det skulle gå till, dvs vad man mäter, kan man ju diskutera saken men jag har inte fått ngt sådant svar o inte hittat ngt på nätet.
Om någon kommer till mig med en "diagnos" baserad på en håranalys så visst lyssnar jag men jag sätter knappast in en medicinsk behandling utan en riktig diagnos om en sådan går att få med rimliga insatser.
PL

Senast ändrad:

Fast jag har inte sett att hon krävt det av dig.Samt att hästen redan var utredd av veterinär så det är ju inte i pengarna det sitter.

Om någon kommer till mig med en "diagnos" baserad på en håranalys så visst lyssnar jag men jag sätter knappast in en medicinsk behandling utan en riktig diagnos om en sådan går att få med rimliga insatser.

DET ska du ha en eloge för......

Men diagnosen i totts fall var ju INTE håranalysen, utan det tog hon som en "sista utväg" då hästen inte blev frisk med den konventionella vetvården.

Jag vet av erfarenhet att allt alternativ vård inte är halleluja moments, men ibland så funkar det och man ska inte förkasta veterinärer heller...Önskar bara samarbetet vore lite bättre mellan de som faktiskt ÄR seriösa...att prova är ju inte farligt om man misslyckas med den vanliga vetvården....Jag kör så och ångrar mig sällan.....

Hon anser att jag som vet bör vara intresserad av att utreda hennes häst gratis o när jag inte är det så är jag varken intresserad el insatt. hur skall jag tolka det, jag tar inte sån skit utan att reagera.
Till saken hör att hon faktiskt bad mig komma in i tråden men sen passar det inte när jag ifrågasätter.
Jag kan inte se ngt annat än att håranalysen gav dianosen IR el dyligt vilket hon sen anser är orsaken till headshakingen.
Vidare tycker jag att man bör få ett protokoll tom på en håranalys inte bara lösa muntliga påståenden.
PL

Till saken hör att hon faktiskt bad mig komma in i tråden men sen passar det inte när jag ifrågasätter.
PL

Peter Lundin, varför ljuger du?? Jag har inte bett dig komma in i tråden! Varifrån har du fått det??

Det enda PM jag har skickat var det som trådskaparen frågade efter.

Dessutom anser jag att min häst är färdig utredd för några år sedan redan. Och jag har betalat för vartendaste veterinärbesök, för vartendaste försök att medicinera och för vartendaste håranalys och vartendaste homeopatiska preparat. Kan säga att från att hästen började skaka på huvudet har jag lagt ut en hel del pengar massor med tårar och enorma mängder huvudbry och tid för att reda ut vad som felas. Jag har ringt till olika länder och rådfrågat och anlitat många olika veterinärer - allt har jag betalat för.

Jag har aldrig krävt att du skall undersöka min häst gratis. Jag bara gav dig tillfället att få kontrollera IR på en HS-häst som definitivt verkar vara sockeröverkänslig, för du verkade intresserad av att kolla "diagnosen" med blodprov.

Det finns både seriösa och ickeseriösa även inom denna bransch.

Vilken är er skeptikers (fördömares) förklaring till att h*n jag skickade den sista håranalysen till visste det där om "diabetes"? Inte så vanligt, trots allt. ...och vad var det då som gjorde att min häst blev fri från sin headshaking?? P_L i synnerhet och även andra skeptiker borde ju ha en teori på det!
Vad är detta om inte en uppmaning att delta:confused:
PL

Vad är detta om inte en uppmaning att delta:confused:
PL

Ok, jag ger mig lite i på den fronten, men du hade inget svar att ge på frågan jag ville ha svar på. Du bara fortsatte "gå på".
Jag ville ha exterternas teori på varför min häst blev bra. ...men fick ingen.

*KL*

Men nu tycker jag att saken är färdigutredd, och ni får gärna återgå till att fördjupa diskussionen i ämnet. Jag skulle med spänning läsa lite fakta om detta, då jag känner till så enormt lite om bägge sakerna. och tycker att det skulle vara intressant att få läsa mer om det.

Boj/moderator

Synd att alternativa behandlingsmetoder så snabbt blir ner klankade!
Ingen som någonsinn fått "fel" svar av dom som läst dagens veterinär utb???

Ingen?

Japp, till och med vid ett flertal tillfällen!
Jag, som simpel alternativare, hade ställt diagnos på hästen för 1,5 år sedan. Många, många klinikbesök senare utan att hästen behandlats där jag ville (bara en massa andra ställen) och givetvis utan att ha blivit ett dugg bättre har nu fått rätt efter grundlig genomgång på Mälarkliniken.

