Har världen blivit tråkigare?

Jag tror att många har den känslan när man är i tonåren och hittat saker man gillar, känslan av att man är lite för sent ute. Själv kände jag mig lite efter för att jag missade Ebba Grön, att jag däremot hann se en av Imperiets alla första spelningar kändes inte som att det uppvägde det jag missat.

Artister, filmer, böcker, festivaler, allt sånt var jag enormt intresserad av från ca 15 och kunde aldrig få nog. Livet bestod av upplevelser. Samtidigt hade AIDS/HIV kommit så man fick tidigt ett medvetande om att man inte är odödlig.
Det är väl delvis för att man jämför andras minnen av hur det var (fantastiskt!) med egna upplevelser av hur det är nu (nåja…).

Dvs, andras återberättelser av Ebba Grön verkar mycket häftigare än den egna upplevelser av Imperiet.

Det är väl delvis för att man jämför andras minnen av hur det var (fantastiskt!) med egna upplevelser av hur det är nu (nåja…).

Dvs, andras återberättelser av Ebba Grön verkar mycket häftigare än den egna upplevelser av Imperiet.
Detta är ju väldigt sant!

Det är lite kämpigt att mycket blivit så dyrt.
Jag tjänar mer än jag någonsin gjort men iom att typ allt blivit dyrare har jag inte mer pengar..

Sen ja, vi har tillgång till "allt" på internet men då ska du även ha flera olika steamingtjänster (vilka är ganska dyra) även dem.

Jag tjänar mer än jag någonsin gjort men iom att typ allt blivit dyrare har jag inte mer pengar..

Sen ja, vi har tillgång till "allt" på internet men då ska du även ha flera olika steamingtjänster (vilka är ganska dyra) även dem.
Ja, det känns som om jag har allt mindre och mindre med pengar, trots en hyfsad lön. Jag minns när höet till mina två ponnyer kostade ca 1000-1500 kr/månad. Det var inte alls speciellt länge sedan. Nu går samma mängd på närmare 3000 kr... Och strö har blivit dyrt. Och hästens barfotaboots, som hon behöver ca 3 par om året av, har bara i år ökat med 300 kr/par.

Jag tror att det är svårt att ha roligt när man är trött.
Och eftersom att livet på något vis går i 180 typ hela tiden i dag, så hinner man inte vila.
Först så trodde jag att jag hade blivit gammal och tråkig men sedan så insåg jag att jag behövde vila från intryck.
Med kontinuerlig tillgång till filmer och musik och kommunikation så blir hjärnan lätt överhettad.
Så jag sover mera, isolerar mig totalt ibland och struntar i sociala media emellanåt och då blev roliga saker plötsligt roliga igen.

Vi bor rymligt i våra olika hus (6 rok) och kan utan vidare dra upp en "bioduk" i ett rum utan att det stör andra som bor i husen.

Håller med.
Denna trötthet psykiskt av allt en ser på sociala medier, intrycken gör iaf mig trött på ett jobbigt sätt.

Lägga undan telefonerna, ses o göra nått :)
Därför jag gärna har häst igen. Då pratade en med folk i stallet, bar vatten, fyllde påsar med hö och red. Då blev det inte mycket grejjande med telefonen om jag inte tog en bild förståss.

Ja, det känns som om jag har allt mindre och mindre med pengar, trots en hyfsad lön. Jag minns när höet till mina två ponnyer kostade ca 1000-1500 kr/månad. Det var inte alls speciellt länge sedan. Nu går samma mängd på närmare 3000 kr... Och strö har blivit dyrt. Och hästens barfotaboots, som hon behöver ca 3 par om året av, har bara i år ökat med 300 kr/par.

Ja o sen ska en handla mat till sig och det är inte billigt.

Serva bilen med olja + filter förr kosta högst 1500kr. Nu har jag betalat 3700kr

Ja det är ju en del i att man som yngre känner att världen är sämre än vad den var innan man fanns. När man var ung på nittiotalet var det ju också lite nedgång och dessutom började de där med klimatångest och ansvar för världen som inte alls fanns på 60 talet.
Det där ansvaret har ju blivit ännu mer påtagligt. Att bara ha kul är ansvarslöst om man inte är ett barn. Igen- det där att allt ska vara seriöst och hållbart och bra och det finns så mycket information och så mycket ifrågasättande att man blir helt trött av att bara sålla vilken information som är korrekt- och nödvändig.

Nja, eller inte.
För egen del så har jag sett saker som snarast har gjort mig blasé.
Det är inte mycket som kan matcha så det blir svårt att hitta nya höjder.
Men det händer ibland.

Jag känner inte att det har blivit tråkigare, tvärtom faktiskt.
Jag uppskattar ett större utbud och mer tillgänglighet. Att kunna göra saker hemifrån ser jsg bara som något positivt, slippa träffa mer människor än nödvändigt.
Har väldigt roligt med mina vänner och det är verkligen ingen brist på saker att göra.

Och jag upplever det tvärtom.
Jag kan t.ex. titta på film dygnet runt för en struntsumma.
Och läsa över 20 dagstidningar på nätet för ytterligare en struntsumma.
På något vis så blir jag övermätt.

Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr"
Konserter- som av någon anledning var mer "episka". Filmer som var sjukt mycket bättre. Och ja...ni vet hur en tonåring kan få små saker att låta stora.
Men jag fastnade i det där eftersom hah känner samma sak. Folk har ju inte kul på samma sätt längre- eller? Är det jag som är i den åldern när man tror allt var bättre förr? Min pappa som var ung på 60 talet sa alltid att det var så mycket roligare då. Livet var friare, enklare och man hade framtidstro och njöt av den där nya ungdomskulturen. Lät härligt tyckte jag.

Men har världen blivit tråkigare nu med smartphones och sociala medier? Skolan är tuffare nu än när jag växte upp. Hästar som var så fantastiskt roligt är inte alls lika kul längre. Ponnynmamman skrev ett inlägg om det som träffade mig mitt i prick. Jag älskar hästarna men det är inte lika kul? Det är för dyrt, för seriöst, för mycket skit och den där härliga känslan är mer och mer kortvarig. För allt ska vara perfekt och nu är det alltid något som är fel ich borde vara bättre. Inte bara i ridningen utan i allt.
Är man så upplyst att livet faktiskt blivit tråkigare?
Eller är det den naturliga tillståndet i livet att när man varit med om saker redan tappar de sin glans och inget är så fantastiskt som det man upplever när man själv är ung- eller barnen väldigt små?
Hur tycker övriga medelmåttigt gamla här?
Tror i alla fall det är lättare att ha roligt om ens roligheter inte riskerar att hamna på nätet och finnas där att beskådas av alla för tid och evighet.

Mat? Att äga djur? Reparera bilen?
Nja.. det tycker jag är dyrare. El med och boende överlag.

Media kanske är billigare. Därför en sitter hemma mer eventuellt.

Mat? Att äga djur? Reparera bilen?
Nja.. det tycker jag är dyrare. El med och boende överlag.
Det beror ju på både vad man äter och hur man bor.
Eget stall och eget bete kostar inte mer.
Jag har nog alltid kört lågbudgetbilar så det är inte heller dyrare.
Bilar i lågpris-segmentet rostar inte längre, så det ger lägre kostnader.
El är litet trassligt, men jag har köpt solpaneler.
Boendet är billigt efter över 30 års ägande.
(Eller ärvt.)

Jag tror att det är annat som gör att saker känns tråkigare än förut.
Min ekonomi är definitivt inte något som påverkar det.

Ja man riskerar att drunkna i flödet och bli sittande i soffan utan att ens behöva agera det minsta, jag vet flera som spenderar dagarna framför tv-n med streamingtjänsternas utbud, beställer hämtmat och blir fetare och fetare och knappt kan gå längre. Förr blev man tvungen att fysiskt ta sig nånstans där informationen fanns som man antingen behövde eller ville ha, nu finns allt bara ett musklick bort.
Efter murens fall och fram till 2014 så var det definitivt mycket mer framtidstro.
Ja där var en stor brytpunkt som nu snart kan kallas parentes för vi är snart tillbaks igen. Framtidstron är som bortblåst och det jag märkt är att människors psykiska status liksom förmågan att klara sig själv om nåt händer blir sämre och sämre, händer nåt får "nån annan" ta över eftersom kunskap och jävlaranamma saknas.

Det beror ju på både vad man äter och hur man bor.
Eget stall och eget bete kostar inte mer.
Jag har nog alltid kört lågbudgetbilar så det är inte heller dyrare.
Bilar i lågpris-segmentet rostar inte längre, så det ger lägre kostnader.
El är litet trassligt, men jag har köpt solpaneler.
Boendet är billigt efter över 30 års ägande.
(Eller ärvt.)

Jag tror att det är annat som gör att saker känns tråkigare än förut.
Min ekonomi är definitivt inte något som påverkar det.

Va skönt för dig :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 655
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 820
Senast: cassiopeja
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden
  • Reagerar era hundar på varg?