Har världen blivit tråkigare?

Det beror ju på både vad man äter och hur man bor.
Eget stall och eget bete kostar inte mer.
Jag har nog alltid kört lågbudgetbilar så det är inte heller dyrare.
Bilar i lågpris-segmentet rostar inte längre, så det ger lägre kostnader.
El är litet trassligt, men jag har köpt solpaneler.
Boendet är billigt efter över 30 års ägande.
(Eller ärvt.)

Jag tror att det är annat som gör att saker känns tråkigare än förut.
Min ekonomi är definitivt inte något som påverkar det.
Fast också du måste väl ändå märka att matpriserna har gått upp - rejält :confused: ? Eller äter du ENBART sådant som du odlar/fiskar/skjuter/plockar själv?

Nej det märker jag inte.
Ägg, havregryn och mjölk är fortfarande inte så mycket pengar.
Jag äter billig mat och ganska så litet.
Sen kan man ju också "välja sina strider" och hamstra storförpackningar när tillfälle bjuds, ris, pasta, socker, salt, ja torrvaror har ju ingen bäst-före-gräns och kan köpas billigt räknat per kilo i säck. Köttfärs i storpack delar man och fryser, kålhuvud är billiga och kålpudding är ju så gott och kokar man ris till kostar inte den middan många kronor.

Mat kan bli hur dyr eller hur billig som helst, man måste bara vara lite kreativ och du vet ju min standard på förpackningsstorlekar. :D

Nej det märker jag inte.
Ja, lever du verkligen bara på ägg, havregryn och mjölk så kommer du nog rätt billigt undan. Å andra sidan har dessa livsmedel också ökat rejält i pris sedan 2021 (till maj 2024) så det borde du kanske ha märkt:
  • Mjölk: +32,5%
  • Ägg: +41,3
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nara-tre-ar-med-hog-inflation-sa-dyr-blev-maten

Nej det märker jag inte.
Fast att det inte är så mycket pengar, för dig, innebär ju inte att priserna inte gått upp. Priserna har gått upp väldigt mycket på det mesta, mat-relaterat eller ej, de senaste åren och jag förstår nog inte riktigt hur man kan undvika att märka det.

Sen kan man ju också "välja sina strider" och hamstra storförpackningar när tillfälle bjuds, ris, pasta, socker, salt, ja torrvaror har ju ingen bäst-före-gräns och kan köpas billigt räknat per kilo i säck. Köttfärs i storpack delar man och fryser, kålhuvud är billiga och kålpudding är ju så gott och kokar man ris till kostar inte den middan många kronor.

Mat kan bli hur dyr eller hur billig som helst, man måste bara vara lite kreativ och du vet ju min standard på förpackningsstorlekar. :D
Hur som helst har ju alla livsmedel blivit dyrare, även om man försöker leta extrapriser, svinnsmarta varor osv. Så att man inte skulle ha märkt av det alls känns bra märkligt.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nara-tre-ar-med-hog-inflation-sa-dyr-blev-maten

Ja, lever du verkligen bara på ägg, havregryn och mjölk så kommer du nog rätt billigt undan. Å andra sidan har dessa livsmedel också ökat rejält i pris sedan 2021 (till maj 2024) så det borde du kanske ha märkt:
  • Mjölk: +32,5%
  • Ägg: +41,3
Litet annat blir det ju också.
Men även om man dubblar en mycket låg summa så blir det inte så mycket pengar av det hela.
Jag dricker i princip uteslutande vatten och gillar inte godis.
Kokt potatis är inte så dyrt det heller.

Det är liksom inte så att jag snålar medvetet men min mathållning är oerhört ekonomisk därför att det är min normala mat.

Hur som helst har ju alla livsmedel blivit dyrare, även om man försöker leta extrapriser, svinnsmarta varor osv. Så att man inte skulle ha märkt av det alls känns bra märkligt.

Det kan inte ha undgått någon att allt blivit dyrare men man kanske inte behöver bry sig, det kan ju vara så att man "handlat klart" vad det gäller kapitalvaror och inte behöver snåla med matpengarna utan kan strunta i vad varorna kostar och inte ens tittar på priset längre eftersom det finns ett pengaöverflöd.

Det kan inte ha undgått någon att allt blivit dyrare men man kanske inte behöver bry sig, det kan ju vara så att man "handlat klart" vad det gäller kapitalvaror och inte behöver snåla med matpengarna utan kan strunta i vad varorna kostar och inte ens tittar på priset längre eftersom det finns ett pengaöverflöd.
Wow. Det låter verkligen som en toppensituation att vara i. Men vi är inte alla ekonomiskt oberoende tyvärr. Saker och ting går sönder och behöver ersättas. Huset behöver renoveras löpande. Och så vidare.

Fast varför då jaga storpack och extrapriser, om man inte behöver bry sig?

Senast ändrad:
Fast att det inte är så mycket pengar, för dig, innebär ju inte att priserna inte gått upp. Priserna har gått upp väldigt mycket på det mesta, mat-relaterat eller ej, de senaste åren och jag förstår nog inte riktigt hur man kan undvika att märka det.
Dubbelt så mycket av väldigt litet är fortfarande väldigt litet.
Men det är inte poängen som jag vill göra i den här tråden.

Utan min poäng är att även jag som inte märker av kostnadsökningarna känner att saker inte är lika roliga nu som förut.
Så jag tror att det är något annat än ekonomin.

I dagarna funderade jag faktiskt på recepten på "Portionen under tian". Undrar om det fortfarande stämmer, dvs att portioneran kostar under tian...
Har för mig att hon byte namn på sin veckoplanering från 300 kronors vecka till billiga veckan just för att det var svårt att lag rätterna för 10 kronor portionen. Den senaste veckomatsedeln är snart tre år gammal så det måste vara ett tag sedan hon ändrade namn. Men att hon valde att behålla namnet portionen under tian, just för att det var hennes varumärke.

Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr"
Konserter- som av någon anledning var mer "episka". Filmer som var sjukt mycket bättre. Och ja...ni vet hur en tonåring kan få små saker att låta stora.
Men jag fastnade i det där eftersom hah känner samma sak. Folk har ju inte kul på samma sätt längre- eller? Är det jag som är i den åldern när man tror allt var bättre förr? Min pappa som var ung på 60 talet sa alltid att det var så mycket roligare då. Livet var friare, enklare och man hade framtidstro och njöt av den där nya ungdomskulturen. Lät härligt tyckte jag.

Men har världen blivit tråkigare nu med smartphones och sociala medier? Skolan är tuffare nu än när jag växte upp. Hästar som var så fantastiskt roligt är inte alls lika kul längre. Ponnynmamman skrev ett inlägg om det som träffade mig mitt i prick. Jag älskar hästarna men det är inte lika kul? Det är för dyrt, för seriöst, för mycket skit och den där härliga känslan är mer och mer kortvarig. För allt ska vara perfekt och nu är det alltid något som är fel ich borde vara bättre. Inte bara i ridningen utan i allt.
Är man så upplyst att livet faktiskt blivit tråkigare?
Eller är det den naturliga tillståndet i livet att när man varit med om saker redan tappar de sin glans och inget är så fantastiskt som det man upplever när man själv är ung- eller barnen väldigt små?
Hur tycker övriga medelmåttigt gamla här?
Jag har läst de första svaren och det stämmer nog. Men jag tänker också på att det är så hemskt många ungdomar som pluggar. De har svårt att fylla platserna på de praktiska gymnasieutbildningarna. Pluggandet är väl sällan särskilt kul och de flesta studenter är fattiga och har inte råd att gå ut och roa sig. Därmed inte sagt att de inte har fester o roar sig ibland ändå. På sjuttiotalet så gick det fortfarande att få enkla jobb efter nian och en del av dom som valde att jobba redan då började studera när dom blivit äldre och lugnare visste vad de vad de passade för.

Dubbelt så mycket av väldigt litet är fortfarande väldigt litet.
Men det är inte poängen som jag vill göra i den här tråden.

Utan min poäng är att även jag som inte märker av kostnadsökningarna känner att saker inte är lika roliga nu som förut.
Så jag tror att det är något annat än ekonomin.
Dubbelt av väldigt lite men på allt blir väldigt mycket för de flesta. Grattis till att inte ha det problemet men inse att du är i minoritet.

Ja världen har blivit tråkigare och till stor del tror jag det beror på att den rent objektivt blivit roligare (och givetvis även säkrare enligt vad som diskuterats tidigare). För att kunna ha riktigt roligt så måste något sticka ut från det tråkiga men eftersom allt idag är så hajpat så är mängden tråkig tid minimal.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 655
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 820
Senast: cassiopeja
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden
  • Reagerar era hundar på varg?