Ibland säger ett vant hästöga mer än vad en dyr veterinärutbildning kan lära ut. Oavsett vetenskapliga bevis...

Jag det är väl bäst att jag slutar att ifrågasätta!
Saker som på vilka grunder "diagnoserna ställs är väl inte viktiga!
PL

Jag det är väl bäst att jag slutar att ifrågasätta!
Saker som på vilka grunder "diagnoserna ställs är väl inte viktiga!
PL

Ifrågasätta tycker jag visst att du ska göra, det är ju det som driver en diskussion. Men att käbbla och upprepa samma sak leder ingen vart, jag tycker du gav ett mycket bra erbjudande och hade sett fram emot givande tråd utifrån det.

Ifrågasätta tycker jag visst att du ska göra, det är ju det som driver en diskussion. Men att käbbla och upprepa samma sak leder ingen vart, jag tycker du gav ett mycket bra erbjudande och hade sett fram emot givande tråd utifrån det.

Men skulle du, Boj, köra din friska häst hundratals kilometer (med lånad bil, lånat släp och inhyrd chaufför)för ett blodprov som du själv skall betala men som veterinären är intresserad av att se resultatet av? För mig låter det som en dålig deal!

Den här tråden handlar om huruvida håranalys är bra eller ej. Eftersom TS inte ville ha negativa röster gav jag mig inte direkt in i diskussionen förrän du uppmanade mig!
Du presenterade ett iofs ganska intressant fall som "bevis" på att HS fungerar.
Jag som vet är skyldig att hålla mig till vetenskap o beprövad erfarenhet o jag efterlyser därför NGT som visar på vilka grunder HS-folk ställer specifika diagnoser o i ditt fall en bekräftelse på att diagnosen är riktig. Du uppmanade mig att komma ner o utreda din häst vilket jag uppfattade lagom skämtsamt men det var det tydligen inte. DU är tydligen inte intresserad av att få veta om din häst verkligen har IR men samtidigt anser du tydligen fortvarande att jag har någon slags skyldighet att utreda din häst för att jag ifrågasätter på vilka grunder "diagnosen" är ställd.
Själv kan du tydligen inte föstå att det kan vara viktigt för din häst med en korrekt diagnos.
PL

Själv kan du tydligen inte föstå att det kan vara viktigt för din häst med en korrekt diagnos.
PL

Det viktigaste för både min häst och mig är att hästen mår bra! ...och det gör han!! ...och det har han gjort redan i många år.
...och vem vet - kanske diagnosen är korrekt även om man inte kommit fram till den med rent veterinärmedicinska metoder.

Mycket av det jag skrivit i tråden verkar du ha misstolkat, men jag ids inte mera gå in på det.

För att ändå klargöra en förkortning jag använt (HS) så betyder det i min värld headshaking och inte håranalys.

Senast ändrad:

Men skulle du, Boj, köra din friska häst hundratals kilometer (med lånad bil, lånat släp och inhyrd chaufför)för ett blodprov som du själv skall betala men som veterinären är intresserad av att se resultatet av? För mig låter det som en dålig deal!

Nej men snälla du, börja inte om igen och frågan handlade inte om det. Läs igen så förstår du vad erbjudandet gällde.

Vi är t ex dåliga på att intuitivt bedöma sannolikheter för händelser och att
avgöra om slumpen spelat oss ett spratt. Vår hjärna försöker se mönster även där inget mönster finns (exempelvis ansikten i molnformationer, stjärnbilder).Självbedrägeri är också en mänsklig egenskap som är djupt rotad – lögnen ger tröst och hopp (exempelvis »liv efter döden»).

Vi har en medfödd benägenhet att tro på det som sägs till oss. Det är ofta med motvilja vi ändrar oss och erkänner att vår tidigare ståndpunkt var felaktig.Våra sinnens ofullkomlighet ger möjlighet till feltolkningar. Vår minnesfunktion är selektiv och känslomässigt präglad – vi kommer ihåg det som stämmer med vår grundinställning men glömmer det som inte stämmer in.

Att söka efter "sanning" kräver ett logiskt tänkande baserat på faktakunskap,
något som i sig kan vara både ansträngande och ovant. Oklart och känslomässigt tänkande är vanligare i vår vardag. Det finns ofta en rent negativ attityd mot logiskt tänkande – speciellt som resultatet ibland kan upplevas obehagligt och omänskligt eller ge en känsla av meningslöshet och hopplöshet.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 409
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka